مقاله در مورد فدراسیون فوتبال

مقاله در مورد فدراسیون فوتبال

فدراسیون فوتبال
فدراسیون بین‌المللی فوتبال (به فرانسوی: Fédération Internationale de Football Association) معروف به فیفا نهاد اداره‌کننده مسائل فوتبال در سطح جهان است. محل استقرار این فدراسیون در زوریخ، سوئیس است و رییس آن در حال حاضر سپ بلاتر سوئیسی می‌باشد.
فیفا مسئول سازماندهی و نظارت بر اکثر تورنمنت‌های بین‌المللی فوتبال، مخصوصأ جام جهانی فوتبال است که از سال ۱۹۳۰ برگزار می‌شود. فیفا داری ۲۰۸ عضواست که ۱۶ عضو بیشتر از سازمان ملل و ۳ عضو بیشتر از کمیته بین‌المللی المپیک دارد ولی با این حال تعداد اعضای آن در مقایسه با فدراسیون بین‌المللی ورزشکاران ۵ عضو کمتر است.
تاریخچه
با افزایش محبوبیت مسابقات بین‌المللی در اوایل قرن بیستم، نیاز به یک سازمان واحد برای سرپرستی و نظارت بر بازی‌های جهانی احساس شد، بنابر این فیفا در ۲۱ می۱۹۰۴ از سوی انجمن ملی فوتبال کشورهای:بلژیک، دانمارک، فرانسه٬هلند٬اسپانیا سوئد و سوئیس در پاریس تأسیس شد. (اسم فرانسوی فیفا هم به همین دلیل است و حتی در کشورهای غیر فرانسوی زبان هم استفاده می‌شود)و اولین رییس آن هم Robert Guerin بود.
فیفا ریاست اولین مسابقات بین‌المللی فوتبال را در سال ۱۹۰۶ بر عهده داشت، اما موفقیت کمی به دست آورد.این مسائل به همراه مسائل مالی، منجر به جایگزینی سریع Daniel Burley Woolfall انگلیسی به جای Robert Guerin شد. با وجود عدم حضور بازیکنان حرفه‌ای فوتبال در المپیک (طبق قوانین فیفا) مسابقات فوتبال در المپیک ۱۹۰۸ لندن موفقیت بیشتری نسبت به قبل به دست آورد.
با در خواست عضویت آفریقای جنوبی در سال ۱۹۰۹، آرژانتین و شیلی در سال ۱۹۱۲ و کانادا و آمریکا در سال ۱۹۱۳ اعضای فیفا از اروپا فراتر رفت.
همراهی تعداد زیادی از بازیکنان در جنگ ومحدود شدن امکان مسافرت برای بازی‌های بین‌المللی باعث شد فیفا در جریان جنگ جهانی اول با مشکلات زیادی روبرو باشد.بعد از جنگ، با مرگ Daniel Burley Woolfall سازمان به وسیله Hirschman Carl‍‍ آلمانی به کار خود ادامه داد.سازمان از انقراض نجات پیدا کرد اما انگلیس به عنوان خانه فیفا(Home Nations‍) در آن زمان با اظهار بی میلی از شرکت در مسابقات بین‌المللی با دشمنان اخیر خود در جنگ جهانی ازآن کناره گیری کرد.بعدها فیفا دوباره اعضای خود را به دست آورد. مجموعه فیفا توسط موزه بین‌المللی فوتبال در انگلیس نگهداری می‌شود.
قوانین فوتبال
وضع قوانین فوتبال و تغییر آن‌ها تنها بر عهده فیفا نیست. این قوانین توسط هیأت بین‌المللی فوتبال وضع می‌شود. فیفا در این هیات ۴ عضو دارد و ۴ عضو دیگر از اتحادیه‌های فوتبال انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی هستند (عضویت این اعضا به خاطر سهم منحصربه فرد این کشورها در خلق و پیشینه بازی‌های فوتبال است). تغییر در قوانین بازی‌ها با موافقت حداقل ۶ نماینده از ۸ نماینده صورت می‌گیرد.
ساختار
فیفا سازمانی است که تحت قوانین کشور سوییس تأسیس شده‌است ومحل استقرار آن نیز در سوییس است.کنگره فیفا بالاترین نهاد فیفاست، و ترکیبی است از نمایندگان فدراسیون‌های کشورهای عضو فیفا.کنگره در شرایط معمول نشست سالانه دارد اما این نشست در شرایط فوق العاده نیز بنا به درخواست سالی یکبار تشکیل می‌شود.تنها کنگره می‌تواند با تصویب قوانین در فیفا تغییرات به وجود آورد. کنگره رییس فیفا، دبیر کل و دیگر اعضای کمیته اجرایی فیفا را انتخاب کند.رییس و دبیر کل جزء مقامات اصلی فیفا هستند که مسیؤلیت اداره امور جاری فیفا را به عهده دهرند که این کار را با دبیر خانه کل که حدود ۲۸۰ عضو دارد انجام می‌دهند.
کمیته اجرایی فیفا که تحت ریاست رییس فیفاست مهمترین بخش تصمیم گیرنده سازمان درفاصله زمانی بین دو کنگره‌است.ساختار سازمانی جهانی فیفا شامل ۷ بخش دیگر هم می‌باشد که یا تحت اختیار کمیته اجرایی است یا به وسیله کنگره به عنوان کمیته دائمی تشکیل شده‌است.از جمله کمیته مالی، کمیته انضباطی، کمیته داوری و غیره.
به غیر از سازمان جهانی فیفا، فیفا کنفدراسیون‌هایی در قاره‌ها و مناطق مختلف برای سرکشی بازی‌ها تشکیل داده‌است.لازم به ذکر است که فدراسیون‌های کشورها عضو فیفا هستند نه کنفدراسیون‌ها، کنفدراسیون‌ها به وسیله
فیفا تشکیل می‌شوند.فدراسیون‌های کشورها باید هم عضو فیفا و هم عضو کنفدراسیونی باشند که کشورشان از نظر جغرافیایی در حوزه آن قرار گرفته تا اجازه شرکت در مسابقات فیفا را به دست آورند.(لیست این کنفدراسیون‌ها با کمی استثنائات جغرافیایی در زیر آمده‌است)
کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) درامور آسیا و استرالیا
کنفدراسیون فوتبال آفریقا (CAF)
کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی (CONCACAF)
کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی (CONMEBOL)
کنفدراسیون فوتبال آقیانوسیه (OFC)
کنفدراسیون فوتبال اروپا (UEFA)
مرزهای بین بعضی از کشورها باعث شده بود تا همزمان عضو دو قاره باشند، در نتیجه شماری از کشورها مثل روسیه، ترکیه، قبرس، ارمنستان، آذربایجان و گرجستان خواستار عضویت در یوفا (UEFA)شدند اگرچه که قسمت زیادی از خاک آن‌ها در آسیا قرار داشت.با این که اسرائیل به طور کامل در قاره آسیا قرار داشت اما از آنجایی که چند دهه توسط بسیاری از اعراب به خصوص مسلمانان عضو AFCتحریم شده بود در سال ۱۹۹۴ به یوفا پیوست.قزاقستان نیز در سال ۲۰۰۲ از ای اف سی به یوفا پیوست.و استرالیا آخرین کشوری بود که در ژانویه ۲۰۰۶ ازاو اف سی به ای اف سی رفت. کشورهای گویان و سورینام با این که در آمریکای جنوبی قرار داشتند اما همچنان به عضویت خود در کونکاکاف(CONCACAF) ادامه دادند.
هیچ تیمی از OFC توانایی پیروزی در مسابقات انتخابی جام جهانی را نداشت.در دور اخیر انتخابی جام جهانی برنده OFC مجبور شد بازی پلی‌آف را در مقابل کشوری از کنمبل(CONMEBOL) انجام بده که این مانع همیشه باعث عدم حضور استرالیا در جام جهانی می‌شد.در تلاش برای بهبود تیم‌های ملی و داخلی کشورها، استرالیا در سال ۲۰۰۶ به کنفدراسین فوتبال آسیا پیوست.بر این اساس استرالیا می‌تواند در تورنمنت‌های آسیایی مثل جام فوتبال آسیا ولیگ قهرمانان آسیا بازی کند.تنها چند ماه پس از این جا به جایی استرالیا توانست با پیروزی در بازی پلی آف در مقابل ارروگوئه (در ضربات پنالتی) به جام جهانی ۲۰۰۶ راه یابد.
به طور کلی فیفا ۲۰۸ فدراسیون ملی به همراه تیم‌های ملی مردان این کشورها و همچنین ۱۲۹ تیم ملی زنان را به رسمیت می‌شناسد.جالب این جاست که تعداد اعضای فیفا از سازمان ملل بیشتر است چرا که فیفا چندین دولت مستقل را به عنوان کشور مستقل به رسمیت می‌شناسد که بارزترین آن‌ها چهار کشوردر بریتانیای کبیر(انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی)هستند. رنکینگ جهانی فیفا به طور ماهانه به روز می‌شود و رتبه هر تیم بر اساس عملکرد آن تیم در مسابقات بین‌المللی، مسابقات انتخابی و بازی‌های دوستانه تعیین می‌شود.همچنین رنکینگ جهانی برای فوتبال زنان نیز سالی یکبار به روز می‌شود.
نظارت و توسعه بازی‌ها
بیشتر اوقات فیفا نقش فعالی در کارکرد ورزش و توسعه و پیشرفت بازی‌ها در سراسر دنیا دارد.یکی از سیاست‌های منحصر به فرد فیفا تعلیق تیم‌ها و اعضای وابسته به آن‌ها از حضور در مسابقات بین‌المللی است وقتی که دولت هایشان در عملکرد فدراسیون فوتبالشان دخالت می‌کند یا هنگامی که فدراسیون مربوطه وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهد.
یکی از شاخص‌ترین موارد در همین اواخر تعلیق فدراسیون فوتبال یونان به خاطر دخالت‌های سیاسی کشورشان در امور فوتبال بود، دیگری مربوط به کنیا بود که به علت مناسب نبودن روند اجرایی بازی‌ها تعلیق شد، و همچنین عراق.
بخش آسیایی فیفا یعنی ای اف سی نیز به تازگی ۲۲فدراسیون‌های خود را مجبور کرده که شفافیت در امور، تعدادمسابقات، کیفیت در آموزش وکیفیت ساختار لیگ‌ها را افزایش دهند.هر فدراسیونی که با این اصلاحات کلی همکاری نکند تعلیق خواهد شد.یکی از فدراسیون‌هایی که در این باره تعلیق شد استرالیا بود کشوری که تنها تیم‌های خاصی می‌توانستند در لیگ حرفه‌ای آن بازی کنند و راه برای عضویت دیگران بسته بود، این سیستم بیشتر در آمریکای شمالی مشاهده شده بود.
تیم ملی فوتبال عراق هم در می۲۰۰۸ به خاطر دخالت‌های دولتش و منحل کردن فدراسیون فوتبال کشورشان توسط دولتش معلق شد اما این حکم نیزدر پی انصراف دولت عراق از انحلال فدراسیونش پس گرفته شد.
قانون ممنوعیت بازی در مناطق مرتفع از سطح دریا توسط فیفا
در می۲۰۰۷ فیفا مبادرت به تهیه قانوتی کرد که طبق آن هیچ مسابقه بین‌المللی فوتبال در آینده نتواند در ارتفاع بیشتر از ۲۵۰۰ متر از سطح دریا (۸۲۰۰ فوت)برگزار شود.بر اساس این طرح در کشور بولیوی شهر La Paz(۳۶۰۰ متر)، در اکوادر شهر Quito (۲۸۰۰ متر) و در کلمبیا شهر Bogotá(۲۶۴۰ متر)نمی توانستند هیچ مسابقه بین‌المللی برگزار کنند. با این حال پس از اعتراض‌های بین‌المللی فیفا از این تصمیم منصرف شد و تحت فشارهای سیاسی از طرف کشورهای عضو کنمبل در ژوئن ۲۰۰۷ این ارتفاع را به ۲۸۰۰ متر یعنی ۹۱۹۰ فوت افزایش داد بنابر این دو شهر Quito و Bogota یکبار دیگر اجازه برگزاری بازی‌های بین‌المللی را یافتند و پس از آن نیز در جولای ۲۰۰۷ به La Pazاین اجازه داده شد.
سرود فیفا
ازجام جهانی فوتبال ۱۹۹۴ مانند لیگ قهرمانان اروپا فیفا سرودی را که توسط یک آهنگساز آلمانی (Franz Lambert)ساخته شده بود را به عنوان سرود رسمی خود معرفی کرد.سرود فیفا در آغاز مسابقات فوتبال و تورنمنت‌هایی مثل مسابقات دوستانه بین‌المللی، جام جهانی فوتبال، جام جهانی فوتبال زنان و جام جهانی فوتبال زیر ۲۰ سال نواخته می‌شود.
فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران نهاد اداره‌کننده فوتبال در ایران است. این نهاد در سال ۱۹۲۰ پایه‌گذاری شد و اکنون عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا است. فدراسیون مسوول سازمان‌دهی تیم ملی فوتبال ایران محسوب می‌شود. رئیس کنونی آن علی کفاشیان است.
تاریخچه
در سال ۱۹۴۸ مسابقات بازی‌های المپیک قرار بود در لندن برگزار شود و ایران برای اولین بار جهت شرکت در بازی‌های المپیک اعلام آمادگی کرد اما پیش شرط حضور در این مسابقات داشتن فدراسیون‌های ورزشی مستقل بود و بنابراین فدراسیون‌ها و از جمله فدراسیون فوتبال در سال ۱۳۲۵ تشکیل شد. یک سال بعد در ژانویه ۱۹۴۸ فدراسیون فوتبال ایران به عضویت فیفا در آمد. در ۶۴ سالی که از عمر فدراسیون فوتبال ایران می‌گذرد، ۲۵ نفر در ۳۳ دوره مدیریتی مختلف بر این فدراسیون ریاست کرده‌اند.
اولین کادر رسمی هدایت فدارسیون فوتبال
علی کفاشیان (رییس)
مهدی تاج (نایب رییس اول)
عزیزالله محمدی (رییس سازمان لیگ برتر)
محمد محمدنبی (دبیر کل فدارسیون فوتبال)
فریده شجاعی (نایب رییس دوم و مسئول فوتبال بانوان)
امیرحسین حسینی
سید محمد هادی آیت‌الهی
علی فتح اله زاده
غلامرضا بهروان (رییس سازمان لیگ آزادگان)
ناصر شفق
حبیب کاشانی
دومین کادر رسمی هدایت فدراسیون فوتبال منتخب در روز دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰
علی کفاشیان (رییس)
سید محمد هادی آیت اللهی (نایب رییس اول)
هنوز انتخاب نشده- نفر معرفی شده رای نیاورد (نایب رییس دوم)
علیرضا رحیمی (نماینده باشگاه‌ها)
فریده شجاعی (نایب رییس سوم و مسئول فوتبال بانوان)
غلامرضا بهروان (رییس سازمان لیگ)
فریدون اصفهانیان (رییس کمیته داوران)
محمد جعفری
جواد ششکلانی
اسامی کل روسای فدارسیون فوتبال
علی کنی (۱۳۲۵-۱۳۲۹)
هدایت گیلانشاه (آبان ۲۹ – دی ۳۱)
محسن حداد (بهمن ۳۱ – خرداد ۳۲)
حسین سیاسی (تیر ۳۲- دی ۳۳)
محسن حداد (بهمن ۳۳ – آبان ۳۴)
حسین سیاسی (آبان ۳۴ – بهمن ۳۴)
علی کنی (بهمن ۳۴ – مهر ۳۵)
مصطفی سلیمی (آبان ۳۵- اردیبهشت ۳۶)
حسین مبشر(خرداد ۳۶ – شهریور ۳۷)
مصطفی مکری (مهر ۳۷ – مرداد ۳۹)
ذبیح الله خبیری (شهریور ۳۹ – آبان ۴۰)
حسین سرودی (آبان ۴۰ – آبان ۴۱)
حسین مبشر (آبان ۴۱- دی ۴۵)
حسین سرودی (دی ۴۵- بهمن ۴۶)
مصطفی مکری (اسفند ۴۶- خرداد ۵۱)
کامبیز آتابای (تیر ۵۱ – شهریور ۵۷)
ناصر نوآموز (فروردین ۵۸ – مهر ۵۹)
هادی طاووسی (مهر ۵۹ – مرداد ۶۰)
حسین آبشناسان (مرداد ۶۰ – بهمن ۶۰)
حسین راغفر (اسفند ۶۰ – شهریور ۶۱)
حسین آبشناسان (شهریور ۶۱ – ۱۳۶۲)
بهروز صحابه (۱۳۶۲ – شهریور ۶۳)
نصرالله سجادی (مهر ۶۳ – آبان ۶۵)
علی محمد مرتضوی (آذر ۶۵ – آبان ۶۶)
محمدرضا پهلوان (آبان ۶۶ – شهریور ۶۸)
ناصر نوآموز (شهریور ۶۸ – تیر ۷۲)
محمد صفی زاده (مرداد ۷۲ – فروردین ۷۳)
امیر عابدینی (فروردین ۷۳ – آبان ۷۳)
داریوش مصطفوی (آبان ۷۳ – آذر ۷۶)
محسن صفایی فراهانی (آذر ۷۶ – شهریور ۸۱)
محمد دادکان (شهریور ۸۱ – خرداد ۸۵)
کیومرث هاشمی (تیر ۸۵ – دی ۸۶)
علی کفاشیان (دی ۸۶ -؟؟؟؟)
فوتبال
هنگام ورزش، عضلات انرژي مصرف مي کنند. اين انرژي از طريق فرآيند هاي هوازي يا غيرهوازي فراهم شود. انرژي غيرهوازي در اثر شکسته شدن از «آدنوزين تري فسفات» (ATP) حاصل مي شود. ترکيب شيميايي   (ATP) يا به صورت ذخيره در عضلات موجود است، يا در اثر تجريه «کراتين فسفات» ايجاد مي شود و يا از طريق تغيير شکل کربوئيدراتها به «پيروات» که منجر به توليد «اسيد لاکتيک» نيز مي شود، بدست مي آيد.
انرژي هوازي با استفاده از اکسيژني که از خون گرفته مي شود، در بخش ويژه اي در سلول عضلاني به نام «ميتوکندري» توليد مي شود.
در ورزش فوتبال شکلهاي گوناگوني از تمرين و فعاليت توسط بازيکنان به نمايش گذاشته مي شود. شدت فعاليت د راندک زماني تغيير مي کند و دامنه فعاليت از حالت ايستاده تا دويدن حداکثر متغير است. بنابراين بازيکنان فوتبال گذشته از اينکه بايد از قابليت بسيار بالا تمرين، با بازده تواني بيشتر برخوردار باشند. بايد بتواند فعاليت را در مدت زمان طولاني( استقامت) نيز انجام دهند.
تعريف موقعيت و شرايط :
قبل از هر چيز بهتر است بدانيم «تأثير داشتن» چيست؟ تأثير داشتن، لفظي است که معناي گوناگوني را شامل مي شود. همانگونه که در شکل مي بينيد، نمايش در بازي فوتبال بدين معناست که آمادگي فيزيکي بازيکن و مهارتهاي ورزشي او که در فوتبال مورد نياز است، بکار برده شود. آمادگي فيزيکي بهتر و مهارتهاي ورزشي بالاتر باعث ايجاد نمايش مطلوبتر خواهد شد.
نتيجتاً گسترش دادن و اجرا نمودن توانايي هاي پتانسيل بازيکنان، هدف و مقصود کسب شرايط مطلوبتر است و عملاٌ نيازمند متدها و روشهاي آموزشي، برنامه ريزي و مديريت است و بدين طريق توانائيهاي پتانسيل فردي را گسترش داده و سبب مي شود تا هر چه بهتر آن را در بازي فوتبال پياده نمايند.

شکل 2 ، وظيفه و مسئوليت در موقعيتها و چگونگي حصول آن را نمايش مي دهد. ابتدا شما شرايط دلخواه را با توجه به شرايط فعلي پايه ريزي مي نماييد. شرايط دلخواه، موقعيت بازيکن در آينده مي باشد که مي بايست با توجه به شرايط فعلي وي و يا مراحل آن تا به امروز در نظر گرفته شود. در اينگونه مواقع تفاوتهاي بين شرايط فعلي و نوع دلخواه آن وجود دارد. از اين تفاوتها تحت عنوان «فاصله» ياد مي کنيم. اين فاصله مي بايست توسط امور ديگري حذف گردد. بنابراين :

1 – شرايط فعلي
2 – شرايط دلخواه
3 – فاصله
4 – زمان ، چهار فاکتوردر تأثير گذاري هستند.
شکل زير چرخه فصول تمرين و آموزش را در طول سال نشان مي دهد . در اکثر اوقات فصول تمرين در طول دوره سال خواهد چرخيد. مسابقات ليک و تورنمنت ها در طول فصل پايه ريزي مي شود. مربيان مي بايست بازيکنان خود را در طول دوره پيش از فصل براي رقابتهاي دوره آماده نمايند.

شکل شماره 4، اشاره دارد که چگونه مي توان برنامه ريزي براي موقعيتها و شرايط آينده نمود. به منظور پايه ريزي اين امر، توصيه مي کنم که برنامه روزانه ، هفتگي ، فصلي و سالانه داشته باشيد.
مراحل انجام کار:
1 – پايه ريزي و تشکيل سازمان و اجزاي مربوطه
2 – آموزش
3 – برنامه ريزي
4 – تکميل کردن و اجرا نمودن
5 – نگهداري و ثبت
6 – تفسير و ارزيابي نتايج
7 – دستورالعمل
اولين مرحله اي که مي بايست صورت پذيرد، پايه ريزي و تشکيل اجزاي امور شامل مربي تيم، مربي بدنسازي، تمرين دهنده، فيزيوتراپيست و پزشک و مسئول تدارکات براي نمونه است.
در دومين مرحله شما مي بايست درباره معاني و روشهاي آموزش موقعيت از جنبه هاي پزشکي و علمي به بازيکنان توضيح دهيد. مرحله سوم برنامه ريزي است، مي بايست به طور هفتگيَ، فصلي و سالانه برنامه آموزشي خود را به منظور تشکيل يک آموزش سازمان يافته طرح ريزي نمائيد. در مرحله چهارم مي توانيد آن را اجرا نمائيد. يادداشت وگزارش براي اجراي مديريت در تمرينات و ثبت تاثير و کارآيي تمرينات براي يک بازيکن بسيار مهم است. مرحله بعدي ارزيابي نتايج آموزش است. بهبود زمان و کيفيت مي بايست در هنگام بيان نتايج در نظر گرفته شود.
مرحله نهايي بسيار مهم است . زيرا تمرينات را بسيار تأثيرگذارتر مي نمايد. بعد از ارزيابي نتايج، تمرينات مي بايست تغيير داده شده يا بر پايه اطلاعات بدست آمده دوباره طرح ريزي گردد.

تشريح سيستمهاي بازي و تاکتيک ها
از مهمترين تاکتيکهاي رايج در جهان فوتبال، بهره گيري از سيستمهاي مناسب و پيشرفته توسط مربيان و براي هر سابقه است. براي اجراي درست و بجاي هر سيستم از بازي فوتبال، مربي بايد از تمامي ويژگيهاي بازيکنان آگاه بوده، سپس مناسب ترين سيستم را براي پيروزي تيم خود، طراحي نمايد.
مثال – مربي با شناخت از توانائي هاي مدافعين وس تيم خود يقين دارد که آنها قادر نخواهند بود دو مهاجم وسط تيم حريف را که داراي فيزيک بدني بالا، قدرت سرزني خوب و سرعت زياد مي باشند، خنثي نمايند. در اينصورت لازم است قبل از مسابقه و ضمن تمرين ويژه ، آگاهي لازم را به تمامي بازيکنان ، بدهد تا آنها نسبت به اين مورد هوشيارتر باشند.
مطالعه و بررسي در تمرينات عملي، انجام مسابقات گوناگون و آزمايشهاي متعدد و نتايج حاصله، مي تواند دانش و آگاهي مربيان را بالا برده تا جائي که قادر باشند با شناخت کامل از کيفيات و توانائيهاي تيم خود وتيم حريف،
از ابتکارات تازه اي سود برده و با اين کار به اعتبار و ارزش خود بيفرايد.
فاکتورهاي ديگري که مي تواند در نتيجه بخشي سيستم ها موثر باشد بايد از : زمين مسابقه، تماشاگران، داوران ، منطقه جغرافيايي انگيزه مدير باشگاه و يا سرمايه گذاران براي کسب موفقيت ، نام برد که قابل توجه و مهم است.
سيستم ها و تاکتيک ها:
1– انتخاب هر يک از سيستمهاي بازي توسط مربي، نحوه ديد، درايت و آگاهي از تاکتيک تيم خود و تيم مقابل را مي رساند.
2– انتخاب سيستمهاي بازي: نشانگر چگونگي استفاده از وسعت زمين و در کليه مناطق زمين مي باشد.
3– بهره گيري از سيستمها : چنانچه درست انتخاب شود سبب موفقيت، و اگر نادرست انتخاب شود، سبب عدم موفقيت مي شود.
4– شرايط آمادگي بازيکنان : زمين ، آب و هوا ، شدت باد ، نوع توپ و حتي داور مسابقه در انتخاب سيستم بازي، که بخشي از تاکتيک تيم مي باشد، کاملاٌ فرق خواهد داشت.
5– انتخاب سيستم هاي بازي : همان استراتژي تيم در مسابقات مي باشد.
6– انتخاب هر يک از سيستمها، بخش مهمي از شناخت توانائي ها و قابليت هاي بازيکنان مي باشد.
بازگشت به فوتبال تهاجمي
در جام جهاني 1994 جشن و شادي بخاطر بازيهاي تهاجمي بود. زيرا نمايش هاي مأيوس کننده اي که در ايتاليا 1990 ديده شد، در اين مسابقات هرگز ديده نشد. يکي از دلايل اصلي اين تحول، قانون جديد فيفا در مورد تکل از پشت بود. اين قانون به مهاجمان اجازه داد تا با آزادي و اطمينان بيشتر بازي کنند. زيرا مدافعين خشن بدين شکل مجازات مي شوند.
در روشهاي تاکتيکي بجاي آرايش 2-5- 3 که بيشتر در ايتاليا 90 ديده شد، تاکتيک 2-4-4 برگزيده شد. اين سيستم توسط برزيل تکميل شد و آنان توانستند براي چهارمين بار جام جهاني را تصاحب نمايند. جام جهاني 94 بدين خاطر مهم بود که تا حدي پايان کار سوئيس و يا هافبک بازيساز بود. وظيفه جديد در يک تيم به يک گلر بازيساز با پا، مدافعين کنار نفوذي و مهاجمي که با استفاده از خصوصيات و شخصيت فردي قادر است تا در هر لحظه نتيجه بازي را تغيير دهد، سپرده شد.
جام جهاني 1994 يکي از بزرگترين نمايشها بود. گلهاي بيشتري به ثمر رسيد که مهمترين دليل براي اين امر، تغيير قانون توسط فيفا، حمايت بيشتر از بازيکنان مهاجم و جرايم بيشتر براي مدافعين خشن بود.
در مورد خيلي مهم در فوتبال عبارتند از اينکه هر بازيکن براي تيم کار کند و توجه خود را متمرکز کند.
معيارهاي بازي سيستماتيک ، مشاهده و ارزيابي و همکاري بازيکنان
برگزاري ديدارهاي جام جهاني که هر چهار سال يکبار انجام مي شود، معتبرترين و مهم ترين مسابقات فوتبال جهان است که براي انتخاب تيم قهرمان جهان برگزار مي شود. 32 تيم از 32 کشور که بعد از ديدار مقدماتي در پنج قاره جهان و از بين تيمهاي تقريباٌ تمامي کشورها انتخاب مي شوند، در ديدارهاي نهايي تلاش مي کنند تا افتخار بزرگ «قهرمان جهان» را نصيب خويش سازند . اين 32 تيم از حداکثر تدارکات، دانش فني و مربيان نامدار، بهترين و نخبه ترين بازيکنان و حمايت صددرصد معنوي و مالي دولتها و ملتهاي خود بهره مي برند.
جو مسابقات جام جهاني، بخصوص در ديدارهاي نهايي آن، طوريست که مدتها قبل از شروع مسابقات اکثر اخبار بين المللي و ورزشي تحت الشعاع خبرها، گزارشها و رويدادهاي اين ديدارها قرار مي گيرد.پيش بيني ها، پيش گوئيها ، نظر سنجيها ، توسط رسانه ها و مردم آغاز شده و با توجه به آشنايي کارشناسان ، مفسران و مردم اکثر بحث ها محور قهرماني يک يا چند تيم با معروفيت بيشتر دور مي زند.
به طور کلي از عوامل مهم و مؤثر در پيروزي هر يک از تميها در مسابقات جام جهاني، توانائي در اجراي به موقع اصول «حمله دفاع» مي باشد و مي توان گفت تمام بازيکنان تيمها داراي تکنيک و مهارتهاي لازم هستند که عبارتند از
1– ضربه زدن به توپ نسبت به ميزان مهارتي که دارند . هريک از بازيکنان تيم ها نسبت به ميزان مهارت نمره مي گيرند.

فایل : 8 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...