كارآموزي اصول طراحی جیگ و فیکسچرها

كارآموزي اصول طراحی جیگ و فیکسچرها

خلاصه تاريخچه:
شركت سايپا ديزل در سال 1342 با انعقاد قرارداد انحصاري با شركت ماك تراكس و با
نام ايران كاوه فعاليت خود را با مونتاژ كاميون هاي ماك و ساخت انواع تريلر آغاز نمود.
تعداد كاميون هاي توليدي ايران كاوه طي مدت همكاري با شر كت ماك تراكس تا سال
1357 به 5700 دستگاه بالغ گرديد.
به دنبال توقف توليد كاميون هاي ماك در سال 1357 ، شركت سايپا ديزل به منظور
بهره گيري ازظرفيت هاي موجود در ايجاد اشتغال، مونتاژ ساير وسايل نقليه در بخش حمل
و نقل جاده اي بار و مسافر را در دستور كار خود قرار داد.
در سال 1363 پس از بررسي هاي انجام شده در خصوص راه اندازي خط جديد توليد
4 با شركت ولوو × 6 و 2 ×2 ، 6× در مدل هاي 4 F كاميون، قرارداد ساخت و توليد ولوو 12
تراكس منعقد گرديد، انعقاد قرارداد توليد تريلرهاي كفي با شركت گوشا يوگسلاوي، از ديگر
اقدامات برجسته سايپا ديزل طي اين سال بود.
NL در روند توليد مطمئن طي سال هاي 1363 تا 1380 ، توليد كاميون هاي ولوو 12
به ميزان بيش از 1000 دستگاه و با حدود 52 % خودكفايي حاصل گرديد. F و 12
اما در پي وضع استانداردهاي زيست محيطي موسوم به استانداردهاي يورو توسط
اتحاديه اروپايي و عدم تجهيز كاميون هاي شركت هاي حمل و نقل بين المللي ايران به
موتورهاي داراي اين استاندارد آلايندگي، شركت سايپا ديزل به عنوان ركني اساسي در
صنعت حمل و نقل جاده اي با قريب به نيم قرن تجربه در اين صنعت، با درك صحيح از
شرايط و با عنايت به نقش خطير خود در فائق آمد ن به بحران حاصل از عدم مجوز تردد
كاميون ها در جاده هاي اروپايي، با هدف بازسازي ناوگان حمل ونقل جاده اي كشور به ويژه
در بخش ترانزيت، اقدامات گسترده اي را آغاز نمود و سرانجام پس از انجام بررسي ها و
مذاكرات مقدماتي و انعقاد قرارداد جديد با شركت ولوو تراكس، كا ميون هاي ولوو مدل
كه هم اكنون مجهز به موتورهاي با استاندادرهاي آلايندگي يورو 3 مي NH و 12 FH12
باشد، در خط توليدي محصولات سايپا ديزل جاي گرفتند.
فناوري روز اروپا، كيفيت، ايمني، راحتي، قدرت و استحكام كاميون هاي جديد ولوو،
اختصاص بالغ بر 90 % از سهم بازاردربخش كاميون هاي كشنده سنگين درسال 81 را براي
شركت سايپا ديزل و بازار ايران به ارمغان آورد.
از طرف ديگر خلاء موجود در بخش نيمه سنگين و احساس نياز مبرم به بازسازي ناوگان
و رنو FM فرسوده داخل در اين بخش از بازارمعرفي كاميون هاي به روز ولوو مدل 9
را به دنبال داشته تا بدين ترتيب شركت سايپا ديزل امروزه با تنوع محصول MIDLUM
گسترده و با عرضه كاميون در تمامي بخش هاي سبك، متوسط، نيمه سنگين و سنگين در

بيش از 23 مدل و همچنين انواع تريلر و اتاق بار، با سربلندي قادر به پاسخگويي به
اطمينان مشتريان و جلب رضايت ايشان باشد.
ظرفيت توليد سايپا ديزل در حال حاضر، ساخت سالانه 20000 دستگاه انواع كاميون و
6000 دستگاه انواع تريلر و اتاق بار مي باشد.
سرمايه گذاري و ظرفيت سازي در زمينه هاي توليدي و تكنولوژيك، توسعه و ايجاد
شركت هاي تابعه، همكاري با شركت هاي طراز اول جهاني در صنعت خودروهاي تج اري،
بازسازي ناوگان فرسوده حمل و نقل داخلي و ترانزيت و عرضه محصولات به روز منطبق با
استانداردهاي جهاني به بازارهاي صادراتي، كسب دو بار عنوان واحد نمونه صنعتي، استقرار
سيستم مديريت يكپارچه و اخذ گواهينامه هاي تطابق با استانداردهاي استقرار سيستم
، ISD 9001 : مديريت يكپارچه و اخذ گواهينامه هاي تطابق با استانداردهاي 20000
و دريافت جايزه هاي ملي بهره وري و تعالي OHSAS و 18001 ISO 14001 :2004
سازماني در سطح تقديرنامه و كسب عنوان برترين شركت گروه سايپا نه تنها جايگاه شركت
سايپا ديزل را به عنوان شركت بلامنازع پيشروي بازار داخلي در بخش كاميون و تريلر
تثبيت نموده بلكه دورنماي روشني را در بازارهاي منطقه براي اين شركت ترسيم نموده
است.
هم اكنون نيز اين شركت در راستاي نوسازي ناوگان حمل و نقل مسافري با ارائه
گامي مطمئن در راستاي عرضه محصولا ت MINIBUS و MIDIBUS محصولات به روز
مسافري برداشته است.
سالنامه

:1342-1357
تاسيس شركت با نام ايران كاوه ?
آغاز عمليات ساخت و مونتاژ كاميون هاي ماك ?
توليد تعداد 7152 دستگاه انواع مدل هاي كاميون هاي ماك ?
1357-1363
توقف توليد كاميون هاي ماك به دليل قطع روابط سياسي با ايالات متحده آمريكا ?
توليد محصولاتي همچون وانت پيكان و ماشين آلات كشاورزي به منظور جلوگيري ?
از توقف توليد كارخانه و ايجاد اشتغال زايي
انعقاد قرارداد با شركت گوشا يوگسلاوي سابق به منظور انتقال فناوري و توليد ?
تريلر
1363-1375
F انعقاد قرارداد با شركت ولووي سوئد به منظور توليد محصول كاميون ولوو 12 ?
با سرمايه اي بالغ بر 4000 ميليون ريال F راه اندازي خط توليد كاميون ولوو 12 ?
اصول طراحي

فهرست مطالب
رديف صفحه
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 1
فصل اول:تاريخچه…………………………………………………………………………………………………………………………………… 2
خلاصه تاريخچه………………………………………………………………………………………………………………………………………. 3
سالنامه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 4
آرشيو ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 6
توان توليد …………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 10
شركتهاي تجاري………………………………………………………………………………………………………………………………….. 11
انتقال تكنولوژي……………………………………………………………………………………………………………………………………. 11
فصل دوم:آشنايي با قيدوبندها …………………………………………………………………………………………………………….. 25
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 26
تعريف جيگ و فيكسچرها……………………………………………………………………………………………………………………. 27
دسته بندي جيگ و فيكسچر………………………………………………………………………………………………………………. 28
تقسيم جيگ و فيكسچرها ………………………………………………………………………………………………………………….. 28
فصل سوم:انواع روبندها………………………………………………………………………………………………………………………… 30
بوستر ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 31
گوه هاي مخروطي …………………………………………………………………………………………………………………………….. 31
روبندهاي زانويي…………………………………………………………………………………………………………………………………… 31
روبندهاي مكانيزه (هيدروليكي و پنوماتيكي) ……………………………………………………………………………………. 32
گيره ها و سه نظام ها…………………………………………………………………………………………………………………………… 32
روبندهاي غير مكانيكي ………………………………………………………………………………………………………………………. 32
روبند مكشي…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 32
روبندچرخشي ………………………………………………………………………………………………………………………………………. 33
روبند ناخني………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 33
روبند بادامكي……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 33
روبند ديسكي دايره اي لنگ………………………………………………………………………………………………………………… 33
روبند بادامكي اسپيرال…………………………………………………………………………………………………………………………. 33
روبند گوه اي………………………………………………………………………………………………………………………………………… 34
گوه اي تخت…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 34
فصل چهارم:طراحي جيگ و فيكسچرهاي پنوماتيكي(در واحد نمونه سازي)……………………………………. 35
مشاهدات………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 36
38…………………………………………………………………………………………………………………………………shop demerit
تسترگان ها…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 39
روبات ها ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 39
مدارات پنوماتيكي………………………………………………………………………………………………………………………………… 40
طراحي فيكسچرهاي جوشكاري پنوماتيكي………………………………………………………………………………………… 41
فصل پنجم :فيكسچرهاي كن………………………………………………………………………………………………………………. 42
فيكسچرهاي جوشكاري و فيكسچرهاي كنترلي…………………………………………………………………………………. 43
فيكسچرهاي كنترل……………………………………………………………………………………………………………………………… 43
فيكسچرهاي مدولار پين دار ……………………………………………………………………………………………………………….. 45
گيره هاي ماشيني بر روي صفحات مغناطيسي………………………………………………………………………………….. 45
ششم :بررسي جوانب طراحي……………………………………………………………………………………………………………….. 47
طراحي ابزار ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 48
بررسي اقتصادي……………………………………………………………………………………………………………………………………. 48
اصول اقتصادي بودن طرح …………………………………………………………………………………………………………………… 48
درجات آزادي……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 48
49…………………………………………………………………………………………………………………………………………… قاعده 2،3;1
دستگاه مختصات مرجع……………………………………………………………………………………………………………………….. 49
50………………………………………………………………………………………………………………..body بدنه جيگ و فيكسچر
قطعات پيش ساخته …………………………………………………………………………………………………………………………….. 50
منابع……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 51
جيگ………………………………………………………………………………………………………………… modeling نقشه هاي

كارآموزي اصول طراحی جیگ و فیکسچرها

نهایی کردن خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط