مقاله فارسی گردو

مقاله فارسی گردو

گردآورنده : ام البنين محمدي مقدم
ديرينگي :
بر اساس بررسي هاي ديرين شفاهي گياهي ، گرده شناسي ،‌انواع گردو از زمانهاي قديم به ويژه دوران سوم زمين شناسي موجود بوده و از دوران 4 زمين شناسي به بعد آثار درخت گردو و گرده آن در كشورهاي اروپاي شرقي ديده شده است . موطن اصلي گردو ، آسياي غربي و نواحي هيماليا است . و درايران درنواحي جنگلهاي شمال ( از آستارا تا گلي داغ ) در جلگه (ساحل ) كشت آن مرسوم است . در جنگل هاي غرب واز سنندج به مريوان به طور خودرو مي رويد . كهن ترين درخت گردو در اذرگان شهر كرد وجود دارد .طبق نوشته اي كه از نزديك آن بدست آمده است تاريخ كاشت اين درخت به زمان يزدگرد ساساني 1400 سال پيش مي رسد . همچنين در يونان قديم و مصر باستان برگ و شاخه هاي درخت گردو را زير پاي عروس و داماد مي انداختند و معتقد بودند كه بدين وسيله از بند جادو و سحر رها مي شوند . و به اين دليل بر اين مدعاست كه گردودرختي معتبر و مقدس است حتي بر سر سفره هاي عقد ايرانيان نيز گردو خودي نشان ميدهد .
تركيبات و خواص مواد غذايي :
مغز گردو داراي مقدار زيادي چربي ، پروتئين و مواد غذايي و نشاسته اي است كه ساير مواد نيز در آن وجود دارد . اين ميوه خشك مصرف دارويي دارد . جوشاندن برگ آن در بيماريهاي جلدي و اگزما موثر است .شيره سبز رنگ پوست تازه آن برا ي از بين بردن زگيل و رفع كچلي مناسب است . جوشاندن پوست گردو موي سر را قهوه اي و مخلوط با حنا رنگ موي خوبي را ارائه مي دهد .
موارد مورد استفاده از گردو :
مغز گردو : مغز گردوي نارس ( پوست نازك آن برداشته مي شود و با نمك مصرف مي شود ) مغز گردو رسيده كه يكي از بهترين وپرنيروترين و خوشمزه ترين آجيل ايراني
است . در پخت شيريني و كلوچه ها به صورت نارس درترشي وبا جهت ويا جهت تهيه روغن گياهي ، روغن صنعتي و دارو مورداستفاده قرار مي گيرد . قسمت ديگرگردو مانند ريشه ، دمبرگ ، برگ ، پوسته گردو به شكل تازه يا جوشانده ويا به عنوان دارو مصرف مي شود .
روغن گردو : در ارديبهشت ماه يا خرداد جوانه هاي گندم رامي سايند سپس آن را نرم كرده و از الك عبور مي دهند واين خمير يكنواخت را در ظرف هاي كوچكي نگهداري مي كنند . اين روغن براي از بين بردن ريزش مو استفاده مي شود چون خيلي چرب است يكساعت پس از ماليدن به موي سر شايد بايد با پنبه پاك شود .
چوب گردو: اين چوب موارد استفاده بسياري دارد از جمله كارخانه هاي پاكت سازي ، صنايع مبل سازي ،‌تهيه قنداق تفنگ ( مسلسل ـ مجسمه سازي ـ معرق كاري ـ كنده كاري از چوب ) ساخت وسايل ورزشي (ميل ، تخته شنا ) ساخت ظروف چوبي ،تخته نرد و شطرنج .
مناطق كشت گردو:
درخت گردو بيشتردر نيم كره شمالي از مركز تا شرق اروپا و قفقاز و شمال و مركز ايران تا دامنه هاي هيماليا و كشور چين و ژاپن و همچنين گونه هايي از آن در آمريكاي شمالي و جنوبي به طور طبيعي مي رويد . و يا كاشته مي شوند . تنها جنگل طبيعي باقي مانده از اين محصول در قرقيزستان است . مناطق كشت اين محصول درايران ، دره گز دامغان ، از شمال كشور تا فارس در جنوب و ارتفاعات جنوب غربي اروميه تا كوه تفتفان در جنوب شرقي بين طول هاي جغرافيايي 45 تا 65 درجه به خوبي مي رويد ولي بهترين باردهي در دامنه هاي البرز ، خراسان ، آذربايجان ، زاگرس به ويژه تفرش ، گلپايگان ، توسيركان و اطراف كوهها لاله زار و جبال البرز ، منطقه اي وجود دارد كه از نقاط مهم گردو كاري است .
ارقام :
مهم ترين نوع گردوي ايراني : گردوي كاغذي ، سنگي ، ماكويي، سوزني ، نوك كلاغي ، ضياآبادي ، خوشه اي ، سبزوار آميخته خراسان ، مازندران ، گردوي شمير زاد ، قزوين ، همدان ، توسيركان .
سطح زير كشت گردو در جهان :
بر اساس آمار منتشر شده از fao در سال 1997 سطح زير كشت گردوي جهان 518490 هكتار بوده كه نسبت به سال گذشته 1% كاهش ونسبت به سال 1988 22%افزايش نشان داده است . بين سالهاي 1988 تا 1977 سطح زير كشت گردوي جهان سير صعودي را طي كرده است . در سال 1988 سطح زير كشت گردو در جهان 423271 هكتار بوده و اين رقم در سال 1977 برابر با 27% بوده است . چين با داشتن 160000 هكتار اراضي زير كشت( گردو ) 31% كل اراضي كشت گردوي جهان را مختص خود كرده است . و مقام اول را از ان خود كرده است . مقام دوم وسوم و چهارم متعلق به آمريكا با 68800 ، تركيه با 57450 هكتار و ايران با 41766 هكتار است .
سطح زير كشت گردو درايران :
سطح زير كشت گردودرايران در سال 76-1375 برابر 41746 هكتار بوده است كهنسبت به سال زراعي گذشته 17% و نسبت به سال پايه 251% افزايش نشان داده است .
بين سالهاي 1367 تا 1376 سطح زير كشت گردو افزايش يافته است . سطج زير كشت گردودر سال 1367 برابر با 11644 و درسال زراعي 76-75 به 4166 هكتار رسيده است . بر اساس آمار جديد در سال 76 بيشترين سطح در استان كرمان با 5171 هكتار كه 4/12% از سطح زير كشت كشور مي باشد . كه مقام اول را به خود اختصاص داده است . و مقام دوم تا هفتم از آن همدان ، قزوين ، آذربايجان شرقي ، گرگان ، خراسان و فارس
توليد گردو در جهان بر اساس آخرين اطلاعات از سوي FAO .مقدار توليد گردوي جهان درسال 1977 برابر 64-1097 تن بوده كه نسبت به سال قبل 2/2 % و نسبت به سال 1988 ، 27% افزايش نشان داده است .
در بين ده كشور مهم توليد كننده گردو كه هر كدام بيشتر از 20000 تن گردو درسال 1977 توليد كرده اند آمريكا باتوليد 244000 تن مقام اول را دارد .
و به تنهايي 2/22 % گردوي جهان را توليد مي كند . مقام بعدي مربوط به چين با توليد 240000 تن وايران با توليد 872/124 تن است .
توليد گردو در ايران
ميزان توليد گردودر ايران 1376-1275 حدود 124872 تن بوده كم نسبت به سال گذشته 3/10% افزايش نشان داده . بالاترين ميزان گردو در همدان با توليد 20157 ،آذربايجان شرقي ، تهران ، كرمان ، قزوين ، كردستان ، ‌خراسان مهمترين مناطق توليدگردوي ايران هستند .
مراحل كاشت، داشت ، برداشت :
كاشت گردوبه دو روش صورت مي گيرد . كاشت دانه گردو درنهالستانها و بردن نهال به زمين اصلي است .
كاشت مستقيم : اين نوع كاشت نيز براي مصارف شخصي متداول است . و به اين صورت اس كه در كنار جوي آبي يا ديوار باغ چاله اي به عمق 20 cm مي كنند كه نيمي از آن را با خاك نرم پر مي كنند سپس 2 تا 4 دانه گردو در آن قرارمي دهند . پس از مدتي دانه سبز مي شود . وسر ز خاك بيرون مي آورد . تنها يكي از نهالها را نگه مي دارند و بقيه را قطع مي كنند
كاشت در نهالستانها : دراين روش نهال در خزانه كاشته مي شود . و براي پرورش به زمين اصلي منتقل مي گردد .
داشت : هرس ، ،آبياري ، كود دهي ، آفت و بيماريها .
هرس: درخت گردو از همدان سال اول رشد بايد هرس كرد تا شكل مناسب پيدا كند و توليد آن بالا رود ودر غير اين صورت پس از چند سال تبديل به درختي با شاخ و برگ متراكم و درهم مي شود . به تازگي در ايران هرس درختان گردو درباغ هاي جديد واقتصادي متداول شده است وپيش از اين د ركشورما درختان را هرس نمي كردند .
2-2) آبياري: از آن جايي كه درخت گردو را بيشتر كنار جويهاي آبياري يا به شكل پراكنده در ميان ديگر درختها مي كارند . شيوه آبياري آن متفاوت است .
3-2) كوددهي : متاسفانه گردو كاران ايراني آگاهي كافي از تغذيه صحيح درخت گردو ندارند و درنتيجه كود لازم ومناسب را به آنها نمي رسانند اما درباغهاي جديد مراقبتهاي مرحله داشت از جمله كوددهي كاملا رعايت مي شود .
4-2) آفت و بيماريها : آفتهاي درخت گردو عبارتنداز شته خالدار گردو ، شته سبز ، سپردار گردو ، شپشك روكوفانه ، شبپره هندي سوسك نان ، سوسك ميوه خوار ، شپش دندانه دار
برداشت گردو :
گردوهاي كاشته شده در كشور آميخته و ناخالص هستند . ازنظر زمان رسيدن نيز متفاوت است . و در تاريخهاي مختلف برداشت مي شود . گردو به دوصورت نارس و رسيده برداشت مي شود .
روشهاي برداشت : در ايران به طور معمول براي درختهاي كوتاه با تكان دادن شاخته يا با چوب زدن گردو از درخت جدا مي كنند . و براي درختهاي بلند افراد روي شاخه ها رفته وبا چوبهاي باريك و بلند به شاخه ها مي زنند تا گردو از شاخه جدا شود .
اما در كشورهاي صنعتي بويژه ايالات متحده آمريكا براي برداشت گردو از لرزاننده مكانيك و بالابرها استفاده مي كنند . كه اين نوع برداشت گردو هنوزدر ايران مرسوم نشده است . اين روش فوائد بسياري دارد از جمله سرعت برداشت بالا ، كاهش هزينه نيروي انساني ،آسيب نديدن شاخ و برگ درخت ، و برداشت بيشتر گردوها .
درجه بندي از نظر بازار يابي :
دراين مرحله گردو سالم وپر را بر حسب اندازه و ويژگي ظاهري طبقه بندي مي كنند .
گردوي درشت : گردويي است كه از حلقه اي با دهانه كمتر از 5/3 سانتي متر رد شود .
گردوي متوسط : با دهانه كمتر از 3 سانتي متر رد شود .
ريز دهانه كمتر از 5/2 رد شود .
بسته بندي مغز گردوي صادراتي :
مغز گردوي صادراتي را در داخل جعبه هاي خشك و يا كارتن مقوايي قرار مي دهند . و پيش از ريختن مغز گردو داخل جعبه يك لايه كاغذ گرافت و يك لايه كاغذ مومي مي گذارند . جعبه را طوري انتخاب مي كنند كه وزن خالص مغز گردو در هر جعبه بيشتر از 5/12 كيلو باشد . در پايان روي جعبه نوع كالا ، وزن ، نام و نشاني با صادر كننده و عبارت
مرسول ايران را به زبان انگليسي ويا به زبان كشور خريدار به چشم مي خورد .
گردو با نام علمی Juglans از خانواده Juglandaceae است. نام علمی این جنس از کلمه لاتین Jocvis-Glans به معنی فندق ژوپیتر گرفته شده است.انواع این درخت در چین، ژاپن، فرانسه و آمریکا کشت می شود. از مهم ترین گردوهای موجود در دنیا گردوی معروف به گردوی ایرانی است و احتمالاً کهن ترین، درخت گردو در ایران و در اورگان شهرکرد وجود دارد که تاریخ کشت آن به زمان یزدگرد ساسانی حدود 1400 سال پیش می رسد.مغز گردو، ماده خوراکی خوش طعمی است که مقدار زیادی چربی، پروتئین، مواد قندی و نشاسته ای و سایر موادمغذی را داراست که هم به عنوان خوراکی و آجیل و هم به عنوان ماده اولیه برای تهیه روغن های گیاهی و دارو از آن استفاده می شود. موادمغذی موجود در 100 گرم گردو:668 کالری، 15 گرم پروتئین، 69 گرم چربی، 6 گرم اسیدهای چرب اشباع، 12 گرم اسید چرب غیراشباع با یک باند مضاعف، 48 گرم اسید چرب غیراشباع با چند باند مضاعف، 94 میلی گرم کلسیم، 3 میلی گرم آهن، 3 میلی گرم روی، 4 میلی گرم ویتامین E، 4 گرم فیبر.گردو از نظر موادمغذی به ویژه اسیدهای چرب ضروری و اسیدهای چرب غیراشباع غنی بوده و بر خلاف سایر خشکبار گردوی تازه و جوان حاوی مقادیری ویتامین C نیز است.6 عدد گردوی کامل حدود 40 گرم وزن داشته و 2 میلی گرم ویتامین E را تأمین می کند( میزان ویتامین E مورد نیاز روزانه در مردان حدود 4 میلی گرم و در زنان حدود 3 میلی گرم است) . همچنین 100 گرم گردو حاوی بیش از 1 میلی گرم مس است که برابر با مقدار مورد نیاز روزانه یک زن بالغ می باشد. در طب سنتی چینی از گردو برای تخفیف التهاب و کمک در بهبود سرفه استفاده می کردند. هم چنین تصور بر این بوده که مصرف
گردو برای کاهش علائم التهاب زانو مفید است. گیاه شناسان غربی نیز به طور سنتی برگ گردو را برای درمان آلودگی های انگلی روده به کار می برده اند. مصرف گردو به طور منظم برای حفظ لطافت پوست مفید است. روغن گردو نیز به دلیل دارا بودن اسیدلینولئیک در حفظ شادابی پوست مؤثر می باشد. ویتامین و روی موجود در گردو نیز برای پوست مفید هستند. گردو و خشکبار به دلیل این که منابع خوبی از مس هستند برای عملکرد سیستم ایمنی مفیدند. مصرف گردو به دلیل وجود ویتامین B6 برای زنانی که از مشکلات عادت ماهانه رنج می برند مناسب است. تحقیقات نشان داده افرادی که همراه با یک رژیم پایین آورنده کلسترول( کم چربی و کم کلسترول) گردو مصرف می کنند، میزان LDL کلسترول آنها حدود 4/16 درصد بیشتر کاهش می یابد که این امر احتمالاً به دلیل وجود چربی های غیراشباع گردو به ویژه اسید لینولئیک است که بعد به اسید گامالینولئیک و سپس به پروستاگلندین ها تبدیل شده که از تشکیل پلاک در رگهای خونی جلوگیری کرده و به انبساط عروق و کاهش فشار خون کمک می کند
گِردو (نام علمی: جنس Juglans) درختی است گلدار (Magnoliophyta) از رده دولپه‌ای‌ها (Magnoliopsida)، از تیره درختان توس (Fagales) خانواده گردوها (Juglandaceae).
نام گردو به هر گونه درخت از خانواده گردو اطلاق می‌شود. آنها درختانی برگریز هستند به ارتفاع ۴۵-۱۰ متر، با برگهای شانه‌ای به طول ۹۰-۲۰ سانتیمتر، تعداد ۲۵-۵ برگچه و جوانه‌ها دارای درونه حفره دار هستند که این ویژگی در همه بال‌میوه‌ای‌ها (Pterocarya) مشترک است بجز گردوهای امریکایی (Carya) در همین خانواده.
از معروفترین مناطق کشت گردو در ایران منطقه تفرش در استان مرکزی است
شاید معروف‌ترین اعضای این رده گردوی سیاه (Juglans nigra) متعلق به شرق امریکای شمالی و گردوی ایرانی یا معمولی (Juglans regia) که بومی بالکان در جنوب شرقی اروپا، مرکز و جنوب غربی آسیا تا هیمالایا و جنوب غربی چین است، باشد. گردوی معمولی را درامریکا اغلب ولی به صورت نادرست گردوی انگلیسی می‌‌نامند. (این گونه بومی انگلیسی نیست).
این دو گونه از نظر چوب قابل توجهی که دارند دارای اهمیت می‌‌باشند. گریبانه‌های گردو به علت دارا بودن مقدار زیادی رنگ زرد – قهوه ای، منبع مهمی برای رنگ به شمار می‌رود.
دانه تمامی گونه‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد و سایر گونه ها، خوراکی هستند اما گردوهایی که در فروشگاهها موچود می‌‌باشند از نوع گردوی ایرانی هستند. نوع باغی که به جهت پوسته‌های نازک مغز. پایداری در مناطق معتدله انتخاب گشت را گهگاه گردوی کارپات می‌‌نامند. گردو سرشار از روغن است و بصورت گسترده هم به شکل تازه و هم در غذا خورده می‌شود. آنها را باید در مکانهای خشک و خنک نگهداری کرد چون در شرایط گرم در مدت چند هفته- بویژه پس از کندن پوسته آن، فاسد می‌شوند.
]گردوی امریکایی
این گردو بومی امریکای شمالی است و زمانی، منبع غذای مقوی برای سرخپوستان امریکای جنوبی بوده است. در کشور امریکا از آن در تهیه انواع کیک و نان استفاده می‌شود. گردو امریکایی منبع انواع ویتامین و مواد معدنی، بویژه ویتامین A))،((B و E، کلسیم، فسفر، منیزیم، روی و پتاسیم است.
خواص گردو
گردو از دوران ما قبل تاریخ وجود داشته است. در قرون وسطی اعتقاد بر این بود که گردو سر درد را معالجه می‌کند حتی شواهد دال بر وجود یک باغ گردوی بسیار زیبا در باغ‌های معلق بابل وجود دارد. گردو هم به صورت خشکبار و هم به صورت تازه و خورده می‌شود و از آن در تهیه برخی از غذاها استفاده می‌شود. گردو منبع خوبی از فسفر، پتاسیم، منیزیم، پروتئین و ویتامین E است.
مقدار فسفر موجود در گردو با ماهی و برنج و حتی تخم مرغ نیز برابری می‌کند. برگ و پوست گردو مقوی و تصفیه کننده خون است. برگها و پوست آن بخصوص بخاطر ماده تلخ و تانن آن در مداوای بیماری‌های پوستی و خنازیر مفید واقع می شوند.
مهمترین خواص گردو :
درمان ورم روده و معده: 15 تا 20 گرم برگ گردو را به مدت ده دقیقه در یک لیتر آب جوش دم کنید ،برای ورم معده و روده. به به عنوان کرم کش 3 فنجان در روز از این دم کرده را بنوشید . درمان خستگی و ورم : دم کردهء50 گرم برگ گردو در یک لیتر آب را در آب وان بریزید این حمام آرام بخش خستگی ست و ورم را بر طرف می کند همچنین در مورد مداوای سرمازدگی و بیماریهای پوستی تجویز میشود .
درمان ورم لثه ولوزه : دمکردهء فوق را به میزان حجمش با آب رقیق کنید و آنرا غرغره کنید تا ورم لثه و لوزه شما درمان شود .
درمان کم خونی : جوشانده برگ یا پوست سبزگردو برابر تجویز فوق درمان کم خونی و ضعف است. 20 تا 30 گرم از پوست سبز گردو یا خشک آن را در یک لیتر آب به مدت یک ربع بجوشانید و صاف کنید و قبل از هر وعده غذا یک فنجان از آن را بنوشید .
زیان گردو :
به هیچ وجه نباید در خوردن گردو افراط و از پنج عدد در روز بیشترمصرف بشود زیرابرای سلامتی زیان آور است. درضمن لثه ها و زبان و گلو را می آزارد. کسانی که ناراحتی معده و کبد دارند نباید گردو بخورند. افراد چاق نیز باید از آن پرهیز کنند. خوابیدن در زیر درخت گردو به علت صدور فراوان گاز کربنیک در شب خطر ناک است
گردو درخت زيبايي است كه ارتفاع آن ميتواندبه 20 متر برسد. مغز گردو داراي پروتئين،قند ،آب و ويتامين، املاح معدني و همچنين مواد چربي است.  مقدار فسفر موجود در گردو با ماهي و برنج و حتي تخم مرغ نيز برابري ميكند. برگ و پوست گردو مقوي و تصفيه كننده خون است . برگها و پوست آن بخصوص بخاطر مادهءتلخ و تانن آن در مداواي بيماريهاي جلدي و خنازير مفيد واقع مي شوند .
مهمترين خواص گردو :
درمان ورم روده و معده: 15 تا 20 گرم برگ گردو را به مدت ده دقيقه در يك ليتر آب جوش دم كنيد، براي ورم معده و روده به به عنوان كرم كش 3 فنجان در روز از اين دم كرده را بنوشيد . 
 درمان خستگي و ورم : دم كردهء50 گرم برگ گردو در يك ليتر آب را در آب وان بريزيد اين حمام آرام بخش خستگي است و ورم را بر طرف مي كند همچنين در مورد مداواي سرمازدگي و بيماريهاي پوستي تجويز ميشود . 
 درمان ورم لثه ولوزه : دمكردهء فوق را به ميزان حجمش با آب رقيق كنيد و آنرا غرغره كنيد تا ورم لثه و لوزه شما درمان شود . 
درمان كم خوني : جوشانده برگ يا پوست سبزگردو برابر تجويز فوق درمان كم خوني و ضعف است . 20 تا 30 گرم از پوست سبز گردو يا خشك آن را در يك ليتر آب به مدت يك ربع بجوشانيد و صاف كنيد و قبل از هر وعده غذا يك فنجان از آن را بنوشيد .  
گردو درمان كننده بيماريهاي ريوي است. 
گردو مسكن دل پيچه است. 
اگر از گردو و عسل مربا درست كنيد براي اشخاص لاغر وتقويت و تحريك نيروي جنسي مفيد است. 
مرباي گردو ملين بوده و آپانديس را تقويت مي كند. 
خوردن گردو از تشكيل سنگ كليه و سنگ كيسه صفرا جلوگيري مي كند.پوست درخت گردو و پوست سبز گردو قابض است. 
خوردن گردو براي تقويت جنسي مفيد است. 
گردو را با انجير و موز بخوريد مقوي حواس و مغز است. 
اگر پوست تاز گردو را به دندان و لثه بماليد لثه و دندان را تقويت مي كند. 
دم كرده برگ درخت گردو براي درمان ورم مفاصل مفيد است. 
50 گرم برگ گردو را در يك ليتر آبجوش ريخته و بمدت چند دققيه بجوشانيد اين جوشانده براي شست و شوي زخم ها و التيام انها بسيار مفيد است . 
دم كرده برگ درخت گردو براي درمان ترشحات زنانه و بيماري سل مفيد است. 
جوشانده برگ درخت گردو درمان كننده سر درد ، سرمازدگي و بيماريهاي پوستي است . 
شيره قسمت سبز ميوه را اگر چند بار روي زگيل بماليد آنرا از بين مي برد. 
قسمت سبز و تازه ميوه گردو را اگر با آب بجوشانيد و موهاي خود را با آن رنگ كنيد رنگ قهو ه اي به مو مي دهد . 
برگ تازه درخت گردو حشرات موذي مانند بيد و ساس را از بين مي برد. 
اگر زن حامله روزي يك عدد گردو بخورد پس از زايمان پوست شكمش زيبايي خود را حفظ خواهد كرد.
  
چون گردو داراي مس مي باشد بنابراين به جذب آهن در بدن كمك مي كند.
زيان گردو
به هيچ وجه نبايد در خوردن گردو افراط و از پنج عدد در روز بيشترمصرف بشود زيرابراي سلامتي زيان آور است . درضمن لثه ها و زبان و گلو را
مي آزارد. كسانيكه ناراحتي معده و كبد دارند نبايد گردو بخورند. افراد چاق نيز بايد از آن پرهيز كنند.  خوابيدن در زير درخت گردو به علت صدور فراوان گاز كربنيك در شب خطر ناك است
نام گردو به هر گونه درخت از رده Juglans که به خانواده گردوها یا Juglandaceae تعلق دارد اطلاق می شود. آنها درختانی برگریز هستند به ارتفاع 45-10 متر، با برگهای شانه ای به طول 90-20 سانتیمتر، تعداد 25-5 برگچه و جوانه ها دارای درونه حفره دار هستند که این ویژگی در همه (Pterocarya) Wingnut مشترک است بجز گردوهای آمریکایی (Carya) در همین خانواده. شاید معروف ترین اعضای این رده گردوی سیاه (Juglans nigra) متعلق به شرق آمریکای شمالی و گردوی ایرانی یا معمولی (Juglans regia) که بومی بالکان در جنوب شرقی اروپا، مرکز و جنوب غربی آسیا تا هیمالایا و جنوب غربی چین است، باشد. گردوی معمولی را درآمریکا اغلب ولی به صورت نادرست گردوی انگلیسی می نامند. (این گونه
بومی انگلیسی نیستاین دو گونه از نظر چوب قابل توجهی که دارند دارای اهمیت می باشند. گریبانه های گردو به علت دارا بودن مقدار زیادی رنگ زرد – قهوه ای، منبع مهمی برای رنگ به شمار میرود. دانه تمامی گونه هایی که در بالا به آنها اشاره شد و سایر گونه ها، خوراکی هستند اما گردوهایی که در فروشگاهها موچود می باشند از نوع گردوی ایرانی هستند. نوع باغی که به جهت پوسته های نازک مغز . پایداری در مناطق معتدله انتخاب گشت را گاهاً گردوی کارپات می نامند. گردو سرشار از روغن است و بصورت گسترده هم به شکل تازه و هم در غذا خورده می شود. آنها را باید در مکانهای خشک و خنک نگهداری کرد چون در شرایط گرم در مدت چند هفته- مخصوصاً بعد از کندن پوسته آن، فاسد می شوند.
گردو آمریکایی
این گردو بومی آمریکای شمالی است و زمانی، منبع غذای مقوی برای سرخپوستان آمریکای جنوبی بوده است. در کشور آمریکا از آن در تهیه انواع کیک و نان استفاده می شود. گردو آمریکایی منبع انواع ویتامین و مواد معدنی، بویژه ویتامین A))،((B و E، کلسیم، فسفر، منیزیم، روی و پتاسیم است.
خواص گردو:
گردو از دوران ما قبل تاریخ وجود داشته است. در قرون وسطی اعتقاد بر این بود که گردو سر درد را معالجه می کند حتی شواهد دال بر وجود یک باغ گردوی بسیار زیبا در باغهای معلق بابل وجود دارد. گردو هم به صورت خشکبار و هم به صورت تازه و خورده می شود
و از آن در تهیه برخی از غذاها استفاده می شود. گردو منبع خوبی از فسفر، پتاسیم، منیزیم، پروتئین و ویتامین E است.
رفع گل مژه با مصرف گردو [ December 04, 2005 ]
ایسکانیوز ـ گردو دفع کننده سموم بدن و رفع کننده مسمومیت است و عفونت‌های دندان و لثه را برطرف می‌سازد.
دکتر حمیدرضا انصاری، کارشناس تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس علمی پژوهشی ایسکانیوز در خصوص گردو و خواص درمانی آن گفت: درخت گردو بلند و با برگ‌های مرکبی شکل بوده،‌ میوه این درخت که همان گردو است دارای ویتامین A و B و انواع مواد معدنی مثل کلیسیم، فسفر، آهن و غیره است. میوه مغز گردو مصرف دارویی دارد و بیشتر در بیماری‌های استخوانی و تقویت کننده به کار می‌رود.
.
وی در خصوص خواص درمانی گردو افزود: گردو در درمان سرفه‌های کهنه، اختلالات ناشی از معده، دندان درد، شستشوی زخم‌ها، جوش‌های پوستی صورت و سر و بدن، سردردهای کهنه، نقرس، گاز گرفتگی حیوانات و حشرات، زگیل، اگزمای پوستی، تقویت زانوی کودکان، تقویت قوه جنسی در مردان، کم خونی، گل مژه، نرمی استخوان، ورم چشم، شادابی پوست بدن، دیابت، یبوست، مستحکم کردن لثه‌ها، رفع گرفتگی ادرار و تنظیم زمان قاعدگی در خانم‌ها موثر است. وی افزود: جوشانده پوسته سبز گردو تقویت کننده کبد است و اختلالات و نارسایی‌های کبد و مجاری صفراوی را برطرف می‌سازد. گردو نیز درمان کننده ورم و التهاب کبد است. همچنین گردو دفع کننده سموم بدن و رفع کننده مسمومیت است و عفونت‌های دندان،‌ لثه و دهان را برطرف می‌سازد. انصاری خاطر نشان کرد: زیاده‌روی در مصرف گردو سبب بروز اختلالات جسمی و حساسیت‌های شدید می‌شود.
بر اساس آئين نامه اجرايي، ورود هر نوع كالا به منطقه آزاد كيش، به جز كالاهايي كه به موجب شرع مقدس اسلام يا قوانين كشور ممنوع، يا بر اساس مقررات ويژه منطقه غيرمجاز شناخته شده است آزاد است. اين كالاها مي تواند از هر مبدأ، جز اسراييل وارد جزيره بشود
 اين كار با كمترين تشريفات انجام مي گيرد، اما رعايت مقررات و ضوابط بهداشتي، امنيتي، فرهنگي و رعايت استانداردهاي موردعمل در جزيره، براي كليه واردكنندگان الزامي است. ميزان عوارضي كه بر ورود كالا تعلق مي گيرد. از جمله منابع درآمد جزيره و تامين اعتبارات مورد نياز براي اجراي طرحهاي زيربنايي منطقه است. ميزان اين عوارض توسط سازمان منطقه آزاد كيش تعيين مي شود.
براي تشويق واردكنندگان به خريد كالا از مبدأ اصلي و ارائه خدمات بعد از فروش تخفيفهاي قابل توجهي در عوارض گمركي اعمال مي شود.
شرايط واردات كالا
  كالاهايي كه از خارج يا ساير نقاط كشور وارد مي شوند چنانچه شامل مصالح، 1-ابزار و لوازم ساختماني باشند با تشخيص سازمان و به اندازه نياز مجري هر طرح، از پرداخت عوارض بندري و فرودگاهي معاف بوده و تنها مشمول پرداخت هزينه هاي خدماتي مي شوند.
  ماشين آلات و مواد اوليه، تجهيزات و ابزارآلات و لوازم يدكي موردنياز توليد، 2-به استثناي وسايل نقليه سواري و قايق تفريحي، نيز مانند بند اول تنها مشمول پرداخت هزينه هاي خدماتي است.
  به كالاهايي كه از خارج يا ساير مناطق آزاد كشور وارد جزيره كيش مي شوند و 3-شامل دو بند  فوق نيستند هزينه هاي بندري و فرودگاهي و نيز هزينه هاي خدماتي افزوده مي شود. درصورتي كه اين قبيل كالاها مجدداً به مقصد ديگري صادر شوند هزينه هاي بندري و فرودگاهي به صاحب كالا مسترد شده و فقط يك سوم درصد بابت هزينه هاي ترانزيت كالا دريافت مي گردد.
  ورود كالا براي نگهداري در انبارهاي اختصاصي منطقه براي مهلتهاي معين مجاز 4-است و شامل مقررات ترانزيت داخلي جزيره است.
5-  كالاهايي كه براي ارائه در نمايشگاههاي جزيره، صادرات مجدد، بسته بندي يا تفكيك و درجه‌بندي و غيره، از هر مبدأ وارد جزيره مي شوند تنها مشمول پرداخت هزينه هاي  خدماتي است. در صورتي كه اين كالاها فروخته و يا واگذار شوند. بر اساس ارزش كالا در هنگام ورود، مشمول پرداخت عوارض بندري و فرودگاهي خواهند بود.
شرايط صادرات كالا
  سازمان منطقه آزاد كيش مي تواند با رعايت مقررات نسبت به صدور گواهي مبدأ 1-براي كالاهايي كه از منطقه خارج مي شود اقدام نمايد. مراجع رسمي ذيربط در داخل كشور موظف هستند گواهي مبدأ صادره را بپذيرند.
صدور كالاهاي ساخته شده در جزيره اعم از اينكه مواد اوليه استفاده شده در 2-آنها از منابع داخلي و خارجي تهيه شده باشد، كلاً مجاز مي باشد.
ورود كالاي توليد شده در منطقه به داخل كشور، در حد ارزش افزوده، به اضاف 3-مواد اوليه داخلي از پرداخت حقوق گمركي و سود بازرگاني معاف بوده و تنها براي آن بخش از مواد اوليه و قطعات وارداتي كه در توليد نهايي مورد استفاده قرار گرفته است عوارض مربوط منظور خواهد شد.
  ورود كالاهاي خارجي اعم از مصرفي يا ماشين آلات به جزيره كه عيناً به ساير 4-نقاط كشور حمل مي شود مجاز بوده اما ترخيص آن منوط به رعايت مقررات عمومي صادرات و واردات كشور است.
صدور كالاي ساخت داخل از منطقه به خارج از كشور نيز مشمول مقررات بند فوق 5-بوده و مستلزم رعايت مقررات عمومي صادرات و واردات كل كشور است.
خروج كالاهايي كه از نقاط مختلف كشور به منظور تغيير و يا تكميل به صورت 6-موقت وارد جزيره كيش مي شوند، مجاز بوده و بازگرداندن آنها تابع تشريفات مقرر در قانون امور گمركي است. در اين حالت بابت ارزش دستمزد عمليات انجام شده و يا تعمير و تكميل، مبلغي مطالبه نخواهد شد و تنها براي قطعات و لوازمي كه تعويض و يا اضافه شده است، حقوق گمركي و سود بازرگاني منظور خواهد شد.
اعاده عين كالاهاي خارجي يا داخلي به منطقه با اجازه سازمان، مجاز 7-است
خروج موقت كالاهايي كه براي تعمير و يا تكميل صورت مي گيرد. آزاد است و 8-هنگام بازگرداندن آنها، عوارض بندري و فرودگاهي مطالبه نمي شود.
درمورد بعضی محصولات خشکبار:
بادام
در انواع مختلف :
بادام درشت شیرین
بادام روغنی شیرین
بادام روغنی تلخ
بادام کوهی
خام و بوداده شده  بادام ميوه ای سرشار از ويتامين b1,b2,pp،قند، کلسيم و مواد چربی، مقداری آهک و مقدار قابل توجهی فسفر است که اثر کاملی بر مغز و سيستم عصبی دارد. بادام رسيده خشک بی اندازه مقوی است و برای کسانی که دچار کمبود کلسيم شده اند، غذايي عالی است و برای تقويت حافظه و نيروی بينايي موثر است. بادام غذای بسيار خوبی است و مخصوصا به خانمها توصيه می کنند هنگامی که حامله هستند و يا شير می دهند آن را مصرف کنند زيرا بادام مقوی و نيرو بخش است و بر روی سلامتی نطفه اثر به سزايي دارد. مغز بادام شيرين به علت داشتن فسفر، بهترين درمان بيماری مغزی و عصبی است.  بادام زميني در انواع مختلف :
ایرانی
هندی
مصری
خام و بوداده شده مغز بادام زميني، مقوی و مغذی است و دارای ويتامين های مختلفی است.  چاق کننده، رفع کننده ضعف ماهيچه ها، کمبود فشار خون، خستگی شديد، گيجي، بی حوصله گی، بهت زدگی و ترس است. نرمی استخوان مفيد است.  در انواع مختلف :
تخمه انواع مختلف دارد :
قلمی
روغنی
دورسفید
سنقری
تخم آفتابگردان اصلاح شده جهت کاشت
خام و بوداده شده
تخم كدو
در انواع مختلف :
مشهدی
گوشتی
قلمی
مرمری
تخم کدوی اصلاح شده جهت کاشت
خام و بوداده شده
گردو
در انواع مختلف : گردو دارای مواد چربی و پروتئين مغذی ست، ضد اسهال، دارای ويتامين های a,c و در تعادل عمومی بدن و تغذيه، عمل موثر و مفيد را انجام می دهد. گردو ميوه ای سرشار از مس، روی، پتاسيم، منيزيم، فسفر، گوگرد، آهن، کلسيم است که برای سل و مرض قند نيز مفيد می باشد. مغز گردو به علت داشتن مس، ضد سرطان است. خوردن گردو با کشمش و انجير برای معده بسيار مفيد است، همچنين باعث تقويت چشم، بيني، دهان، مو و ناخن می شود. باعث تقويت اعصاب نيز می شود.
          امارمختلف خشکبار:
 امار واردات :
 در سالهای 75 تا 80 واردات خشکبار به صورت خیلی ناچیزی بود و یا اصلا نبود.چون در کشور مصرف خشکبار کم بود واحتیاجی به واردات نبود و خشکباری که در باغهای منطقه بود مصرف خود میشود . اما از سال 80 تا 82 به مدت دو سال واردات خشکبار از مرزهای عراق صورت پذیرفت.
در ان دو سال کشور مصرف بالائی داشت و احتیاج به واردات پیدا کرد امار تقریبی واردات مغزگردو از عرق به ایران نزدیک به 1500 تن در سال بود. که این خود با وجودگردوی بی شمار در باغهای کشور بود. در سال 83 واردات ان از مرزها کم شد وبه مرز 700 تن در سال رسید و در نهایت در سال 84 ورود گردو و مغز گردو کاملا متوقف شد. محصولاتی همچون گردو و مغزگردو که در چند سال گذشته از مرزعراق وارد ایران شد دارای بسته
بندی صادراتی از کشور چین بود .که با پودر مخصوصی که برای رنگ دادن به مغزگردو میباشد اغشته بود .
این پودر باعث میشود که مغزگردو تازه تر نمایان دهد ولی طعم ان را نمی تواند تغیر دهد یعنی مغزگردوئی که کهنه باشد در رنگ ان مشخص نمیشود باید ان را از طعم ان شناخت. مغز گردو را درون پاکتهای پلاستیکی به وزن 5 کیلو گرم وپاکتها را به تعداد 2 بسته درون کارتن هائی که مجموع وزن ان 10 کیلو گرم می شد قرار میدادند. شما با باز کردن پلاستیکی که حاوی مغزگردو بود تغیر رنگ ان را در 48 ساعت به طور واضح مشاهده میکردید که به صورت تیره در می امد واین نشانه ان پودر بود.
اقتصاد کشوروبه پا :
ان جوری که من در اطلاع قرار گرفتم مغزگردوئی که از چین به قیمتی کمتر از مغزگردوی کشور وارد می شود در چین به ریال ایران هر کیلوی ان 20000 ریال ایران بود که همان مغزگردو درمرز ایران به قیمت 45000 ریال ودر تهران به قیمت 65000 ریال به فروش میرسید و اگر شما میخواستید یک کیلو مغز گردو بخرید باید همان مغز گردوئی که در چین 20000 ریال بود را 750000 خریداری میکردید. البته در سال 84 بازار خشکبار به حد قابل توجهی پائین امده که این از طرفی به نفع ماست و از طرفی ضرر ما …..
 صادرات خشکبار ایران به حد زیادی پائین هستش هما نطور که خواندید خشکبار وارد میشد حال چه گونه صادر کنیم .ایران فقط طی سالهای 80 تا 83 صادرات خشکبار را از مرزهای اذربایجان غربی به مرزهای ترکیه توانست ادامه دهد واز ان موقع به بعد صادرات به صورت خیلی ناچیز صورت میپذیرد.
اگر میخواهید بدانید اقتصاد چگونه بالا میرود : !!!!
این موضوع را خیلی خلاصه شده می نویسم :
صادرات هر کشوری بستگی به جمعیت ان کشور دارد و با ان رابطه مستقیمی دارد. حتی اگر شما با سیاستهای ایران مخالف هستید باز هم اگر اقتصاد کشور بالا باشد شما زندگی راحت تری دارید . تک تک شما در اقتصاد کشور نقش دارید با هر شغلی که دارید پس به این باور داشته باشید و زندگی راحتی داشته باشیم:
( فرزند کمتر زندگی و اقتصاد بهتر نه برای خود برای هم نوعان و اینده گان خود)
 هر کدام از ما ها با کمی اندیشه میتواند در کنترل رشد جمعیت کمک بزرگی به این کره خاکی کرده باشد که در حال ترکیدن هست …
 منتظر من باشید تا اخبار جدید از دنیای خشکبار را به شما برسانم می خواهم در اینده در باره ناگفته های اقتصاد ایران بنویسم که مطما نا برای شما جالب خواهد بود .
خشكبار $$در اصطلاح به اجناسي كه بايد به صورت خشك ( با استفاده از نور خورشيد )در ايند گفته می شود . دوام اينگونه اجناس طولاني مي باشد ( تا يك سال ).@——- در محصولاتي كه به صورت خشكبار هستند بايد مواضب كپك زدگي اجناس باشم. در كل خشكبار به رطوبت حساس هستند و بايد انها را در اماكن خشك و دور از نم گذاشت. در بعضي از موارد اجناسي را كه بيش از يك سال بخواهيم نگه داري كنيم ميتوانيم ان را درون سرد خانه ها قرار دهيم . ( حداكثر دو سال )
اول خشكبار را بشناسيد
انواع خشكبار @ 1- گردو 2- مغز گردو 3-توت 4- بادام درختي 5- بادام زميني 6- كشمش 7-برگه زرد الو 8- الوچه 9-…
شناخت انواع مغز گردو @-درجه ۱- 2- معمولي 3-قهواي 4- سياه ( سوخته ) موارد استفاده … ميتوان از مغز گردو براي انواع شيريني استفاده كرد — در انواع خورشتها بسته به نوع استان استفاده مي شود–بعلت چربي زياد ان در ابتداي ورزشهاي سنگين ميل ميشود و در صبحانه هم همينطور — در ساخت خيلي از دارو ها نقش دارد ( مخصوصا پوست سبز رنگ ان در ابتداي رسيدن )
توت@ 1-سفيد 2- درشت 3- غير اعلا ( ناوبر ) از توت ميتوان براي ساخت انواع شيره هاي داروئي و غذائي استفاده كرد– از توت ميتوان بجاي قند استفاده نمود براي كساني كه از بيماري قند رنج ميبرند.
شناخت جنس @ شما مي توانيد با استفاده از هوشياري و دقت خود به سالم بودن يا نبودن اجناس پي ببريد@شما مي توانيد از طعم -بو -رنگ -ضاهر جنس مدت وكيفيت ان را بيابيد.@ خشكبار چون خشك مي باشد مي توانيد با شكستن قسمتي از ان لايه شكسته شده را با دقت نگاه كنيد كه به همان رنگ باشد نه به رنگ ديگر چون رنگ سبز نشانه كپك است وخرابي جنس .صعم جنس بايد در دهان تلخ نباشد ومزه تلخي ان در دهان نماند.هميشه بنگريد كه حشراتي همانند پروانه و يا كرم و… در رو يا داخل جنس نباشند چون اين حشرا ت هميشه سراغ جنس مانده مي ايند.@خشكبار را سعي كنيد از كساني خريداري كنيد كه بسته بندي ان به صورت بهداشتي باشد ( در ايران براي خشكبار بسته بندي مشخسي نداريم و در داخل كارتن هاي خارجي است )–از كساني خشكبار را تهيه كنيد كه حد اقل در باره او شناختي داشته باشيد. (چه عمده چه جزئي ) چون درست است كه خشكبار كمتر ناقل بيماري است ولي مي تواند خود به دليل كفك وكهنگي بيماري ايجاد كند.
چون در ايران شركتي نيست كه خشكبار را به صورت عمده جمع اوري كند هيچگاه خشكبار داراي پروانه يا كد بهداشتي نبوده مگر براي صادرات و واردات .پس دنبال كد بهداشتي و پروانه نباشيد
نحوه خريد خشكبار( عمده ) شما بايد در موقع خريد كاملا هوشيار باشيد@ بايد در هنگام خريد جنس سر اخر وزن ظرف ان را كسر نمود .@مواظب باشيد هنگام خريد الوچه . الوچه خيس نباشد چون ان را اب زده اند تا وزن ان افزايش يابد@اگر در مغز گردو قهواي زياد بود بدانيد عمدي است چون پول قهوه اي نصف مغز سفيد است.@هميشه از باسكول وترازو مطمئن باشيد
قيمت ها —- ((((((( !!!!!!!! .۵ ۲  – ۱۲- 138۴اخرين به روز رساني !!!!!!!!!! ))))) بر حسب شهرستان خودم ……….
قيمتها براي فروش به صورت عمده ميباشد!!!!!!
گردو نيم اعلا 1000 عدد 1۵0000 ريال
مغز گردو سفيد 1 كيلو ۵۷۵00 ريال
مغز گردو معمولي 1 كيلو ۵۳۵00 ريال
مغز گردو قهوهاي 1 كيلو ۳5000 ريال
بادام زميني (( ۱۱۵۰۰))
برگه زرد الو نيم اعلا 1 كيلو ۷۳00 ريال
الوچه 1 كيلو ۷۳00 ريال
توت سفيد 1 كيلو 9000 ريال
توت درشت 1كيلو ۲۳000 ريال
توت ناوبر 1 كيلو ۵000 ريال
امار من$ قيمت$ من به ترتيب از گرآن ترين شهر به طرف ارزانترين شهر نوشتم — 1- تهران 2- تبريز 3- بندر عباس 4- بو شهر 5- ايلام 6- اصفهان 7-خراسان 8-شهرهاي شمالي 9-كردستان —
امار من $كيفيت$ من به ترتيب از بهترين به بد ترين نوشتم 1-تبريز ( مراغه ) 2- كردستان 3-شهرهاي شمالي 4- همدان ( تويسركان )
امار من $ خريد $ من به ترتيب از بيشترين خريد به كمترين نوشتم 1- تهران 2- تبريز 3- اذر شهر 4-قزوين 5- ايلام 6-اردبيل 7-اصفهان 8- بندر عباس 9-شهرهاي شمالي 10-اروميه و ….
منابع :
خشكبار / آمار و – اداره كل آمارو اطلاعات وزارت كشاورزي
نواحي سبزي ،‌ميوه ها : انتشارات فرد خود شناسي يا اسرار خوراكي ها
ـ دكتر غياث الدين جزايري

فایل : 29 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...