مقاله فارسی معرفی شهرستان اردکان

مقاله فارسی معرفی شهرستان اردکان

مقدمه :
اردکان در لغت به معنای مکان مقدس ریشه در تاریخ کویر ایران داشته و دارد .
قصه کویر تشنه و آب ، همان حدیث آشنا ولی نامکرر طلب تضرع عاشقی است به درگاه معشوق . همان فرهاد است در پی شیرین . فرهاد در عشق شیرین بیستون راکنده و کویر در عطش آب قنات را . آب روح کویر است و قنات رشته اتصال این دو . اگر قنات را از کویر بردارند کویر می میرد . کویریان نه تنها نومیدی و مرگ را در دل دریایی خود غرق کرده اند بلکه در کویر زندگی آفریدند و از ناممکن ها امکان شگفت انگیز زندگی پویا را آفریدند .
هر چند کویر در نگاه اول تجلی خشونت ، خشکی ، بی آبی و پژمردگی است و بهینه گسترده ای از ریگ زارهای بی حد و مرز که زندگی را در کام خود می برد و از آسمانش باران آفتاب می بارد و از تنش طوفان های سهمگین شن . اما کویریان با مبارزه آرام با طبیعت سخت و خشن و نا آرام آن چنان زندگی ای را در کویر پروریده اند که از لحظه ای از امید و آفرینش خالی نیست . کویریان ساده اند بی پیرایه وقانع و از همه مهم تر روشن بین . روشن بینیشان از آن است که در سخت ترین تاریکی ها از پنجره ای شفاف کویر ، صاف ترین آسمان ها و زیباترین ستاره ها را نظاره می کنند .
فرهنگ هر شهر و دیار نشانه وجهه و رنگ اجتماعی آن مرز و بوم است بطوری که هر گاه صحبت از فرهنگ درباره شهری می شود . آداب و رسوم آن شهر را ملموس و شفاف می سازد و فرهنگ آن شهر درگرو فرهنگ مردم شهر است و متناسب با رفتار و آداب و رسوم افراد ساکن در برخورد با خود و دیگران می باشد . دیگرانی که افراد مهاجر را شکل می دهد .
معرفی شهرستان اردکان( استان دارالعباده)
سابقه تاریخی :
اکثر مورخین بنای اردکان را مربوط به بعد از اسلام می دانند و معتقدند که قبل از تولد حضرت رسول اکرم (ص) این منطقه جرئی از دریای ساوه بوده که در شب تولد آن حضرت خشک گردیده و بعداً اردکان در این محل احداث شده است . اما در ترجمه دائرة المعارف اسلامی بنای اردکان را مربوط به قبل از میلاد مسیح ذکر نموده اند : بطلمیوس در کتاب مشهور خود الجغرافیا این شهر را به زبان یونانی به نام « ارتاکاوا » ذکر کرده است و این سند در نوع خود منحصر به فرد می باشد .
در اطلس تاریخی ایران در نقشه شماره سه آن که مربوط به هزاره سوم و دوم پیش از میلاد می باشد نامی از اردکان برده شده است . اما به نظر مولف هیچکدام از آنها نمی تواند صحیح باشد و در اردکان هیچ اثر یا سندی که مربوط به قبل از اسلام باشد وجود ندارد .
درباره شهرستان اردکان:
شهرستان اردکان یکی از شهرستانهای استان یزد در مرکز ایران است. شهر اردکان مرکز اینشهرستان است. جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۸۵، برابر با ۷۳٫۲۹۲ نفر بوده است. شهرستان اردكان 32% پهنه استان يزد (بیش از 24 هزار کیلومتر مربع) را در خود جاي داده و وسيعترين شهرستان در استان يزد است. این شهر در روزگار آبادانی آن در محلی به نام زردک قرار داشته و دیوارهای تاریخی آن هنوز پا برجا ست. این شهرستان دارای سه بخش مرکزی، بخش خرانق و بخش عقدا می باشد. معمار گفتگوی تمدنها آقای خاتمی متولد این شهرستان می باشد.
جغرافیا و اقلیم شهرستان اردکان:
موقعیت جغرافیائی شهرستان اردکان :
شهرستان اردکان به عنوان پهناورترین شهرستان استان یزد ، در شمال این استان و در قلب کویر مرکزی ایران در مسیر بزرگراه تهران – بندرعباس قرار گرفته است ، این شهرستان از طرف شمال و شمال غربی به ناحیه کویر جندق و دشت طبس و نائین و از طرف مشرق و جنوب شرقی به کویر مرکزی ایران و شهرستان یزد و از طرف جنوب و مغرب به شهرستان میبد و باتلاق گاوخونی و کوههای منفرد کوتاه کویری محدود می شود . مساحت کل شهرستان اردکان 28945 کیلومتر مربع می باشد که از این مقدار 17% کوهستانی و 11% نیمه کوهستانی و 72% جاگه ای است و موقعیت جغرافیائی آن بین 31 درجه و 50 دقیقه تا 33 درجه و 25 دقیقه عرض شمالی و 53 درجه و 2 دقیقه تا 56 درجه و 20 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ می باشد ، ارتفاع شهر اردکان از سطح دریا بالغ بر 1035 متر است و ارتفاع متوسط این شهرستان از سطح دریا 1234 متر می باشد و بلندترین نقطه آن از سطح دریا کوه خونزا در خرانق می باشد که 3158 متر ارتفاع دارد و گوترین نقطه این شهرستان منطقه چاه افضل می باشد که ارتفاع آن به 750 متر می رسد .

ارتفاعات موجود در شهرستان اردکان به شرح زیر است:
كوه هريشت (ارتفاع 1939): 12 كيلومتري شمال شرقي اردكان(محل قرارگيري پيرانگاه پير سبز هريشت، زيارتگاه، زرتشتيان)
كوه چك چك (ارتفاع 2745): 38 كيلومتري شرقي اردكان(در دامنه غربي آن محل زيارتگاه زرتشتيان، پيرسبز چك چكو)
كوه تپه ريگ (ارتفاع 1605): 25 كيلومتري شمال شرقي اردكان
كوه هاي خرانق (ارتفاع قله 3199 متر): جنوب شرقي شهرستان
كوه هاي ندوشن (ارتفاع 2817 متر): غرب شهرستان
وضعیت اجتماعی شهرستان اردکان:
در سال 1375 در شهرستان اردكان نسبت شهرنشيني 79% بوده كه به دو شهر اردكان و شهر تازه تأسيس احمدآباد اختصاص يافته است (شهر احمدآباد در حدود 4500 نفر جمعيت دارد). شهر اردكان در سال 75 داراي 9472 خانوار معمولي ساكن با 43708 نفر جمعيت بوده و نسبت جنسي شهر معادل 107 مرد در مقابل هر 100 زن بوده است. اين ميانگين در سطح كشور 4/104 است. شهر اردكان از نظر جمعيت و وسعت پس از مركز استان (شهر يزد) اولين شهر استان است. جمعيت بافت قديمي شهر اردكان حدود 8/1 جمعيت كل شهر است.

سواد
از 38136 نفر جمعيت 6 ساله و بيشتر شهر، 81% جمعيت (26/86% مردان و 44/75% زنان ) با سواد بوده اند.
ويژگي هاي فرهنگي مردم اردكان
مردم شهر اردكان سخت كوش، با ايمان، بردبار و پاك انديش، ساده و بي پيرايه، متعصب در امور ديني و مقيد به برپايي عزاداري در چند ماه از سال هستند. تعصب و وابستگي خاص به مذهب، پشتكار و سختكوشي، مهمانوازي، صرفه جويي، سوداگري، همكاري و تعاون، روحيه كار، روحيه قناعت پيشگي و اقتصادي بودن، اهل ريسك نبودن و بي اعتمادي به اقليم و شرايط آب و هوايي و…
ويژگيهايي هستند كه تا حدودي متأثر از شرايط اقليمي خاص منطقه (اقليم كويري و گرم و خشك) هستند.
مردم اردكان آريايي نژاد و ايراني الاصل هستند و به زبان فارسي و لهجه شيرين يزدي سخن مي گويند. بيشتر مردم شهر مسلمان و شيعه جعفري هستند و شماري زرتشتي نيز در ناحيه زندگي مي كنند. از جمعيت شهر اردكان 6/99% مسلمان و 4/0% زرتشتي، مسيحي و… هستند.
سوابق و پیشینه تاریخی شهرستان اردکان :
آنطور كه از منابع و مآخذ بر مي‌آيد، اردكان در گذشته محلي در 10 كيلومتري شمال اردكان واقع شده و اكنون زردك Zardok ناميده مي‌شود و به رغم گذشت زمان مي‌توان خرابه‌هاي خانه‌هاي مسكوني، مسجد و بازار و قلعه و حسينيه قديمي اردكان را در آن مشاهده كرد. علت تغيير محل شهر را بعضي جاري شدن آب شيرين در محل فعلي اردكان ذكر كرده‌اند.
از متون تاريخي قديم چنين مستفاد مي‌شود كه رودخانه بزرگي از زابلستان تا كرمان و يزد و نزديكي نائين ادامه داشته است و همچنين دهها رودخانه فصلي و آبهاي سطحي از جنوب به شمال در جريان بوده كه اينها همه مي تواند منشاء تجمع مردم در اين منطقه باشد. از طرفي ديگر شيب ملايم زمين از جنوب به شمال موقعيت را براي احداث قنات مناسب مي‌نموده به همين جهت عامل اقتصادي يا آب و زمين مناسب براي كشاورزي باعث بوجود آمدن اين شهر كويري گرديده است.
اولين هسته شهر فعلي اردكان از قرن هشتم هجري پايه گذاري شده، بطوريكه محلات اطراف ميدان قلعه و محله چرخاب از محلات قديمي و نسبتاً سالم اين شهر محسوب مي شوند.
از شواهد بر مي‌آيد كه پس از تعيين محل جديد شهر اردكان، اولين بنا در محل ميدان قلعه فعلي بنا شده است. پس از گذشت مدتي بر اثر ازدياد جمعيت ميدان بالاده را در جنوب و مسجد زيرده از اين ميدان است. سپس در كنار مسجد جامع، بازار بزرگ و چهار سوق و حمام بازار را بنا كردند. اردكان تا عصر صفوي بصورت قريه و از توابع ولايت ميبد بوده است.
وجه تسمیه اردکان:
اردكان از دو كلمه «ارد» و«كان» تشكيل شده كه « ارد» به معني مقدس و «كان» يعني معدن مي‌باشد و با اين تركيب واژه اردكان به معناي سرزمين مقدس مي‌شود، اما در جامع مفيدي «ارد» را به كسر الف به معني دور معني كرده و نوشته است چون اطراف اردكان معادن زياد وجود دارد، در نزد مردم اين منطقه به اردكان معروف گشته است.
مقارن با حمله مسلمانان به ايران و فرار ايرانيان از شهرهاي بزرگ خراسان به طرف مركز ايران، آنها در ميبد، يزد و ساير مناطق مركزي ايران ساكن شده‌اند. مردم نواحي اردكان چون اين خطه را براي كشاورزي مساعد ديدند به احداث قنوات و بنا اين شهر (اردكان) اقدام نمودند. بنابراين ممكن است بانيان اردكان زرتشتيان بوده باشند. در اين صورت ممكن است نام اردكان از كلمه ( ارتاكان) به معني راستي و درستي آمده باشد كه در آيين زرتشتي يكي از ايزدان است.
اردکان در کتب:
در كتاب يزد نامه به اردكان اشاره شده و از آن به محل توطن علما و حكما در قديم الايام (حدود قرن هفتم هـ.ق) ياد شده كه به يونان كوچك اشتهار داشته و داراي مساجد، خوانق، عمارات، باغات، بيوتات بوده و محل زندگي علما و فضلا بوده كه هر يك منازل دلگشا و بساتين روح افزا در آن ساخته اند. در گذشته دور نيمه شمالي يزد محل درياچه اي بزرگ بوده كه از منطقه حوض سلطان در جنوب ري تا شمال دشت يزد ادامه داشته (درياچه ساوه) كه امروزه اثري از آن باقي نمانده است. خشكيدن اين درياچه را از وقايع هنگام ميلاد پيامبر اسلام مي دانند و سه ديه ي بيده، عقدا و ميبد در كنار اين دريا بودند و محل كنوني شهر اردكان زيرآبهاي درياي ساوه قرار داشته است.چ
تقسیمات اردکان ومیبد
اردکان در سال 1348 طبق مصوبه هیئت وزیران به شهرستان تبدیل شد . ابتدا این شهرستان دارای سه بخش :
خرانق ، مرکزی و میبد بوده و در آن زمان شهرهای اردکان و میبد دو شهرستان محسوب می شدند و بعد از جدا شدن شهرستان میبد در سال 1370 اردکان به سه بخش : مرکزی ، خرانق وعقدا تقسیم گردید به طوری که عقدا در سال 1375 به بخش تبدیل شد .
از نظر تقسیمات کشوری اردکان دارای 5 دهستان به نام های : محمدیه در بخش مرکزی ، عقدا ونارستان در بخش عقدا و دهستان های رباطات و زرین در بخش خرانق می باشد .
شهر های اردکان : اردکان ، عقدا ، و احمدآباد است به گونه ای که شهر عقدا جدید التاسیس
بوده وشهر احمدآباد نیز از جمله شهرهای جدید اردکان می باشد .
این شهرستان با بیش از 500 آبادی و مکان است ، توابع آن دارای 99 روستا می باشد و بقیه خالی از جمعیت وبه صورت مزرعه و نقطه است .
از نظر تقسیمات کشوری وسیاسی بعد از تبدیل شدن یک شهرستان مرز بندی های سیاسی در قالب های شهرستان ، بخش و دهستان صورت می گیرد وشهرها نیز هر کدام دارای حدود شهری در قالب های خدمات شهری وحوزه استحفاظی می باشد.
با توجه به حساسیت هی سیاسی یکی از مشکلات اصلی شهرستان های همجوار موضوعات خط مرزی می باشد که هر چند وقت یک بار منجر به تپش می گردد .
طبق آخرین آمار و شهر اردکان با داشتن جمعیتی بالغ بر هفتاد هزار نفر یکی از پر جمعیت ترین شهر های کویری می باشد که از تمامی جهات به پیشرفت قابل ملاحظه ای دست یافته است . هر شهر دارای تدابیری است که شورا و شهردار آن شهر این تدابیر و اندیشه ها را در جهت پیشرفت و رسیدن به کیفیت بالای فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی اتخاذ می کند شورا نهادی است که در قانون اساسی به آن توجه ویژه ای شده است و هر چه که از مدت فعالیت شورا می گذرد ثمرات این نهاد بیشتر جلوه می نماید . اما اگر بخواهیم تا شوراهای اسلامی شهر و روستا به نهاد می بالنده و پویا تبدیل شوند باید عزم ملی داشته باشیم و دولت و مجلس در محقق شدن این مسئله نقش کلیدی را بر عهده دارند . دولت با واگذاری برخی از امور دولتی به شوراها و شهرداری
ها می تواند بیشتر به مسئولیت های اصلی خودش بپردازد و شهر اردکان از این قاعده مستثنا نیست طبیعتاً شورای اسلامی شهر اردکان تعهداتی نسبت به مردم دارد و باید به شعارهایی که داده است جامه عمل بپوشاند . آنچه که مردم از شوراها انتظار دارند این است که افرادی با عنوان شهردار انتخاب شوند که تنها به فکر کار و تلاش باشند و شهردار منتخب بگونه ای باشد که از مسائل سیاسی به دور باشد تا بتواند بدون دغدغه فکری برای مردم ارائه خدمات کند . در حال حاضر شهر اردکان داری مشکلاتی است که می توان در زیر به آنها پرداخت :
شهر اردکان دارای یک بنای بزرگ و عرفانی به نام مصلی می باشد که حتی در استان هم بی نظیر است . باید برای حفظ و نگهداری از آن اعتباراتی را در جهت توسعه این مصلی اتخاذ کرد . دوم باید اشاره داشت که شهر اردکان یکی از شهرها غنی از نظر دانشگاهی است و قریب به چهار الی پنج دانشگاه را در دل خود جای داده است :
1- دانشسرا و تربیت معلم : که در سال 1348 اولین دانشسرای دخترانه در اردکان دایر گردیده و سه سال بعد به دانشسرای مقدماتی پسرانه تبدیل شد و در ساختمانی که به همین منظور در بفروئیه احداث شده بود مستقر گردیده و تا شهریور ماه 1356 ادامه یافت و سپس تعطیل و در سال 1361 مرکز آموزشی مذکور تحت عنوان مرکز تربیت معلم شهید بهشتی فعالیت خود را شروع نمود و مدیریت آن یکسال بر عهده آقای محمود حیدری و دو سال بر عهده آقای رضا متالهی بود و سپس عهدهدار آن گردید . در سال 1367 با توجه به تغییراتی که در تقسیمات کشوری بوجود آمده محل مرکز تربیت معلم به هنرستان منتقل گردیده و با تلاش و همکاری سایر دست اندرکاران ساختمان وسیعی در جنوب شرقی شهر رو به روی دانشگاه پیام نور احداث گردید که در حال حاضر در اردکان در نوع خود بی نظیر است .
2- دانشگاه پیام نور : در تابستان سال 1376 مرحوم دکتر طباطبایی از طریق آقای محمد رضا دشتی پیشنهاد تأسیس دانشگاه پیام نور را در اردکان ارائه نمود و سپس به اتفاق حجت الاسلام بهجتی امام جمعه اردکان راهی شدند و ایشان نامه ای برای رئیس وقت دانشگاه پیام نور نوشتند و
لا عنایت حجت الاسلام خاتمی وزیر ارشاد اسلامی وقت و دکتر رضا داوری عضو شورای انقلاب فرهنگی تآسیس شعبه دانشگاه پیام نور در اردکان مورد موافقت قرار گرفت و هیئت مؤسسی متشکل از برخی افراد برای راه اندازی آن تشکیل گردیده این دانشگاه کار آموزشی خود را در همان سال و با 150 دانشجو در رشته آغاز و کار ساختمان آن نیز در همان زمان شروع گردید و در حال حاضر دارای بیش از 3000 نفر دانشجو می باشد که در چندین رشته مشغول به تحصیل هستند .
3- دانشکده منابع طبیعی : اقدامات اولیه برای تأسیس دانشکده منابع طبیعی از سال 1373 آغاز گردید و با تصویب شورای عالی گسترش دانشگاهها مقرر شده از سال تحصیلی 74-75 این دانشکده وابسته به دانشگاه یزد در اردکان شروع به کار نمایه و در شهریور ماه 1374 دبیرخانه آن رسماً گشایش یافت
4- دانشکده فرش : با توجه به این که قالی بافی یکی از صنایع دستی و مرسوم در اردکان محسوب می گردد لذا از سال ها قبل بحث تأسیس دانشکده فرش در اردکان مطرح بوده که با کوشش آقای روستایی فرماندار اردکان و با همکاری جهاد دانشگاهی آموزشکده فرش در این شهر دایر گردیده و در حال حاضر تعداد دانشجویان زیادی در این دانشکده اشتغال به تحصیل دارند .
5- دانشکده آزاد اسلامی : که در سال 1376 توسط ریاست محترم دانشگاههای آزاد اسلامی دکتر جاسبی در زمان ریاست جمهوری حجت الاسلام محمد خاتمی افتتاح گردید و در حال حاضر با داشتن یک ساختمان بزرگ و چندین رشته متفاوت دانشجو می پذیرد .
و از نظر دانشگاهی یک شهر کاملاً غنی است ولی عدم وجود خوابگاه دانشجویی در این شهر می باشد زیرا مهمترین وسیله برای حفاظت از دانشجویان خوابگاه است که باید تدابیر لازم در این مورد اتخاذ شود .
با احداث و راه اندازی دانشگاهها و تردد دانشجویان که باعث پیشرفت فرهنگ این شهر شده ، می توان گفت : در ابتدا فرهنگ شهر بصورت بسته و یا کوچک نمود می کرده ولی با افزایش جمعیت ، بالاخص جمعیت مهاجر و بویژه دانشجویان این فرهنگ بازتر و بزرگتر شده البته تا ثیر دیگری که
افزایش جمعیت و افزایش دانشجویان در این شهر گذاشته و باعث توسعه شهر شده و جنبه اقتصادی آن است زیرا با ورود جمعیت ها و مهاجران امکانات خدماتی ، رفاهی ، آموزشی ، تفریحی ، ورزشی و بهداشتی نیز افزایش پیدا کرده و همه امکانات در دسترس افراد می باشد و این امر از نظر اقتصادی بر مردم شهر اردکان نیز تاثیر گذار بوده و اقتصاد آنان را از هر جهت بالا برده و امکان معیشت بهتر آنان را فراهم آورده است .
داشته های مهم اردکان :
1- کانون فرهنگ تربیت امام خمینی :
در اجرای برنامه مبارزه با تهاجم فرهنگی توسط دولت جمهوری اسلامی از سال 1370 کار ساختمان کانون فرهنگی تربیتی در زمینی به مساحت 42 هزار متر مربع و با زیر بنایی نزدیک به 6 هزار متر مربع آغاز گردید و این ساختمان که یکی از مجلل ترین ساختمان های این شهر می باشد دارای سالن آمفی تاتر با شکوه ، مسجد ، کلاسهای مختلف و سایر امکانات رفاهی مناسب می باشد و برای احداث این بنا نزدیک به 500 میلیون تومان هزینه شده که در شال 1374 تا به حال مورد بهره برداری قرار گرفته است . ( منبع : کانون فرهنگ تربیت امام خمینی )
2- موزه مردم شناسی :
از آنجا که حفظ میراث قرهنگی یکی از وظایف اساسی و مهم همه محسوب می گردد لذا مسئولین با همکاری مردم خونگرم و صمیمی شهر اردکان اقدام به تأسیس موزه مردم شناسی نمود و این موزه ابتدا در سال 1370 در ساختمان مرکز تربیت معلم گشایش یافت و با توجه به استقبال گرم مردم اردکان و اهداء اشیاء ارزشمند خود در روز دوازدهم بهمن 1371 به جنب مدرسه علمیه منتقل و رسماً توسط آقای مهندس سفید استاندار یزد افتتاح گردید و هم اکنون دارای بخش های مردم شناسی ، اشیاء عتیقه ، گیاه شناسی ، جانور شناسی و بخش فرهنگی می باشد که از استقبال خوبی برخوردار است .
( منبع : کتاب تاریخ اردکان )
3- نشریات :
در حال حاضر اردکان دارای چهار نشریه می باشد :
الف) ماهنامه سیمای اردکان به مدیریت آقای عباس ناظمی
ب) مجله نور فصلنامه دانشگاه پیام نور
ج) فصلنامه شفق متعلق به مرکز تربیت معلم شهید بهشتی
د) نشریه آینه که نشریه مردم اردکان می باشد .
امکانات شهر :
الف) آموزشگاه بهیاری
ب) مرکز پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یک آموزشگاه کودکان استثنایی
ج) هنرستان های فنی
د) بیش از 82 باب دبستان ، 30 باب مدرسه راهنمایی و 16 باب دبیرستان
و) احداث فضای سبز باغ ملی و پارک شهر که یکی از ملزومات بوده
ز) افزایش بانکهای دولتی
ه) احداث ورزشگاه ها برای جوانان
بدون شک و با تجربه ای که مناطق دیگر نشان داده است با وجود امکانات فراوان یک شهر ، جمعیت آن شهر هم افزایش می یابد که هم از نظر فرهنگی و هم از نظر اقتصادی کمک فراوانی به شهر خواهد کرد و نقش اساسی را در رونق اقتصادی یک منطقه ، جمعیت زیاد ایفا می کند .
نظری به طبیعت اردکان :
شهرستان اردکان دارای مناطق حفاظتی بلامعارض و کم نظیری در سطح استان یزد و حتی کشور می باشد و از لحاظ تنوع زیستی و گونه ای دارای اکوسیستم بکری می باشد . منطقه حفاظت شده ، منطقه ای از خشکی یا دریا است که شامل یک یا چند اکوسیستم می باشد و به طور خاص برای حفظ و نگهداری تنوع زیستی و منابع طبیعی و فرهنگی هراه آن تحت حفاظت قرار می گیرد . این
تعریف گرچه بصورت عام برای همه مناطق صدق می دهند ولی هر منطقه برای هدفهای مختلف تحت حفاظت قرار می گیرد که دامنه آن از بالاترین ارزش طبیعی ( کمترین سطح دخالت انسانی ) تا پایین ترین ارزش طبیعی ( بالاترین سطح دخالت انسانی ) متفاوت است .
شهر اردکان مساحت بس عظیم از باغ های پسته در اختیار دارد که همه ساله کشاورزان با برداشت محصولات خود می توانند از نظر اقتصادی تأمین شوند و از طرفی به صادرات شهر خود رونق ببخشند ولی این دو مهم زمانی اتفاق می افتد که مسئولین شهر اعتبارات و تسهیلات خاصی را برای کشاورزان خود در نظر بگیرند . طبق تحقیقات بدست آمده عدۀ زیادی از مردم شهر اردکان را کشاورزان تشکیل می دهند باید در نظر داشت که این مردمان زحمت کش باید خانواده خود را نیز تأمین کنند پس باید مسئولین محترم شهر با استراتژی و مدیریت کارآمد و موثر به فکر این قشر زحمتکش نیز باشند .
برای اطلاع بیشتر جدول تخمین زیر کشت ، میزان تولید و عملکرد محصول (پسته) بطور دقیق در زیر آمده است :
جدول 1-1
نتیجه گیری :
با تحقیقلت انجام شده در زمینه توسعه فرهنگی و اقتصادی شهر اردکان این مطلب روشن است که این یکی از شهرهای مهم اقتصادی با جاذبه های گردشگری فراوان در سطح استان می باشد که نعمت بزرگ و زیبایی خداوند به مردم این منطقه است چه بسا در سالهای اخیر این شهر علاوه بر رشد سیاسی و اجتماعی سیر صعودی در جریان اقتصادی و فرهنگی داشته و یکی از شهر های پر درآمد و با فرهنگ می باشد البته نباید به این مقدار از روند رو به روشد بسنده کرد و این امر تنها در گرو همت مردم و پشتکار و توانمندی مسئولین تحقق می یابد .

فایل : 14 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...