مقاله کامل توصيه كودي بهينه براي محصولات زراعـي و بـاغـي

مقاله کامل توصيه كودي بهينه براي محصولات زراعـي و بـاغـي

-«(دانشكده كشاورزي)»-
-«(گــــروه زراعـــــت و اصــــــلاح و نبــــاتـــات)»-
موضوع تحقيق :
توصيه كودي بهينه براي محصولات زراعـي و بـاغـي
-«مربوط به درس زراعت عمومي»-
استاد مربوطه :
جناب آقاي مهندس عليمحمدي
گردآورنده‌گان :
زيبا الهامي نيا و شيوا خوشرنگي
-«(دانشجـــويان رشتـــــــــــــه مهنـــــدسي كشـــــــاورزي)»-
بهار 83
فهــرست مطـالـب
عنـوان صفحه
كــــود
در اصطلاح كشاورزي كود عبارت است از مواد غذايي كه گياه براي تغذيه و ادامه زندگي خود به آن نياز دارد و زمين نيز با آن حاصلخيز شود. اهميت كود در سبزيكاري بيش از ساير قسمتهاي زراعت است. زيرا جذب مواد غذايي از زمين به وسيله سبزيهايي كه تماماً قابل استفاده است و پس‌مانده ناچيزي دارند، زياد است. بنابراين جبران مواد
غذايي جذب شده فقط با كود امكان‌پذير است. كود سه عامل مهم را براي حفظ و سلامتي گياه انجام مي‌دهد كه عبارتند از:
خواص فيزيكي خاك را بهبود مي‌بخشد و در نتيجه زمين و گياه سالم باقي مي‌مانند.
موادي كه زمين در اثر شسته‌شدن و يا تثبيت‌شدن نمي‌تواند در دسترس گياه قرار دهد در اختيار آن قرار مي‌دهد.
موادي كه گياه هر ساله و يا پس از هر بار برداشت محصول از زمين خارج مي‌كند به آن برمي‌گرداند.
بطور كلي كودها به دو دسته بزرگ تقسيم مي‌شوند كه عبارتند از كودهاي آلي يا طبيعي و كودهاي معدني يا شيميايي.
كودهاي آلي يا طبيعي
اين كودها موادي هستند كه توسط موجودات زنده اعم از انسان، حيوان و گياه توليد مي‌شود مثل انواع كود حيواني، كودسبز، تورب وي ا كمپوست.
كود حيواني
كودهاي حيواني شامل فضولات جامد و مايع چهارپايان همراه با مقداري كاه و يا گياهان خشك ديگر است. مواد آلي كه توسط اين نوع كود به زمين افزوده مي‌شود، در مقايسه با ساير كوها نقش مهمتري را ايفاء مي‌كند و در حاصلخيزي خاك نيز بسيار مؤثر است. (جداول 7-2 تا 10-2). هوموس از دست‌رفته توسط كود حيواني جايگزين مي‌شود. براي متعادل كردن ميزان هوموس در خاك سالانه به 4 تن ماده آلي خشك در يك هكتار نياز است كه اين مقدار با 22 تن كود گاوي و يا با 10 تن تورب جبران مي‌شود. سبزيها در كشتهاي
متراكم پس از برداشت مقدار زيادي بقاياي گياهي در زمين باقي مي‌گذارند كه مقدار ماده آلي آن در اكثر اوقات بيش از 4 تن است و نياز به دادن كود حيواني نخواهد بود.
جدول 10-2 مقدار مورد نياز كودهاي آلي را در كشتهاي چندمرحله‌اي سبزيها در يك قطعه زمين مشخص نشان مي‌دهد. قابل توجه است مقدار مواد آلي را كه بقاياي گياهان در تناوبهاي مختلف زراعي به جاي مي‌گذارند، بخش مهمي از نياز مواد آلي خاك را برطرف مي‌كند.
به ازاي 40 تن كود حيواني مقادير 200 كيلوگرم ازت، 100 كيلومتر فسفر ، 260 كيلومتر پتاس، 2 كيلوگرم منگنز، 18/0 كيلوگرم مس و 51/0 كيلوگرم بردر هكتار در زمين پخش مي‌شود. بايد دانس كه مواد موجود در كودها در سالهاي متمادي در دسترس گياه قرار مي‌گيرد.
كــود سبــز
تعدادي از گياهان خانواده بقولات كود سبز محسوب مي‌شوند كه پس از كاشت بذرشان بعد از مدتي كه داراي رشد معيني شدند. آنها را دوباره با شخم به زمين برمي‌گردانند و خاك مدفون مي‌كنند. با اين عمل پس از پوسيده شدن برگ و ساقه و ريشه گياهان در خاك، مواد آلي يا هوموسي توليد مي‌گردد. گياهاني كه به عنوان كود سبز محسوب مي‌شوند مي‌توانند قبل و يا همزمان با گياهان اصلي كشت شوند. معمولاً اين گياهان اغلب پس از برداشت گياهان اصلي كشت مي‌شوند.
جدول 7-2: مواد غذايي موجود در كودهاي حيواني (برحسب درصد)
نقل از:=O.S. Klapp, 1967 ماده آلي
جدول 8-2- مقدار مواد غذايي موجود در 10 تن كود حيواني (برحسب گرم)
نقل از Klapp, 1967
كود سبز علاوه براينكه مواد آلي زمين را افزايش مي‌دهد، باعث نگهداري آب در زمين نيز مي‌شود (جدول11-2). بايد توجه داشت كه گياهان در مراحل مختلف رشد داراي مقادير مختلفي از مواد غذايي هستند. از اين نظر زمان دقيق برگرداندن اين گياهان به زمين مورد توجه است درصد جذب مواد غذايي نيز توسط گياهاني كه بصورت كود سبز كشت مي‌شوند متفاوت است(جدول 12-2).
جدول 9-2- مقادير قابل جذب مواد به وسيله گياهان (كيلوگرم)
نقل از Klapp, 1967
جدول 10-2- مقادير موردنياز كود حيواني و تورب در تناوب تعدادي از سبزيها
نقل از: Fritz and Stolz, 1973
جدول 11-2- تعدادي از گياهان كود سبز در سبزيكاري
نقل از: Fritz and Stolz, 1973
جدول 12-2- درصد ازت در لوپين زرد در مراحل مختلف رشد
نقل از: كاشي، 1363
كمپــوسـت
يكي ديگر از كودهاي آلي كه مخصوصاً در سبزيكاري مورد استفاده زياد قرار مي‌گيرد، كمپوست است. كمپوست از بقاياي گياهان و جانوران و يا زباله‌هاي خانگي و شهري در اثر تخمير و پوسيده شدن مواد موجود در آنها به وجود مي‌‌‌‌‌‌‌آيد و بر دو نوع است كمپوست باغي و زباله‌اي. كمپوست باغي را مي‌توان در باغهاي خانوادگي با استفاده از جايگاههايي از جنس چوب يا فلز و يا مواد ديگر كه به صورت يك جعبه چهارگوش و به عرض و ارتفاع 1 تا 5/1 متر و به طول دلخواه درآورده‌اند با مواد زايد شاخ و برگ گياهان كه معمولاً پس از برداشت محصول در زمين باقي مي‌ماند تهيه نمود.
جدول 13-2- درصد جذب اسيد فسفريك توسط گياهان مختلف
نقل از كاشي، 1363
براي اين منظور پس از خردكردن مواد به قطعات چند سانتيمتري به نحوي در داخل جايگاه قرار مي‌گيرند كه بلافاصله با مقداري خاك پوشيده شوند. اين عمل در دفعات مختلف انجام مي‌شود تا اينكه جايگاه موردنظر تا نزديكي لبه آن پر شود. براي فعاليت باكتريها كه در تهيه مواد آلي مي‌كوشند، شرايط محيط را بايد به نحوي آماده نمود تا آنها بتوانند به بهترين وجهي عمل تخمير مواد را انجام دهند. اين شرايط عبارتند از رطوبت، هوادهي و آهك كه مورد اخير در تهيه محيط مناسبي از نظر Ph نقش دارد. كمپوست باغي با توجه به نوع و درشتي يا ريزي مواد
متشكله آن بين 6 تا 12 ماه تهيه مي‌شود. با توجه به نياز مواد آلي زياد براي حاصلخيزي زمين (رجوع شود به جدول 10-2) و محدود بودن كمپوست باغي، از كمپوست زباله‌اي براي بهبود بافت خاك استفاده مي‌شود. جدول 14-2 مواد غذايي موجود دو نوع كمپوست زباله را نشان مي‌دهد.
جدول 14-2- مواد موجود در دو نوع كمپوست هوازي و غيرهوازي (درصد ماده خشك)
نقل از : Peyvast, 1967
كمپوست علاوه برداشتن فلزات سنگيني مثل روي، سرب، كبالت و غيره داراي مقادير زايد تركيبات سرطان‌زا مثل كربوهيدارتهاي اشباع‌شده معطر چندحلقويPAH(Polycyclic Aromatic Hydrocarbon) نيز است كه تاكنون بيش از 100 نوع آن شناسائي شده است. از بين اين تعداد، سه نوع آن مانند بنزوپيرن(3,4-Benzeopyren)، بنزوفلورانتن (3,4-Benzeoflouranthen) و فلورانتن (Flouranthen) بيش از بقيه بوده و از خطرناكترين مواد سرطان‌زا هستند. جداول 15-2 تا 17-2 مقادير اين مواد را در كمپوست نشان مي‌دهد.
تـــورب
تورب نيز منبعي از مواد آلي يا هوموسي است كه در سبزيكاري اهميت بسيار دارد. تورب از تجزيه و پوسيده شدن مواد آلي برگهاي گياهان در جنگلها و يا مردابها به وجود مي‌آيد. جدول 18-2 مواد موجود را در تعدادي از توربهاي مصنوعي كه در كراخانه‌ها تهيه مي‌گردد، نشان مي‌دهد.
جدول 15-2- مقدار PAH موجود در كمپوستهاي مختلف (برحسبppb)
نقل از: Peyvast, 1976
جدول 16-2- فلزات سنگين موجود در 100 تن كمپوست زباله و درصد جذب آن توسط گياه
نقل از = – .Rohde, 1972 ناچيز
جدول 17-2- مقايسه مقدار فلزات سنگين در كمپوست تازه و كهنه (برحسب ppb)
نقل از Rohde, 1972
جدول 18-2- مواد غذايي موجود در تورب‌هاي مصنوعي (برحسب درصد)
نقل از: Topoleski O.S. = ماده آلي -= آزمايش انجام نگرفت.
كـودهـاي معـدنـي يـا شيميـايـي
اين كودها موادي هستند كه در كارخانه‌ها تهيه شده و اساس تغذيه گياه را تشكيل مي‌‌دهند. مقدار و روش و زمان كودپاشي و نيز تأثير آن بر روي گياهان مختلف متفاوت است. كودهاي عمده شيميايي عبارتند از:
كــودهـاي ازتـــه
نقش اصلي براي گياه در تشكيل پرتوپلاسم و اسيدنوكلئيك است. كمبود آن ابتداء در برگهاي پير نمايان مي‌شود تا برگهاي جوان. ازت زيادي باعث تُردي و آبدارشدن گياه شده و برگها رنگ سبز تيره‌اي به خود مي‌گيرند. در سبزيهاي برگ ازت را مي‌توان به مقدار زياد مصرف كرد تا باعث تسريع رشد سبزينه‌اي آنها گردد. ازت علاوه بر ساختن مواد

فایل : 71 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط