مقاله سرطان معده و علائم آن

مقاله سرطان معده و علائم آن

سرطان معده و علائم آن
بيمار) آقاي 55 ساله اي هستم که از حدود دو ماه قبل دچار درد معده، درد در ناحيه وسط شکم و دور ناف شده ام. اين درد اکثر اوقات همراه من است و گاهي بين دو کتف احساس تير کشيدن شديدي دارم.
احساس بي حالي و خستگي در طي اين دو ماه من را خيلي آزار مي دهد. اشتهايم نيز کم شده است. استفاده از داروهاي معده باعث بهبودي نسبي دردم مي شود، ولي به طور کامل خوب نمي شود و در طي اين مدت حدود 7 کيلو لاغر شده ام. لطفاً مرا راهنمايي فرماييد که بايد چه کار کنم؟

آقاي دکتر سرطان معده چيست؟
سرطان معده بيماري است که در آن سلول هاي سرطاني در معده افزايش پيدا مي کنند و باعث ايجاد توده يا زخم در معده مي شوند. منشأ اين سلول هاي سرطاني معمولاً سلول هاي مخاط معده مي باشد. سرطان معده اغلب در کشورهاي جهان سوم شايع تر از کشورهاي اروپايي و آمريکايي مي
باشد و در بعضي از کشورهاي خط ساحلي درياي خزر و نواحي از چين و آسياي شرقي نيز شيوع بالايي دارد.
سرطان معده بيشتر در چه افرادي ديده مي شود و آيا ژنتيک نيز تأثير دارد؟
سرطان معده بيشتر در افراد ميانسال و مسن ديده مي شود و در آقايان بيشتر از خانم ها ديده مي شود. سابقه عفونت هاي هليکو باکتر پيلوري مي تواند علت مهمي در ابتلا اين بيماري باشد و همچنين زمينه ژنتيک نيز مي تواند سبب ايجاد سرطان در افراد جوان و ميانسال باشد. اين سرطان ممکن است همراه سرطان هايي مانند سرطان کليه، مغز و پوست نيز ديده شود.
عوامل زمينه ساز سرطان معده کدام است؟
عوامل زمينه ساز اين بيماري عبارتند از سابقه راديوتراپي معده (به هر علتي که باشد)، مصرف زياد و طولاني مدت غذاهاي کنسرو شده، غذاهاي دودي و غذاهايي که مواد نگهدارنده در آن به کار برده شده است. مصرف غذاهاي مانده مي تواند زمينه ابتلا به سرطان معده را بيشتر کند. سرطان معده با توجه به پيشرفت بهداشت در کشورهاي غربي کاهش پيدا کرده(به جز سرطان کارديا و فوندوس معده)، ولي در کشورهاي جهان
سوم نه تنها کاهش پيدا نکرده، بلکه در بعضي از نقاط افزايش نيز يافته است.
مصرف زياد و طولاني مدت غذاهاي کنسرو شده، غذاهاي دودي، غذاهايي که مواد نگهدارنده دارند و نيز غذاهاي مانده از عوامل زمينه ساز سرطان معده هستند. پس از مصرف غذاهاي بيرون و آماده تا حد ممکن پرهيز کنيد.
علايم سرطان معده کدام است؟
علايم سرطان معده عبارتند از: درد در ناحيه شکم (قسمت فوقاني، مياني شکم و اپي گاستريک) و احساس توده در شکم ( که از علايم ديررس و پيشرفته اين بيماري مي باشد)، احساس خستگي و ضعف و بي حالي که مي تواند اين علايم ثانويه ي کم خوني باشد. همچنين بي اشتهايي، به ويژه بي اشتهايي به غذاهاي گوشتي و کاهش وزن که گاهي با اتساع شکم و آسيت (جمع شدن آب در شکم) همراه مي شود. ممکن است همراه با توده باشد که دراين صورت مي تواند باعث انسداد روده گردد. گاهي نيز بيماران با علايم متاستاتيک به پزشک مراجعه مي کنند مانند درگيري غدد لنفاوي ناحيه گردن که باعث بزرگي در اين ناحيه مي شود و يا علايم ديگر متاستاز مانند زردي و برآمدگي شکم که نشانه درگيري کبد است.
شايع ترين علايم سرطان معده شامل درد شکمي و لاغري مي باشد.
راه هاي تشخيص اين بيماري کدام است؟
براي تشخيص اين بيماري در کشوري مانند ژاپن از سن 40 سالگي به بعد از اسکرينيگ (Screening) استفاده مي کنند، يعني بيماران را به طور دوره اي بررسي مي کنند و با فلورسنت، محل هايي را که دچار ديسپلازي اند، تشخيص مي دهند و نمونه برداري مي کنند. مجموعه اين بررسي ها باعث تشخيص زودرس بيماري مي شود، ولي در ساير کشورها اين روش انجام نمي شود و وقتي بيمار علامت دار مي شود، به پزشک مراجعه مي کند.
لازم است از سنين متوسط به بالا، بررسي آندوسکوپي دوره اي در ناحيه معده به عمل آيد و در صورت مشاهده ضايعات برجسته و تومورال يا ضايعات زخمي، از سطح مخاط معده نمونه برداري انجام شود. نکته مهم در نمونه برداري اين است که جهت تاييد قطعي لازم است از ضايعه مشکوک حدود 6 الي 9 بار نمونه برداري به عمل آيد تا با اطمينان بيشتري سرطان معده تشخيص داده شود.
از راديوگرافي با ماده حاجب، در مواردي که شخص تحمل آندوسکوپي را ندارد(ماندن افراد پير

دانلود باکس
مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...