مقاله کامل بررسي ارتباط هوش هيجاني با پرخاشگري و عملكرد تحصيلي دانش آموزان

مقاله کامل بررسي ارتباط هوش هيجاني با پرخاشگري و عملكرد تحصيلي دانش آموزان

دانشكده ادبيات و علوم انساني
پايان نامه
جهت دريافت درجه كارشناسي در رشته روان شناسي
عنوان:
بررسي ارتباط هوش هيجاني با
پرخاشگري و عملكرد تحصيلي دانش آموزان
استاد راهنما:
دكتر عباس ابوالقاسمي
پژوهشگران:
الناز محمد حسن زاده- رقيه قهرماني
زمستان 86
تشكر و قدرداني
از جناب آقاي دكتر عباس ابوالقاسمي به پاس تلاشهاي روزافزون و راهنمايي هاي ارزنده شان كه در اتمام اين پژوهش ما را همراهي نمودند بي نهايت سپاسگزار و قدرداني مي كنيم.
الناز محمدحسن زاده- رقيه قهرماني
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: كليات تحقيق …………………………………………………… ……………………………….
مقدمه ……………………………………………………………………… ………………………………………………7
بيان مسئله ……………………………………………………………. …………………………………………………..7.
اهداف تحقيق …9
سوال پژوهشي …9
فرضيه هاي تحقيق …9
اهميت و ضرورت تحقيق …9
تعاريف متغيرها .10
فصل دوم: زمينه و پيشينه تحقيق ….
تاريخچه هوش هيجاني 12
هوش اجتماعي 13
كفايت اجتماعي 13
كفايت هيجاني 15
هوش هيجاني و هوش عمومي 16
هوش هيجاني و موفقيت تحصيلي 17
شرح كلي خرده مقياسهاي EQ-i بار- اون 18
تحقيقات انجام شده در زمينه هوش هيجاني در ايران 24
پرخاشگري ….
تعريف پرخاشگري 24
انواع پرخاشگري 25
نظريه هاي پرخاشگري 26
عوامل موثر بر پرخاشگري 31
تفاوتهاي جنسيتي در پرخاشگري 33
ثبات پرخاشگري 34
روشهاي كنترل پرخاشگري 35
فصل سوم: روش تحقيق ..
روش تحقيق 39
جامعه آماري 39
نمونه آماري 39
ابزار تحقيق 39
روش اجرا 40
روش هاي تجزيه و تحليل 40
فصل چهارم: نتايج تحقيق …
يافته هاي توصيفي 44
يافته هاي مربوط به فرضيه ها 44
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری …
بحث و نتيجه گيري 49
محدوديت ها 50
پيشنهادات 50
منابع و مأخذ 51
چكيده تحقيق:
پژوهش حاضر به منظور بررسي ارتباط هوش هيجاني، با هر يك از متغيرهاي پرخاشگري و عملكرد تحصيلي دانش آموزان انجام شده است. نمونه مورد بررسي در اين پژوهش 200 نفر از دانش آموزان مقطع اول دبيرستان شهرستان اردبيل مي باشد كه به روش نمونه گيري تصادفي انتخاب شدند. در اين پژوهش از پرسشنامه هوش هيجاني پترايدزوفارنهام و پرسشنامه پرخاشگري ويليامز استفاده شده است.
همچنين داده هاي پژوهش با روشهاي تحليل رگرسيون چند متغيري و همبستگي پيرسون تجزيه و تحليل شدند. نتايج نشان مي دهد كه بين هوش هيجاني و پرخاشگري رابطه منفي )001/0>P ، 44/0-=r) وجود دارد. همچنين بين هوش هيجاني و عملكرد تحصيلي دانش آموزان رابطه معناداري به دست نيامد.
فصل اول
كليات تحقيق
مقدمه:
امروزه بسياري از محققان (سياروچي و همكاران 2001) معتقدند كه اگر فرد از لحاظ هيجاني توانمند باشد بهتر مي تواند با چالش هاي زندگي مواجه شود و در نتيجه از سلامت رواني بهتري برخوردار خواهد شد.
ريچاردسون و ايوانز (1997 به نقل از سامرا، 2000) برخي از روش هاي آموزش بسندگي و كفايت هيجاني و اجتماعي را در جامعه چند فرهنگ شرح داد. هدف كمك به دانش آموزان براي ارتباط بهتر با يكديگر بود كه پس از آموزش مهارت هاي درون فردي و بين فردي سطح عملكرد تحصيلي آنها به طور معني داري (001/0) بهبود يافت.
به طور كلي تواناييهاي هيجاني در تشخيص پاسخ هاي هيجاني مناسب در مواجه با رويدادهاي روزمره، گسترش دامنه ي بينش و ايجاد نگرش مثبت درباره ي وقايع و هيجانات، نقش موثري دارند. بنابراين نوجواناني كه توانايي تشخيص، كنترل و استفاده از اين توانش هاي هيجاني را دارند از حمايت اجتماعي، احساس رضايت مندي و سلامت رواني بيشتري برخوردار خواهند شد.
رفتار پرخاشگرانه در دانش آموزان به عنوان يك پاسخ هيجاني ممكن است با هوش هيجاني آنها در ارتباط باشد لذا در اين پژوهش تلاش شده است ارتباط پرخاشگري با هوش هيجاني در دانش آموزان مورد بررسي قرار گيرد.
بيان مسئله
هوش هيجاني مجموعه پيچيده اي از مهارت هاست و توسعه آن نيازمند زمان است، در توسعه هوش هيجاني هفت عامل اصلي وجود دارد: سنجش ميزان آمادگي، ايجاد انگيزه، انجام دادن تغييرات جهت دار، تعيين اهداف قابل حصول، ترغيب اقدامات عملي، ايجاد حمايت، تهيه الگوها و مدل ها.
هوش هيجاني از نظر دانيل گلمن، توانايي شناخت احساسات خود و ديگران براي ايجاد انگيزه در خودمان و مديريت احساسات خودمان و ارتباطاتمان است.
صدق عنوان پرخاشگري بر يك رفتار خاص بستگي به نوع فرهنگي دارد كه در يك جامعه حاكم است و بدين جهت امروزه در جوامع غربي به هر نوع تندخويي پرخاشگري اطلاق مي گردد در حالي كه سابقاً در همين جوامع مفهوم پرخاشگري همراه با حمله به فرد يا شي به صورت مستقيم يا غير مستقيم بوده است. نكته قابل توجه ديگري كه در زمينه پرخاشگري مطرح است اين است كه در تمامي فرهنگ ها وجود منافع ضروري براي حيات بشر در پرخاشگري پذيرفته شده است، لكن اين امر هم قابل قبول همگان است كه در صورت عدم كنترل رفتار پرخاشگرانه چه بسا خطرات جبران ناپذيري همچون قتل به وقوع بپيوندد.
در فرهنگ اسلامي گر چه تجاوز و تعدي به ديگران از مصاديق پرخاشگري به حساب مي آيد و امري نامطلوب شمرده مي شود لكن به افراد اجازه مي دهد در صورتي كه مورد پرخاشگري ديگران واقع شوند از خود دفاع كنند البته به نحوي كه منجر به تعدي و ظلم نشود.
هدف ما در اين پژوهش بررسي رابطه بين هوش هيجاني و پرخاشگري است از تحقيقات انجام شده در اين زمينه مي توان به استرزر و همكاران (2007) اشاره كردكه بين فقدان هم حسي و اختلال سلوك در نوجوانان رابطه معناداري بدست آورده اند.
همچنين مورياتي و همكاران (2001) به اين نتيجه رسيدند افراد مورد سو استفاده جنسي، پرخاشگري بالا و هوش هيجاني پايين داشته اند.
بجر كاويست و همكاران (2000) بين هوش اجتماعي و پرخاشگري رابطه معناداري به دست آوردند.
اين پژوهش در صدد پاشخگويي به سوالات زير خواهد بود.
– آيا بين پرخاشگري و هوش هيجاني رابطه وجود دارد؟
– آيا مي توان از روي مولفه هاي هوش هيجاني پرخاشگري را پيش بيني كرد؟
اهداف تحقيق:
– تعيين رابطه ي بين هوش هيجاني و پرخاشگري دانش آموزان
– تعيين پيش بيني كننده هاي متغير پرخاشگري از طريق مولفه هاي هوش هيجاني
– تعيين رابطه عملكرد تحصيلي با پرخاشگري در دانش آموزان
– تعيين رابطه عملكرد تحصيلي با هوش هيجاني در دانش آموزان.
سوال پژوهشي:
كداميك از مولفه هاي هوش هيجاني پرخاشگري را پيش بيني مي كند؟
فرضيه هاي تحقيق:
– بين پرخاشگري و هوش هيجاني رابطه منفي وجود دارد.
– بين هوش هيجاني و عملكرد تحصيلي دانش آموزان رابطه مثبت وجود دارد.
– بين پرخاشگري و عملكرد تحصيلي دانش آموزان رابطه منفي وجود دارد.
زير فرضيه ها:
– رابطه بين روابط بين فردي با پرخاشگري در دانش آموزان
– رابطه بين همدلي با پرخاشگري در دانش آموزان
اهميت و ضرورت تحقيق:
نگاهي كوتاه به جهان اطراف به ما نشان خواهد داد كه همانگونه كه اليوت ارونسون (1987) يكي از علماي اجتماعي معاصر گفته است: «عصر ما عصر پرخاشگري است» بخش عمده اخبار راديو و تلويزيون شرح و نمايش خشونت هايي است كه در نقاط مختلف جهان از سوي انسانهايي نسبت به انسانهاي ديگر اعمال مي شود. پرخاشگري يكي از مباحث عمده در مجامع مختلف مي باشد كه متغيرهاي شخصيتي مختلفي در آن نقش ايفا مي نمايدكه از آن جمله مي توان به هوش هيجاني اشاره كرد.
از آنجا كه اين پژوهش در چارچوب پرخاشگري دانش آموزان مي باشد و نتايج آن مي تواند براي جامعه، مدارس و حتي خانواده ها ارزشمند باشد، مهم و ضروري به نظر مي رسد.
همچنين نتايج اين پژوهش براي آموزش و پرورش و سازمانهايي كه به نوعي با دانش آموزان سر و كار دارند، مناسب است. مراكز مشاوره تحصيلي نيز از جمله مراكزي هستند كه از نتايج اين پژوهش مي توانند استفاده كنند.
تعاريف متغيرها:
هوش هيجاني: يك دسته از تواناييها و مهارتهايي غير شناختي كه توانايي موفقيت فرد را در كنار آمدن با فشارها و شرايط محيطي افزايش مي دهد (بار- ان 1999).منظور از هوش هيجاني در اين پژوهش ميزان نمره اي است كه هر آزمودني در پرسشنامه هوش هيجاني پترايدز و فارنهام كسب مي كند.مقياس سنجش اين متغير فاصله اي است.
پرخاشگري: رفتاري است كه هدف آن صدمه و آسيب زدن به خود يا به ديگري باشد. آنچه در اين تعريف حايز اهميت است قصد و نيت رفتار كننده است، يعني، يك رفتار آسيب زا در صورتي پرخاشگري محسوب مي شود كه از روي قصد و عمد به منظور صدمه زدن به ديگري يا به خود انجام گرفته باشد.
منظور از پرخاشگري در اين پژوهش ميزان نمره اي است كه هر آزمودني در پرسشنامه پرخاشگري ويليامز كسب مي كند، مقياس سنجش اين متغير فاصله اي است.
فصل دوم
زمينه و پيشينه تحقيق

فایل : 42 صفحه

فرمت : Word

36700 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط