مقاله کامل فرسایش خاک

مقاله کامل فرسایش خاک

واحد گرگان
عنوان:
فرسايش خاك
استاد:
سركار خانم عربي
دانشجويان:
خانم‌ها: ميرقاسمي‌ـ عرب مفرد
مغروري ـ آقچلي ـ رسولي
بهار 87
مقدمه :
هر آنگه از خاكزيان و دنياي زنده خاك سخني به ميان‌آيد . نظرها به موجودات بزرگ خاكي ، به ويژه انسانها معطوف مي گردد . با كمي دقت و تفحص در اين باره مشاهده مي شود كه قسمت اعظم حيات به دنياي زنده غي قابل روئيت در خاك تعلق دارد و نقش انها در مقايسه با موجودات بزرگ ، غير قابل قياس است . طبيعتي كه در آن زندگي مي كنيم داراي شرايط ويژه اي است كه برقراري حيات را در آن ممكن مي سازد و تدام حيات به ثبات اين شرايط و ثبات اين شرايط به توازن بيولوژيكي بستگي دارد .
پيشرفت علم موجب گسترش تكنولوژيكي در زمينه هاي مختلف اعم از ميكانيكي و شيميايي گرديد كه كشاورزي كاربردي نيز از آن بي بهره نمانده است . بكار گيري اين تكنولوژي در كشاورزي مستلزم آشنايي كافي با خاك و تمام متعلقات آن اعم از جندار و بي جان ، اتمسفر و گاز هاي موجود در آن و هم چنين شرايط زيست محيطي است . در غير اينصورت نتيجه آن از هم پاشيدگي توازن بيولوژيكي و تغيير شرايط لازم براي حيات است . نازك شدن لايه اوزن در استراتوسفر و پارگي آن در بعضي از نقاط ، ايجاد بارانهاي اسيدي ،‌آلودگي آبهاي زير زميني و افزايش و گسترش روز افزون بيماريهاي گياهي حاصل اين عدم توجه و آشنايي است . بنا براين كسب اطلاعات بيشتر در زمينه هاي مختلف علوم كشاورزي لازم بوده و چشم پوشيدن از موفقيت هاي زودگذر كه از طريق مصرف سموم و غيره حاصل مي شود ، براي حفظ محيط زيست ، ضروري است . 1
پيشگفتار :‌
خاك يكي از مهمترين منابع طبيعي و عوامل توليد است . روزبه روز كه بر تعاددا جمعيت جهان افزوده مي شود و قدرت خريد مردم بالا مي رود و بشر مترقي مي گردد ، توقعات انسان از اين منبع بزرگ طبيعي و عامل مهم توليد بيشتر مي شود .
انسان براي تامين نياز منديهاي گونانگون و فراوان خود مجبور است از يك طرف با استعمال كود شيميايي زياد ، آبياري فراوان ، مصرف سموم حشره كش ، استفاده از ماشين آلات كشاورزي و ديگر امكانات و وسائل ، درآمد را در واحد سطح زمينهائي كه تا كنون به زير كشت رفته است افزايش دهد . از طرف ديگر باسكوبندي دامنه كوه ها و تبديل مراتع و زمينهاي جنگلي به زمينهاي زراعتي و همچنين تامين آب بيشتر و استفاده از مواد شيميايي و غيره ، ارتفاعات و زمينهاي باير و كويري را به زير كشت بگيرد و به اين معني طريق بر سطح زمينهاي زراعتي خود بيفزايد .
شواهد نشان مي دهد ، زمين از موقعي كه مورد بهره برداري انسان قرار گرفته است ، حاصلخيزي آن بر اثر عدم توجه و اقدامات نامناسب كاهش مي يابد .
انسان براثر كشت متوالي يك نوع محصول در سالهاي متمادي يا عدم رعايت تناوب صحيح در زراعت و همچنين جمع آوري بقاياي محصول (ماده آلي) و سوزاندن آن و تعليف احشام در مزارع پس از جمع آوري محصول و خلاصه استفاده بيش از حد از زمين بدون دادن كود و تقويت آن و ديگر اقدامات نامناسب و نابجا باعث فقير شدن خاك از لحاظ مواد غذائي و مواد آلي و نامرغوب شدن بافت ان ، و در نتيجه كاهش شديد حاصلخيزي خاك شده است .
انسان در بسياري از مناطق جهان بر اثر آبياري زياد با آب نامناسب و شور ، باعث شور شدن سطح وسعي از زمينهاي غير شور شده است . منابع زيادي دردست است كه در بسياري از كشور ها ، منجمله هندوستان ،‌پاكستان ، مصر و ايران به ويژه از نيمه دوم قرن نوزدهم كه آبياري شياري معمول شد ، سطحها وسعي از زمينهائي كه روزي از حاصلخيز ترين خاكها بوده است ، بر اثر آبياري بي رويه با آبهاي نا مناسب ، حاصلخيزي خود را از دست داده و به كلي ويران و متروك شده است (40ص376)‌.
همچنين زمينهاي باير و شوري كه پيشينيان با هزران زحمت و صرف هزينه زياد آباد و قابل استفاده كرده بودند ، بر اثر عدم اطلاع عاملين بعدي از اصول صحيح كشاورزي ، مجددا شور و ويران شده است .
انسان بر اثر قطع بي رويه به اشجار چراي بيش از حد و بيموقع دام درمرتع و كندن بوته ها و درختان به عنوان ماده سوختني و غيره نيز كاشتن گياهان وجيني مانند چغندر ، پنبه ، وغيره در سالهاي متمادي ، موجب كاهش يا نابودي پوشش زنده خاك و هوموس يعني مهمترين عامل حفظ كننده خاك شده است . بديهي است كه خاك با از بين رفتن پوشش زنده و هوموس آن در معرض فرسايش شديد قرارمي گيرد و اثر هاي شوم فرسايش در كاهش حاصلخيزي خاكها ، پر شدن سرع سدها كم شدن ذخيره آبي كشور ، متغير و ناثابت بودن آبهاي سطحي و بروز فصول كم آبي و همچنين پيشروي كوير ها و مدفون گشتن مزارع و منازل در زير شنهاي روان و خلاصه در خرابي وضع طبيعي ،‌اقتصادي و اجتماعي ظاهر مي شود .
انسان با مصرف انواع مختلف كود ها شميايي و به كار بردن سموم حشره كش و علف كش به منظور بالا بردن سطح توليدات كشاورزي در جهت رفع نيازمنديهاي گوناگون خود باعث آلودگي خاك شده است .
انسان همانطور كه به خاطر بهره گيري بيشتر از زمين ، باعث اينهمه تغييرات زيانبخش كيفي و كمي خاكها شده است ، از وقتي كه به اشتباهات خود پي برده و متوجه شده است كه با اين اعمال بي رويه خود ، خاك را دارد به نابودي مي كشاند براي جلوگيري از تغييرات نامطلوب و تخريب بيشتر خاك درصدد يافتن راه هاي مبارزه با آن بر آمده و خوشبختانه نامطلوب و تخريب بيشتر خاك در صدد يافتن راه هاي مبارزه با آن بر آمده و خوشبختانه راه هاي مناسبي هم پيدا كرده است كه در سالهاي اخير به آن توجه زيادي مي شود . 1
فصل اول
تشكيل خاك
تشكيل ساختمان خاك :
يكي از مهمترين نتايج خاكشناسي شناخت اين حقيقت است كه خاك نيز مانند موجودات زنده بوجود مي آيد ، بالغ و پيرو مي شود . بوجود آمدن با تخريب سنگهاي موجود در سطح زمين شروع شده و مهمترين مواد اوليه آن رااز زمين شناسي سنگهاي آتشفشاني از سرد شدن و بلوري شدن گدازه ها بوجود مي آيند ، مانند گرانيت و بازالت . از تجزيه سنگهاي اوليه و انباشته شدن مواد تخريبي به صورت لايه ها و همچنين سخت شدن مجدد آنها سنگهاي رسوبي ايجاد مي شوند . چنانچه سنگهاي رسوبي تحت تاثير گرما و فشار جا به جا شوند (مانند آنچه در چين خوردگي ها مشاهده مي گردد ) ، سنگهاي دگرگوني بوجود خواهند آمد . از سنگهاي اوليه ، توسط فرآيندي تخريب نام دارد ،‌طي زماني طولاني خاكهاي معيني ساخته مي شوند و نسبت به شركت فاكتور هاي مختلف در تجزيه سنگها مي توان از تخريب ميكانيكي – فيزكي و يا بيولوژيكي – شيميايي نام برد . مهمترين دليل تخريب فيزيكي ، تغييرات شديد حرارتي است كه از طريق انقباض و انبساط سنگها ، موجب متلاشي دن آنها مي شود . يكي ديگر از راههاي خرد شدن ميكانيكي تصادم و بهم سائيده شدن ذرات در هنگام انتقال به ويژه توسط يخ در دوره يخبندان است . فعاليت انتقالي ذرات آب و باد امروزه نيز يكي از فاكتور هاي موثر در تشكيل خاكدانه ها است . اولين تخريب شيميايي توسط اسيد كربنيك موجود در آب انجام مي شود كه سنگهاي كربناتي را حل كرده و بي كربنات تبديل مي نمايد . تجزيه سليكاتهاي مختلف مانند فلد سپات و گليمر بيشتر يونهاي ئيدروژن آزاد در محلول خاك انجام مي شود . با توجه به اين كه اسد كربينك
و هم چنين يونهاي ئيدروژن خاك منشأ بيولوژيكي دارند و توسط ريشه گياهان و ساير موجودات زنده وارد فاز مايع خاك مي گردند . لذا اين فرآيند تخريبي را بيولوژيكي شيميايي مي نامند . در اثر فعاليتهاي موجودات زنده خاك مقداري زيادي اسيد هاي آلي نيز توليد مي شوند كه در اثر يونيزاسيون آنها پروتون واردخاك مي شود . اهميت و نقش ميكرو وارگانيسمها به عنوان فاكتور ژئولوژيكي تقريبا دير شناخته شد و ميكروبيولوژي خاك امروزه به عنوان شاخه جديدي از ژئوميكروبيولوژي خاك امروزه به عنوان شاخه جديدي از ژئوميكروبيولوژي جايگاه مهمي را در زمينه تحقيقات به خود اختصاص داده است .
با ادامه تخريب دراثر تجزيه فيزيكي و شيميايي سنگها ، از طريق تغييرات ايجاد شده در مواد ذرات خاكسازي جددي ايجاد مي شوند . مثلا از گرانيت غني از كوارتز و فقير از فلدسپات ، خاك شني لومي و از سنگهاي غني از فلدسپات و فقير از كوارتز خاك لومي سنگين تكامل مي يابد .
ايجاد خاكها مختلف به سرعت و چگونگي جريان تخريب بستگي دارد كه اين خود نيز از طرفي به تركيب سنگهاي مادر و مقاومت آن در مقابل تاثيرات اتمسفري و از طرف ديگر به نيرو هاي اقليمي و هم چنين به ميكرو و ماكرو فلور خاك مربوط مي باشد . تخريب سيليكاتها بويژه فلدسپات پتاسيم از همه آسان تر انجام مي شود ، بطوريكه ابتداء پتاسيم و سپس آلومينيم آن خارج مي گردد . تخريب گليمر كندتر از فلدسپات است و كوارتز بودن تغيير به فرم شن باقي مي ماند .
حرارت و رطوبت اهميت ويژه اي در تشكيل خاك دارند ،‌زيرا آنها نه تنها تعيين كننده شدت تخريب هستند ، بلكه دررشد و تكامل گياهان و پست نيز موثر ترند . مهم در اين رابطه نيست مقدار بارش و تبخير در هر يك از محدوه هاي آب و هوايي است .
در مناطق خشك كه تبخير بيش از بارش است ، حركت كاپيلاري آب از پايين به بالا است و نتيجه آن تجمع نمك در قشر سطحي مي باشد ، مانند آنچهدر خاكهاي كويري و شوره زارها ديده مي شود .
در مناطق خشك حتي زمانيكه معدني شدن متوقف و محدود ميشود عملا هوموس خام و مرداب به وجود نمي آيد . مناطق خشك در صورتيكه به قدر كافي آبياري

فایل : 106 صفحه

فرمت : Word

26500 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط