مقاله در مورد بررسی شیوه های پیشگیرانه و حمایتی از بزه دیده گی جرائم سایبری

مقاله در مورد بررسی شیوه های پیشگیرانه و حمایتی از بزه دیده گی جرائم سایبری

دانشگاه آزاد اسلامي
واحد شیراز
Shiraz Branch, Islamic Azad University
فرم پيشنهاد تحقيق
عنوان تحقيق به فارسي:
بررسی شیوه های پیشگیرانه و حمایتی از بزه دیده گی جرائم سایبری
نام: محمود دانشکده:
نام خانوادگی دانشجو: کاظمی گروه تخصصی:
رشته تحصيلي: حقوق گرايش: جزا و جرم شناسی
سال ورود به مقطع جاري: 1390 نيم سال ورودي: اول
نام و نام خانوادگی استاد (استادان) راهنما: نام و نام خانوادگی استاد (استادان) مشاور:
1- 1-
2- 2-
اين قسمت توسط حوزه معاونت پژوهشي واحد تكميل ميگردد
تاريخ تصويب در شوراي گروه: تاريخ دريافت حوزه پژوهشي واحد:
تاريخ تصويب در شوراي پژوهشي دانشكده: تاريخ تصويب در حوزه پژوهشي واحد:
تأييد كارشناس پژوهشي تأييد مديركل پژوهشي
تأييد دفتر امور پژوهشي تأييد معاون پژوهشي
به نام خدا
توجه: خواهشمند است اين فرم با مساعدت و هدايت استاد راهنما تكميل شود.
اطلاعات مربوط به دانشجو:
نام: محمود .نام‏خانوادگي: کاظمی شماره دانشجويي: 900834318
مقطع:کارشناسی ارشد رشته تحصيلي:حقوق گروه تخصصي:
گرایش: جزا و جرم شناسی نام‌دانشكده: سال ورود به مقطع جاري:1390 نيم سال ورودي: اول.
نشانی پستي : اردبیل – خیابان فلسطین خیابان جیحون مجتمع نگین بلوک 2 طبقه اول
تلفن ثابت محل سكونت:04533628743 تلفن همراه:09144512059- 09148046398
پست الكترونيك:yashar13631@yahoo.com
نشانی پستي : اردبیل – خیابان فلسطین خیابان جیحون مجتمع نگین بلوک 2 طبقه اول
تلفن ثابت محل سكونت: 04533628743 تلفن محل كار: ……………………………. نمابر:……………………………
اطلاعات مربوط به استاد راهنما:
یادآوری ها:
دانشجويان دوره كارشناسي می‌توانند يك استاد راهنما و حداكثر دو استاد مشاور و دانشجويان دوره دكتري حداكثر تا دو استاد راهنما و دو استاد مشاور مي‏توانند انتخاب نمايند.
در صورتي كه استادان راهنما و مشاور مدعو مي باشند، لازم است سوابق تحصيلي، آموزشي و پژوهشي كامل ايشان (رزومه كامل) شامل فهرست پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‏هاي دكتري دفاع شده و يا در حال انجام كه استادان مدعو، راهنمايي و يا مشاوره آنرا بر عهده داشته‏اند، به همراه مدارك مربوطه و همچنين آخرين حكم كارگزيني (حكم هيأت علمي) پیوست گردد.
استادان راهنما و مشاور موظف هستند قبل از پذيرش پروپوزال، به سقف ظرفيت پذيرش خود توجه نموده و در صورت تكميل بودن ظرفيت پذيرش، از ارسال آن به دانشكده و حوزه پژوهشي و يا در نوبت قراردادن و ايجاد وقفه در كار دانشجويان جداً پرهيز نمايند. بديهي است در صورت عدم رعايت موازين مربوطه، مسؤوليت تأخير در ارائه پروپوزال و عواقب كار، متوجه گروه تخصصي و دانشكده خواهد بود.
اطلاعات مربوط به استاد راهنماي اول:
دانشگاهي
نام و نام خانوادگي: شهلا معظمی آخرين مدرك تحصيلي دکترا :……………………………….
حوزوي
تخصص اصلي:……………………… رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل يا محل كار:……………………………….. نام و نام خانوادگي به زبان انگليسي: …………………………………………….
نحوه همکاری با واحد شیراز:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد راهنماي دوم:
دانشگاهي
نام و نام خانوادگي:………………………………………………..آخرين مدرك تحصيلي ـــــــــــــــ :……………………………….
حوزوي
تخصص اصلي:……………………… رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل يا محل كار:……………………………….. نام و نام خانوادگي به زبان انگليسي: …………………………………………….
نحوه همکاری با واحد شیراز:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد مشاور اول:
دانشگاهي
نام و نام خانوادگي:………………………………………………..آخرين مدرك تحصيلي ـــــــــــــــ :……………………………….
حوزوي
تخصص اصلي:……………………… رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل يا محل كار:……………………………….. نام و نام خانوادگي به زبان انگليسي: …………………………………………….
نحوه همکاری با واحد شیراز:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد مشاور دوم:
دانشگاهي
نام و نام خانوادگي:………………………………………………..آخرين مدرك تحصيلي ـــــــــــــــ :……………………………….
حوزوي
تخصص اصلي:……………………… رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل يا محل كار:……………………………….. نام و نام خانوادگي به زبان انگليسي:……………………………………………..
نحوه همکاری با واحد شیراز:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
4- اطلاعات مربوط به رساله:
الف- عنوان تحقیق
1- عنوان به زبان فارسی:
بررسی شیوه های پیشگیرانه و حمایتی از بزه دیده گی جرائم سایبری
2- عنوان به زبان انگليسي/(آلماني، فرانسه، عربي):
یادآوری: صرفاً دانشجويان رشته‏هاي زبان آلماني،‌فرانسه و عربي مجازند عنوان رساله خود را به زبان مربوطه در اين بخش درج نمايند و براي بقيه دانشجويان، عنوان بايد به زبان انگليسي ذكر شود.
Methods of prevention and protection of the victim of cyber crime
ب – تعداد واحد رساله:
پ- بيان مسأله اساسي تحقيق به طور كلي (شامل تشريح مسأله و معرفي آن، بيان جنبه‏هاي مجهول و مبهم، بيان متغيرهاي مربوطه و منظور از تحقيق):
گسترش زندگی بشر امروز در فضای سایبر به عنوان فضای نوین حیات، موجب گردیده تا زندگی انسان ها دست خوش تغییـرات بسیاری شود. هـمان طور که می دانیم یکی از ارکان به نسبت ثابت جرائم، بزه دیدگان یا همانا قربانیان هستند. در چند سال اخیر در کشـور ما مقالات و کتاب هایی در این خصوص به رشته تحریر درآمده و حتی پایان نامه های بسیاری نیز در این خصوص نگاشته شده است. این در حالی است که جرائم سایبری و ویژگی های جرم شناسانه آنها به کلی مسکوت مانده و نگاشته چندانی در این خصوص یافت نمی شود؛ لذا به تبع همین فقدان منابع در خصوص جنبه های جـرم شناسانه فضـای سایبر، تاکنون متن فارسی که به بررسی علمی بزه دیده شناسی سایبری و راه های پیشگیری از آن پرداخته باشد، به طور رسمی منتشر نشده است.
تقریباً از سال 2008 میلادی مقالاتی با رویکرد بزه دیده شناسی سایبری در سایر کشورها نگاشته شده و حتی رساله هایی نیز در دوره های مختلف تحصیلی با محوریت این موضوع دفاع شده است.
در اکثر این نوشته ها دو نظریه کلی مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند: بزه دیدگی سایبری و نظریه فراگیری. نظریه سبک زندگی ـ فعالیت های روزمره ـ و بزه دیدگی سایبری.
بسیاری در خصوص تفاوت میان جرم سایبری و جرم رایانه ای دچار ابهام هستند؛ به گونه ای که بسیاری از نویسندگان میان موارد استفاده از این دو اصطلاح قائل به تفصیل نشده اند. به هر حال به نظر می رسد پیش ا ز ورود به بحث پیرامون بزه دیدگی سایبری لازم است.
جرم سایبری را این گونه تعریف کرده اند:
«هر جرمی که در بردارنده رایانه ها و شبکه ها باشد جرم سایبری است، ولو آنکه خیلی متکی به رایانه نباشند(کاسی،2001) این در حالی است که عده ای جرائم سایبر را جرائمی می دانند که دسته های مختلفی از جرائم را در فضای سایبر و شبکه جهانی اینترنت در بر می گیرند و شامل «جرائم ارتکابی به کمک رایانه» و «جرائم متمرکز بر رایانه» نیز می شود(فورنر،2002)
در واقع جرائم سایبری در فضای سایبر که متشکل از شبکه« هاست» رخ می دهد، اما جرائم رایانه ای در فضایی گسترده تر که در بر دارنده مصادیق خارج از شکبه ها و
خصوصاً اینترنت می باشد، به وقوع می پیوندند؛ لذا به تعبیری میان این دو رابطه عموم و خصوص مطلق وجود دارد، از این رو دایره شمول بزه دیدگان جرائم رایانه ای بیشتر از بزه دیدگان سایبری است.
فضای سایبر همچون فضای واقعی پذیرای عناصر مختلف جرم است و اجزای متشکله افعال مجرمانه درا ین دو فضا تا حدود زیادی با یکدیگر تشابه دارند. نیاز به وجود بزهکار، بزه دیده و عناصر سه گانه تشکیل دهنده جرم (عناصر مادی، معنوی و قانونی) از ضروریات غیر قابل انکاری است که می بایست در جرائم سایبری به آنها توجه نمود و این ارکان در این دسته از جرائم نیز وجود دارند.اینکه بزهکاران فضای سایبر از قابلیت ها و به تعبیری شعف های فضای سایر به منظور ارتکاب اعمال مجرمانه خویش بهره می گیرند، موضوعی است که بسیار در خصوص آن صحبت شده است؛ حال آنکه در خصوص این به اصطلاح کاستی های فضای سایر که منجر به شکل گیری بزه دیدگی سایبری می شود، مطلب خاصی عنوان نشده است.این نقصان چه درحقوق داخلی ما و چه در منابع خارجی کاملاً مشهود است؛ به نحوی که در تبیین عوامل موثر در شکل گیری زمینه های بزه دیدگی سایبری، هنوز اندیشه های متقنی ارائه نشده است(کاترین،2008).گسترش روز افزون حضور انسان ها در فضای سایبر، که به تعبیری محیطی خارج از جوامع واقعی و فیزیکی است، در جای خود منجر به شکل گیری جوامع سایبری شده است. این جوامع که براساس ویژگی های خاص فضای سایبر به وجود آمده اند خود به محیطی برای فعالیت های فعالان سایبری مبدل شده اند. حضوردر هر جامعه ای به فراخور آن جامعه دارای محاسن و معایبی است، که فرد می بایست با حضور در آن محیط آن را بپذیرد(جاشینارک،2007)از جمله معایب هر جامعه جرائمی است که در آن جامعه بنا بر ویژگی های خاصش بر اعضاء تحمیل می شود. جوامع سایبری نیز این قاعده مستثنی نیستند و لذا زمینه های بزه دیدگی اعضای آنها متناسب با ویژگی های خاص آن جوامع می باشد؛ همان طورکه پیش تر نیز اشاره کردیم خصوصیات این جوامع مبتنی بر ویژگی های فضای سایبر است و می بایست برای نیل به شناخت بزه دیدگی سایبری نقش محیط سایبر در تحقق بزه دیدگی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. بر مبنای نظریه «سبک فعالیت های روزمره» بهترین روش بازدارندگی از بزه دیدگی سایبری دشوار نمودن دسترسی به هدف یا همان بزه دیده است؛ زیرا امکان آموزش بزه دیده در راستای مقابله با بزهکاران سایبری به صورت حرفه ای بسیار دشوار است و تنها می توان به آموزش های ابتدایی بسنده نمود؛ حال آنکه در صورت جمع کردن حالت های مختلف اعم از آموزش افراد، اعمال تدابیر پیشگیرانه، نظارت برکار فعالان حوزه سایبر و … می توان دسترسی به هدف یا همان بزه دیده را دشوار نمود و به این شکل از بزه دیدگی سایبری پیشگیری نمود. از این رو پایان نامه حاضر به دنبال بررسی مقوله بزه دیده شناسی سایبری است، تا جنبه های مسکوت این بخش از جرم شناسی سایبری را تا حدودی آشکار سازد و با شناختی که از این راه حاصل می شـود، به تبیین راه های پیشگیری از بزه دیدگی سایبری بپردازد.
ت – اهمیت و ضرورت انجام تحقيق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهاي تحقيقاتي موجود، ميزان نياز به موضوع، فوايد احتمالي نظري و عملي آن و همچنين مواد، روش و يا فرآيند تحقيقي احتمالاً جديدي كه در اين تحقيق مورد استفاده قرار مي‏گيرد):
استدلال می شود که ویژگی های فضای سایبر، سبب گرایش افراد به ارتکاب جرم شده و از سویی همین ویژگی ها را می توان به عنوان عوامل موثر در بزه دیدگی سایبری مورد بررسی قرار داد.ویژگی های خاص فضای سایبر و از جمله امکان تحصیل هویت های گوناگون و نیز عدم برخورد فیزیکی و مواجهه،
باعث می شود تا رفتارهای افراد نسبت به یکدیگر بر پایه شناخت آنها از ظاهر مجازی یکدیگر باشد؛ از این رو برخی مزایای مواجهه حضوری که در فضای فیزیکی وجود دارد در فضای سایبر وجود نداشته و این امر خود دلیلی است برای بزه دیدگی.
از سوی دیگر ساختار فضای سایبر که امکان اختفای ماهیت واقعی افراد را فراهم می کند، مجالی را فراهم می اورد تا در پس آن کسانی که در این فضا حضور دارند، مرتکب اعمالی شوند که در فضای واقعی بعید است به انجام آن اقدام کنند. این ویژگی ها سبب شده تا افراد در این دو فضا ماهیت متفاوتی داشته باشند. از سویی دیگر برخی اشخاص با توجه به شناختی که از یک فرد در فضای واقعی دارند، همان دید را نسبت به وی در فضای سایبر دارند، در حالی که آن فرد شخصیت متمایزی را در این محیط از خود بروز می دهد و این اعتماد منجر به بزه دیدگی افراد در برابر آن شخص خواهد شد.اندک جرم شناسانی که در حوزه جرائم سایبر فعالیت می کنند، قائل بر این هستند که تفاوت های فضای سایبر با فضای فیزیکی عاملی موثردر شکل گیری جرائم و بالطبع بزه دیدگی می باشد؛ از جمله می توان به دیدگاهی که در قالب نظریه انتقال فضا مطرح شده، اشاره نمود:«نظریه های انتقال فضا تفسیـری است درباره ماهیت رفتار اشخاصی که عملکرد هنجار و ناهنجار خود را در فضای فیزیکی و سایبر نشان می دهند.با این وجود با توجه به اهمیت بزه دیدگی سایبری که تاثیر و تاثر آن به سبب گستردگی فضای سایبر و رکن اصلی آن (اینترنت) بسیار بیشتـر و مبتلابه تر است و نیز آثار مخرب آن نیز گسترده تر می باشد و نیز به سبب پرهیز از اطاله کلام، در این نوشتار صرفاً به بررسی بزه دیدگی ناشی از جرائم سایبری و راه های پیشگیری از آن می پردازیم.
ث- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بيان مختصر پیشینه تحقيقات انجام شده در داخل و خارج کشور پيرامون موضوع تحقیق و نتايج آنها و مرور ادبیات و چهارچوب نظري تحقیق):
کارتین (2008) در پژوهشی بدست آورد نقش بزه ديده و رفتارهاي وي همانطور كه برخي از حقوق دانان بيان داشته اند: كاستي هاي شديدتحقيقات موجود (در حوزه حقوق كيفري سايبر) به گونه ايست كه امكان آشكار ساختن اين موضوع را كه چه نوع رفتاري در فضاي سايبر ممكن است احتمال بزه ديدگي را افزايش دهد، فراهم نمي كنند.
ابرندآبادی(1385) در پژوهشی بدست آورد بزه ديدگان به دو دسته عمده تقسيم مي شوند : 1. بزه ديدگان واقعي (بزه ديدگان بي تأثير در بزه ديدگي)؛ 2. بزه ديدگان مؤثر در بز ه ديدگي. اين شناخت و تبيين نقش بزه ديدگان در شكل گيري و وقوع جرائم با توجه به تأثير به سزايي كه در فرآيند پيشگيري از جرم و بزه ديدگي دارند، امري انكارناپذير و حائز اهميت است.
زررخ(1389)در پژوهشی بدست آورد بزه ديده واقعي سايبري شخصي است كه از هرگونه رفتار پرخطر خودداري نموده و سطحي از امنيت را براي سيستم رايانه اي خود فراهم نموده است، كه نوعاً با ميزان كار و استفاده وي از اينترنت نيز متناسب باشد.
جایشنکار(2007) در پژوهشی فریه ای با این عنوان مطرح کرد نظريه ي انتقالِ فضا تفسيري است درباره ماهيت رفتار اشخاصي كه عملكرد هنجار و ناهنجار خود را در فضاي فيزيكي و سايبر نشان مي دهند.
کیانگ(2008) در پژوهشی بدست آورد جرائم سايبري به طور بالقوه فعاليت هاي روزانه افراد را تحت تأثير قرار داده اند،به گونه اي كه افراد از هر گروهي كه باشند به نوعي با اين جرائم مواجه خواهند شد .
یار(2005) در پژوهشی بدست آورد فضاي سايبر گروه هاي مجرمانِ با انگيزه مي توانند هدف هاي مناسبي را از كاربراني كه به اينترنت وصل مي شوند، پيدا كنند.
بوچیج(2004) در پژوهشی بدست آورد جنسيت افراد نقش تعيين كننده اي در بزه ديدگي آنها دارد. زيرا با توجه به شيوه هاي زندگي زنان و مردان و تفاوت هاي شخصيتي آنان و نيز تنوع جرائم، در مواردي زنان گزينه هاي بهتري براي
مجرمان هستند. اين قاعده در جرائم فضاي سايبر و بزه ديدگي سايبري نيز به چشم مي خورد. به عنوان مثال در بزه تعقيب ايذايي در فضاي سايبر كه برخلاف ايذاء در فضاي واقعي نيازمند ارتباط فيزيكي با بزه ديده نيست، اما در هر دو صورت سبب ايجاد ترس و نگراني در قرباني، كه عموماً زن هستند مي شود.
هیندلانگ(2005) در پژوهشی بدست آورد ميزان فعاليت هاي شغلي و تفريحي آنلاين سبب افزايش يا كاهش فرصت هاي بزه ديدگي سايبري مي شوند و البته يافته هاي علمي بسياري مؤيد اين مطلبند كه، عوامل موجود در سبك زندگي نقش مهمي در بزه ديدگي افراد در جهان واقعي بازي مي كنند. از اين رو بنا بر نظريه سبك هاي زندگي روزمره نوع فعاليت هاي روزمره تأثيري مستقيمي بر فرايند بزه ديدگي در فضاي سايبر دارند.
ج – جنبه جديد بودن و نوآوري در تحقيق:
با توجه به اینکه تا کنون شیوه های ناکارآمد و نامناسبی در مورد بزه دیده گی سایبری ارائه شده است ،ارائه راهکارهای مناسب و عملیاتی در این پژوهش میتواند جدید و نو آورانه باشد.
چ- اهداف مشخص تحقيق (شامل اهداف آرماني، کلی، اهداف ويژه و كاربردي):
هدف کلی
بررسی شیوه های پیشگیرانه و حمایتی از بزه دیده گی جرائم سایبری
اهداف جزئی
بررسی نقش سبک زندگی در بزه دیده گی جرائم سایبری
بررسی نقش فعالیت های روزمره در بزه دیده گی جرائم سایبری
بررسی نقش جنسیت در بزه دیده گی جرائم سایبری
بررسی عوامل موثر بر بزه دیده گی سایبری از جمله مدت زمان استفاده از رایانه و دانش رایانه افراد
ح – در صورت داشتن هدف كاربردي، نام بهره‏وران (سازمان‏ها، صنايع و يا گروه ذينفعان) ذكر شود (به عبارت دیگر محل اجرای مطالعه موردی):
هدف کاربردی این پژوهش با توجه به روش های پیشنهادی پیشگیرانه میتواند پلیس سایبر و عموم کاربران رایانه باشد.
د- فرضيه‏هاي تحقیق:
سبک زندگی در بزه دیده گی جرائم سایبری نقش دارد.
فعالیت های روزمره در بزه دیده گی جرائم سایبری نقش دارد.
جنسیت در بزه دیده گی جرائم سایبری نقش دارد.
موثر بر بزه دیده گی سایبری از جمله مدت زمان استفاده از رایانه و دانش رایانه افراد نقش دارد.
ذ- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):
پیشگیری:د ر فرهنگ معین، «پیشگیری در لغت به معنای جلوگیری، دفع، منع سرایت مرض از پیش، تقدم حفظ، صیانت، حفظ صحت، جلو مرض گرفتن» آمده است (معین،ص 933).
بزه دیده گی: مفهوم بزه ديده در زبان فارسي معادل عربي اين واژه – قرباني، مجني عليه و زیان ديده – استعمال مي‌شود. اين واژه در انگليسي به معناي Victim (قرباني) به کار رفته است و در ادبيات بحث جرم شناسي و کتاب‌هاي حقوقي تعريف‌هاي متفاوتي دارد، در مجموع مي‌توان آنها را به تعريف موسع و مضيق دسته بندي کرد.
سایبر: سایبر واژه‌های یونانی‌تبار است به معنای سکاندار و راهنما. امروزه این کلمه به معنی مجازی بکار میرود و منظور از ارتش سایبری همان ارتش مجازی است.
5-روش شناسی تحقیق:
الف- شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجرا (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):
یادآوری: درخصوص تفكيك مراحل اجرايي تحقيق و توضيح آن، از به كار بردن عناوين كلي نظير، «گردآوري اطلاعات اوليه»، «تهيه نمونه‏هاي آزمون»، «انجام آزمايش‏ها» و غيره خودداري شده و لازم است در هر مورد توضيحات كامل در رابطه با منابع و مراكز تهيه داده‏ها و ملزومات، نوع فعاليت، مواد، روش‏ها، استانداردها، تجهيزات و مشخصات هر يك ارایه گردد.
ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:
پ – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :
روش تحقیق به صورت کتابخانه ای خواهد بود .این روش یكي از راه‌هاي انجام تحقيق مي‌باشد. در اين روش كه به آن روش «مطالعه‌اي» نيز گفته مي‌شود، تحقيق خود را از راه مطالعه‌ي منابع و مأخذ مختلف انجام مي‌دهيم.
روش کتابخانه‌ای در تمام تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بعضی از آنها موضوع تحقیق از نظر روش‌، از آغاز تا انتها متکی بر یافته‌های تحقیق کتابخانه‌ای است. در تحقیقاتی که ماهیت کتابخانه‌ای ندارند نیز محققان ناگزیر از کاربرد روش کتابخانه‌ای در تحقیق خود هستند. در این گروه تحقیقات، محقق باید ادبیات و سوابق مسأله و موضوع تحقیق را مطالعه کند. در نتیجه‌، باید از روش کتابخانه‌ای استفاده کند و نتایج مطالعات خود را در ابزار مناسب شامل فیش‌، جدول‌ و فرم ثبت و نگهداری و درپایان به طبقه بندی و بهره برداری از آنها اقدام کند‌.با توجه به نقش روش کتابخانه‌ای در تحقیقات علمی، لازم است محققان از این روش مطلع باشند. نخستین گام در مهارت تحقیق کتابخانه‌ای‌، آشنایی با نحوه استفاده از کتابخانه است‌، یعنی محققان باید از روش‌های کتابداری‌، نحوه استفاده از برگه‌دان و ثبت مشخصات منابع، نحوه جستجو و سفارش کتاب آگاهی یابند. کتابخانه‌ها از نظر دسترسی محقق به منابع به سه گروه تقسیم می شوند. نخست، «کتابخانه‌های باز» که درآنها محقق می‌تواند آزادانه میان قفسه‌ها رفت و آمد کند، کتاب‌ها را مورد وارسی قرار دهد و کتاب مورد نظر خود را انتخاب کند. دوم‌، «کتابخانه‌های بسته» که درآن‌ها محقق امکان دسترسی مستقیم به منابع را ندارد و باید تمام تقاضا‌های خود را به کتابدار تحویل دهد. سوم‌، «کتابخانه‌های نیمه باز» که درآن‌ها بخشی از منابع به طور مستقیم در دسترس ‌محقق قرار دارد ‌و قسمتی دیگر در اختیار کتابداران است.
ت – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):
روش پژوهش کتابخانه ای خواهد بود.
ث – روش‌ها و ابزار واکاوی داده‏ها:
تجزیه و تحلیل داده ها توصیفی و تحلیلی خواهد بود.
ه- منابع مورد استفاده (به ترتیب حروف الفبا):
زررخ، احسان؛ جرم شناسي فضاي مجازي، پايان نامه كارشناسي ارشد، به راهنمايي دكتر . علي حسين نجفي ابرندآبادي، 1389
نجفي ابرندآبادي، علي حسين؛ ( 1385 ) تقريرات بزه ديده شناسي، تهيه و تنظيم: فاطمه قناد، مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه شهيد بهشتي، سال تحصيلي 1374
Bocij, Paul. 2004. Cyberstalking: Harassment in the Internet Age and How to Protect Your Family. Westport, CT: Praeger.
Casey, E. (2000). Digital evidence and computer crime. London: Academic Press.
Furnell, S. (2002). Cyber crime: Vandalizing the information society. London: Addison Wesley.
Hindelang, M. J., Gottfredson, M. R., & Gaffalo, J. (1978). Victims of personal crime: An empirical foundation for a theory of personal victimization.Cambridge, MA: Ballinger.
k. Jaishankar, Establishing a theory of cyber crimes, International journal of cyber criminology, Vol 1, No.2.
Kyung-shick Choi, (2008) Computer Crime Victimization and Integrated Theory: An Empirical Assessment, International journal of cyber criminology, Vol 2, No.1
Yar, M. (2005). The novelty of ‘cyber crime’: An assessment in light of routine activity theory. European Society of Criminology, 2, 407-427.
6- استفاده از امكانات آزمايشگاهي واحد:
آيا براي انجام تحقيقات نياز به استفاده از امكانات آزمايشگاهي واحد شیراز مي‌باشد؟ بلي خير
در صورت نياز به امكانات آزمايشگاهي لازم است نوع آزمايشگاه، تجهيزات، مواد و وسايل مورد نياز در اين قسمت مشخص گردد.
امضای استاد راهنما: امضای مديرگروه:
زمان بندي انجام تحقيق:
الف- تاريخ شروع:…………………………… ب- مدت زمان انجام تحقيق:……………………..ج- تاريخ اتمام:…………………..
یادآوری: لازم است كليه فعاليت‏ها و مراحل اجرايي تحقيق (شامل زمان ارایه گزارش های دوره‏اي) و مدت زمان مورد نياز براي هر يك، به تفكيك پيش‏بيني و در جدول مربوطه درج گرديده و در هنگام انجام عملي تحقيق، حتي‏الامكان رعايت گردد.
پيش‏بيني زمان‏بندي فعاليت‏ها و مراحل اجرايي تحقيق و ارائه گزارش پيشرفت كار
توجه: 1- زمان و نوع فعاليت‌هاي اجرايي رساله، حتي‏الامكان بايد با مندرجات جدول منطبق باشد.
2- حداقل زمان قابل قبول براي پيش‏بيني مراحل مطالعاتي و اجرايي رساله دكتري 12 ماه و حداكثر 24 ماه مي‏باشد.

فایل : 18 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط