پایان نامه وظایف عمومی مربیان

پایان نامه وظایف عمومی مربیان

تعريف فرستنده يا مربي

مربي شخصي است كه اطلاعات علمي پراكنده را متناسب با استاندارد رشته آموزشي خود تنظيم كرده و با شيوه هاي مناسب آن را به صورت مطالب ساده و قابل درك براي كارآموز تبديل و با سرعت مناسب و در سطح استعداد او انتقال مي دهد.

حال با توجه به تعريف مربي مي توان فرق بين مربي با كتاب را مقايسه و درك نمود. يعني اينكه كتاب آنچه را كه در خود دارد چه سخت باشد و چه آسان، بدون توجه به اينكه كارآموزي كه آنرا مطالعه مي كند مي فهمد يا نه مطالب را انتقال مي دهد، ولي مربي اطلاعات كتاب را درك و مطالب سخت و نامفهوم را همانند فيلتري به كنار گذاشته و جايگزين آن مطالب ساده تر و قابل درك و فهم كارآموز به كار مي برد.

 

شرايط مربي از نظر قوانين موثر در تدريس

  • داشتن علاقه به رشته آموزشي خود
  • داشتن صبر و حوصله در جهت انتقال اطلاعات
  • تسلط كامل به علوم فني مورد نياز
  • توانايي ايجاد نظم و انضباط در محيط آموزشي
  • داشتن فن بيان مناسب
  • توانايي ايجاد روابط خود و صميمي با كارآموزان

در چه شرايطي مربي مي تواند اطلاعات علمي خود را به كار آموز موثرتر انتقال دهد؟

  • كارآموز به او اطمينان و اعتبار را در نظر داشته باشد.
  • داشتن نظم و انضباط در كلاس آموزش.
  • داشتن فن باين تن صداي مربي بسيار تاثير گذار است.
  • توجه كردن مربي به افراد كم توجه و يا بي توجه.
  • توجه به سطح اطلاعاتي كارآموزان و ميزان استعداد و توانايي آنها.
  • پرهيز از ايجاد سدهاي ارتباطي.
  • از نظر (مادي- معنوي- امنيت شغلي و ايمني) تامين باشد.

كارآموز در چه شرايطي مفاهيم آموزشي را بهتر درك مي نمايد؟

  • داشتن علاقه و انگيزه و شناخت و درك علت فراگيري رشته آموزشي.
  • فراهم بودن عوامل رفاهي (نور- گرما- سرما- صدا- زاويه ديد كارآموز نسبت به مربي و كلاس به صورتي قرار گيرد كه همه شاگردان قادر به ديدن و شنيدن حرفهاي او باشند)
  • نياز بازار كار به حرفه آنها.
  • آمادگي روحي و جسم و داشتن استعداد اوليه
  • برخورد مناسب استاد.
  • توضيح كامل و توجيه در مورد برنامه يا رشته آموزشي

در نظام فنون تدريس به دو عامل مهم آموزش تئوري و هم عملي توجه بيشتري شده است و تاكيد هميشه در تلفيق انها بوده است، چرا كه باعث مي شود خواسته هاي بيان نشده را در تئوري بتوان در علم بيان نمود و مسائل را با ديدي بازتر و ملموس تر به مشاهده كارآموزان گذارد.

وظايف عمومي مربيان از ديدگاه سازماني

  • تقويت و پرورش قوه تفكر در كارآموزان:

برداشتي كه اكثر ما از تفكر داريم و كم و بيش در جامعه ما رواج دارد يك برداشت صد درصد صحيح و بدون اشكال نبوده. لذا بايد ابتدا معناي صحيح آن روشن شود تا درباره تقويت و قدرت بخشيدن آن در افراد به طور صحيح گام برداريم.

اصولا زماني بانسان بهتفكر مي پردازد كه با مشكل و مسئله مهمي برخورد كند. و يا مطالبي را به خاطر آورده باشد. با اين تعريف مشخص مي شود كه انسان به تفكر نمي پردازد و نمي انديشد مگر در هنگامي كه دچار مشكلي گردد و احتياح به كار و تلاش يكي از عوامل مهم در امر تفكر و رسيدن به هدف است.

2-ايجاد تفكر عملي:

معمولا اينگونه تفكر در مسائل روزمره و عادي جريان دارد و بيشتر براي تنظيم كار و وظايفي كه در قبال آن مسئوليت دارد معطوف مي شود.

4- ايجاد تفكر خلاق:

در اينگونه تفكر بيشتر به مسائل و مشكلاتي كه حل آن مشكل بوده و نياز به تلاش فكري بسيار نياز دارد پرداخته مي شود و در اين راستا براي حل مسائل مشكل راه حل هاي جديد كشف مي گردد و معمولا در اينگونه انديشه و تفكر است كه به اختراعات بسيار مهم مي انجامد. آنچه مد نظر است دقت نظر به تعاريف ياد شده تفكر خلاق است كه بايد مورد توجه قرار گيرد و همه مربيان و مسئولين در اين رابطه تلاش كنند.

اما آنچه ما در مراكز آموزش و پرورش و تمام مراكز آموزشي شاهد و ناظر آن هستيم غير از آن چيزي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد. و با يك بررسي بسيار سطحي متوجه خواهيم شد كه مراكز آموزشي ما با اتخاذ روش هاي خشك و بي روح و طبق يك عادت ديرينه مشغول به كار هستند و از هرگونه راه حل جديد كه از ناحيه دانشجو بخواهد ارائه شود مخالفت مي ورزند و با ايجاد يك محيط انضباطي سخت موجب ركود هرگونه تفكر تازه مي شوند و اين تفكر در همه مراكز آموزشي سايه نيفكنده. اما بايد توجه داشت كه اينگونه روش ها هيچگونه پيشرفت و ترقي را به همراه ندارد.

حتي ساكت كردن دانشجويان درمحيط آموزش، مجبور كردن آنها به پذيرفتن مطالبي كه ازناحيه استاد بيان مي شود يك نوع ارزش و نشانه اداره خوب كلاس شمرده مي شود. بايد به اين نكته توجه داشت كه انتقال فراوان مفاهيم علمي و تمرين هاي تكراري هرگونه فرصت انديشيدن را از دانشجو سلب مي كند و آنچه سبب پيشرفت و تعالي هر انساني مي گردد همان ايجاد فرصت هايي براي انديشيدن است. در اينجا

بسمه تعالي

فهرست مطالب

عنوانصفحه
فصل اول: تعاريف و مفاهيم
مفهوم فنون تدريس و تعاريف آن
شرايط مربي از نظر قوانين موثر در تدريس
وظايف عمومي مربيان از ديدگاه سازماني
تعريف مطالعه و روش هاي آن
فصل دوم: آيين كلاس داري
هدف از بررسي آيين كلاس داري
نقش انگيزه
نقش انضباط و كنترل
بحث انضباط شخصي و تاثير آن در كلاس داري
فصل سومن: روش هاي كلي تدريس در نظام آموزشي
روش هاي فعال و غير فعال و قوانين اثر و نتيجه
هدف هاي آموزشي
مهايت هاي فرايند تدريس
الف) مهارت هاي پيش از تدريس- تعريف استاندارد- آشنايي با طرح درست و فوايد آن و فرم
ب) مهارت هاي بپمن تدريس: 1- تنظيم صدا و حركات فيزيكي مربي 2- حفظ شخصيت و احترام مربي 3- فروتني و ادب 4- بيان كافي مطالب درسي 5- اجتناب از ارائه مطالب غير درسي 6- اجتناب از اختلاط موضوعات 7- كيفيت بيان مطالب
بررسي فنون عرضه شده به كارآموز و بيان مطالب
ارجاع اطلاعات كافي براي كارآموز
انتظاراتي كه كارآموز از مراكز فني و حرفه اي دارد:
تقاضا و نيازهاي عمومي و كلي در پداگوژي و نحوه برخورد با ديگران
طريق شناخت افكار و استعدادهاي افراد
مهارت هاي پس از تدريس
فصل چهارم: كليات روش هاي تدريس
1- روش هاي تدريس غير فعال- شيوه مكتبي- شيوه توضيحي- شيوه سخنراني
2- روش هاي تدريس فعال- شيوه پرسش و پاشخ- شيوه بحث- شيوه اكتشافي
3- شيوه يا روش اكتشافي و روش حل مسائل
4- شيوه يا روش اكتشافي و روش حل مسائل
بحث پاياني
منابع و مأخذ مورد استفاده

پایان نامه وظایف عمومی مربیان

27900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط