مقاله کامل مدیریت پسماند شهر اصفهان با بهره گیری از فناوری های نوین

مقاله کامل مدیریت پسماند شهر اصفهان با بهره گیری از فناوری های نوین

مدیریت پسماند شهراصفهان با بهره گیری از فناوری‌های نوین

چکیده

این پژوهش بر اساس روشی توصیفی-تحلیلی و بهره گیری از منابع مستند و دست اول در زمینه مدیریت پسماند شهر اصفهان به جایگاه مدیریت پسماند در شهر اصفهان و کنترل آن با فناوری‌های نوین پرداخته شهر اصفهان به عنوان یکی از کلان شهرهای بزرگ ایران،دارای تولید زباله و پسماندهای زیادی می باشد به طوری که در سال 1389 در هر ماه طبق آمارهای موجود در مناطق مختلف شهر حدود 350 کیلوگرم اقلام بازیافتی دریافت شده است. و در طی همان سال 107/45 تن مواد بازیافتی (زباله خشک)، از سطح شهر جمع آوری شده است. میزان جمع آوری پسماند تر و خشک از سطح مناطق شهرداری اصفهان میزان 1044 کیلوگرم در سال 1389 بوده که از این میزان 1000 کیلوگرم آن پسماند تر بوده است. این امر در سال 1396در روزهای عادی سال روزانه هزار تن پسماند تر و بین 70 تا 90 تن پسماند خشک از شهر جمع آوری می شود که رشد دو برابری را نشان می دهد. بنابراین تولید این همه زباله و پسماند نیازمند مدیریت استراتژیک می باشد که برنامه ریزی‌هایی اساسی در این زمینه صورت پذیرفته و راهکارهایی نیز می تواند برای استفاده بهینه و مدیریت اساسی پسماند شهر اصفهان مفید باشد.

کلمات کلیدی: پسماند، مدیریت،شهر، فناوری‌های نوین.

1.مقدمه

افزایش تولید انواع پسماندها و گرایش بشر امروزی به مصرف منابع باعث شده است مدیریت دقیق پسماندهای تولیدی واستفاده از روشهای نوین و کارآمد بیش از همیشه تاریخ در نظر مدیریت شهری بخصوص در کلان شهرها مهم و دارای اولویت جلوه کند[1]. به طور کلی زایدات ناشی از مصرف منابع در جامعه و بخصوص زایدات مراکز بهداشتی و درمانی، خانگی و…روز بروز افزایش یافته و منجر به آلودگی هر چه بیشتر محیط زندگی بشر شده علاوه براین عدم مدیریت زایدات موجع اشاعه بیماریها و تهدیدی جدی بر سلامت جامعه می باشد[2]. تولید پسماند جامد شهری با رشد و توسعه اقتصادی – اجتماعی بین المللی افزایش یافته است اگر پسماند را ماده دورریزی بدانی که باید از محیط زندگی دور شود.[3]. برای حذف ایمن مواد ازمحیط زیست باید برنامه ریزی علمی و یکپارچه ای تدوین شود. مدیریت پسماند به عنوان یکی از مهمترین دغدغه همای جوامع بشری مطرح می باشد. افزایش روزافزون حجم پسماند‌ها از یک سو و تنوع و گوناگون آن هما از سموی دیگمر بر پیچیدگی شرایط و نحوه جمع آوری و دفع آن‌ها می افزاید. پیشرفت‌های گسترده فن آوری وعلوم در زمینه‌های مختلف شیمی، فیزیک،پزشکی و ….. باعث ورود انواع پسماند‌های خطرناک حتی در داخل پسماندهای عادی خانگی شده است. از مهم تمرین مسائل مدیریت پسماند جامد در کشورهای در حال توسعه میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • عدم تناسب ظرفیت سیستم جمع آوری پسماند با جمعیت تحت پوشش سیستم
  • بازدهی پایین سرویس خدمات مدیریت پسماند شهری
  • محدودیت بخشهای دولتی و غیردولتی در فعالیتهای دفن و بازیافت مواد
  • مشکلات ویژه در مکانیابی محلهای دفن و دفع نهایی پسماند جامد
  • مشکلات مربوط به جمعآوری و دفع پسماند خطرناک شهری [4].

امروزه دیگر سیستم های جمع آوری و دفع سنتی پسماند‌ها جوابگو نبوده و نمی تواند از آلودگی‌های زیست محیطی ناشمی ازانواع پسماند‌های شیمایی، میکربی، رادیو اکتیو و …جلوگیری کند. تصویع قانون مدیریت پسماندها علیرغم وجود اشکالات در آن، می تواند بعنوان یکی از گام‌های مه در راه ارتقاء وضعیت مدیریت پسماندها باشد. این رویکرد بیانگر دستیابی به سیستم پایدار مدیریت مواد زاید جامد بوده که توسعه ساختار (شامل سازمانی و عملیاتی) و سایر عناصر موظف مدیریت پسماند در آن لحاظ شده است. محیط زیست و حفظ سلامتی انسان و کلیه موجودات کره زمین یکی از اصول اساسی در بقای زندگی و استفاده از مواهع خدادادی است.افزایش جمعیت، توسعه شهرنشینی و تکنولوژی منجر به تولید انواع پسماند میشودکه منجر به کاهش فضا جهت دفن آنها و ورود پسماندها به محیط زیست می شود. ورود پسماند به محیط زیست باعث آلودگی و تخریع منابع می شود[5]. در ضمن ملزومات و پیش نیازهای مدیریت پسماند در هرم زیر نشان داده شده است:

 

از آنجائیکه در حال حاضر روزانه بیش از 48000 تن پسماندعادی در کشور تولید می شود سالانه مقدار قابل توجهی از مواد قابل بازیافت مانند کاغذ و بخصوص پلاستیک در دل خاک مدفون می شوند محل‌های دفن پسماندها شامل اراضی بسیار با ارزش، حاصلخیز و غنی استان‌های شمالیست، زیرا از یک سو به دریا واز سوی دیگر به جنگل‌ها، دشتها یا دامنه‌ها راه میابند و دفن پسماند در خاک علاوه بر از بین رفتن ارزش خاک، باعث آلودگی آبهای سطحی و زیر زمینی و انتشار بیماری‌های مختلف خواهد شد. در سایر نقاط کشور نیز مانند تهران، بدلیل کمبود زمین، نشت شیرابه به آبهای زیرزمینی و سایر مسائل موجود نیازمند به بکارگیری از سیستم‌های مدرن می باشد که علاوه بر از بین بردن پسماندها، خروجی سیستم بگونه ای باشد که بتوان از آن استفاده مجدد نمود[6]. مدیریت مطلوب زباله‌های شهری و صنعتی با توجه به حجم بالای تولید روزانه آنها در تمامی کشورها از اهمیت ویژه ای به خصوص از دیدگاه زیست محیطی و بهداشتی برخوردار است. با توجه به محدودیت مکان‌های مناسب دفع انواع زباله‌ها و از سویی اثرات نامطلوب دفن زباله و سایر روش‌های حذف و یا کنترل زباله‌ها بر سلامت عمومی و محیط زیست، حرکت در جهت مدیریت بهینه پسماندها با نگاهی به توسعه پایدار از اهداف اصلی جوامع توسعه یافته و در حال توسعه می باشد. در همین راستا بازیافت زباله‌ها در رأس برنامه‌های مدیریت زیست محیطی کشورها قرار دارد[7]. از طرفی استفاده از روش‌ها، فناوری‌ها و تجهیزات قدیمی نمی تواند جوابگوی مشکلات مدیریت پسماندها باشد.بنابراین استفاده از فناوری‌های نوین با در نظر گرفتن کلیه تبعات مثبت آن و کاستن از تبعات منفی آن و توجه به ویژگی‌های منطقه مورد نظر، می تواند راهکاری اساسی در کنترل مواد زائد و مدیریت پسماند بخصوص مواد پلاستیکی باشد. به طور کلی استراتژی‌های مدیریت پسماند شهری را می توان در شکل زیر نمایش داد.

فایل : 19 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط