مقاله کامل کاربردهاي پلیمرPLGA در دندانپزشکی

مقاله کامل کاربردهاي پلیمرPLGA در دندانپزشکی

کاربردهاي پلیمرPLGA در دندانپزشکی
چکیده
پلی لاکتیک کو گلایکولیک اسید یک پلیمر زیست تخریب پذیر است که در گستره وسیعی از کاربردهاي پزشکی استفاده میگردد. پلیمرPLGA به طور ویژهايدر زمینه دندانپزشکی در شکلهاي مختلفی از جملهscaffold ، ممبران، میکرو ذرات و نانو ذرات ساخته شدهاند. غشاهايPLGA با نتایج امیدوار کنندهاي درفرایند درمان ترمیم استخوان به صورت تنها و در ترکیب با مواد دیگر مورد مطالعه قرار گرفته است.Scaffold هايPLGA براي بازسازي بافت آسیب دیده بههمراه سلولهاي بنیادي مورد استفاده قرار گرفتهاند. شواهد قطعی وجود دارد که توسعه نانوذراتPLGA میتواند در گستره وسیعی از رشتههاي دندانپزشکی ماننداندودانتیکس، جراحی، ایمپلنت هاي دندانی و پریودنتولوژي مفید باشد. هدف از این مقاله، مروري بر دستاوردهاي اخیر استفاده ازPLGA و کاربردهاي آن درزمینه دندانپزشکی با جستجوي مقالات مرتبط در بازه زمانی سالهاي 2004 تا 2016 در پایگاههاي دادهScienceDirect وPubMed بود.
کلید واژهها: پلیمرPLGA ، پلی لاکتیک کو گلایکولیک اسید، پلیمر، دندانپزشکی، میکروسفیر
مقدمه
پلی لاکتیکو گلیکو اسید و یاPLGA یکی از پلیمرهاي زیستتخریبپذیر سنتتیک است که توسطFDA و اتحادیه اروپا تأیید شده وبه صورت موفقیت آمیزي در پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است (1).زیست سازگاري، زیست تخریب پذیري، انعطافپذیري و داشتنعوارض جانبی کم، مزیتهاي اصلی استفاده از این پلیمر برايکاربردهاي پزشکی میباشد (2).
سنتزهاي اصلی و مکانسیمهايتخریب در شکل زیر توضیح داده شدهاند. در این مقاله کاربردهايPLGA در زمینه دندانپزشکی و رابطه بین رشتههاي مختلفدندانپزشکی مانندperiodontology ،endodontics ، جراحی دندان یاایمپلنت دندانی و موادPLGA مختلف را با جزئیات شرح میدهد.
PLGA در دندانپزشکی
امروزه محققین به این جمعبندي رسیده اند که با توجه به ماهیتو خواصPLGA در گستره وسیعی از کاربردهاي دندانپزشکیمیتوانند مفید باشند. این مواد به شکلهاي مختلفی استفاده میشوندمثلاً میتواند به عنوان یک پیچ ارتوپدي براي ثابت کردن استخوان(2- 5)، درمان پاتوژنها در بیماريهاي پریودنتال (6)، غشاء جایگزینمخاط دهان (7) و یا در فرایندdirect pulp-capping مورد استفادهقرار بگیرد (9,8).PLGA میتواند در درمان پریودنتال براي دارورسانیآنتی بیوتیکها و کاهش عوارض جانبی عمومی آنتیبیوتیکها (10) وبه صورت ایمپلنت دندانی (6) و یا دیسک (10) و یا فیلم مانند (11)مورد استفاده قرار بگیرند.
همچنین بافت کامپوزیتPLGA به صورت ژل در بازسازياستخوان به دلیل زیست تخریب پذیري بسیار بالا کاربرد فراوان دارد. (12)
کامپوزیت کریستالیPLG با (β𝑇𝐶𝑃) در ترمیم ضایعاتاستخوانی کاربرد فراوانی دارد. این سیمان استخوانی براي رهایشکنترل شده دارو کاربرد دارد. تنها 4 هفته پس از کاشت، کامپوزیتPLGAوβ𝑇𝐶𝑃 التهاب به شدت کاهش مییابد و به ایجاد یکاستخوان جدید و واسکولاریزاسیون نقاط ترمیم شده در فک خرگوشکمک میکند (13). علاوه بر این ساختمانPLGA استرلیزه یک مادهمؤثر براي تولید بافت
ساخته شده توسط مخاط دهانی است (7).همچنین این کامپوزیتها به همراه بیوسرامیکها با بهرهگیري ازفاکتورهاي رشد درون میکروذراتPLGA ، میتواند به طور مستقیم درdirect pulp caping استفاده شود (14,9). اگرچه تاکنون مطالعهايدر خصوص پرکردن مستقیم دندان باPLGA مشاهده نشده است (9).
ممبران هاي ساخته شدن ازPLGA
بسیاري از غشاهاي پلیمري زیست سازگار (موادي که به وسیلهبدن تجزیه شده اما نیاز به حذف مکانیکی ندارد) در ترمیم استخواناستفاده می شود چراکه اجازه میدهند این فرآیند تنها در یک مرحلهاتفاق بیفتد به همین دلیل هزینه، درد و پیچیدگی مربوط به عملجراحی را کاهش میدهد (15). ترمیم وسیعتر استخوان زمانی که ازغشا در عملهاي پریودنتال استفاده می شود، اهمیت پیدا می کند (16).این غشاها با به تنهایییا در ترکیب با مواد دیگر مورد استفاده قرارمی گیرند (17و18).
غشاهايPLGA براي ترمیم ضایعات بافت نرم مورد استفاده قرارگرفته است. با قرار دادن این غشاها به عنوان جایگزین بافت نرم، نتایجقابل ملاحظهاي در چسبندگی و بهبود ضایعات بافت نرم نیز گزارششده است (19,17). اگرچه اخیراً غشاهايPLGA بیواکتیو و زیست سازگار در بهبود ترمیم شکستگی استخوان جمجمه خرگوش ها استفاده شده است (18). علاوه بر این، افزودن مواد فعال متنوع به این غشاها باعث بهبود نتایج میشود (20). بنابراین غشاهایی که با ژل حاوي2-rhBMP پوشیده شده، براي بازسازي فک و شکستگی ها استفاده شده و آنالیزهاي بافت شناسی، جذب تدریجی این غشا و جایگزینیاشبا بافت استخوانی را نشان می دهد (21).
همچنین فیلم هاي دولایه هیالورونیک اسیدPLGA متصل، برايترمیم هدایت شده استخوان با سرعتی که میتواند 1/63 درصد نقاط شکستگی استخوان را پوشش دهد، بدون هیچ اثر منفی به طورموفقیتآمیز مورد آزمایش قرار گرفته است (22). هیالورونیک اسیدPLGA به صورت نانوذرات 150 نانومتري سنتز شده و پس از آن درفیلم ترکیبی دولایهHA-PLGA 33 میکرونی که به طور کامل طی12 هفته تجزیه و جذب شده، استفاده شده است (22). همچنین غشاهاي زیست سازگار متخلخل ترکیبی براي مداواي ضایعه استخوانی از ترکیب پلی استیک اسید کوگلی کولیک از اسید کو ε-کاپرولاکتونساخته شده است (23).
مطالعه بر روي فک سگ که در آن از این غشاها به تنهایی یا بهصورت تقویت شده با تیتانیوم استفاده شده، طی شش ماه انجام شد وهمه آنها تراکم استخوان بیشتري را نسبت به استخوانهاي کنترلشده نشان داد. این شرایط چه زمانی که غشا به تنهایی یا در کناراستخوان اتوگراف استفاده شده، وجود داشت (23). مطالعات اخیر باغشاهاي اصلاح شده بوسیله پلاسماي اکسیژن و نانوذرات سیلیکا،موفقیت در بهبود 59 درصدي رشد بافت استخوان در مقایسه با استفادهتنها از غشا در آزمایشهاي صورت گرفته بر روي جمجمه خرگوشنشان میدهند (24).

فایل : 21 صفحه

فرمت : Word

35900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط