مقاله کامل مروری بر فواید زعفران به عنوان یک داروی طب سنتی چینی در درمان بیماری های مختلف در متون علمی

مقاله کامل مروری بر فواید زعفران به عنوان یک داروی طب سنتی چینی در درمان بیماری های مختلف در متون علمی

مروری بر فواید زعفران به عنوان یک داروی طب سنتی چینی در درمان بیماریهایمختلف در متون علمی
چکیده
همان طور که میدانیم، طب سنتی چینی ترکیبی از هزاران تکنیک و دارو در درمان بیماریهاست.داروهای گیاهی نقش بسزایی را در این مهم ایفا میکنند .از جمله آنها میتوان به زعفران اشاره کرد. در طب چینی زعفران به عنوان یک مادهی افزایش دهندهی جریان خون شناخته میشود که به جریان خون کمک میکند و کاهندهی دردهای حادی است که به واسطهی ایستایی خون به وجود میآیند. متخصصین طب چینی زعفران را در دستهی مواد با طبع گرم دستهبندی میکنند. این ماده و ترکیبات فعالش دارای خواص دارویی و پزشکی بسیار زیادی هستند از جمله: ضد افسردگی، نشاطآوری، بهبود دهندهی عملکرد دستگاه گوارشی و… . همچنین نکتهی بسیار مهمیکه این روزها نظر مراکز آموزشی و تحقیقاتی طب سنتی و غربی دنیا از جمله چین را به خود جلب کرده است، خاصیت آنتی اکسیدانی زعفران است که منجر به داشتن خاصیت ضد سرطانی این ماده میشود. از جملهی این مراکز دانشگاه طب سنتی شانگهای میباشد. در این مرکز دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای بسیاری در مورد اثرات درمانی این گیاه به تحقیق، آزمایش و پژوهش پرداختهاند. در این مقالهی مروری سعی بر این شده که به بررسی پژوهشهای علمیای که در مراکز تحقیقاتی مختلف دنیا مخصوصا مراکز تحقیقاتی چین پیرامون خواص این گیاه درمانی انجام شده، پرداخته شود تا ضمن واکاوی خواص مختلف این دارو از جنبههای مختلف، کاربرد آن در قیاس با داروهای شیمیایی که سمیت و عوارض جانبی بیشتری دارند بررسی شود و به ارزیابی این مهم پرداخته شود که در آیندهای نه چندان دورمیتوان از این مادهی گیاهی و دارویی
به عنوان یک ترکیب درمانی در صنعت داروسازی، پزشکی و سلامت استفاده نمود.
واژگان كلیدی: زعفران، طب سنتی چینی، خواص دارویی، درمان بیماریها
مقدمه:
طب سنتی چین قدمتی بیش از چهار هزار سال دارد. این طب از قدیمیترین مکاتب طب سنتی جهان است. روشهای درمانی در این طب فراوانند برای مثال درمآنهای دارویی، ماساژ درمانی و طب سوزنی از اهم آنها میباشند. یکی از داروهی گیاهیای که در این طب بسیار مورد توجه و مطالعه قرار گرفته گیاه “زعفران” است.
زعفران گیاهی کوچک به ارتفاع ده تا سی سانتی متر است که دارای گلبرگهای بنفش رنگ میباشد. قسمت مورد استفادهی این گیاه بخش انتهای مادگی آن است. بیش از ده ترکیب مختلف از زعفران به دست میآید که خواص مختلف درمانی این گیاه به این ترکیبات بسته است. مهمترین این ترکیبات “سافرانال” و “کروسین” هستند. این گیاه در ایران به طور وسیعی در شمال شرقی کشور کشت میشود و همچنین ایران با متوسط نود درصد از مجموع تولید جهانی زعفران مقام اول صادرات را دارد و چین در کنار هند بعد از اسپانیا مقام سوم تولیدکنندگان زعفران را از آن خود کرده است (سایت ویکی پدیا).تاکنون هیچ گونه عارضه جانبی خطرناك ناشی از مصرف بجای مقادیر درمانی گیاه مزبور شناسایی نشده است. مسمومیتهای کشنده با مصرف مقادیر زیاد و یا به دلیل سوء استفاده به عنوان داروی سقط جنین به وقوع میپیوندند (مقادیر کشنده حدود 1۲-۲0 گرم میباشد).برادیکاردی، استفراغ، خونریزی رحم، اسهال خونی، ادرار خونی، پورپورای شدید (خونریزیهای ریز زیرپوستی)،
زردی پوست، فلج مرکزی و قولنج روده با مصرف مقادیر زیاد زعفران مشاهده شده است. (طب سنتی، میهن بلاگ،1390)
در کشور چین زعفران به طرز چشمگیری در استآنهای Sichuan، Zhejiang، Hebei، Henan و Yunnanرشد مییابد .
بوتهی این گیاه به طور دستی برداشت و خشک میشود. در بسیاری از فرهنگها زعفران به عنوان یک مادهی افزودنی در پخت غذااستفاده میشود. حال اینکه این ماده سرشار از خواص دارویی در درمان بیماریهای مختلف است (سایت نیچروپاتی دایجست).
در طب سنتی چین اطبا معتقدند که زعفران طعم شیرین و طبع گرمی دارد (البته لازم به ذکر است برخی منابع آن را خنثی و برخی نیز سرد تلقی میکنند اما غالب منابع طبعی گرم را برای زعفران در نظر میگیرند).عملکرد اصلی آن طبق نظریهی اطبای سنتی چینی، افزایش دهندگی جریان خون است. در واقع ایستایی خون را از بین میبرد و سموم مختلف را از بدن میزداید .همچنینکمک به از بین بردن لختههای خونی میکند. یکی از مهمترین جنبههای دارویی این گیاه اثر شادی بخشی و ضد افسردگی آن است که از قدیم در طب سنتی مورد توجه بسیار بوده است (گرنولد، ۲000).
بی حالی، خستگی، یرقان، وبا و… از جمله شرایطی هستند که زعفران در درمان آنها میتواند نقش مهمی را ایفا کند. حتی در مواردی به صورت موضعی و به شکل خمیری برای درمان بیماریهای پوستی مورد استفاده قرار میگیرد (بحارگاوا، ۲011).
علاوه بر این شواهدی متقن وجود دارد مبنی بر اینکه زعفران قدرت مهار رشد سلولهای سرطانی را داراست و مقادیر بسیار
کم آن میتواند ریسک وقوع انقباضات را در بارداری افزایش دهد (گرنولد، ۲000).
در این مقاله ضمن برشمری خواص زعفران در طب سنتی چینی به بررسی مقالات و یافتههایی مستدل پیرامون این خواص میپردازیم و همچنین اشارهای داریم به مراکزی در چین که بر روی این گیاه درمانی مشغول به تحقیق هستند، تا با نتایج به دست آمده در مورد زعفران و ترکیبات مؤثرش هرچه بیشتر آشنا شویم و با بهرهوری از این مشاهدات، یافتهها و تعاملات بیشتر با مراکز تحقیقاتی طب سنتی، بتوانیم گامی نوین در صنعت داروسازی و سلامت در جهت درمان بیماریهای مختلف با داروهایی با حداقل سمیت و عوارض جانبی برداریم.

فایل : 10 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط