مقاله کامل مقایسه تاثیر تمرینات باراسل و پیلاتس بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به کمر درد مزمن

مقاله کامل مقایسه تاثیر تمرینات باراسل و پیلاتس بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به کمر درد مزمن

مقایسه تاثیر تمرینات باراسل و پیلاتس بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به کمر درد مزمن
هدف:کمردرد یکی از شایع ترین و پرهزینه ترین مشکالت طبی و علت اصلی غیبت از کار است که به عنوان یک مشکلعمومی در جوامع امروزی مطرح و شیوع و هزینه درمان آن در حال افزایش و باعث کاهش کیفیت زندگی افراد شده است.
روش‌های متعددی برای بهبود کمردرد و کیفیت زندگی در افراد مبتلا به کمر درد مزمن وجود دارد ولی دستیابی به روشیمناسب، مفید و کم هزینه نیاز امروز جوامع است. بنابراین هدف از انجام تحقیق حاضر مقایسه تاثیر تمرینات باراسل و پیالتسبر کیفیت زندگی زنان مبتال به کمر درد مزمن بود.
روش بررسی:آزمودنی‌های این تحقیق 30 بیمار زن مبتال به کمر درد مزمن بودند که به صورت هدفمند و در دسترسانتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 10 نفره، گروه مداخله باراسل (دامنه سنی7± 42 سال،قد 8±160 سانتی متر و وزن5/5 ± 62 کیلوگرم) و گروه پیالتس(دامنه سنی5 ±5/42 سال، قد 10 ± 159 سانتی متر و وزن 6 ± 61 کیلوگرم) و گروهکنترل(دامنه سنی 6 ± 42 سال،قد 11 ± 161 سانتیمتر و وزن 7 ± 5/59 کیلوگرم) قرار گرفتند. آزمودنی‌های گروه‌هایمداخله به مدت 8 هفته و هر هفته سه جلسه 60 دقیقه ای تمرینات را انجام دادند اما گروه کنترل در طی این مدت زمان در هیچ گونه فعالیت درمانی شرکت نداشته و به فعالیت‌های عادی روزانه مشغول بودند. کیفیت زندگی آزمودنی‌ها با استفاده از پرسشنامه 36SF قبل و بعد هشت هقته مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل گروه‌های مورد مطالعه از روش آمار استنباطی تحلیل واریانس برای داده‌های تکراری(ANOVA) استفاده شد (05/0≥p).
یافته‌ها:یافته‌های پژوهش حاضرنشان داد که هر دو روش مداخله ایبکار گرفته شده، به طور معناداری باعث ارتقاء کیفیت زندگی زنان مبتلا به کمردرد مزمن شد (05/0≥p). اما در گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده نشد(05/0<p). در مجموع تفاوت معناداری بین گروه‌های تجربی و کنترل مشاهده شد (05/0≥p). همچنین یافته‌ها تفاوت معناداری را بین دو روش تمرینی تحقیق نشان ندادند (05/0

0/001،η و بین دو گروه کنترل و مداخله )254/0=p=0/019،η، 601/4=(27،1)F رد شد. همچنین اثر متقابل گروه آزمایشی و زمان اندازه گیری688/0=p>0/001،η، 713/29=(27،2)Fدر سطح خطای پنج درصد معنادار بود. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی مربوط به اثر متقابل نشان داد در گروه کنترل میانگین امتیاز کیفیت زندگی در دو مرحلهی پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری نداشت(173/0=p). ولی در گروه تمرینات باراسل و پیلاتس کیفیت زندگی آزمودنی‌ها در پسآزمون نسبت به پیش آزمون به طور معناداری افزایش داشته است (001/0>p). به علاوه در مقایسه‌های بین گروهی مشخص شد قبل از مداخله، تفاوت معناداری در میانگین نمرات کیفیت زندگی بین گروه‌های کنترل و پاراسل ،کنترل و پیلاتس، پاراسل و پیلاتس مشاهده نشد (100/0=p). در حالی که در پس آزمون میانگین نمرات کیفیت زندگی در گروه کنترل به طور معناداری کمتر از گروه پاراسل(007/0=p) و گروه پیلاتس(001/0>p) بود. ولی میانگین کیفیت زندگی آزمودنی‌های دو گروه تمرینات باراسل و پیلاتس تفاوت معناداری نداشت ‌.(p=0/062)
بحث و نتیجه گیری
هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر تمرینات باراسل و پیلاتس بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به کمر درد مزمن بود.یافته‌های تحقیق حاضرنشانتمریناتمداخله ای پیلاتس و باراسلباعثافزایشمعنادار کیفیتزندگیدر زنان مبتلا به کمر

فایل : 18 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط