پايان نامه هويت اجتماعي

پايان نامه هويت اجتماعي

فهرست مطالب
فصل اول 4
مقدمه 5
بیان مسئله 6
تعریف پاسگال 9
اهمیت و ضرورت تحقیق 10
اهداف تحقیق 10
فصل دوم 11
پيشينه تحقيق 12
ادبیات نظری: 16
هویت اجتماعی از دیدگاه تاجفل 16
هویت اجتماعی از دیدگاه جنکیز 17
هویت اجتماعی ازديدگاه کارکرد گرایان 18
هویت اجتماعی از ديدگاه نگرش متقابل گرا 18
هویت اجتماعی از ديدگاه نظریه پردازان انتقادی 20
هویت اجتماعی از نظر کاستلز 22
جمع بندی چارچوب تئوریک 24
مدل تحلیل 25
متغیر ها 26
فرضیات تحقیق 27
فصل سوم: روش شناسی 28
روش تحقیق 29
ابزار سنجش 30
جامعه آماری 31
روش نمونه گیری 32
حجم نمونه 32
تعریف نظری و عملیاتی 33
پایگاه اقتصادی و اجتماعی 34
اعتماد به نفس 34
توانایی عقلاتی کردن امور 34
میزان رضایت از خود 34
فصل چهارم 35
تجريه و تحليل داده ها 35
یافته های توصیفی 36
یافته های استنباطی 44
فصل پنجم 49
بحث و نتيجه گيري 50
منابع 55
پرسشنامه 56
فصل اول
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف تحقیق
مقدمه
انسان و جایگاه او درجهان مدتهاست که ذهن بشر را به خود مشغول داشته و موضوع مناسبی برای تحقیق بوده است. در جامعه امروزی انسان از ابعاد گوناگونی مورد مطالعه قرار گرفته است و از آنجا که هویت نیز بخش مهمی از وجود انسان و زندگی شخصی و اجتماعی هر شخص تحت تاثیر هویتش است، بررسی هویت اجتماعی انسان ها بسیار قابل توجه است. در جامعه امروزی عواملی چون صنعتی شدن، توسعه تکنولوژی، گسترش، اقتصاد، سرمایه گذاری و توسعه ارتباطات و فرآورده های اجتماعی آن نه تنها زندگی مادی و اقتصادی مردم، بلکه چارچوب های نمادین آنها را نیز دگرگون می کنند. دانش ها، مهارت ها، باورها، ارزش ها، سنت و قواعد و رسوم اخلاقی و مذهبی پیوسته مورد سوال و تردید قرار می گیرند. در چنین شرایطی افراد به هویت نیاز دارند. از طریق هویت می توان از پیچیدگی و سرعت تغییرات اجتماعی کاست و به انسان ها توانایی آن را بخشید که نظمی در زندگی خود و دنیای اطرافشان ایجاد کنند. دسترسی انسانها بطور اعم و جوانان بطور اخص به هویت واقعی خود باعث تثبیت موقعیت آنان و رسیدن می شود(گیدنز،1378،15)
بیان مسئله
واژه هویت یا Idcntity ریشه در زبان لاتین دارد(identitas) که ازidem یعنی مشابه و یکسان ریشه می گیرد و دو معنای اصلی دارد. اولین معنای آن بیانگی مفهوم تشابه مطلق است. معنای دوم ان به مفهوم تمایز است که با مرور زمان سازگاری و تداوم را فرض می گیرد. به این ترتیب به مفهوم شباهت از دو زاویه مختلف راه می یابد، و مفهوم هویت به طور همزمان میان افراد یا اشیاء و نسبت متحمل برقرار می سازد: از یک طرف شباهت، و از طرف دیگر تفاوت (ریچارد برنکنیز ،ص5،1381)
هویت اجتماعی خصلت یا خصیصه همه انسان ها به عنوان موجوداتی اجتماعی است. با این حال واژه هویت اجتماعی از موجودات، اشیاء و مواد را در بر می گیرد که از مقوله محدود بشریت گسترده تر است.
به همین لحاظ، معنای عمومی واژه هویت ارزش آن را دارند که به آن ها توجه کوتاهی بشود، و به این ترتیب مبنایی برای بررسی مشخص، از هویت به دست بدهند. (ایچارد جنکیز،ص6)
موضوع را که بیشتر بکاوریم در می یابیم که فعل «شناسایی» به ضرورت لازمه هویت است؛ این واژه وجه فعالی دارد که نمی توان از سر آن گذشت. هویت به خودی خود «دم دست» نیست، بلکه همواره باید تثبیت شود. این به فهرست ما دو معنای دیگر اضافه می کند: «طبقه بندی اشیا و افراد» و «مرتبط ساختن خود با چیزی یا کسی دیگر» (به طور مثال، یک دوست، یک قهرمان، یک مخرب) هر یک از این معانی جایگاه هویت را در افت و خیز عمل و فرایند معین می کند؛ همه افراد هر دو این کارها را انجام می دهند. علاوه بر آن، معنی دوم در بافت روابط اجتماعی، بر درجه ای از بازتابی بودن دلالت دارد. در واقع هويت را صرفا مي توان همچون يک فرايند فهم کرد، همچون بودن يا شدن هويت اجتماعي شخص – هيچ گاه يك موضوع تمام و حل شده نيست. در واقع، هويت‌هاي اجتماعي شخص، چرا كه آن چه ما هستيم همواره در عين حال مفرد و جمع است. حتي با مرگ انسان تصويري از او باقي مي‌ماند همواره اين امكان وجود دارد كه پس از مرگ نيز هويت شخص مورد بازنگري قرار بگيرد «برخي هويت‌ها، براي مثال هويت يك شهيد، تنها پس از مرگ دست يافتني است». پس از اين قرار، چگونه مي‌توان “هويت اجتماعي” را تعريف كرد؟
هویت اجتماعی، درك ما از این مطلب است كه چه كسی هستیم و دیگران كیستند و از آن طرف، درك دیگران از خودشان  و افراد دیگراز جمله خود ما چیست! از این رو، هویت اجتماعی نیز همانند معنا ذاتی نیست؛ و محصول توافق و عدم توافق است، و می‌توان در باب آن نیز به چون و چرا پرداخت.
هویت بخش مهمی از وجود انسان است و زندگی شخصی و اجتماعی هر شخص تحت تاثیر هویتش است. یکی از خصوصیات دورام گذر این است که افراد در این دور دچار نوعی نابسامانی هویتی ناشی از عدم انفکاک کامل از هویت گذشته و اتصال به هویت جدید می شوند. از آنجا که کنش های افراد در جامعه کاملاً در ارتباط مستقیم با شکل گیری و تحول هویت آنهاست، بی تردید در صورتی که سر در گمی در هویت در بخش های متفاوت هویت جوانان ملموس است (عبداللهی ، 1360،ص374)
هویت اجتماعی در افراد نوجوانی به تدریج گرایش به اجتماعی شدن در شکل دوست یابی و وفاداری به او ظاهر می شود. یکی از صاحب نظران شخصیت می نویسد: عدم توانایی در انتخاب شغل و یا عدم تحصیل غالباً نخودی از بحران هویت اجتماعی محسوب می گردد. زیرا منظور از چالش تربیتی آن است که همه ابعاد وجود آدمی از (فیزیکی، عاطفی، اخلاقی و اجتماعی بپردازدو به ویژه از تربیت اجتماعی غفلت نکند در این صورت حاصل آن انسان فرهیخته ای خواهد بود که علاوه بر صفات ارزشمند عاطفی، اخلاقی از وظایف اجتماعی خویشتن به خوبی آگاهی داشته و نقش خود را به طور موثر در جامعه ایفا می کند. برخی از موانع تکوین هویت اجتماعی به وجود تعارض های حل نشده ای که در محیط زندگی و جامعه در برابر نسل جوان پایدار می شود بستگی دارد. نهضت ها و حرکت های بزرگ و عمیق در جوامع بشری رابطه ای با هویت اجتماعی دارند. زیرا این گونه تحولات به دلیل همسان بودن هدف اقشار مردم، نوعی انسجام و یکپارچگی در میان آنان ایجاد می کند. و همین امر به احاد ملت، هویت اجتماعی خصی می بخشد. به ویژه دانشجویانی که علاقمند هستند هویت اجتماعی شان با افتخار عزت نفس، باقی مانده و با همین افتخارات به نسلهای بعدی منتقل شود. (هویت اجتماعی، جلال ستاری، ص4،1380)
طرح موضوع: تحقیق حاضر بررسی وضعیت احساس هویت اجتاعی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل است
تعریف پاسگال
هویت اجتماعی از دیدگاه پاسگال: هویت اجتماعی احساس تعلق و همبستگی به یک جامعه به گونه ای که عضو یک جامعه از سایر جوامع متمایز شده و فرد در مقابل معیارها و ارزش های جامعه خود احساس تعهد و تکلیف کند و در امور مختلف آن مشارکت جدید، انتظارات جامعه را از خود پاسخ دهد و در مواقع بحرانی، سرنوشت جامعه و غلبه بر بحران برای او مهم باشد.
اهمیت و ضرورت تحقیق
در جامعه امروزی انسان از ابعاد گوناگونی مورد مطالعه قرار گرفته و از آنجا که هویت نیز بخش مهمی از وجود انسان است و زندگی شخصی و اجتماعی هر شخص که تحت تاثیر هویتش است، بررسی هویت انسان ها بسیار قابل توجه است. همچنین به علت اینکه دسترسی آنها بطور اعم و جوانان به طور اخص به هویت واقعی خود باعث تثبیت موقعیت آنان و رسیدن به اهدافشان میشود این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است. با توجه به اینکه نسل جوانان امروزی متاثر از اندیشه های قرن 21 (قرن اطلاعات) برای ارتقاء شدن و مرتبه اجتماعی در جامعه هستند که تا امروز به نوعی مورد ظلم و حقارت واقع شده است. این ارتقاء برای شناخت اصل ماهوی آنها و پی بردن به علل نا دیده گرفتن حق آنهاست امکان پذیر نخواهد بود.
اهداف تحقیق
اهداف کلی : بررسی عوامل مرتبط با هویت اجتماعی جوانان شهر اردبیل در سال 1390
اهداف جزئی: بررسی رابطه بین میزان تحصیلات جوانان، تحصیلات پدر، تحصیلات مادر، میزان درآمد ماهیانه خانواده و هویت اجتماعی جوانان.
فصل دوم
پیشینه تحقیق
چهار چوب نظری
جمع بندي چهارچوب تئوريك
مدل تحليلي تحقيق
متغيرها
فرضيات تحقيق

فایل : 56 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط