مقاله کامل نفسانيّت

مقاله کامل نفسانيّت

نفسانيّت
بسم الله الرحمن الرحيم و اياه نستعين انه خير ناصر و معين
نفس يعني جنبة تعلق به فاني و گذرا . و چون اين انسان براي حركت آمده نه توقف . براي بقا آمده نه فنا ، از اين جهت انتخاب فنا انتخاب باطل است . علي (ع) مي فرمايد : « خلقتم للبقاء لا للفناء ».
يكي از راههاي استفاده از نهج البلاغه اين است كه انسان بتواند خطوط متشابه و به هم نزديك را كنار هم بگذارد تا يكديگر را تفسير كنند . از اين نوع عبارت در گوشه و كنار نهج البلاغه زياد است ، مخصوصاً آن قسمت از سخن كه در تفسير اولياء الله است.
صدر كلام اين است : « و من كلام عليه السلام في صفت اوليائ الله قال : انّ اولياء الله هم الذين
نظروا الي باطن الدنيا اذا نظر الناس الي ظاهرها و اشتغلوا باجلها اذا اشتغل الناس بعاجلها فاماتوا منها ما خشوآ ان يميتهم » اولياء خدا آنهايي هستند كه به باطن دنيا نظر كردند ، آنگاه كه مردم به ظاهر دنيا نظر كردند . باز همان معناي عقل و نفس است معني ظاهر و باطن . باطن دنيا يعني يعني آن حركت زير بنايي كه براي آن حركت ظواهر يك رو بناست و ظاهر دنيا آن چهره و آن وضعيت مقطعي دنياست كه در نتيجه آن حركت مستمر جلوه مي كند . يعني شما هر قسمت از دنيا را كه با چشمتان مي بينيد اين مقطعي است و برشي است از حقيقت ، نه حقيقت . شما از هر چيزي جلوه نيمرخ او را مي بينيد ، تصوير روبروي او را مي بينيد . شما در رسم فني چه مي كنيد ؟ مي گوييد ازاين طرف ببينيم تصوير قائمش ، تصوير نيمرخ است ،
تصوير افقي اش چه جوريست ؟ از ابعاد مختلف يك چيز را مي بينيد و شكلهاي مختلف به آن مي دهيد .
گاه به شما سه تصوير را مي دهند و شكل ظاهر آن را زا شما مي خواهند كه بتوانيد شكل فضايي آن را در ذهن خودتان مجسم كنيد و بگوييد كه از نيمرخ اين چنين ديده مي شود ، از تصوير قائم اين چنين ديده مي شود ، اين چه جور چيزي بايد باشد ؟ حالا گاه اشتباه مي كنيد ، گاهي درست جواب مي دهيد . اين مطلب كه سه تصوير بدهند و وجه آن را بخواهند ، كسي كه درس خوانده گاه اشتباه مي كند ؛ آنوقت براي انسان ، ديدن اين ظواهر و حكم كردن به اينكه در حجم و عمق اين چه خبرهايي است ، چه مسائلي است ، چه مطالبي است ، آن مسئله بسيار دشوارتري است
. از اين جهت ما آنچه را كه از دنيا مي بينيم يك تصوير ، يك برش و يك نماست .
قرآن بر اين مسئله انتقاد مي كند به انساني كه به عمق مسئله توجه ندارد ، مي گويد : « يعلمون ظاهراً من الحيوه الدنيا وهم عن الاخره هم غافلون » : آنها ظاهري را از حيات دنيا متوجه اند ، اما از آخرت غافلند . يعني آخرت عمق حيات دنياست ، آخرت باطن حيات دنياست ، حيات حيات دنياست . در حقيقت دنيا و آخرت اختلافشان يك اختلاف زماني تنها نيست ، اختلافشان اختلاف ظاهري و باطني است ، اختلاف رويه و درون است . شما اگر از اين حركت ، كل آن را در نظر بگيريد ، حقيقت را در نظر گرفته ايد . اما اگر بخواهيد آن مقطعي كه در آن هستيد . بدون اتصال به گذشته و آينده در نظر بگيريد ، تمام محاسبات شما غلط از آب در مي
آيد . اين محاسبات سطحي و ظاهري برخورد كردن با مسائل است ، مقطعي برخورد كردن است . پس وقتي كه انسان دنيا را به عنوان يك جريان مستمر تلقي مي كند و وظيفه و شغل خودش را در اين دنيا در رابطه با كل اين جريان و كل اين حركت جستجو مي كند ، اين مي شود باطنش . و اما وقتي شغل و موقعيت ومنزلتش را بدون توجه به كل حركت وكل كاروان مي خواهد انتخاب كند ، اين توجه به ظاهر دنيا كرده است .
از اين جهت مي گويد : « انّ اولياء الله هم الذين نظروا الي باطن الدنيا اذا الناس الي ظاهرها » : در حاليكه مردم به هستي خودشان و كل عالم مقطعي نگاه كردند ، اولياء چنين نكردند ، يعني وظيفة خودشان را در رابطه با كل جريان هستي انتخاب كردند . «واشتغلوا باجلها » : اولياء آنها هستندكه به دراز مدت
اين هستي و اجل و نهايت اين حركت نظر دوختند ، در حاليكه مردم به عاجل و امروز و آنچه در نزديكشان بود توجه كردند . « فاماتوا منها ما خشوآ ان يميتهم » : اولياء آنها هستند كه هر چيز دنيا كه مي ترسيدند آنها را بميراند ، آن را ميراندند . يعني تعلقاتي است كه اگر انسان آنها را نبرّد ، آنها رابطة او را با خدا مي برّند . شما گرفتار آرزوهايي هستيد كه اگر آنها را قيچي نكنيد ، آنهارابطة شما را با حقيقت قيچي خواهند كرد . اگر به آنها رحم كني ، آنها به تو رحم نخواهند كرد . اگر با آنها سياست صبر و انتظار پيش بگيري . آنها اين سياست را با تو در پيش نخواهند گرفت . اگر به آنها مهلت بدهي ، آنها به تو مهلت نخواهند داد . مي گويد اولياء آنها هستند كه چيزي را كه آنها را مي ميراند، آنها را ميراندند قبل

فایل : 33 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط