مقاله کامل آتشفشان

مقاله کامل آتشفشان

عنوان :
پروژه فیوز برق خانگی
استاد راهنما :
دكتر شاهین فر
گردآورندگان :
سمیرا حسن زاده – بهمن کریمی
دانشگاه آزاد اسلامي واحد آزاد شهر
آتشفشان چيست :
آتشفشان يک ساختمان زمين شناسی است که به وسيله آن مواد آتشفشانی (به صورت مذاب ، گاز ، قطعات جامد ياهر 3)از درون زمين به سطح آن راه می
يابند. انباشتگی اين مواد در محل خروج، برجستگی هايی به نام کوه آتشفشان ايجاد می نمايد. آتشفشان يکی از پديده های طبيعی و دائمی زمين شناسی است که در طول تاريخ زمين شناسی نسبتا بدون تغيير باقی مانده و در ايجاد، تحول و تکامل پوسته و گوشته زمين نقش اساسی داشته و دارد. توليد مواد آتش فشانی و پديده های مؤثر در ايجاد آتشفشان از دوره پرکامبرين تا عهد حاضر تغيير چندانی نداشته است و آنچه در اين راستا تغيير کرده است، نوع دانسته ها، چگونگی انديشيدن و نحوه بهره گيری از آنهاست.آتشفشانها پديده های جهانی هستند و در ساير کرات منظومه شمسی به ويژه سيارات مشابه زمين يک پديده عادی محسوب می شود و آتشفشان بی شک در کيهان نيز رخ می دهد. همچنين پوشش سطحی ماه اغلب با سنگ های آتشفشانی پوشيده شده است و بارزترين ارتفاعات مريخ توسط آتش فشانها ساخته شده است. فوران های فومرولی در برخی کرات مانند قمر آيو در سياره مشتری يک پديده عادی می باشد. زبانه های آتش و لکه های خورشيدی را جدا از ماهيتشان، می توان نوعی فوران آتش فشانی در خورشيد تلقی نمود. علم آتشفشان شناسی به مباحث نحوه تشکيل و تحول ماگما، چگونگی جابجايی و حرکت انواع مواد، گدازه ها و ماگماها و نيز تحولات آنها در اتاقک های ماگمايی، چگونگی فعاليت آتش فشان ها و گسترش مواد آتشفشانی در سطح زمين، چگونگی تحول مواد آتشفشانی و … اشاره می کند. علم آتشفشان شناسی از برخی علوم زمين چون پترولوژی ، تکتونيک جهانی، ژئوشيمی، چينه شناسی ، رسوب شناسی ، ژئوفيزیک ، کيهان شناسی و برخی ديگر از علوم تجربی مانند شيمی، فيزيک ، آمار و رياضی کمک می گيرند

ساختمان آتشفشان :
ساختمان آتش فشان شامل 3 بخش است :
دودكش آتشفشاني مجرايي است كه بوسيله ي آن مواد آتشفشاني از درون زمين به سطح آن راه مي يابند. نك (Neck) مجراي آتشفشاني قديمي است كه از گدازه هاي قديمي پر شده است وچون از سنگ هاي پيرامون خود مقاوم تر است به صورت برجستگي ستون مانند باقي مانده وسنگ
هاي اطراف آن كه مقاومت كمتري دارند فرسايش يافته اند .
دهانه آتشفشان :
پايانه بالايي مجراي آتشفشان كه اغلب از قسمت هاي ديگر مجرا وسيع تر است دهانه آتشفشان گفته مي شود كه شامل انواع مختلف ذيل مي باشد :
دياترم :

عبارت است از دها نه هاي انفجاري كه براثر انفجار ناشي از وجود گازهاي آتشفشاني تشكيل گرديده است اين گازها خاستگاه ماگمايي وغير ماگمايي دارند .
مآر :
دهانه های نسبتا وسيع آتشفشانی که اغلب به وسيله بخار آب حاصل از گرما ايجاد می شوند. مآرها اغلب در مناطق مرطوب و دريایی رخ می دهند.
کالدرا :
دهانه های خيلی وسيع آتشفشانی که قطر آنها به چندين کيلومتر می رسد و شامل انواع ذيل می باشد :
کالدرای انفجاری:
اين نوع کالدرا بر اثر انفجار حجم عظيم از مواد آتشفشانی و پی سنگ در اثر گازهای تحت فشار حاصل می شود و دهانه های وسيعی را تشکيل می دهد بالتدکالدرای آتشفشانی باندائی سان در ژاپن (فوران در سال 1888).
کالدراهای فرسايشی:
بر اثر فرسايش دهانه آتشفشان قديمی و گسترش آنها به وسيله عوامل جوی، يخچالی و بادی حاصل می شوند. کراترهالکا کالا در جزيره ماوی هاوايی است.
کالدرای ريزشی:
متداولترين نوع کالدرا می باشد که عمل فرونشست و يا ريزش در اثر انفجار و خارج شدن حجم زيادی از مواد ماگمايی و نيز سنگينی بخشهای بالايی آتشفشان اتفاق می افتد که با ايجاد شکستگی های همراه است. ممکن است اين شکستگی ها توسط مواد مذاب به صورت دايک پرشود و يا از طريق آنها مواد فرار يابد احتمالا مواد گدازه ای جديد به سطح کالدرا برسد. اگر دايک ها به صورت حلقوی پيرامون مخروط آتشفشان ظاهر شوند به آنها دايک های حلقوی می گويند. در حالی که اگر دايک ها به سمت درون زمين به صورت همگرا يا متقارب باشند و يک نوع شکل مخروطی مانند ايجاد نمايند که راس آنها به طرف درون زمين باشد به آنها صفحات مخروطی گفته می شود. در مواردی نيز دايک ها نسبت به مخروط آتشفشان آرايش شعاعی دارند که به آنها دايک های شعاعی گفته می شود.
مخروط آتشفشانی:
برجستگی های مخروطی شکل که از انباشتگی مواد آتشفشانی در پيرامون دهانه آتشفشان حاصل می شود و بر حسب اين که کدام مواد آتشفشانی تشکيل شده است تحت نام های مختلفی است:
الف : مخروط های تغرايی
ب : مخروط های گدازه ای
ج : مخروط های چينه ای
علل پيدايش آتشفشان :
بنا بر تعريف قدما ، آتشفشانها کوههايی هستند که آتش از آنها بيرون می‌جهد. اين تعريف محافل علمی قديم تاحدی با واقعيت تطبيق می‌کرد و شامل مورفولوژی و عملکرد اين پديده‌های طبيعی بود. وقتی از آتشفشان صحبت می‌شود دملهايی عظيم و مشتعلی در سطح زمين در نظر مطرح می‌شود که دارای شکل و ابعاد خاصی بوده و از سنگهای ويژه با بافت و ترکيب شيميايی مشخصی ساخته شده‌اند .

ولی غير از شکل مخروطی مخصوص ، آنچه که آتشفشان را نسبت به ساير برجستگي های روی زمين متمايز می‌کند پديده‌های فورانی آن است که با بيرون ريختن متوالی مواد ، کوه آتشفشان متولد می‌شود و اين کل مسائل حاکم بر آن است. بطور کلی آتشفشانهای عهد حاضر در سه منطقه تکتونيکی ، حاشيه صفحات همگرا ، مرز صفحات واگرا و در داخل صفحات پراکنده‌اند. اصولا صعود ماگما به سطح زمين به وجود شکستگي های قائم يا تقريبا قائم و معابری در پوسته زمين وابسته است.
آتشفشانهای حاشيه صفحات همگرا

فایل : 28 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط