گزارش كارآموزي سايپا تعميرات موتور پرايد

گزارش كارآموزي در سايپا تعميرات موتور پرايد

دانشگاه آزاد اسلامي
واحد پرند
رشته مكانيك خودرو
گزارش كارآموزي
تعميرات موتور پرايد
محل كارآموزي
نمايندگي سايپا 1100
استاد:
جناب آقاي مهندس جعفري
دانشجو:
مجيد علي
شماره دانشجويي: 851147778
تابستان 88
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 1
موتور 2
قطعات ثابت و متحرك 2
سرسيلندر 3
سيلندر 3
سوپاپ 4
علائم چسبندگي سوپاپ 7
طريقه آب‌بندي كردن سوپاپ 8
سيت 10
تراشيدن سيت 10
گيت سوپاپ 11
اسبكها و نگهداري و كنترل آن 12
تايپيتهاي خودكار هيدروليكي 12
طريقه باز كردن و بستن سرسيلندر و رفع معايب آن 14
طريقه بستن سرسيلندر 15
دلايل سوختن واشر سرسيلندر 17
دلايل دوپهني سيلندر 18
شاتون 20
سرشاتون 20
اندازه‌گيري گژن‌پين 21
ميلنگ و ياتاقانها 22
ميلنگ 22
تعميرات ميلنگ 23
دلايل بريدن ميلنگ 24
كاسه نمد ميلنگ 24
ياتاقانها 25
فلايويل 27
بوش انتهاي ميلنگ 28
رينگ پيستون و گژن‌پين 29
نكاتي كه بايد در تعميرات مورد توجه قرار گيرد 30
رينگهاي پيستون 31
معايب رينگها، تشخيص و برطرف كردن آن 31
كانالهاي روغن 32
اويل پمپ 32
مقدمه:
به لطف خدا و با استفاده از تجربيات بدست آمده در دوره كارآموزي در شركت سايپا اطلاعات مفيدي بدست آورده‌ايم كه با استفاده از برخي كتابها اين اطلاعات را تكميل كرده و بصورت مكتوب در آورده‌ام شركت سايپا كه در آن مشغول به كار آموزي
خلاصه: يكي از وسايل بسيار مهم دركارهاي امروزي ما ماشين يا همان خودرو مي‌باشد كه باعث شده بسياري ازمشكلات حمل و نقلي را راحت كند. و اين وسيله تقليه كه باعث بحركت درآمدن آن موتور مي‌باشد مورد بحث ما مي‌باشد.
موتور از اجزاء بسيار زيادي تشكيل شده كه باعث بوجود آوردن توان مفيد مي‌‌شود. و حركت اصلي يك خودرو بستگي به موتور آن ماشين دارد.
موتور:
تعريف: موتور يا همان مولد قدرت كه باعث به حركت درآمدن هر نوع وسيله مكانيكي مي‌شود. به نمونه‌اي از آن وسايل ماشين مي‌باشد كه دربارة آن توضيح مي‌دهيم.
قسمتهاي سوار شده يا mix (ميكس) شده با موتور را به ترتيب مي‌توان نام برد.
1-قطعات ثابت و متحرك
2-سيستم خنك‌كاري
3-سيستم روغن كاري
4-سيستم سوخت رساني
5-سيستم جرقه زني
و همة اين 5 مورد باعث تشكيل موتور يا مولد قدرت مي‌شود.
موتور پرايد همانند ديگر ماشينها از يك سري سوپاپها و سيلندرها و رينگها و … تشكيل شده است كه تقريباً ظريفتر و جمع و جورتر مي‌باشد.موتور پرايد بر خلاف يكسري ماشين‌ها كه موتور آنها در راستاي محور ماشين يعني محور طولي قرار دارند در محور عرض قرار دارد.
1-قطعات ثابت و متحرك
اسپكها
گيت
سيت
سوپاپ
سرسيلندر
كانال‌هاي آب
7-كانال‌هاي روغن
1-بلوكه سيلندر
2-بوش سيلندر
3-پولكها
4-كانال‌هاي آب
5-كانال‌هاي روغن
6-محفظه لنگ
7-رنگ پيستون
8-شاتون
9-ميلنگ
10-اويل پمپ
11-ميل سوپاپ
پس از تفكيك قسمتهاي مختلف يك موتور در اين قسمت راجع به عملكرد و عيوب احتمالي و برطرف كردن عيبها توضيح خواهيم داد.
معايب قسمت سر سيلندر
1-معمولاً سرسيلندرها در دو نوع 1-چدني 2-آلياژ آلومينيوم وجود دارند.
يكي از ايرادهاي مهم سرسيلندرها تاب برداشتن يا تركيدگي كه معمولاً در نوع چدني بيشتر است مي‌باشد و ايراد ديگر كه معمول است خورندگي فلز در مقابل آب كه داراي رسوبات گچي است و اين رسوبات در دراز مدت روي فلزات اثر گذاشته و مخصوصاً
در كانال‌هاي آب سيلندر و سر سيلندر اثر گذار بوده و خورندگي ايجاد مي‌كند و همچنين باعث ايجاد در رسوبات گچي در كانال گشته و در نهايت موجب افت عمل خنك كاري در گرماي معمول موتور مي‌گردد. و همچنين از عمر مفيد موتور كاسته خواهد شد.
سيت و گيت:
معمولاً به جاي نشت پخ سوپاپ سيت و به راهنماي ساق سوپاپ گيت سوپاپ گويند.
كه درتعميرات معمولاً مورد بازرسي تعمير و تعويض قرار مي‌گيرد.
چنانچه سيت معيوب باشد (عدم آب‌بندي و خوردگي پخ) باعث فرار كمپرس در زمان انفجار و تراكم مي‌گردد. و چنانچه مربوط به سوپاپ دود باشد صداي يكنواخت كمپرس در اگروز شنيده مي‌شود. و چنانچه مربوط به سوپاپ هوا باشد به صورت كمپرس و عطسه در هنگام گازدادن در كاربراتور شنيده مي‌شود.
لازم به ذكر است چنانچه سوپهاي هم بسوزند (سوپاپ دررو هوا) ممكن است چنين حالتهاي احساس گردد كه در هر دو صورت بايد سرسيلندر باز و تعمير گردد.
تعمير و تعويض سيت وگيت معمولاً در تراشكاري صورت گرفته و با روغن سمباده و سنگهاي مخصوص فرز دستگاه سوپاپ تراش اين قسمتها را تعمير و ترميم مي‌نمايند.
سوپاپ
سوپاپها معمولاً در دو نوع به نامهاي سوپاپ دود وجود دارد كه اين دو تفاوتهايي از نظر شكل ظاهري با يكديگر دارند.
1-سوپاپ دود از هوا مقاومتر است.
2-بشقابك سوپاپ هوا از سوپاپ دود بزرگتر است
3-ساق سوپاپ دود لاغرتر است

فایل : 38 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط