مقاله فارسی بررسي جهاني و برآورد خسارت در مورد بيماري‌ هاي ذرت

مقاله فارسی بررسي جهاني و برآورد خسارت در مورد بيماري‌ هاي ذرت

بررسي جهاني و برآورد خسارت در مورد بيماري‌هاي ذرت:
ذرت مي‌تواند به 60 نوع بيماري مختلف مبتلا گردد كه موجب عدم دستيابي به حداكثر محصول‌دهي مي‌شوند. PAYAK وRENFRO برآورد كرده‌اند كه محصول دانه 10 تا 12 درصد در هندوستان كاهش مي‌يابد كه با قيمت 60 روپيه‌اي براي هر 100 كيلوگرم ميانگين زيان سالانه مبلغ 280000000 روپيه HOOKER در يك بر آورد محتاطانه، زيان سالانه را براي 12 ايالت مركزي و شمالي (آمريكا) توليدكننده ذرت، بيش از 436 ميليون دلار تعيين كرده است. بر طبق گفته Kramer ، در اروپا كه توليدكننده بيش از 12% از كل توليد جهاني است، بيماري‌ها، 3% محصول را كاهش مي‌دهند. آفريقا، توليدكننده 5/6% از كل توليد جهاني ذرت است و بيماري‌هاي پوسيدگي خوشه (ear rots) در تانزانيا باعث 30% كاهش، exserohilum turcicum (he lminthosporium) باعث كاهش بيش از 10% در نيجريه، بيش از 10% در سودان، بوتسوانا، كنيا و زيمباوه و در حدود 10% در مورد موريس و نياسالند شده است.diplodiazeae و Gibberellaspp. موجب كاهش بيش از 10% در بوتسوانا و زيمباوه و كمتر از 10 % در تانزانيا گرديده و Puccinia Polysora باعث كاهش بيش از 10% در توگو، غنا، ‌اوگاندا و سيرالئون شده است. Kramer‌ گزارش كرده است كه Ustilago Maydis‌ نيز كمتر از 10% در غنا، بوتسوانا و نيجريه و بيش از 10% در سودان و كنيا محصول را كاهش مي‌دهد. Padwick‌ اعتقاد دارد كه مجموعه بيماري‌ها در كشورهاي آفريقايي كه قبلا مستعمره انگلستان بوده‌اند، 6/13% در سال 1956 م. محصول را
كاهش دادند. در برخي از كشورهاي واقع در غرب آفريقا Puccinia Polysora‌ به تنهايي باعث 49 تا 95 درصد كاهش محصول شده است. آسيا 8% از كل توليد جهاني ذرت را دارد. Peronospora Philippinensis (Sclerospora) كه يك سفيدك دروغي يا داخلي است، باعث 60% كاهش محصول در فيلپين و Puccinia sorghi‌ 1% و Exserohilum turcicum (Helminthosporium) نيز 1% در مالزي محصول را تقليل مي‌دهند. بطور كلي براي آسيا 12% كاهش محصول به علت تاثير بيماري‌هاي ذرت برآورد معقولي است. در سطح جهاني به علت خسارات كل بيماريهاي ذرت روي‌هم رفته كاهش 32656000 تن محصول دانه يا 4/9% از كل توليد جهان با ارزش 1650 ميليون دلار آمريكا برآورد گرديده است.
بيماري‌ها در دوره از كاشت تا برداشت بر روي محصول تاثير مي‌گذارند. حتي بعد از برداشت محصول، كپك‌ها مي‌توانند در انبار مشكلات جدي و مهمي را بوجود آورند.
بيماري‌هاي ذرت بطور كلي به طبقات زير گروه‌بندي مي‌شوند:
پوسيدگي‌هاي بذر و مرگ ماهيچه
بيماري‌هاي شاخ و برگ
پوسيدگي‌هاي ساقه و ريشه و پژمردگي‌هاي گياه
پوسيدگي‌هاي خوشه ماده و چوب بلال
بيماري‌هاي انباري و اختلالاتي كه در دانه بوجود مي‌آيد.
1. بيماري‌هاي ذرت در دوره اوليه رشد (Seedling stage)
نام بيماري:
پوسيدگي‌هاي بذر (Seed rots)‌ و مرگ ماهيچه (Seedling blights)
علائم بيماري: كاهش تراكم بوته در هكتار و تنك به نظر رسيدن مزرعه، رشد ناجور و تكه تكه كه به علت خفگي بوته‌ها (مرگ ماهيچه) قبل و بعد از ظهور گياهچه در سطح خاك مي‌باشد. زخم‌هاي فرورفته‌ قهوه‌اي رنگ روي مزوكوتيل، بي‌رنگ شدن و آب سوختگي قسمت‌هايي از طوقه گياه. پژمردگي گياهچه‌، رشد و ظاهرشدن عامل بيماري روي قسمت‌هاي خارجي و پوسيده.
عامل بيماري و مناطق انتشار: Rhizoctonia Spp., Cephalosporiuym acremonium, Fusariummonilifprme,
Pythium species (P.irregulae, P.debaryanum, P.ultimum, etc.), Penicillium oxalicum, Aspergillus Spp.
از عوامل بيماري‌زاي فوق، يكي يا تمام آنها ممكن است در تمام نواحي ذرت‌خيز جهان باشد.
مبارزه: مصرف قارچ‌كش‌ها مثل تيرام يا كاپتان به نسبت 5/2 در هزار. انتخاب بذور گواهي شده، سالم. حذف بذوري كه خراشيده و پوسته پوسته شده‌اند، اندوپريكارپ يا لايه برون بر آنها صدمه ديده است. خودداري از كاشت بذور سبك و پوك.
2. بيماري‌هاي شاخ و برگ:
نام بيماري:
(Northern leaf blight) Turcicum leaf blight
علائم بيماري: ظاهر شدن زخم‌هاي باريك و كشيده دوكي يا بيضي شكل كه به رنگ قهوه‌اي يا سبز متمايل به خاكستري مي‌باشند.
عامل بيماري و مناطق انتشار: Setosphaeria turcica, Exserophilum (Helminthosporium) turcium‌ پخش و انتشار در تمام نقاط جهان.
مبارزه: كاشت هيبريدها و كمپوزيت‌هاي مقاوم از جمله: Ganga 101, Deccan, Ganga 5, Kisan, Deccan 101, Jawahar
استفاده مستقيم از قارچ‌كش‌هاي (زينب، ديتان ـ ام ـ 45) به صورت 3-4 سم‌پاشي برگي از موقعي كه ذرت‌ها در حدود 50 سانتيمتر ارتفاع دارند تا موقع تشكيل خوشه ماده.
نام بيماري:
(Southern leaf blight) Maydis leaf blight
علائم بيماري: ظاهرشدن خطوط موازي و هم جهت به رنگ متمايل به خاكستري، همچنين زخم‌هاي لوزي شكل كه داراي حاشيه نامنظم 5/0 تا 5/1 سانتيمتري يا بيشتر مي‌باشند.
عامل بيماري و مناطق انتشار: (Helminthosporium Maydis) Cochliobolus heterostrophus كه در تمام سطح جهان پخش است.
نام بيماري: سفيدك‌هاي دروغي يا داخلي (Downy mildews) كه به وسيله قارچ‌هاي Peronosclerospora بوجود مي‌آيند.
علائم بيماري: برگ‌ها به صورت نواري و خط زرد شده (كلروز) و در شرايطي كه بيماري پيشرفت دارد، رشد متوقف مي‌شود و قسمت‌هاي آلوده به بيماري زبرو خشبي و كم رشد شده و به رنگ مايل به سفيد ديده مي‌شوند.
عامل بيماري و مناطق انتشار: Peronosclerospora philippinensis (در فيليپين، هندوستان و چند كشور ديگر).
P.maydis (اندونزي، زئير و سومالي)
P.sacchari (تايوان، استراليا، هندوستان و گينه جديد)
P.sorghi (هندوستان، آمريكا، فلسطين اشغالي، تايلند و خيلي از كشورهاي ديگر).
مبارزه: قارچ‌كش‌ها بر روي اين بيماري موثر نيستند. تنها روش ممكن كاشت ارقام مقاوم مي‌باشد. فيليپين و تايوان، پيشرفت قابل ملاحظه‌اي در تشخيص و تعيين ژن‌هاي مقاوم داشته‌اند. ضدعفوني كردن بذر با Ridomil به نسبت 4 گرم براي هر كيلوگرم بذر جهت پيشگيري از آلودگي به بيماري موثر است.
نام بيماري: سفيدك دروغي يا داخلي (Downy mildews) كه به وسيله قارچ Sclerophthora بوجود مي‌آيد.
علائم بيماري: تشكيل نوارهاي زرد رنگ با حاشيه كاملاً مشخص كه به تدريج به رنگ زرد كاهي تا قهوه‌اي روشن درآمده و بطور آشكار به وسيله رگبرگ‌ها محدود مي‌شوند. اندام‌هاي قارچ، عامل بيماري بطور غيرمحسوسي در محل نوارها ديده مي‌شوند.
عامل بيمار و مناطق انتشار: هندوستان، احتمالاً نپال و پاكستان.
مبارزه: كاشت ارقام مقاوم، هيبريد Ganga 5‌ و كمپوزيت‌هاي Kisan‌ و Jawahar‌ كه در هندوستان وجود دارند، در مقابل اين بيماري مقاوم هستند.
نام بيماري:
Crazy top
علائم بيماري: بدشكل شدن قسمت‌هاي رويشي (Vegetative) ‌و زايشي گياه كه رشد گياه را متوقف مي‌كند. گياهان آلوده و بيمار، بلال‌هاي نارس و ناقص كه تعداد كمي دانه داشته و يا اصولاً دانه ندارند، توليد مي‌كنند.
عامل بيماري: Sclerophthora macrospore
‌مبارزه: اين بيماري در نواحي كه زمين زهكشي مناسبي ندارد، شدت مي‌يابد. لذا زهكشي مناسب جهت كاشت خسارت بيماري ضرورت دارد. اگرچه بيماري از طريق بذر مي‌تواند منتقل شود، ولي امكان انتشار بيماري از طريق بذر محدود است.
3. زنگ‌ها:
نام بيماري:
زنگ معمولي ذرت Common rust
علائم بيماري: تاول‌هاي تخم‌مرغي شكل كه رنگ آنها قهوه‌اي دارچيني بوده و در هر دو سطح برگ به طور پراكنده مشاهده مي‌شوند. اين تاول‌ها در موقع رسيدن محصول به علت تشكيل شدن تلوتوسپورها به رنگ قهوه‌اي متمايل به سياه درمي‌آيند.
عامل بيماري و مناطق انتشار: Puccinia sorghi، ميزبان واسط. عامل اين بيماري، ترشك مي‌باشد. انتشار آن در تمام جهان است.
مبارزه: تنها ژن مقاوم در رقم Cuzco مربوط به كشور پرو، موجود و گزارش شده است.
نام بيماري:
Southern corn rust
علائم بيماري: سورهاي اوردو در پشت و روي برگ‌ها بوجود مي‌آيند، ولي فراوان‌ترين آنها در سطح فوقاني برگ بيشتر مي‌باشد و اكثراً گرد و كوچك هستند. سورهاي تلوتو باريك و كشيده بوده و از ايپدرم پوشيده شده‌اند.
عامل بيماري و مناطق انتشار: Puccinia polysora (آمريكاي جنوبي و شمالي، آفريقا، همچنين در كشورهاي آسيايي مثل تايلند و فيليپين).
مبارزه: كاشت ارقام مقاوم و رعايت اصول و مقررات قرنطينه‌اي.
نام بيماري:
Tropical corn rust
علائم بيماري: تاول‌هاي اوردو در روي سطح برگ بوجود مي‌آيند. سورهاي تلوتو به رنگ قهوه‌اي شكلاتي بوده كه سورهاي اوردو را احاطه كرده‌اند و در زير بشره برگ باقيمانده‌اند.
عامل بيماري و مناطق انتشار: Physopella zeae (نيم كرده غربي، آمريكا، مكزيك و ..)
مبارزه: اين بيماري اهميت زيادي نداشته و از نظر اقتصادي مبارزه با آن مقرون به صرفه نمي‌باشد.
نام بيماري:
Brown spot
علائم بيماري: زخم‌هاي كوچكي كه رنگ آنها متمايل به زرد بوده و بعد به رنگ قهوه‌اي تبديل مي‌شوند. بر روي پهنك و غلاف برگ و قسمتي از ساقه كه نزديك پايه برگ‌هاست، ظاهر مي‌گردند. ساقه‌ها نيز در محل گره‌ها آلوده شده و در شرايط آلودگي شديد از اين محل مي‌شكنند.
عامل بيماري و مناطق انتشار: Physoderma maydis كه در بعضي از كشورهاي جهان وجود دارد.
مبارزه: بين لاين‌هاي خالص از نظر مقاومت به اين بيماري تفاوت‌هايي وجود دارد. ارقام Hunius, Phil DMRI در برابر اين بيماري از خود مقاومت نشان داده‌اند.
نام بيماري:
Curvularia leaf spot
علائم بيماري: تشكيل لكه‌هاي ريز يا نكروزه به رنگ زرد كه گاهي هاله آنها شفاف مي‌باشد.
عامل بيماري و مناطق انتشار: Curvularia lunata‌ در تايلند و C.pallescens‌ در هندوستان و نيجريه.
مبارزه: لاين‌هاي خالصي وجود دارند كه به اين بيماري مقاوم هستند. از جمله CM104 در تايلند و CM300 در هندوستان.
4. پوسيدگي‌هاي ساقه و ريشه و پژمردگي‌هاي قارچي و باكتريايي گياه:
بيماري‌هاي قارچي:
نام بيماري:
Late wilt
علائم بيماري: بوته‌ها قبل از بلوغ و رسيدن به محصول، شروع به پژمرده شدن و خشك شدن مي‌كنند. گاهي بعد از گل دادن يا در دوره پرشدن دانه‌ها از مواد آلي. بعضي از بوته‌ها، رگه‌ها و خطوط دراز و كشيده‌اي را در روي پوسته خارجي نشان مي‌دهند.
عامل بيماري و مناطق انتشار: Cephalosporium maydis، مصر و هندوستان.
مبارزه: اين بيماري به وسيله بذر و خاك منتقل مي‌شود. واكنش لاين‌هاي خالص، هيبريدها و كمپوزيت‌ها از نظر مقاومت به اين بيماري متفاوت است. در مصر، ژن‌هاي مقاوم شناخته شده و تعيين شده‌اند.
نام بيماري:
بيماري پوسيدگي خوشه ذرت يا Diploodia stalk rot
علائم بيماري: رنگ سبز قسمت‌هاي پاييني ساقه به رنگ قهوه‌اي مايل به زرد يا متمايل به قهوه‌اي برمي‌گردد و مغز ساقه نرم مي‌شود. در نتيجه ساقه‌هاي بيمار به آساني در اثر باد و باران مي‌شكنند. اندام‌هاي باردهي قارچ بر روي پوسته خارجي ميان گره‌هاي پاييني ساقه بوجود مي‌آيند.
عامل بيماري و مناطق انتشار: Diplodia maydis، آمريكا و چندين كشور ديگر.
مبارزه: كاشت هيبريدهاي مقاوم به اين بيماري توصيه مي‌شود. هيبريدهاي ديررس از اين بيماري كمتر صدمه مي‌بينند. مصرف كودهاي پتاسه، توسعه و رشد بيماري را كاهش مي‌دهد.
نام بيماري:
Gibberella stalk rot
علائم بيماري: علائم بيماري شبيه بيماري ايجاد شده به وسيله Diplodia maydis‌ است، اما مغز ساقه در اين بيماري تغيير رنگ داده و به رنگ متمايل به قرمز يا ارغواني و به صورت خرد و شكسته درمي‌آيد.
عامل بيماري و مناطق انتشار: (Fusarium graminearum) Gibberalla، مناطق انتشار در آمريكا و چندين كشور ديگر.
مبارزه: اصلاح حاصلخيزي خاك و كاشت هيبريدهاي ديررس.
نام بيماري:
Charcoal rot
علائم بيماري: بيماري ابتدا به ريشه‌هاي گياهان جوان حمله مي‌كند. در زمان رسيدن محصول بيماري در روي طوقه گياه و ميان گره‌هاي پاييني ظاهر مي‌شود. قسمت‌هاي داخلي ساقه به صورت خرده و مجزا از هم درمي‌آيند. قسمت‌هاي ساقه به صورت خرد و مجزا از هم درمي‌آيند. لكه‌هاي ريز سياه سختينه يا اسكلروت‌ها در روي پوسته خارجي و دسته‌هاي آوندي پخش شده‌اند.
عامل بيماري:
Macrophomina phaseoli
مبارزه: بعد از گل دادن، زماني كه درجه حرارت خيلي بالاست، چنانچه كمبود آب باشد و گياه در مضيقه كم‌آبي قرار گيرد، اين بيماري شدن مي‌يابد. لذا مي‌توان با آبياري بعد از گل دادن گياه با اين بيماري مبارزه كرد. ارقام مقاوم مانند هيبريد Gagna 5 در هندوستان مشاهده شده است.
نام بيماري:
Pythium stalk rot
علائم بيماري: بوته‌ها بطور ناگهاني از محل پوسيدگي مي‌شكنند. پوسيدگي ساقه فقط به ميان گره‌اي كه درست در بالاي سطح خاك قرار دارد، محدود مي‌شود. بوته‌هاي شكسته شده براي مدتي زنده مي‌مانند. روي قسمت‌هاي آلوده، اندام‌هاي قارچ، عامل بيماري كه به رنگ سفيد رشد كرده‌اند، مشاهده مي‌شود.
عامل بيماري و مناطق انتشار: Pythium aphanidermatum، هندوستان، آمريكا و نيجريه
مبارزه: مقاومت در هيبريد ساده CM 400XCM 300و هيبريدهاي تاپ كراس مضاعف، مثل: Hi – starch, Ganga safed 2 وجود دارد.
بيماري‌هاي باكتريايي:
نام بيماري:
پژمردگي باكتريايي ذرت يا Bacterial wilt
علائم بيماري: هيبريدهاي حساس سريعاً پژمرده مي‌شوند. گياهان بيمار نوارهاي دراز و نامنظم به رنگ سبز كمرنگ تا متمايل به زردي كه بعدا ً خشك و قهوه‌اي مي‌شوند، نشان مي‌دهند. در صورت قطع ساقه انبوه باكتري‌ها به رنگ متمايل به زرد به آهستگي از مقطع به خارج جريان مي‌يابد.
عامل بيماري و مناطق انتشار: (xanthomonas stewarti) Erwinia stewarti، آمريكا و تعداد كمي از كشورهاي ديگر.
مبارزه: ذرت دندان اسبي در برابر اين بيماري خيلي مقاوم‌تر از ذرت شيرين يا قندي است. هيبريدهاي مقاوم در ذرت شيرين عبارتند از:
Evergreen, Country gentleman
نام بيماري:
Erwinia stalk rot
علائم بيماري: نرم شدن ميان گره‌هاي پاييني و در قسمت پايه گياه. گياهان ممكن است پژمرده شده و بوي ترشيدگي و تخمير بدهند. خوشه‌هاي ماده ممكن است نرم و پوسيده شوند.
عامل بيماري و مناطق انتشار: (Corn pathotype) Ervinia chrysanthemi (Erwinia carotovora zeae)، استراليا، هندوستان، مكزيك، فلسطين اشغالي، آفريقاي جنوبي، مصر و آمريكا.
مبارزه: در آمريكا مصرف آب كلردار به غلظت 1ppm با سيستم آبياري باراني از گسترش و پخش بيماري به طور قابل ملاحظه‌اي مي‌كاهد. در هندوستان، مقاومت در يك رقم محلي آزاد گرده‌افشان به نام CM600‌ مشاهده شده است.
5. سياهك‌ها:
نام بيماري:
سياهك معمولي يا Common smut
علائم بيماري: گال‌هاي آشكاري كه از پوسته‌هاي گياه ميزبان پوشيده شده‌اند، در تمام قسمت‌هاي هوايي گياه واقع در قسمت بالاي سطح خاك (رويشي يا زايشي) رشد مي‌كنند. اين گال‌ها تركيده و توده‌هاي اسپور سياهرنگي از آنها خارج مي‌شود.
عامل بيماري و مناطق انتشار: Ustilago maydis، در تمام نقاط جهان انتشار دارد، اما بيشتر در نواحي معتدل وجود دارد.
مبارزه: روش‌هاي زيادي پيشنهاد شده است، اما كاشت ارقام مقاوم، عملي‌ترين و تنها روش ممكن به نظر مي‌رسد.
نام بيماري:
Head smut
علائم بيماري: سورهاي سياهك معمولاً در سنبل رشد مي‌كنند و باعث بدشكلي و تغيير شكل قسمت انتهايي مي‌گردد. توده‌هاي اسپور سياه و پودرمانند منتشر مي‌شوند.
عامل بيماري: Sphacelotheca reliana
مبارزه: هيچگونه روش مبارزه‌اي براي آن شناخته نشده است.
6. بيماري‌هاي ويروسي:
نام بيماري:
بيماري بازماندگي رشد در ذرت يا Corn stunt disease
علائم بيماري: نوارهاي سبز متمايل به زرد كمرنگ روي برگ‌هاي جوان ظاهر شده و ميان گره‌هاي بالايي كوتاه مي‌شوند و به دنبال آن زرد شدن و توقف رشد ديده مي‌شود. در مزرعه در روي برگ‌هاي ذرت، قسمت‌هاي نامنظم به رنگ‌هاي متمايل به قرمز و متمايل به ارغواني (زرشكي) ظاهر مي‌شود.
عامل بيماري: معلوم شده است كه اين بيماري به وسيله شبه ميكوپلاسما‌ها بوجود مي‌آيند. انتقال بيماري به وسيله زنجره‌ها مانند D.elimatus, Dalbulus maydis صورت مي‌گيرد.
مبارزه: در بعضي از ارقام، مقاومت مشاهده شده است.
نام بيماري:
بيماري موزائيك كوتولگي ذرت Maize dwarf mosaic virus
علائم بيماري: علائم بيماري شبيه بيماري Corn stunt‌ است، كوتاه شدن ميان گره‌هاي بالايي كه به گياه، ظاهري چون جاروب گردگير مي‌دهد. با رشد و نمود گياه، روي برگ‌ها موتل و حالت موزائيك پيدا مي‌شود. اين موزائيك بعداً از بين رفته و برگ‌ها سبز متمايل به زرد مي‌شوند و ممكن است به صورت رگه‌هاي قرمز و محو در آيد.
عامل بيماري: ويروسي است كه به وسيله اين گونه حشرات منتقل مي‌شود: شته برگي ذرت (Rhopalosiphum maydis) Corn leaf aphid‌، شته پنبه و جاليز (Aphis gossypii) Melon aphid، شته سبز هلو (Myzus persicae) Green peach aphid.
مبارزه: مقاومت در لاين‌هاي خالص و هيبريدها وجود دارد.
نام بيماري:
موزائيك ذرت يا Maize mosaic virus
علائم بيماري: گياهان آلوده و بيمار، رنگ سبز كمرنگ داشته، رشد آنها متوقف شده و موتل و حالت موزائيك نشان مي‌دهند.
عامل بيماري: نژادي از ويروس موزائيك نيشكر كه به شكل ذرات ميله‌اي شكل مي‌باشد و به وسيله Rhopalosiphum maydis منتقل مي‌شوند.
مبارزه: لاين‌هايي از ذرت مانند CM 103, CM 104 كه مقاوم بوده و اغلب در برابر اين بيماري مصونيت دارند. هيبريدهاي Ganga 101, Ranjit, Deccan نيز مقاوم هستند.
نام بيماري:
Maize streak virus
علائم بيماري: نوارهاي زرد رنگ كشيده در روي برگ‌ها ظاهر مي‌شوند و معمولاً باعث توقف رشد مي‌گردند.
عامل بيماري و مناطق انتشار: ويروسي است كه به وسيله Cicadulina molia منتقل مي‌شوند (كشورهاي آفريقاي مركزي).
مبارزه: تا كنون مطالعات و بررسي‌هاي زيادي بر روي اين بيماري انجام نشده است.
7. پوسيدگي‌هاي خوشه ماده و چوب بلال و اختلالاتي كه در دانه ذرت بوجود مي‌آيد
نام بيماري:
(Red ear rot) Gibberella ear rot
علائم بيماري: اين بيماري به نام red ear rot‌ نيز شناخته شده است. كپك متمايل به قرمزي كه خوشه ماده را از نوك به سمت پايين آلوده مي‌كنند، يكي از علائم مشخصه اين بيماري مي‌باشد.
عامل بيماري: Gibberella zeae‌ كه همچنين باعث پوسيدگي ساقه نيز مي‌شود. مخصوص آمريكا و چند كشور ديگر.
مبارزه: اين بيماري خاص نواحي خنك مرطوب است.
نام بيماري:
Rhizoctonia ear rot
علائم بيماري: رشد كپك سفيد روي خوشه‌هاي ماده كه با بالا رفتن سن گياه، خوشه‌هاي آلوده به رنگ خاكستري تيره درمي‌آيند.
عامل بيماري: Phizoctonia Spp.، مخصوص ايالات ساحلي خليج مكزيك و هندوستان.
مبارزه: شناخته نشده است.
نام بيماري:
Macrophomina ear and cob rot
علائم بيماري: خوشه‌هاي ماده كم وزن و پوشالي مي‌شوند. ساقه‌هاي گياه و چوب بلال‌ها به صورت خرد و مجزا از هم درآمده و نرم مي‌گردند.
عامل بيماري: Macrophomina phaseolina كه همچنين باعث پوسيدگي ساقه نيز مي‌شود.
مبارزه: شناخته نشده است.
8. بيماري‌هاي قارچي ذرت
سياهك خوشه ذرت، بيماري‌ سياهك ذرت (Head smut)
Sphacelotheca reiliana (kuehn) clint
Syn:
Ustilago reiliana kueh.
قريه دشتي اصفهان
سياهك معمولي ذرت Common smut يا Boil smut
Ustilago maydis (DC.) corda
Syn:
Ustilago mays – zeae (DC.) magn
Ustilago zeae (Bechmann.) ung.
اطراف مشهد، اصفهان، گرگان، ورامين و سمنان.
سياهك پوسيده يا پنهان ذرت خوشه‌اي
Sphacelotheca sorghi (link) Clinton
Syn:
Sporiosporium sorghi (link) Clinton
Ustilago sorghi link
Tilletia sorghi tul.
بروجرد، بلوچستان، دزفول، كاشان، اصفهان، اردستان، ورامين و كرج.
Puccinia sorghi schw
Syn:
Puccinia maydis bereng
سفيدك داخلي يا دروغي ذرت
Selerospora graminicola (Sacc) schroet
قائم‌شهر
بيماري لكه قهوه‌اي برگ ذرت
Drechslera turcica (Pass.) subram. Et jain
Syn:
Helminthosporim turcicum
سفيدرود، گيلان و رشت
پوسيدگي خوشه ذرت
Aspergillus sp.
ورامين
پوسيدگي خوشه ذرت
Penicillium sp.
ورامين
بيماري پوسيدگي خوشه ذرت
Fusarium verticillioides (Sacc.) nirenb
Syn:
Fusarium moniliform sheld. Var. anthophilum (A. Br.) Wr., var. subglutinans Wr. Et Rg.
بندرانزلي، لشت نشاء، ساري، ورامين، لاهيجان، استان‌هاي گيلان و مازندران و گرگان.
پوسيدگي ساقه ذرت
Rhizoctonia sp.
ساري، لشت نشاء
Olpitrichum sp.
Syn:
Rhinothrichum sp.
مازندران
Fusarium oxysporum schlecht.
بندر انزلي
Fusarium semitectum berk. Et rav.
بندرانزلي
Fusarium solani (mart) sacc.
بندر انزلي
Fusarium flocciferum corda.
بندر انزلي
Fusarium aquaeductuum (rad 1. et rab) lagerh. Var. medium wr.
بندر انزلي
9. بيماري‌هاي ويروس ذرت:
موزائيك نقطه‌اي ذرت
اطراف شيراز، باجگاه
موزائيك نواري ذرت
Maize streak virus
مزرعه د انشكده كشاورزي كرج
يكي از رابدر ويروس‌ها
Rhabdovirus
فارس
Reovirus
يكي از رئوويروس‌ها
فارس
ويروس رشته‌اي، احتمالاً از گروه
potyvirus
كرج، تهران و شيراز
يك ويروس رشته كه گياه (Eleusine indica)‌را در استان بوشهر آلوده مي‌كند و به كمك شته به ذرت منتقل مي‌گردد.
بوشهر
ويروس موزائيك كنه زادگندم
موزائيك نوار كلروتيك قياق
(رودبال، سپيدان وايج در استهبان)

فایل : 22 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...