info@articlefarsi.ir پشتیبانی 10 صبح تا 2 شب ادرس

مقاله فارسی آزمايش هاي ساده علوم

مقاله فارسی آزمايش هاي ساده علوم

آزمايش هاي ساده علوم
 

 
بعضي سنگ ها از بقيه سنگين ترند
 
 
مي دانيم که سنگ ها رنگ هاي مختلفي دارند. بعضي صاف و بعضي ناصاف هستند. آيا مي توانيد به موارد اختلاف ديگري فکر کنيد؟ امروز مي خواهيم ببينيم کدام سنگ ها از بقيه سنگين ترند. چند سنگ را نشان بدهيد. بچه ها را تشويق کنيد با اولين نگاه و سپس با لمس کردن بگويند کدام سنگ از همه سنگين تر و کدام از همه سبک تر خواهد بود.
ب) آزمايش
1- بچه ها را تشويق کنيد در گروه هاي کوچک کار کنند. آنها احتياج دارند هر بار دو تا سنگ بردارند و آنها را توي ترازوي دو کفه اي قرار دهند تا ببينند کدام سنگ از همه سنگين تر است. ( بگذاريد هر گروه چند نوبت داشته باشد.)
 
2- بچه ها تصوير را به يک مقوا بچسبانند. سپس آنها يک سنگ سبک و يک سنگ سنگين را روي کفه هاي ترازو بچسبانند.
 
پ) نتايج را يکي کنيد :
آيا يک سنگ سنگين پيدا کردي؟ آيا همان سنگي بود که شما فکر مي کرديد از همه سنگين تر است؟ آيا هميشه بزرگ ترين سنگ, سنگين ترين آنها است.
 

 
آزمايش هاي ساده علوم

 
آزمايش هاي ساده علوم
 
 
آهنربا ها بعضي چيزها را جذب مي کنند اما نه همه چيز را
 
 
الف ) بحث
همه اشيايي را که در آزمايش استفاده مي شود نشان دهيد.
آيا فکر مي کنيد که يک آهنربا اين —– را بر مي دارد؟ چرا؟
ممکن است بخواهيد پيش بيني هاي آنها را ياداشت کنيد تا پس از تکميل آزمايش به آن رجوع کنيد.
ب) آزمايش
1- دانش آموزان کوشش کنند هر چيز را با آهنرباهايشان بر دارند
2- نتايج را روي صفحه کار ثبت کنيد. دور هر چيزي که آهنربا برداشت خط بکشيد. روي هر چيزي که آهنربا بر نداشت خط بکشيد.
پ) نتايج را يکي کنيد :
بگذاريد بچه ها بگويند کدام چيزها را با آهنرباهايشان برداشتند. همه چيز هايي که برداشته  شده اند را با هم روي ميز بگذاريد ( چگونه همه اينها يکي هستند؟ ) با انجام دادن اين آزمايش درباره آهنرباها چه کشف کرديم؟ ( آهنرباها اشياء فلزي را بر مي دارند. )
فعاليت اضافي :
بگذاريد بچه ها براي پيدا کردن ديگر اشيايي که جذب آهنربا مي شوند, آهنرباها را به اطراف کلاس و
حياط مدرسه ببرند.

 
آزمايش هاي ساده علوم

 
آهنرباها بعضي از فلزها را جذب مي کنند اما نه همه آنها را
 
الف ) بحث
بچه ها را تشويق کنيد نام هر يک از اشياء را بگويند و آنها را توصيف کنند.
همه اينها از چه چيز ساخته شده اند ؟ ( فلز )
آيا آهنرباي شما اين —– را بر مي دارد؟
آيا يک آهنربا هر چيزي که فلز باشد بر مي دارد؟
ممکن است بخواهيد پيش بيني هاي آنها را ياداشت کنيد تا پس از تکميل آزمايش به آن رجوع کنيد
ب) آزمايش
1- دانش آموزان کوشش کنند هر چيز را با آهنرباهايشان بر دارند.
2- نتايج را روي صفحه کار ثبت کنيد. دور اشيايي که برداشته مي شوند خط بکشيد. روي اشيايي که برداشته نمي شوند خط بکشيد.
 پ) نتايج را يکي کنيد :
آيا آهنرباي شما همه اشياء فلزي را برداشت؟
توضيح دهيد که فقط فلزاتي مانند آهن و فولاد جذب آهنربا مي شوند.
 

آزمايش هاي ساده علوم

بعضي آهنرباها قوي تر از ديگر آهنر با ها هستند
 
 
الف) بحث
انواع مختلف آهنرباهايي را که در دسترس داريد نشان بدهيد.
فکر کنيد کدام آهنربا بيشترين گبره هاي کاغذ را بر مي دارد؟ چرا؟
فکر مي کنيد آين آهنربا ( هر بار يک آهنربا را نشان دهيد) چند تا گيره کاغذ را بر مي دارد؟
ممکن است بخواهيد پيش بيني هاي آنها را ياداشت کنيد تا پس از تکميل آزمايش به آن رجوع کنيد.
 ب) آزمايش
1- دانش آموز براي برداشتن هر تعداد ممکن از گيره هاي کاغذ از آهنرباي خود استفاده مي کند.
2- نتايج را روي صفحه کار ثبت کنيد. تعداد گيره هاي کاغذ را بشماريد. به همان تعداد از صفحه کار ببريد و به تصوير اهنربا بچسبانيد.
پ) نتايج را يکي کنيد :
بگذاريد هر بچه بگويد ( يا نشان دهد ) چه تعداد از گيره هاي کاغذ برداشته شده است.
چه کسي قوي ترين آهنربا را دارد؟
قوي ترين آهنربا چه تعداد گيره هاي کاغذ را برداشت؟
آيا ما قوي ترين آهنر با را انتخاب کرديم؟
آزمايش هاي ساده علوم
 

 
آهنربا مي تواند فلزات را از پشت ساير ااشياء جذب کند
 
 
الف) بحث
آيا فکر مي کنيد آهنرباي شما مي تواند يک گيره کاغذ را که —– هست حرکت بدهد؟ چرا؟
( توي يک ليوان, زير ورق کاغذ, زير يک تکه پارچه نخي, زير يک تکه چوب )
ممکن است بخواهيد پيش بيني هاي آنها را ياداشت کنيد تا پس از تکميل آزمايش به آن رجوع کنيد
ب) آزمايش :
1- بچه ها هر يک از آزمايش هاي زير را با آهنربا هاي خودشان انجام دهند
الف) يک گيره کاغذ را توي يک ليوان بگذاريد. آهنربا را در جداره خارجي ليوان حرکت دهند. آيا گيره کاغذ حرکت مي کند؟
ب) گيره کاغذ را زير يک ورق کاغذ بگذاريد. آهنربا را روي کاغذ قرار دهيد. آيا کاغذ و گيره کاغذ را مي توانيد بلند کنيد؟
پ) گيره کاغذ را زير يک تکه پارچه بگذاريد. آهنربا را روي پارچه قرار دهيد. آيا پارچه و گيره  کاغذ را مي تواند بلند کند؟
 
ت) گيره کاغذ را روي چوب بستني قرار دهيد. چوب را نگه داريد و آهنربا را زير آن بگذاريد. آهنربا را حر کت دهيد. ببينيد آيا مي توانيد گيره کاغذ را حرکت دهيد.
 
 
2- نتايج را روي صفحه کار ثبت کنيد. اگر آهنربا گيره کاغذ را جذب مي کند روي چهره خندان خط بکشيد و اگر جذب نمي کند, روي چهره اخمو خط بکشيد.
پ) نتايج را يکي کنيد :
آيا آهنرباي شما گيره کاغذ را از زير —– حرکت داد ؟
( ليوان, کاغذ, پارچه, چوب )
فعاليت هاي اضافي :
همان آزمايش را با چوب, مقوا و پارچه کلفت تر انجام دهيد.
 

*****************************
*****************************
 

 
مايع شکل ظرفي را که در آن ريخته مي شود به خود مي گيرد
 
الف ) بحث
آب يک مايع است. آيا مايع شکل به خوصوصي دارد؟ آب چه شکلي است؟ وقتي آب درون چيزي ريخته مي شود, چه روي مي دهد؟ آيا فکر مي کنيد که اگر آب را درون اين ( اسم ظرف را بگوييد ) بريزيم, شکلش تغيير خواهد کرد؟ بياييد کشف کنيم ؟
ب) آزمايش
1- بگذاريد هر بچه يا گروه بچه ها آب را درون چندين ظرف مختلف بريزند تا ببينند چه روي مي دهد.
2- نتايج را روي صفحه کار ثبت کنيد. بچه ها را تشويق کنيد آب را در هر يک از ظروف کختلف روي صحفه رنگ کنند.
پ) نتايج را يکي کنيد :
يک تکه يخ داخل ليوان بگذاريد. آيا تکه يخ همان شکل ليوان است؟
بگذاريد تکه يخ آب شود. آيا آب همان شکل ليوان است؟
چرا تکه يخ آب شده همان شکل ليوان را به خود مي گيرد, اما تکه يخ منجمد اين طور نيست؟
 

 
آزمايش هاي ساده علوم
 

 
سنگ ها رنگ هاي مختلفي دارند
 
الف) بحث
سنگ ها در چه مواردي با هم متفاوت هستند؟ آيا تاکنون سنگي پيدا کرده ايد که رنگ قشنگي داشته باشد؟ سنگ ها در چه رنگ هاي متفاوتي مي توانند باشند؟ بياييد براي کشف اين مطلب با کلکسيون سنگ خودمان آزمايش کنيم.
 ب) آزمايش
1- به کلکسيون سنگتان نگاه کنيد. چه رنگ هايي مي بينيد؟
2- هر سنگ را در ظرف آب خودتان بگذاريد. آيا رنگ آن عوض شد؟ آيا رنگ را بهتر مي توانيد ببينيد؟ هر سنگ را قبل از آنکه در شانه تخم مرغ بگذاريد, خشک کنيد.
3- همان رنگ هايي را که سنگ ها در کلکسيون شما دراند روي صفحه کار درست کنيد.
پ) نتايج را يکي کنيد:
وقتي سنگ ها را در آب گذاشتيد چه روي داد؟ آيا کسي سنگي دارد که رنگ —— را داشته باشد؟ چند رنگ متفاوت داشتيد؟ بيشتر سنگ هاي شما چه رنگي هستند؟
 

 
آزمايش هاي ساده علوم
 

 
بعضي سنگ ها نرم و صاف و بعضي ديگر زبر و سخت هستند
 
 
الف) بحث

فایل : 15 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...