مقاله کامل شبیه سازی چند پروتکل مسیر یابی AD HOC با استفاده از نبا استفاده از نرم افزار NS

مقاله کامل شبیه سازی چند پروتکل مسیر یابی AD HOC با استفاده از نبا استفاده از نرم افزار NS

 

پايان نامه دوره کارشناسی کامپيوتر
گرايش نرم افزار
موضوع:
شبیه سازی چند پروتکل مسیر یابی AD HOC با استفاده از نبا استفاده از نرم افزار NS
استاد راهنما:
مهندس مسعود نیازی ترشیزی
نام دانشجو:
سید هاشم حمزه زاده
شهریور ماه 1388

پايان نامه دوره کارشناسی کامپيوتر
گرايش نرم افزار
موضوع:
شبیه سازی چند پروتکل مسیر یابی AD HOC با استفاده از نبا استفاده از نرم افزار NS
نام استاد راهنما : مهندس مسعود نیازی ترشیزی
نمره استاد :
سپاسگزاري
رسول خدا فرمودند:
« مَن عَلَّمَني حَرفاً فَقَد سَيَرني عَبداً »
از تمامي معلمين، اساتيد، دوستان و خانواده‌ام در کل دوران تحصيل سپاسگزارم.
تقديم به:
تمامي رهپويان راه علم و
معرفت
چکيده
هدف از ارايه اين مقاله بررسی شبکه های AD HOC و پروتکل های مسیر یابی در آن، به همراه معرفی نرم افزار NS و استفاده از آن در شبیه سازی شبکه های کامپیوتری و استنتاج و بررسی نتایج می باشد.
شبکه‌های بی‌سیم AD HOC شامل مجموعه‌ای از گره‌های توزیع شده‌اند که با همدیگر به طور بی سیم ارتباط دارند. نودها می‌توانند کامپیوتر میزبان یا مسیریاب باشند. مهم‌ترین ویژگی این شبکه‌ها وجود یک توپولوژی پویا و متغیر می‌باشد که نتیجه تحرک نودها می‌باشد.
با توجه به اینکه پیکربندی واقعی شبکهها برای آزمایش سناریوهای مختلف مشکل بوده و با مشکلاتی همچون خرید، نصب و تنظیم دستگاهها وتجهیزات شبکه همراه است و با بزرگ شدن شبکهها نیز به این مشکلات افزوده میگردد، استفاده از شبیه سازهای شبکه به عنوان یک نیازبه کار میآید. علاوه بر این، تأمین شرایط شبکه مورد نیاز همانند بار ترافیکی شبکه و یا تشخیص الگوهای مورد نظر و کنترل آنها در شبکههای واقعی دشوار است.
NS به عنوان یک شبیهساز شبکه رویدادگرا و شیء گرا، پرکاربردترین و معروفترین شبیهساز شبکه به خصوص در پروژههای دانشگاهی و تحقیقاتی است. شبیهساز NS میتواند انواع مختلف شبکه مانند شبکه LAN، WAN، Ad-Hoc، Satellite و WiMAX را شبیهسازی کند.
واژه‌هاي کليدي
شبکه های AD HOC، پروتکل های مسیر یابی ، شبیه ساز ، شبیهساز NS
فهرست مطالب
فهرست مطالب
فهرست شکلها
مقدمه
با توجه به پيچيدگي شبكه، شبيه سازي نقش بسيار مهمي هم در تعيين خصوصيات رفتار فعلي شبكه و هم در تعيين اثرات احتمالي ناشي از تغييرات پيشنهاد شده روي عملكرد شبكه دارد.
جانشینی برای شبکههای واقعی با توجه به اینکه پیکربندی واقعی شبکهها برای آزمایش سناریوهای مختلف مشکل بوده و با مشکلاتی همچون خرید، نصب و تنظیم دستگاهها وتجهیزات شبکه همراه است و با بزرگ شدن شبکهها نیز به این مشکلات افزوده میگردد، استفاده از شبیهسازهای شبکه به عنوان یک نیازبه کار میآید. علاوه بر این، تأمین شرایط شبکه مورد نیاز همانند بار ترافیکی شبکه و یا تشخیص الگوهای مورد نظر و کنترل آنها در شبکههای واقعی دشوار است.
همانطور که می‌بینیم با گذشت زمان، پروتکلهای جدید زیادی همانند نسخههای گوناگون TCP اختراع میشوند. این پروتکلها نه تنها باید تحلیل شوند، بلکه نقاط ضعف و قوت آنها نیز باید به دست آید و با پروتکلهای موجود مقایسه گردند.
در مسیریابی در شبکه‌های AD HOC نوع حسگر سخت افزار محدودیت‌هایی را بر شبکه اعمال می‌کند که باید در انتخاب روش مسیریابی مد نظر قرار بگیرند ازجمله اینکه منبع تغذیه در گره‌ها محدود می‌باشد و در عمل، امکان تعویض یا شارژ مجدد آن مقدور نیست.در این جا اهمیت شبیه سازی در این شبکه
ها به صورت محسوسی به چشم می خورد.
شبیه‌سازNS یک شبیه‌ساز شی گرا می‌باشد که با استفاده از زبانهای c++ و otcl نوشته شده است. نرم‌افزار NS برای شبیه‌سازی شبکه‌های کامپیوتری و شبکــه‌های گسترده

فایل : 60 صفحه

فرمت : Word

25900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط