کارآموزی بررسی پست 230 کیلو ولت نیروگاه ارومیه

کارآموزی  پست 230 کیلو ولت نیروگاه ارومیه

تاریخچه سازمان

شرکت سهامی خاص ساختمانی ماهپور، در تاریخ 29/1/54 تاسیس و طی شماره 21347 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید.این واحد با سرمایه ای بالغ بر سی میلیون ریال فعالیت خود را در زمینه انجام امور ساختمانی و پیمانکاری و سایر عملیات بازرگانی وراهسازی با گرید ابنیه 5 بتنی آغاز کرد.

موسسین شرکت عبارت بودند از:

_آقای حسین اردکانیان
_آقای فریدون بقایی
_آقای هوشنگ بقایی
_آقای هادی سلامی پور
اولین مدیران شرکت ، آقایان فریدون بقایی ،هوشنگ بقایی ،هادی سلامی پور ،به ترتیب به سمتهای، مدیر عامل ،رئیس هیئت مدیره ،نائب رئیس و در آخر حاج حسن اردکانیان به عنوان نماینده شرکت و عضو علی البدل هیئت مدیره انتخاب شدند.

در تاریخ 27/4/86 اعضای اصلی هیئت مدیره به آقایان:

_فریبرز بقایی
_فریدون بقایی ( رئیس هیئت مدیره )
_سید ضیا الدین حکیم (نائب رئیس هیئت مدیره )
و خانم میترا عظیمی به عنوان عضو علی البدل ،تغییر یافتند.
در حال حاضر مرکز اصلی شرکت ساختمانی ماهپور ،در خیابان کریمخان ،خیابان خردمند جنوبی ،اول آذرشهر ،پلاک 2 ،طبقه چهارم واقع است.

اهم فعالیت های شرکت تا کنون به شرح زیر است:

این واحد تحت چهارچوبی سازمان دهی شده و به فعالیت های اجرایی می پردازد.افرادی که در این واحد مشغول به کار هستند اعم از معاون فنی و اجرایی پروژه ها ،مدیر امور مالی ،مدیر پشتیبانی و تدارکات و مسئول روابط عمومی مستقیما تحت نظر مدیر شرکت به فعالیت می پردازند و بقیه اعضا بصورت غیر مستقیم و با واسطه های نامبرده ،با مدیر عامل در ارتباط هستند.
ارتباط این اعضا به اختصار در این چارت نشان داده شده :

چارت سازماني:

در ابتدا تعدادی از فعالیت های اخیر شرکت را تحت عنوان رزومه کاری بیان داشتم.حال برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد و ساخت پست های نیروگاه ها که به وضوح از پروژه‌های تخصصی این شرکت است،مایلم به تفصیل به شرح یکی از پست های اجرا شده تحت عنوان ” پست 230 کیلو ولت نیروگاه ارومیه ” بپردازم.
در این میان لازم می دانم شرح مختصری از مسئولیت های دفاتر فنی و اجرایی ساختمان را به منظور آشنایی بیشتر با آن ها بیان دارم.

وظايف دفتر اجرائي:

سال‌ها پيش یعنی در سال‌های آغازین استفاده از انرژی الکتریکی, انتقال توان با همان ولتاژمصرف کننده‌ها انجام می‌گرفت و این به دلیل استفاده از توان الکتریکی به صورت DC بود, چراکه در آن زمان هیچ راهی برای افزایش ولتاژ DC وجود نداشت و از آنجا که انواع مختلف مصرف کنندهها مثل لامپها یا موتورها نیازمند ولتاژهای مختلفی بودند برای هر یک باید از ژنراتوری جداگانه استفاده میشد که این خود امکان استفاده از یک شبکه بزرگ برای تغذیه کلیه مصرف کننده‌ها را از بین می‌برد.

با استفاده از ترانسفورماتور امکان اتصال مولدها به خطوط انتقال ولتاژ بالا و همچنین امکان اتصال خطوط ولتاژ بالا به شبکههای محلی توزیع فراهم شد و با انتخاب فرکانسی مناسب امکان تغذیه انواع بارها از جمله روشناییها و موتورها ایجاد شد. مبدل‌های گردان و بعدها لامپهای قوس جیوه و دیگر یکسو کنندههای جریان امکان اتصال مصرف کنندههای DC را با استفاده از یک نوع یکسو ساز به شبکه مهیا می‌ساختند. حتی مصرف کنندههای با فرکانسهای متفاوت هم میتوانستند با استفاده از مبدل‌های گردان به شبکه متصل شوند. با استفاده از نیروگاههای متمرکز برای تولید برق همچنین امکان صرفهجویی به وسیله تولید انبوه فراهم شد و ضریب بار در هر نیروگاه امکان تولید با راندمان بالاتر را نیز ایجاد کرد, به طوریکه امکان استفاده از برق با قیمت کمتری برای مصرف کنندهها فراهم شد. بدین ترتیب
امکان به وجود آمدن یک شبکه بزرگ برای تغذیه انواع مختلفی از مصرف کننده‌ها پدید آمد.

با استفاده از نیروگاههای چند برابر بزرگ‌تر که به منطقه بزرگی اتصال داده شده بودند, قیمت تمام شده تولید برق کاهش یافت و امکان استفاده از نیروگاههای با راندمان بالاتر فراهم شد که میتوانستند بارهای مختلف را تغذیه کنند. همچنین بدین ترتیب ثبات تولید برق افزایش پیدا کرد و هزینه سرمایه گذاری در این بخش کاهش یافت و در نهایت امکان استفاده از منابع انرژی دور افتاده مثل نیروگاههای هیدروالکتریک و یا زغال سنگ معادن دور دست, بدون نیاز به پرداخت هزینه حمل و نقل سوختها,فراهم گردید.
شتاب بالای صنعتی شدن در قرن بیستم به سرعت انرژی الکتریکی را به یکی از زیر بناهای مهم اقتصادی در کشورهای صنعتی بدل ساخت. بدین گونه ژنراتورهای محلی و شبکه‌های کوچک توزیع به سرعت جای خود را به شبکه‌های بزرگ تولید و انتقال انرژی دادند. با آغاز جنگ جهانی اول به شتاب این تغییرات افزوده شده و دولت‌ها به سرعت شروع به ساخت نیروگاه‌های بزرگ برای تولید انرژی الکتریکی مورد نیاز در کارخانه‌های اسلحه سازی کردند. بعدها از این نیروگاه‌ها برای تغذیه مصرف کننده‌های شهری استفاده شد.

انتقال انرژی الکتریکی

فرآیند جابجایی توان الکتریکی را انتقال انرژی الکتریکی گویند. در شبکه های برق رسانی برای انتقال انرژی تولیدی نیروگاهها به مراکز مصرف ،ایجاد ارتباط بین

فایل : 130 صفحه

فرمت : Word

39900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط