پايان نامه عوامل فشارزای رواني

پايان نامه عوامل فشارزای رواني

دانشگاه پيام نور اردبيل
پایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی در رشته روانشناسی عمومي
عنوان پايان نامه :
بررسی مقایسه ای عوامل فشارزای رواني دانشجویان دانشگاههای پیام نور، محقق اردبیلی و آزاد اسلامی واحد اردبیل در سال 1390
استاد راهنما: دکتر خانم غفاری نوران
پژوهشگر: عسگر جهاندیده
بهار 1391
تشكر و قدرداني
در تدوين اين پروژه از خانم دكتر غفاري استاد محترم كه در تمام مراحل تحقيق در نهايت دلسوزي و صميمت اوقات ارزشمند خود را در اختيار اينجانب گذاشته و با نظرات و راهنماييهاي ارزشمند خود غناي اين پروژه را فراهم آوردند كمال تشكر و قدرداني را مي نمايم.
چكيده
اين تحقيق با هدف بررسي مقايسه اي عوامل فشارزاي رواني در بين دانشجويان دانشگاههاي محقق ادربيل ، پيام نور و آزاد اسلامي واحد اردبيل انجام گرفت . جامعه آماري پژوهش كليه دانشجوياني بودند كه در دانشگاههاي محقق ، پيام نور و آزاد اسلامي در سال 1390 مشغول به تحصيل بودند از بين دانشجويان دانشگاههاي نامبرده شد. 45 نفر بصورت نمونه گيري در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه استرس علي اكبري و بر روي آنها اجرا شد و با استفاده از روش هاي موجود در آمار استنباطي و توصيفي و همچنين از نرم افزار spss براي تحليل داده ها استفاده گرديد و نتايج نشان داد كه بين عوامل فشارزاي رواني دانشجويان دانشگاههاي محقق اردبيل ، پيام نور و آزاد اسلامي واحد اردبيل چه از لحاظ و شرايط تحصيلي و چه از لحاظ شرايط غير تحصيلي تفاوتي وجود ندارد .
فهرست مطالب
فصل اول 8
كليات 8
مقدمه: 9
بيان مسئله: 13
3)ضرورت انجام پژوهش 16
اهداف پژوهش 17
فرضیه پژوهش: 18
تعاریف مفهومی و عملیاتی پژوهش: 19
فصل دوم 20
ادبیات پژوهش 20
پیشینه نظری: 21
استرس: 21
انواع استرس: 22
نشانه های استرس: 24
نظریه های مرتبط با استرس: 25
عوامل فشارزا: 27
وقایع زندگی: 28
رابطه استرس با عملکرد افراد: 29
واکنش های فیزیولوژیکی: 29
روشهای مقابله با فشار روانی 31
راههای کاهش یا درمان استرس: 34
پیشینه عملی: 37
فصل سوم 41
روش شناسي پژوهش 41
فصل سوم: 42
روشهای جمع آوری داده ها: 42
جامعه آماری: 42
نمونه آماری: 42
روش نمونه گیری در این پژوهش: 42
ابزار اندازه گیری: 42
روش تجزيه و تحليل داده ها : 43
فصل چهارم 44
تجزیه و تحلیل داده ها 44
فصل پنجم 81
خلاصه ، بحث ، نتیجه گیری 81
فصل پنجم: 82
خلاصه، بحث و نتیجه گیری 82
محدودیتهای پژوهش 83
پیشنهادات پژوهش 84
منابع: 85
ضمائم 86
فهرست جداول
جدول شماره 4-1 جنسیت 45
جدول شماره 4-2 سال ورود به دانشگاه 46
جدول شماره 4-3 رشته تحصیلی 47
جدول شماره 4-4 محل تحصیل 49
جدول شماره 4-5 برخورد نامناسب مسئولین دانشگاه 50
جدول شماره 4-6 مشکلات مربوط به خانواده 51
جدول شماره 4-7 خسته کننده بودن کلاس 52
جدول شماره 4-8 مسئولیت زیاد در خانواده 53
جدول شماره 4-9 برخورد نامناسب کارمندان دانشگاه 54
جدول شماره 4-10 مشکلات مربوط به مسکن 55
جدول شماره 4-11 برخورد نامناسب مراقبین جلسه امتحان 56
جدول شماره 4-12 مشکلات مربوط به مسئولیت شغلی 57
جدول شماره 4-13 عدم آشنایی با اساتید 58
جدول شماره 4-14 نگرانی درباره ابتلاء به بیماری‌های روانی 59
جدول شماره 4-15 برخورد نامناسب برخی از اساتید 60
جدول شماره 4-16 نگرانی درباره ابتلاءبه بیماری‌های جسمانی 61
جدول شماره 4-17 عدم دسترسی به منابع درسی مناسب 62
جدول شماره 4-18 ناراحتی خانواده از تحصیل در این دانشگاه 63
جدول شماره 4-19 آشنا نبودن اساتید با یافته‌های جدید 64
جدول شماره 4-20 نگرانی از افزایش سن 65
جدول شماره 4-21 پارتی بازی در واحدهای مختلف دانشگاه 66
جدول شماره 4-22 مسئولیت زیاد در محل کار 67
جدول شماره 4-23 شیوه ارزیابی نامناسب برخی از اساتید 68
جدول شماره 4-24 دشوار بودن رشته تحصیلی 69
جدول شماره 4-25 کیفیت پایین تدریس 70
جدول شماره 4-26 ترس از مشروط شدن 71
جدول شماره 4-27 غیبت و تاخیر برخی از اساتید 72
جدول شماره 4-28 زمان کم امتحان 73
جدول شماره 4-29 کاغذ بازی های اداری دانشگاه 74
جدول شماره 4-30عدم همکارهی مسئول کتابخانه 75
جدول شماره 4-31 کمبود امکانات کتابخانه 76
جدول شماره 4-32محیط نامناسب کلاسها 77
ب)آمار استنباطی: در این بخش به نحوه تایید یا رد فرضیه‌ها پرداخته می‌شود. 78
4-1 بررسی رابطه بین فشارزایی دانشجویان پیام نور و آزاد 78
4-2 بررسی رابطه بین فشارزایی دانشجویان محقق اردبیلی و پیام نور 79
4-3 بررسی رابطه بین فشارزایی دانشجویان محقق اردبیلی و آزاد اسلامی 80
فصل اول
كليات
مقدمه:
انسانها از بدو تولد همواره با رویدادهای استرسزا مواجه اند و می توان اذعان کرد که هیچ کس از تیررس استرس بدور نیست. میزان تاثیر استرس به جنبه های مختلف زندگی بشری، با دگرگونی روشهای زندگی، بخصوص در جوامع پیشرفته و در حال رشد بیشتر مشخص می شود. کاربرد واژه استرس به قدری فراگیر شده که باورهای نادرستی از ماهیت آن در بین مردم رواج یافته است و گاهی همین باورها عامل شکست افراد در مواجهه با استرس هستند.
باورهای غلط درباره استرس تا آنجا پیش رفته است که بعضی استرس را همواره منفی و عامل توقف یا پس رفت فرد می دانند. در صورتی که استرس گاهی می تواند مثبت هم باشد و در اصل بسیاری معتقدند که زندگی بی استرس یعنی سکون و یا به تعبیری مرگ. از این رو جنبه های مثبت و منفی استرس هر دو در زندگی بشر تاثیری عمیق داشته است.
اما آنچه اهمیت فراوانی دارد نحوه مهار، مقابله و مدیریت استرس است. گرچه استرس می تواند به عنوان یک تهدید در زندگی همه انسانها مشکل ساز باشد، ولی نباید فراموش کرد که خداوند در وجود انسانها ابزارهای ویژه ای برای اداره و مهار استرس قرار داده است و باید در نظر داشت که به کارگیری این ابزارها نیز به کسب دانش و آگاهی نیاز دارد که امری امکان پذیر است.
استرس یا فشار روانی نیروئی است که چون فشار آن به سیستمی از بدن وارد شود کار آن را مختل می کند و یا احساس واکنش انسان در مواجهه با موقعیتهایی که انجام عملی را مشکل می سازد و در ورای توانائی انسان است ، زمینه استرس را فراهم می کند.
استرس به مجموعه واکنشهای عمومی انسان نسبت به عوامل ناسازگار و غیر منتظره خارجی و یا به عبارتی ساده تر اخلال در سیستم سازگاری و تطبیق بدن آدمی با محیط خارجی تعریف می شود.
استرس پاسخی است که فرد برای تطبیق باید وضعیت خارجی متفاوت یا وضعیت عادی بصورت رفتاری روانی یا جسمانی از خود بروز می دهد. استرس عبارت است از عکس العمل ها فرد در مقابل موقعیت های تهدید کننده در محیط.
تعریف های “هانس سلیه” از استرس: استرس پاسخ فیزیولوژیایی ارگانیسم به تغییرات است.
“ونیس جیف” استرس را حالتی می داند که از دخالت متغییرات “روان فیزیولوژیکی” به دو عامل محیط و سلامتی جسمانی فرد بروز می کند. محقق دیگری به نام “دوکری کوپر” آن را
عکس العمل بیوشیمیائی و رفتاری فرد می داند که در مواجهه با خطر به انسان دست می دهد. به گفته “سوزان کارترایت” استرس مجموعه ای از واکنش های عمومی فرد به عوامل ناسازگار و غیر منتظره محیط است که او را وادار می کند با اتخاذ روش “جنگ یا گریز” با خطر مقابله کرده و یا راه فرار را انتخاب کند.
کاکس می گوید: استرس پاسخ فرد به فرآیندهای درونی و بیرونی است که به ظرفیت ادغام نیروهای جسمی و روانی فشار وارد می سازد.
بطور کلی پاره ای از استرس ها می توانند کل جامعه را آزار دهند که شامل کلیه اقشار و طبقات جامعه می شود. علی رغم وجود استرس های عمومی و کلی، اقشار مختلفی که در متن جامعه فعالیت دارند از دیگر انواع استرس نیز رنج می برند که هر یک شیوه برخورد خاص خود را ایجاب میکند. در این بحث بدواً منشاء فشارزا های عمومی و نتایج فشارهای عصبی و همچنین نقش تبدیل کننده ها که مکانیزه های طبیعی و غریزی انسان در برخورد با عوامل استرسزاست. مطرح و سپس فشارزاهای طبقه دانشجو عنوان شده و نهایتاً راه حل هائی ارائه می شود.
فشارزاهای عمومی (استرس زاها) به قرار زیر است:
1) فشارزاهای محیطی شامل:تغییرات اقتصادی، تغییرات سیاسی و اجتماعی، تغییرات تکنولوژی و تقسیم کار در خانواده.
2) فشارزاهای سازمانی شامل: ساختار سازمان، فرهنگ و فضای سازمانی، سیاستها و خط مشی های سازمان…
3) فشارزاهای اجتماعی شامل: رابطه با سرپرست، ماهیت کار گروهی، رابطه با دوستان.
4) فشارزاهای فردی شامل: شرایط جسمی، طرح شغل، حجم زیاد و کار، تضاد نقش، ابهام نقش.
این فشارزاها موجب بروز فشار عصبی و یا استرس شده و نتایج بسیار منفی به شرح زیر دارد:
1) اثرات فیزیولوژیکی شامل: حساسیت به بیماری های معمولی، مرض قلبی، زخم معده، سرطان و…
2) اثرات روانی شامل: محدودیت و تهاجم، اضطراب، افسردگی، فرسودگی، پریشانی.
3) اثرات شناختی شامل: تقلیل نیروی تمرکز، حافظه ضعیف، اغتشاش فکری و…
4) اثرات رفتاری شامل: انجام کار نامناسب، غیبت، خروج از خدمت، مصرف الکل و…

فایل : 80 صفحه

فرمت : Word

41500 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط