پایان نامه تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر موفقیت تحصیلی دانشجویان

پایان نامه تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دختر دانشکده ادبیات و علوم انسانی

-1مقدمه

یکی از عرصه‌هایی که زندگی روزمره را بازنمایی می‌کند و قدرت و مقاومت را در زندگی انسان‌ها به نمایش می‌گذارد عرصه‌ی فراغت است.

فراغت عرصه‌ای است که اختیار و آزادی انسان‌ها در آن عرصه بیشتر قابل اعمال است. در نتیجه برخلاف کار که انضباط بیشتری را ایجاب می‌کند، فضای مناسبی برای مقاومت در برابر رویه‌های فرهنگی جا افتاده و برای پدید آوردن روال‌ها و کردارهای جدید است. از این روست که گفته‌اند فراغت می‌تواند فرهنگ ایجاد کند و هویت افراد را اشکار سازد.

برخی از پژوهشگران بر این باورند که پدیده  فراغت در سرتاسر تاریخ زندگی بشر وجود داشته و خاص زمان مشخصی نیست . اما برخی دیگر فراغت را پدیده‌ای می‌دانند که با تمدن صنعتی پیود دارد و معتقدند که دارای دو ویژگی و شرايط خاص است که عبارتند از: 1ـ تحت ‌تأثیر مراسم اجباری و الزامات فرهنگي و اجتماعی نیست، بلکه با اراده و اختیار فرد سپری می‌شود. (براون ،1996 صفحه92)

2ـ از سایر فعالیت های ضروری زندگی روزمره نظیر خوردن متفاوت است. (دومازیه،1372،صفحه56)

چنانچه این دو شرط ملاک باشد، اوقاعت فراغت در جواع بیش پیش صنعتی وجود نداشته زیرا افراد در گذراندن فراغت خود نظیر تفریحات و سرگرمی نوعی تابع الزامات فرهنگی اجتماعی بوده اند.(فکوهی، ناصر 1382). واقعیت آن است که امروزه وجود و اهمیت بخشی به آن هم نتیجه‌ی رشد صنعت و هم نتیجه‌ی جامعه‌ی مصرفی بوده است فعالیت های اوقات فراغت امروزه از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی از آن به مثابه آینه فرهنگ جامعه یاد می‌کنند. به این معنی که چگونگی گذران اوقات فراغت افراد یک جامعه تا حد زیادی معرف ویژگی‌های فرهنگ آن جامعه است و ازاين نظرگاه،  کوشش برای شناسایی چگونگی‌گذران اوقات فراغت در یک جامعه یا یک گروه اجتماعی حائز اهمیت ویژه‌ای است. (چگونگی پرداختن به فعالیت‌های فراغت در بین جوانان و نوجوانان ،شریفیان، مسعود، صفحه 5)

 

2-1 بیان مسأله

اوقات فراغت بخشی از ساعات زندگی روزمره ی انسانهاست که فارغ از کار و تعهدات شغلی به آن می پردازند. همچنین به زمانهایی اطلاق می شود که افراد کار ضروری برای انجام ندارند و معمولا در این مواقع جهت تفریح و سرگرمی و رفع خستگی تمایل به انجام فعالیت های فرحبخش  و نشاط آور دارند. در تحقیق حاضر اوقات فراغت در محدوده ی جوانان مطرح می شود. چرا که نزدیک به 2 میلیون نفر از جوانان آینده ساز کشور را قشر دانشجو تشکیل می دهند. و این دانشجویان در فردایی نه چندان دور به عنوان مدیر، پزشک ، معلم و … به کار و فعالیت می پردازند. پس طبیعیست که نحوه گذراندن اوقات فراغت این قشر نسبت به دیگر افراد جامعه حساسیت و اهمیتی مضاعف پیدا کند. به طور کلی می توان گفت که در عین حال که کار کرد اوقات فراغت در وجوه رفع خستگی و تفریح و سرگرمی اموری غیر قابل انکار هستند، عنایت به کارکرد دیگر آن که باعث پیشرفت تحصیلی نيز شود حائز اهمیت ویژه ای است. البته باید در نظر داشت که این کارکرد مورد انتظار اوقات فراغت است و چه بسا که گذران اوقات فراغت به گونه ای باشد که خلاف چنین انتظاری رخ نماید.

سوال های اساسی که در این پژوهش مطرح می شود بدین قرارند:

  • انواع فعالیت های فوق برنامه ی دانشجویان در طول سال تحصیلی چیست؟
  • نوع فعالیت ها چه تأثیری بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دارد؟
  • انگیزه ی دانشجو ازانجام فعالیت های فوق برنامه چیست؟
  • میزان رضایت دانشجویان از این فعالیت ها به چه میزان است؟
  • پایگاه اجتماعی دانشجویان چه تأثیری بر میزان و نوع این فعالیت ها دارد؟

 

3-1 اهمیت و ضرورت تحقیق

از آن‌جا که مقوله‌ی فوق برنامه یک پدیده‌ی دوسویه است از یک طرف در نظر عده‌ای معمولاً زمانی‌که به فعالیت‌های فوق برنامه اختصاص داده می‌شود در برنامه‌ی جوانان سهم عمده‌ای دارد و همچنین بازتاب‌های متفاوتی دارد. فعالیت‌های فوق برنامه اعم ازآ موزشی و غیرآموزشی در برنامه‌ی جوانان قرار می‌گیرد. بحث بر سرتأثیر این فعالیت‌ها بر موفقیت تحصیلی است. یعنی این‌که چگونه این فعالیت‌ها می‌توانند منجر به موفقیت یا عدم موفقیت در تحصیل شوند. با توجه به این‌که رویکرد آموزش سنتی معمولاً به گونه‌ای بود که فعالیت‌های فوق برنامه‌ها محدود و اصولاً زمانی بر آن قائل نمی‌شود و در سال‌های اخیر توجه به این فعالیت‌ها در برنامه‌های آموزشی بیشتر شده است، بررسی اصولی این فعالیت‌‌ها و تأثیر آن‌ها بر تحصیل راهگشا می‌نماید. عده‌ای معتقدند زمانی‌که معمولاً به این کلاس ها اختصاص داده می‌شود. گاهاً سبب کم‌کاری در برنامه‌‌های آموزشی اصلی می‌شود و بنابراین به این فعالیت‌ها به صورت معمولاً مکمل می‌نگرد بلکه حتی دلایلی هستند که در جای خود قابل بحث است و با ذکر این دلایل معتقد به تأثیر این فعالیت‌ها بر عملکرد تحصیلی جوانان هستند. با توجه به ا ین جریان دو سویه سعی شده است تا در این پژوهش با تعبیراتی فعالیت‌ها و نشان دادن آن با عملکرد تحصیلی به تأثیر آن بر موفقیت یاعدم موفقیت در تحصیل پی‌ببریم.

 

4-1 اهداف تحقیق

در این پژوهش هدف اصلي:

تأثیر فعالیت‌های فوق برنامه بر موفقیت‌های تحصیلی دانشجویان است.

1-4-1 اهداف فرعی

1ـ بررسی انگیزه‌ها و علل شرکت یا عدم شرکت دانشجویان در فعالیت‌های فوق برنامه

2ـ تعیین میزان رضایت دانشجو از فعالیت‌های فوق برنامه

3ـ تعیین نوع فعالیت‌های فوق برنامه انجام شده در طول سال تحصیلی

4- توصیف ارتباط بین جنسیت، وضع تأهل، دوره‌ی تحصیلی،‌ سکونت، پایگاه اجتماعی، رضایت فردو انگیزه وي با فعالیت‌های فوق برنامه

5-1 تعریف مفاهیم و اصطلاحات

تعریف اسمی

1-5-1 اوقاعت فراغت

اوقات فراغت را می‌توان مهمترین و دلپذیرترین اوقات آحاد بشر دانست. این اوقات مستعد است که برای مومنان لحظه‌های نیایش با معبود، برای عالمان دقایق تعمق و تفکر و برای هنرمندان زمان ساختن ابداع باشد و در عین حال برای عده‌ای نیز این اوقات به جای فراغت ملال‌آورترین لحظه‌هاست.

(شریفیان، محمود،چگونگی پرداختن به فعالیت‌های فراغت بین نوجوانان وجوانان،ص5)

2-5-1 اوقات فراغت در لغت

واژه‌ی اوقات فراغت خود از دو کلمه‌ی اوقات و فراغت ترکیب شده است و ضروریست که قبل از بیان تعریف مفهوم آن به معنای لغوی این دو کلمه اشاره‌ای داشته باشیم.

اوقات در لغت: اوقات را در لغت به معنی جمع کلمه‌ی وقت، هنگام‌ها، روزه‌گارها، ساعات و ازمنه. (مین، محمد، فرهنگ فارسی، ج 1، ص 404)

و در فرهنگ عمید اوقات به معنی: جمع وقت، هنگام‌ها، گاه‌ها و زمان‌ها آورده شده است. (3) (عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، ص 173)

دکتر محمد معین معانی بیشتر و دقیق‌تری برای وقت بیان نمود است که عبارتند از تعدادی از زمان که برای امری فرض شد.

ـ مقداری از زمان که برای امری فرض شد.

ـ هنگام

ـ عهد، عصر

ـ فصل

ـ موقع، مقام (معین، محمد فرهنگ فارسی، ج 4، ص 50ـ44)

در میان معانی که برای وقت بیان شده است زمان بیشترین کاربرد و نزدیک‌ترین مفهوم را به وقت دارد (نشان می‌دهد). در زمان پدیده‌ای‌ست که همه‌ی موجودات عالم هستی متأثر و نیازمند به آن هستند از خلقت و آفرینش آن‌ها گرفته تا مرگ و نیستی.

3-5-1 فراغت در لغت

فراغت در لغت به معنی آسودگی و آسایش است و معمولاً در مقابل اشتغالات و درگیری‌های روزمره که نوعاً موجب خستگی می‌شود به کار می‌رود. (شریفیان، معسود چگونگی پرداختن فعالیت‌های فراغت بین نوجوان و جوانان، ص 3)

در تعریف دیگری آمده است که:

فراغ در لغت به معنی آسودگی و آسایش، آسوده شدن از کار و آزد بودن از کار روزانه معنی می‌شود(صافي،قاسم،تحقيقي درزمينه كاربردزمان فراغت دانشجويان دانشگاه تهران،صفحه5).

در فرهنگ معین در مقابله‌ی کلمه‌ی فراغت این معانی آمده است:

فراغ: 1ـ پرداختن از فراغ 2ـ آسایش، استراحت، آسودگی، آرامش 3ـ بی‌اعتنایی وارستگی 4ـ فرصت و مجال (معین محمد، فرهنگ فارسی، جلد 2، صفحه 2504).

 

4-5-1 موفقیت در لغت:

فرهنگ عمید موفقیت را این‌گونه تعریف کرده، پیروزی، کامروایی، کامیابی، به خواسته‌های خود رسیدن، سبقت گرفتن از افراد هم سطح (عمید، حسن فرهنگ فارسي عميد،جلد2 )

موفقیت تحصیلی: هنگامی که محصلین از هم ردیفان خود سبقت بگیرند تا به وضعیت بهتری دست یابند، به موفقیت تحصيلي رسیده‌اند.(اوقات فراغت و شکل گیری شخصیت فرهنگی در دبیرستان های تهران، ناصر فکوری- انصاری مهابادی، فرشته ، 1376)

1-2 پژوهش‌های انجام شده در داخل کشور

1- 1-2 چگونگی اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه اصفهان با تأکید بر فعالیت‌های ورزشی، مولف:‌مهدی صباغ لنگروی،1381.

هدف از این پژوهش تعیین میزان اوقات فراغت دانشجویان و فعالیت‌ها‌ی جاری و همچنین فعالیت‌های مورد علاقه آنان در اوقات فراغت و به علاوه نگرش دانشجویان  نسبت به فعالیت‌های ورزشی ذکر شده است.

جامعه‌ی آماری این پژوهش دانشجویان پسر دوره کارشناسی دانشگاه اصفهان در نیمسال دوم تحصیلی 77-1376 هستند. ابزار اندازه‌گیری این پژوهش،‌ پرسشنامه‌ی غیراستانداردی بوده و برای تجزیه و تحلیل جمع آوری شده از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردیده است.

نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که 26 درصد دانشجویان 3 تا 4 ساعت در روز اوقات فراغت دارند و در میان فعالیت‌های فراغتی جاری، فعالیت‌های ورزشی در اولویت نخست قرار دارد و حتی در صورت فراهم بودن انواع امکانات فراغتی نیز این یافته صدق نموده و دانشجویان علاقه‌مند به ورزش کردن هستند. 45 درصد دانشجویان از نحوه‌ی گذران اوقات فراغت خود راضی نیستند و 38 درصد دانشجویان کمی راضی، 16 درصد راضی و 1 درصد کاملاً راضی هستند. 78 درصد دانشجویان در طول شبانه‌روز 10 دقیقه ورزش می‌کنند. 73 درصد دانشجویان بدون مربی و 27 درصد با مربی به ورزش می‌پردازند. 55 درصد ورزش را وسیله‌ای عالی و 34 درصد نیز وسیله‌ای خوب

فهرست مطالب

 

عنوان                               فصل اول : کلیات                                    صفحه

  • مقدمه———————————————–

2-1 بیان مسئله ——————————————–

3-1 ضرورت و اهمیت تحقیق ———————————-

4-1 اهداف تحقیق ——————————————-

5-1 تعریف مفاهیم و اصطلاحات ——————————–

1-5-1 اوقات فراغت —————————————-

1-5-2 اوقات فراغت در لغت ———————————–

1-5-3 اوقات در لغت —————————————-

1-5-4 فراغت در لغت —————————————

1-5-5 موفقیت در لغت —————————————

1-5-6 موفقیت تحصیلی ————————————–

فصل دوم پیشینه تحقیق

  • پژوهش های انجام شده در داخل کشور ———————-

1-1-2چگونگی اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه اصفهان با تاکید برفعالیتهای ورزشی

2-1-2 نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه کشوربا تاکید بر فعالیتهای ورزشی         3-1-2 بررسی مشکلات گذران اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه شهید چمران ———–

4-1-2اوقات فراغت و شکل گیری شخصیت فرهنگی در دبیرستان تهران —-

5-1-2بررسی میزان علاقه مندی و تعیین اولویت های مورد علاقه دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی

6-1-2بررسی نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی

7-1-2بررسی اوقات فراغت شهروندان شهر مشهد ——————-

جنسیت و اوقات فراغت در عرصه های زندگی شهری —————–

2-2پژوهش های انجام در خارج از کشور ————————-

  • 2-2فراغت در شهر ————————————–
  • 2-2اوقات فراغت جوانان ——————————–
  • 2-2تئوری فراغت ————————————-

فصل  سوم : چهار چوب نظری

1-3بررسی آراء و اندیشه های صاحب نظران———————

1-1-3نظریات رایزرمن ————————————

2-1-3نظریات رایت میلز ———————————–

3-1-3نظریات فلوئید هاوس———————————

4-1-3نظریات اسپنسر————————————-

1-2-3تئوری رفتار واتسن ———————————

2-2-3تئوری انگیزه جورج هومز——————————

3-2-3تئوری طبقات گرازیا ———————————

4-2-3تئوری مربوط به رابطه فراغت بازی ———————-

3-3فرضیات تحقیق —————————————

4-3مدل تحلیلی تحقیق ————————————-

فصل چهارم : مبانی روش تحقیق

1-4روش تحقیق —————————————–

2-4جامعه آماری —————————————-

3-4واحد تحلیل ——————————————

4-4شیوه ی نمونه گیری ———————————–

5-4حجم نمونه ——————————————

6-4تعریف عملیاتی تحقیق ———————————-

 

 

فصل پنجم : یافته های تحقیق

 

فهرست جداول ——————————————

1-5تحلیل های تک متغیره ———————————-

1-1-5 دوره تحصیلی ————————————-

2-1-5 معدل کل—————————————–

3-1-5 وضعیت تاهل ————————————-

4-1-5 رشته تحصیلی ————————————-

5-1-5 شغل پدر —————————————–

6-1-5 میزان تحصیلات پدر ——————————–

7-1-5 درآمد ماهیانه خانوار——————————–

8-1-5 آیا در طول سال تحصیلی به فعالیت ورزشی می پردازید؟——-

9-1-5 نوع فعالیت ورزشی شما چیست؟ ————————

10-1-5 انگیزه شما از انجام فعالیت ورزشی چیست ؟ ————–

11-1-5 میزان رضایت شما از انجام فعالیت ورزشی چیست ؟ ——–

12-1-5 آیا در کلاس های فرهنگی ورزشی شرکت می کنید؟———-

13-1-5 در چه کلاسهای فرهنگی و آموزشی شرکت می کنید ؟ ——-

14-1-5 انگیزه شما از انجام این فعالیت چیست ؟ —————–

15-1-5 میزان رضایت شما از انجام این فعالیت چیست ؟ ————

16-1-5 آیا به فعالیت مذهبی هم می پردازید؟ ——————–

17-1-5 نوع فعالیت مذهبی شما چیست ؟ ———————–

18-1-5 انگیزه شما از انجام این فعالیت چیست؟ ——————

19-1-5 میزان رضایت شما از انجام این فعالیت چیست؟ ————

20-1-5 آیا در انجمن ها و تشکل های مذهبی شرکت می کنید؟ ——–

21-1-5 نوع انجمنی که در آن فعالیت می کنید چیست ؟ ————-

22-1-5 انگیزه شما از انجام این فعالیت چیست؟ ——————

23-1-5 میزان رضایت شما از انجام این فعالیت چیست ؟ ————

24-1-5 در اوقات فراغت به چه تفریحاتی می پردازید؟ ————-

2-5تحلیل های دو متغیره ———————————–

  • 2-5رابطه بین دوره ی تحصیلی با میزان شرکت در فعالیت های فوق برنامه
  • 2-5رابطه وضعیت تاهل با میزان شرکت در فعالیت های فوق برنامه —
  • 2-5رابطه بین نوع فعالیت های فوق برنامه با موفقیت تحصیلی ——
  • 2-5رابطه پایگاه اجتماعی با میزان شرکت در فعالیت های فوق برنامه –
  • 2-5رابطه بین انگیزه شرکت در فعالیت های فوق برنامه با میزان شرکت در

این فعالیتها ——————————————–

  • 2-5رابطه بین میزان رضایت از شرکت در فعالیت های فوق برنامه با میزان شرکت در این فعالیت ها
  • 2-5رابطه بین میزان رضایت از شرکت در برنامه های فوق برنامه با موفقیت

در تحصیل ———————————————

فصل ششم : نتیجه گیری

1-6 نتیجه گیری —————————————–

2-6فهرست منابع و ماخذ ———————————-

3-6ضمائم ———————————————

 

پایان نامه تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر موفقیت تحصیلی دانشجویان

27900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط