مقاله در مورد ریزشمع ها،اندرکنش خاک رفتار لرزه ای، پلاستیسیته

مقاله در مورد ریزشمع ها،اندرکنش خاک رفتار لرزه ای، پلاستیسیته

چکیده
بررسی اندرکنش و رفتار لرزه ای ریزشمع ها، با توجه به اینکه ریزشمعها بعنوان یک المان باربر ومقاوم در برابر نشست عمل می کنندو به دلیل تزریق دوغاب سیمان سبب بهبود مشخصات میکانیکی (مقاومتی ورفتاری)خاک اطراف میشوند، موضوع قابل ملاحظه ای می باشد.در این تحقیق ، بعد از معرفی ،توصیف مشخصات وویژگیهای مکانیکی وکاربردی ریزشمعها ابتدابه تحلیل عوانل متعددی که در رفتار لرزه ای ریز شمعها تاثیر گذار هستنداشاره میشود. از جمله این عوامل، میتوان به زاویه تمایل ریز شمع ها، صلبیت نسبی((،بار روسازه، زاویه اصطکاک داخلی خاک، شدت بارهارمونیک، غیر خطی بودن خاک، ضرایب میرایی()،نحوه اتصال ریز شمع-خاک، نسبت لاغری ریز شمع هاو…اشاره کرد که از میان اینها به تحلیل و بررسی پنج مورداول در مدل های خاص پرداخته می شود.
در ادامه، تحلیلی از مدل المان محدود دو بعدی مربوط به تاثیر پلاستیسیته خاک با استفاده ازمعیارالاستیک خطی- موهرکولمب برروی پاسخ لرزهای ریزشمعها در بر نامه plaxis v.8 انجام شده است. شرایط مرزی مناسب برای تامین اثرانتقال امواج در میان مرزهای جانبی توده خاک بکار گرفته شده است. تحلیلها ابتدا برای بار هارمونیک و سپس برای بارزلزله، انجام میشود.نتایج بدست آمدهنشان میدهد که عامل پلاستیسیته دارای یک تاثیر قابل ملاحظهای بر روی پاسخ لرزهای سیستم سازه خاک- ریزشمع می باشد. این تاثیر به دامنه بار لرزهای و فرکانس مربوطبهشتاب ورودی و فرکانس سیستم سازه خاک-ریز شمع وابسته است.در بخش بعدی به بررسی رفتارلرزه ای ریزشمعهای متمایل درخاکهای ماسهای مستعد روانگرایی که خود مسئله پیچیده ای است، پرداخته شده است. با توجه به مفهوم روانگرائی و بررسی رفتار دینا میکی ریز شمع ها، از شبکه بندی دوبعدی در نرم افزار پلکسیس استفاده شده است.
ودر مرحله بعدی ،بررسی تاثیر و شرایط اتصالی ودرگیری نوک گروه ریزشمع، نسبت به پاسخ در برابر بار لرزهای ارائه شده است.در این بخش تحقیق با بکارگیری یک مدل المان محدود، خاک درآن بصورت الاستو-پلاستیک نظر گرفته شده است. روسازه با یک سیستم درجه آزادی منفرد که مرکب از جرم متمرکز و یک ستون است، مدل میشود. این پژوهش برای هر دوحالت ریزشمعهای مایل وقائم انجام میشود. نتایج تحلیل نشان می دهد که جاگیری ریزشمعها در یک لایه سخت به افزایش قابل توجه وغیر منتظرهای در نیروی محوری ولنگر خمشی گروه ریزشمع منجرمیشود.
کلمات کلیدی: ریزشمع ها،اندرکنش خاک-ریز شمع، رفتار لرزه ای، پلاستیسیته
فصل اول
کلیات
1-1-مقدمه
افزایش روزافزون جمعیت وبه دنبال آن افزایش نیاز به ساخت وساز واجرای پروژه های عمرانی مختلف از یک سو ومحدودیت زمین های مناسب جهت احداث سازههای مورد نیاز از سوی دیگر باعث پیدایش روشهای فراوانی به منظور مقاوم سازی و بهبود شرایط طبیعی زمین شده است
کشور ایران بعنوان یکی از مناطق زلزله خیزجهان همواره در طی سالیان گذشته در معرض زلزله های ویران کنندهای قرار داشته است.شرایط طبیعی وزمین شناسی ایران از نقطه نظروقوع زلزله بطور جد در دستور کار مهندسان وبرنامه ریزان قرار گرفته است.با توجه به این امر،طراحی ایمن آنها در برابر زلزله از اهمیت وجایگاه ویزه ای برخوردار بوده است ودر این راستا،از مدل های عددی که بتوانند تمامی عوامل لازم را به منظور یافتن رفتار واقعیترآنها در نظر بگیرند،استفاده می شود.
1-1-1-مروری بر انواع شمع وعملکرد سیستم ریزشمع
بطور کلی شمع ها به دو نوع شمع های جابجا شوندهوشمع های جایگزین شوندهتقسیم میشوند. شمع های جابجاشونده شمع هایی هستندکه بوسیله کوبش یا ارتعاش در زمین ایجاد می شوند بطوریکه در حین عملیات نصب خاکهای اطراف بدنه ونوک شمع جابجا می شوندوشمع های جایگزین شونده در مکان های از قبل حفاری شده بصورت پیش ساخته یا در جا قرار می گیرند ]2 .[
سیستم ریز شمع میتوانند تحت بار محوری و یا جانبی قرار گیرندو همچنین می توانند جایگزین شمع های معمولی شده وبسته به شیوه طراحی آن، بعنوان جزئی از توده مرکب شمع-خاک بکار گرفته شوند این سیستم به گونه ای است که کمترین تغییرات را در سازه ها، خاک ومحیط اطراف خود بوجود می آوردوبا قابلیت اجرای آن در سطح زمین تحت هر زاویه ای بویژه با تجهیزات مشابه آنچه در پروژه های تزریق ومهار کوبی مورد استفاده قرار می گیرد، نصب می شود.همچنین از ریزشمع ها در بهسازی فونداسیون هایی که تحت تاثیر حمش پذیری بالا، خاصیت نرم شوندگی ومواردی که ظرفیت باربری آن در برابر نیروهای بیش از حد وعملکرد صحیح آن در طول مدت زلزله مورد نظر است ،استفاده می شود. زماني كه خاك روانگرا شده و مقاومت آن در پايينترين سطح خود قرار ميگيرد، پي شمعي ممكن است جابجاييهاي نسبتاً زيادي را تجربه كند. در اين حالت شمع به شدت مستعد ترك خوردگي و حتي شكست است. همچنين روانگرايي، تغييرمكان كلاهك شمع را به ميزان قابل توجهي افزايش ميدهد. راهنمای طراحی لرزهای ریزشمع توسط سازمان بزرگراههای آمریکا، در جهت طراحی صحیح سیستم ریزشمعها ارائه شده که یک تحلیل عددی برای بررسی رفتار لرزهای ریزشمعها در خاک خشک زهکشیشده و بدون در نظر گرفتن قابلیت روانگرایی خاک میباشد. ]2 [
1-1-2-تاریخچة ریزشمع ها
تاريخچه ابداع ميكروپايل یا ریزشمع به اوايل سال 11950 ميلادي، زماني كه اروپا با خيل عظيمي از ساختمانهاي در معرض خرابي ناشي از صدمات وارده درجنگ جهاني دوم روبرو بوده است، برمي‌گردد در این دوره ابداع یک روش بهسازی بستر که علاوه بر کارائی وقابلیت اجرایی در بین ساختمان های تخریب شده، سریع واقتصادی نیز باشد بسیار ضروری بود.در چنین شرایطی ابداع ميكروپايل توسط دکتر فرناندو لیزی و یک پیمانکار ایتالیایی به نام فوندیدله با ایجاد نوعی سیستم ریزشمع که ترکیبی از نوعی دوغاب با میله های فولادی به همراه غلاف یا بدون غلاف (لوله) صورت پذيرفت كه بدليل ويژگيهاي منحصر به فرد، اين روش گسترش فراواني يافت. وی معتقد بود که یک سیستم فونداسیون شامل گروهی از شمع های کوچک درست مثل ریشه های یک درخت تشکیل یک
توده خاک مسلح می دهداو این سیستم راpile-Radice یا Root-pile نامید.با گذر زمان وپیشرفتهای حاصله این عنوان ابتدا بصورت minpile وبعدها بهmicropile تغییر پیدا کرد .در حال حاضر دستورالعملU.S FHWA بعنوان مرجع قابل قبول ومورد استفاده طراحان وپیمانکاران میکروپایل می باشد ]6. [
1-1-3-برخوردآئیننامهها با مسئله شمعهای تحت بارگذاری جانبی]3 [
1-1-3-1 -آئین نامه انگلستان(BS)
مبحث8004 BSوCP آئیننامه پیشین این کشور به پی سازی اختصاص داده شده است .در بخش هفتم این آئین نامه پیهای شمعی مورد بررسی قرار گرفته است.دربخشی از این آئین نامه چنین آمده است.
] BS7-3-3-4[ شمعها تحت بارگذاری جانبی
یک شمع قائم ممکن است بنا به دلایلی تحت نیروهای جانبی واقع شود.مطالب جامعی در طراحی شمع ها تحت بارگذاری جانبی وجود دارد که السون(1904) به بیشتر آنها اشاره کرده است. در مکان هایی که ناحیه بزرگی از شمع بدون اتکاء میباشد مانند شمع های اسکله ها، گاهی پس از نصب به داخل خط کشیده می شوند .بنابراین تنشهای اولیه درآنها ایجاد میشود.سازه های ساخته شده ممکن است تحت نیروهای جانبی ناشی از جزر ومد، جریان، ضربه کشتی، زلزله یا دیگر عوامل واقع شوند.شمع هایی که بطور کامل در داخل خاک هستند وبعنوان پی ساختمان یا پل عمل می کنند در مقابل نیرو های جانبی ایجاد شده در اثر باد بر سازه،نیروی ناشی از اصطکاک،ترمز ونیروی خارج از وسایل نقلیه،باید مقاومت کنند حرکت جانبی در سازه در اثر تغییرات درجه حرارت وانقباض بتن تنشهایی را در شمع ایجاد خواهد کرد.
1-1-3-2 آئین نامه هند
آئین نامه هند، Is2911 قسمت اول، در زمینه شمعهای قائم تحت بارگذاری جانبی چنین بیان می دارد
جهت تخمین مطمئن بار های جانبی بر شمع های قائم، بابد آزمایش با مقیاس یک به یک انجام شود.بار جانبی مجاز معمولاً باید2% بار قائم باشد ولی در هیچ حالتی نباید از 5% بار قائم تجاوز کند مگر اینکه با آزمایش بار گذاری جانبی واقعی، مورد بررسی قرار گیرد.بار جانبی مطمئن بر شمع بایدحداقل دو مقدار زیر اختیار گردد:
الف) نیمی از کل باری که درآن تغییر مکان جانبی به mm 12 افزایش می یابد
ب)بار متناظر با تغییرمکان جانبی مساویmm 5
1-1-3-3 آئین نامه آشتوAASHTP
بخش(4-5-6-5)آئین نامه(1992) AASHTPبه شمعهای کوبیده شده تحت بارگذاریجانبی اختصاص یافته و ترجمه متن این بخش چنین است:
] AASHTP 4-5-6-5[
طراحی شمعهای بارگذاری شده بصورت جانبی معمولاً با استفاده از حرکت جانبی انجام می شود. طراحی شمعهای بارگذاری شده بصورت جانبی باید بر همکنش خاک-سازه بین شمع وزمین اطراف را در نظر بگیرد.
] AASHTP 4-6-5-6-1-6[ترکیب بار قائم و جانبی
ترکیب بار جانبی با بار قائم باید در طراحی منظور شود.تحلیل شمع های در جا ریز تحت ترکیب این دو بار گذاری را می توان از طریق تحلیل164COM(ریس1984) انجام داد.
] AASHTP 4-6-5-6-1-7[شیروانی
شمعهای درجاریز که در داخل یا زیر شیروانی واقع شده اند.پتانسیل بارگذاری جانبی اضافی باید در طراحی در نظر گرفته شود.روش کلی تحلیل راکه بوردن وگبر بدست آورده اند می توان برای تحلیل شیروانی های پایدار به کار برد.برای شمع های واقع در شیروانیهای نیمه پایدار ملا حظات اضافی در خصوص شیروانیهایی که ضرایب اطمینان آنهادر مقابل گسیختگی کم است و یا خزش از خود نشان می دهند، باید اعمال شود. هنگامیکه شمع از خاک نرم عبور کرده وبر خاک مناسب یا بستر سنگی تکیه میکند نیز این ملاحظات اضافی باید منظور شود.برای زمین های ناپایدار، کاوش های دقیق، آزمایش وتحلیل برای برآرد پتانسیل اضافی بارگذاری جانبی ناشی از حرکات شیروانی لازم است.
فصل دوم:
ادبیات ومستندات
2-1-معرفی ریز شمع
ريزشمع اولين بار در اوايل دهه 1950 در ايتاليا به عنوان يك روش ابتكاري براي زيربندي ساختمانهاي تاريخي و بناهاي يادبود كه به مرور زمان و بخصوص در زمان جنگ جهاني دوم آسيب ديده بودند، ابداع شد.در آن زمان يك سيستم زيربندي موثر و مطمئن ، به عنوان تكيهگاهي براي بارهاي سازهاي با حداقل تغییرمکان مورد نياز بود كه در مكانهاي محدود و با دسترسي دشوار قابل اجرا باشد و نيز حداقل دست خوردگي را در سازههاي موجود ايجاد كند.
روشهاي خاص حفاري و تزريق كه در اجراي ريزشمعها مورد استفاده قرار ميگيرند باعث ايجاد اتصال مقاومي بين دوغاب و خاك ميگردد و اين مسئله موجب افزايش ظرفيت باربري درسطح تماس دوغاب و زمين ميشود. دوغاب تزريق شده، بار اعمال شده به ريزشمع را بوسيله اصطكاك از آرماتور به زمين در ناحيه اتصال انتقال ميدهد]6[.
ریزشمعها، شمعهای جایگزینشونده با قطر کوچکتری هستند که محل آن حفاری شده و غالباً با تسليح فولادي سبك و تزريق دوغاب سيمان همراه می باشند و عموماً جهت بهسازی فونداسیون بکار میروند. ریزشمعها بصورت مسلح شده با قطر کمتر از mm300 میباشند. شواهد تجربی نشان میدهد که ریزشمعها تحت بار لرزهای ناشی از انعطافپذیری بالایشان رفتار خوبی را از خود نشان میدهند.
ریزشمع علاوه برآنكه به عنوان يك المان باربر و مقاوم در برابر نشست عمل مي‌كند، بدليل تزريق دوغاب سيمان، سبب بهبود مشخصات مكانيكي (مقاومتي و رفتاري) خاك اطراف نيز مي‌گردد. به لحاظ خصوصیات ابعادی ریزشمع ها باقطر حدود 12 الی 30 سانتی متر (کمتر از 30 سانتیمتر) و با عمق نفوذ معمولا کمتر از 10 مترمی باشند که بر اساس دستورالعمل FHWA این طول تا 60 فوت (18 متر) هم تائید شده است]6[.
کنترل کنندة طول ریزشمعها، عواملی مانند محاسبات، تجهیزات اجراء و… می باشد . به لحاظ ظرفیت باربری ریزشمعها درسنگ بیشتر از 500 تن است که این ظرفیت در بستر خاکی به 20 تا 200 تن تقلیل می یابد. شکل(1-2)، دامنه و رنج توان باربری ریزشمع ها را در حالات مختلف نشان می دهد
/
شکل 2-1-ظرفیت باربریریز شمع در حالات مختلف خاک
سیستم ریزشمعها، شمعهای جایگزین شونده با قطر کوچکتری هستند که محل آن حفاری شده و تحت تزریق دوغاب قرار می گیرند. در مواجهه با خاکهای سست وبا قابلیت باربری کم،نشست پذیری زیاد، خاکهای روانگرا وبطور کلی برای بهسازی واصلاح خواص فیزیکی- مکانیکی خاک بکار می روند. ریزشمعها عموماً در جهت بهسازی فونداسیون در سازههای جدید و هچنین برای مقاومسازی سازههایی که از صدمات لرزهای خسارت دیدهاند بکار می روند.
مزایای استفاده از سیستم ریز شمع چنین بیان میشود.
1-ریزشمعها تاحد امکان در عمق پائین (تاکمتر از m5/3)و در هر شرایط خاکی و زمینی قابل نصب هستند
2-امکان استفاده از ماشین های حفاری روتاری
3-توانایی مقاومت بارمحوری وجانبی
4-قابلیت انعطافپذیری بالای ان در مواقع لرزهای
5) در طول ساخت باعث کمترین دست خوردگی میشوند
6) امکان اجرا در زوایای مختلف(ریز شمعهای متمایل)
7) بخاطر قطر کوچک ریز شمعها، حجم کوچکی از خاک برای حفاری اشغال میشود.
8) در طول حفاری بخاطر قطر کوچک ریزشمعها تلفات کمتری روی سازه ایجاد میشود.
9) ریز شمعها با دستگاه مکانیکی گمانهزنی که سروصدای کمتری دارد حفر میشوند.
2-2-مزیت اجرایریزشمع بهلحاظ اقتصادی و فنی
با توجه به این امر که اجرای میکروپایل مبتنی بر استفاده از حجم کم مصالح مشتمل بر فولاد وسیمان، هزینه های پایین تجهیز کارگاه و نیز حجم بالای نیروی انسانی در زمان کوتاه می باشد،روش میکروپایل در مقایسه با سایرروشهای بهسازی نظیر اجرای شمع بتنی وفولادی،تثبیت با سیمان،اجرای ستون های سنگی،تراکم دینامیکی وغیره که مبتنی بر استفاده از حجم زیاد مصالح و بکارگیری ماشین آلات سنگین وگران قیمت می باشند،اقتصادی تر است.وبه لحاظ اجرایی ماشین آلات ، اجرای میکروپایل در مقایسه با ماشین آلات اجرایی سایر روش ها دارای حجم کمتری می باشد.لذا علاوه بر آنکه دارای قابلیت حمل وجابجایی آسان در کارگاه می باشد،امکان اجرای عملیات در چند جبهه کاری مختلف بدون تداخل کاری را فراهم می کند.ریزشمع علاوه بر آنکه بعنوان یک المان باربر ومقاوم در برابر نشست عمل می کند به دلیل تزریق دوغاب سیمان سبب بهبود مشخصات میکانیکی (مقاومتی ورفتاری)خاک اطراف نیز می گردد.
2-3-طبقهبندی بر اساس روش اجراء
در شکل 1-2، چهار نوعریزشمع نشان داده شده است که بترتیب از سمت چپ
نوع A، تزریق دوغاب وزنی
نوع B، تزریق دوغاب تحت فشار یک مرحله ای
نوع C،تزریق دوغاب تحت فشار دو مرحله ای
نوع D، تزریق دوغاب تحت فشار دو یا چند مرحله ای
می باشندکه بر همین اساس ظرفیت بار بری آن تعیین میشود.در ریز شمعها قسمت بیشتر بار توسط بخش فولادی تحمل می شود،البته دوغاب نقش باربری واصطکاک را دارد.
در نوعA :تزریق دوغاب بصورت ثقلی وتحت اثر نیروی وزن صورت می گیرد این تکنولوزی چندان رایج نبوده ودر این حالت ریزشمع در برابرکشش توان باربری زیادی ندارد ومانند یک شمع کوچک عمل می کند.
در نوع B:تزریق دوغاب بصورت یک مرحلهای وتحت فشارودر دهانه گودال انجام می شود.وفشار تزریق دوغاب درحدود نیم تا یک مگا پاسکال است.
در نوعC:تزریق دوغاب بصورت دو مرحلهای وتحت فشار انجام میشود.ابتدا بصورت ثقلی وارد حفره می شود(نوعA ) وبعد با گذشت زمان 15الی25دقیقه پس ازعملیات تز ریق ،دوغاب تحت فشار قرارمیگیرد که در این حالت فشار تز ریق کمتر از یک مگاپاسکال است.
درنوعD:تزریق دوغاب مشابه نوعC بصورت دو مرحله ای وتحت فشار انجام می شود
بااین تفاوت که فشاروتزریق دوغاب میتواند دردو یاچند مرحله ودرعمق های مختلف صورت گیرد. فشار اعمالی در این حالت بین 2 تا 8 مگاپاسکال است. ]6 [
/
شکل2-2طبقه بندی براساس روش اجراء
2-4-طبقهبندی براساس فلسفة رفتاری
بر اساس چگونگیرفتار، ریز شمعها به دونوع1و2 تقسیم میشونددر نوع1آن، ریزشمع مستقیماً تحت بارگذاری قرارگرفته وآرماتور شمع قسمت عمده بار وارده را تحمل می کنددرنوع2آن، ریزشمع موجب تسلیح خاک شده وسیستم خاکمسلح بارهای وارده را تحمل میکند.نوع1 می تواند جایگزینی برای شمعهای رایج که بارهای سازهای را به اعماق بیشتر ومناسبتر ویا لایههای پایدار منتقلکنند، باشد.
بطورکلی بار از نظرسازهای توسط فولادهای مسلحکننده واز نظر ئوتکنیکی، توسط ناحیه پیونددوغاب وخاک پیرامون هرشمع منفرد تحمل می شود.حدود90درصد پروژههای امروزی،از نوع اول ریزشمع می باشند آرایش عمومی ریز شمع نوع1و2 در شکل( 2-3 )آورده شده است]6 [
/
ب) ریزشمع نوع 2بر اساس فلسفه رفتار
/
الف)نوع 1بر اساس فلسفه رفتار
شکل2-3 نوع ریزشمع بر اساس فلسفه رفتار
2-5-تفاوت ریزشمعبا سایرروشهای مشابه
تفاوت ریزشمع با سایر روشهای مشابه در نحوة اجراء، ظرفیت باربری و کاربرد آن است. شکل(2-4)، چهار نوع روش مشابه هم و تفاوتهای آنها را با توجه به کاربردشان نشان می دهد. برای مثال
روشهای دیگر بر خلاف ریزشمع فقط دارای ظرفیت باربری کششی هستند و هیچ نیروی فشاری را تحمل نمیکنند ولی ریزشمع دارای قابلیت تحمل هر دو نیروی کششی و فشاری را دارا می باشد.
2-6-مراحل اجرای ریزشمع]6 [
اجراي ميكروپايل مشتمل بر چهار مرحله حفاري (در صورت نياز)، لوله‌كوبي، تزريق و تسليح مي‌باشدکه در شکل(2-5) نشان داده شده است.
2-6-1-حفاری
اگر امکان کوبش لولههای میکروپایل از ابتدا به دلایل مختلف(وجود کف سازی،بتن مگر،لایه متراکم خاک وغیره)میسر نباشد میبایست عمل حفاری باید تا عمقی که امکان کوبش میسر گردد، ادامه یابد. بعضاً حفاری در کل ارتفاع میکروپایل صورت می گیرد(شکل2-6نحوه اجرای حفاری) ]2 [
/ شکل2-4-مقایسه ریزشمع با سایر روش های مشابه
/
شکل 2-5 مراحل اجرای ریز شمع
2-6-2-لوله کوبی
به منظور استقرار لولههای میکروپایل در محل گمانه، غالبا ًاز عملیات لولهکوبی استفاده میشود.برای این منظور در مرحله اول عملیات از لولههای نوک تیز استفاده میگردد وپس از فرو رفتن لوله اول ،لوله دوم به لوله اول متصل شده وکوبیده میشود وعملیات کوبش به همین منوال ادامه می یابد .جهت اتصال کامل لولهها به یکدیگر، علاوه بر استفاده از بوشنهای رزوه شده، لوله ها به لبه بوشن نیز جوش داده می شود. عملیات کوبش تا زمانیکه امکان کوبش لولهها میسر باشد، ادامه مییابد و اگردرازای 30 ضربه متوالی لوله کوب، لوله بیشتر از 10 سانتیمتر فرو نرود،عملیات کوبش میکروپایل متوقف میشود.در این حالت تاتحقق عمق طراحی، حفاری انجام شده و سپس لولههای مربوط به میکروپایل در درون گمانه نصب میگردد.
2-6-3-تزریق
عملیات تزریق دوغاب سیمان بایستی با دقت در بخش ساخت دوغاب وتزریق آن صورت گیرد.مجموعه
دستگاههای تزریق ازسه بخش میکسر اولیه ،میکسر ثانویه وپمپ تز ریق تشکیل شده است .اختلاط در میکسر اولیه از نوع سیستم چرخش آب بوده ومیکسر ثانویه از نوع پره ای می باشد]2 .[
ساخت دوغاب تزریق در همزنهای میکسر اولیه صورت میگیرد.ابتداآب به میزان مورد نظر ریخته شده و سپس متناسب با نسبت آب به سیمان (WCR) مورد نظر، سیمان به آن افزوده میشود.زمان حداقل هم زدن دوغاب سیمان،30 ثانیه می باشد. نسبت آب به سیمان در دو غاب تزریق مورد استفاده با توجه به شرایط زمین بین 5/0 تا5/1 مطلوب می باشد.

فایل : 109 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط