info@articlefarsi.ir پشتیبانی 10 صبح تا 2 شب ادرس

مقاله در مورد کاربرد های کامپیوتردر ورزش

مقاله در مورد کاربرد های کامپیوتردر ورزش

کاربرد های کامپیوتردر تربيت بدني
مقدمه:
امروزه اگر بگوییم کامپیوتر در تمامی بخش های زندگی در کنار انسان است،حتی در مربیگری و آنالیز فوتبال،مطلب گزافی نگفته ایم.نقش مهم و حیاتی کامپیوتر در بخش های مختلف صنعت و زندگی را به هیچ عنوان نمی توان نادیده گرفت. کامپیوتر این دستگاه کوچک و خستگی ناپذیر، از زمان ارائه اولین نمونه آن بصورت PC بطور بسیار چشمگیری وارد عرصه های مختلفی شد و چنان تحولی در آنها ایجاد کرد که دیگر دنیای بدون کامپیوتر معنا ومفهومی ندارد. ورزش نیز بعنوان یکی از این عرصه ها، با حضور پر رنگ کامپیوتر،پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته. بطوریکه فاصله بین کشورهای صاحب ورزش با کشورهای در حال توسعه به یمن استفاده بهینه و تخصصی از کامپیوتر بسیار کمتر شده است. در حال حاضر از کامپیوتر در بسیاری از رشته های ورزشی و بخصوص فوتبال استفاده می شود. با توجه به این نکته که فوتبال امروز از مرز ورزش گذشته و به یک صنعت تبدیل شده است،حضور کامپیوتر در سطوح بالای آن و در کنار مربیان مجهز به دانش روز دنیا به یک نیاز ضروری تبدیل شده است. آنالیز کلی تیم و پیدا کردن نقاط قوت و ضعف،نگهداری سوابق پزشکی ورزشکاران،مقایسه عملکرد ورزشی و جسمی بازیکنان،از جمله موارد استفاده از کامپیوتر است. در این مقاله فصد داریم در مورد نقش کامپیوتر در فوتبال حرفه ای بپردازیم و ببینیم که کامپیوتر در این زمینه تا چه اندازه می تواند تاثیرگذار باشد.تاریخچه کاربرد کامپیوتر در فوتبال(ایران و جهان (در ایران در رشته فوتبال ،اولین بار آقای مجید جلالی برای تحلیل اطلاعات جمع آوری شده، از کامپیوتر استفاده کرد(در سال 1381 و در باشگاه پاس). در میان کشور های اروپایی
صاحب فوتبال نیز، درانگلیس از سال 1996(1375-1374) استفاده از کامپیوتربرای تحلیل بازی ها شروع شد. به این ترتیب که، داده هایی به کامپیوتر می دادند و کامپیوتر آنها را طبقه بندی و فایل بندی می کرد. بعد از آن شرکت هایی تخصصی برای اینکار تاسیس شدند. آنها مبتکر آنالیز فوتبال از طریق کامپیوتر بودند. البته در رشته های مختلف نیز این کار شروع شده بود. بعنوان مثال آمریکایی ها حدود 10 سال قبل از آن، در زمینه بستکبال کارهای خوبی انجام داده بودند. تفاوت روش های سنتی و پیشرفته آنالیز:یک مربی سنتی مشاهدات فردی را بر روی فرم های خاص کاغذی ثبت می کند (اینکار را در میان مربیان ایرانی بسیار دیده ایم) و با تجزیه و تحلیل آن، به یکسری نتایج و اطلاعات آماری می رسد. در واقع در روش سنتی هم، آنالیز وجود دارد اما نه بصورت کامپیوتری. الآن خیلی از تیم های مطرح دنیا و حتی مربیان بزرگ دنیا به تکنولوژی ها و دستگاه ها اعتقادی ندارند و به چشم و دید خودشان بیشتر اعتماد دارند.در روش های مکانیزه و پیشرفته عملیات بگونه دیگری است. در واقع اطلاعات مربوط به تیم را به کامپیوتر می دهند و اطلاعات طبقه بندی شده را تحویل می گیرند. مثلا تعدادی کارشناس از روی سکو با دنبال کردن بازی داده ها را جمع آوری نموده و برای انجام تحلیل روی آن ها، داده ها را وارد کامپیوتر می کنند. در این روش علاوه بر کم شدن نقش نیروی انسانی ،سرعت آماده سازی اطلاعات نیز بسیار بالاتر میرود. همچنین اطلاعات بسیار مفیدی را نی توان از نرم افزار بازیابی نمود. مثلا:مقدار مسافت طیشده توسط یک بازیکن، تعداد دفع توپ هر یک از بازیکنان، تعداد شوت های زده شده،تعداد پاس های موفق یک بازی وغیره. در بازی والیبال هم ممکن است دیده باشید که بعضی ازتیم ها آنالیزوری دارند که از روی سکوها بازی را تماشا میکند. این شخص در واقع روی نرم افزار کار میکند و تمام اتفاقاتی که داخل زمین می افتد را وارد کامپیوتر می کند. مثلا اطلاعاتی وارد می کند که در چرخش هایی که بازیکنان انجام می دهند منطقه 3 آنها خالی است و یا در منطقه 3، اسپک زن خوبی است و مربی بلافاصله بر اساس آن اطلاعات تعویض هایی را انجام می دهد.(این موضوع در والیبال خیلی کاربردی تر است و اتفاقاتی که می افتد شناخته شده تر هستند.
ولی در فوتبال اتفاقاتی که در بازی بوجود می آید بسیار زیاد است.)ولی باز هم استفاده از فرد برای جمع آوری اطلاعات کاری مقدماتی و ابتدایی است(هر چند که اطلاعات جمع آوری شده برای تحلیل وارد کامپیوتر شوند).در کشور های پیشرفته عمل جمع آوری اطلاعات حین بازی از طریق دوربین ها و سنسور ها و تجهیزات سخت افزاری انجام می شود نه افراد. (در واقع نرم افزارها در کنار سخت افزارها کار جمع آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل آن ها و دسته بندی اطلاعات خروجی را انجام می دهند.) در اینکار ژاپنی ها حتی از اروپایی ها نیز پیشرفته تر هستند. آن ها جمع آوری اطلاعات را با حدود 14 دوربین انجام می دهند. یک دوربین اصلی هم دارند که آن را بر روی بالن بالای استادیوم سوار می کنند(توجه کنید که این دوربین ها مجزای از دوربین های پخش تلویزیونی هستند).در کشور ما در سیستمی که آقای جلالی پیاده سازی کرده بودند کلیه کارهای فیلم برداری نیز توسط انسان انجام میشد.شرکت های فعال در این زمینه و محصولات آن ها:هم اکنون شرکت های قدرتمندی در سرار جهان در کشورهایی مانند ژاپن،کره جنوبی و بعضی از کشور های اروپایی وجود دارند که آنالیز فوتبال را از طریق نرم افزار انجام می دهند.برای مثال به کارهایی که شرکت Prozone در این زمینه انجام داده میتوان اشاره کرد. این شرکت CD آنالیز فینال جام باشگاه های اروپا بین تیم های یوونتوس و میلان را به قیمت 5000 دلار بفروش می رساند. این سی دی شامل اطلاعات و وقایع کل بازی، عملکرد تک تک بازیکنان و تحلیل بازی بود که توسط این شرکت انجام شده بود. شرکت Prozoneهم فقط تحلیل یک بازی را بر روی یک سی دی ارائه می کرد نه اینکه نرم افزار را بفروشد. این شرکت بعنوان مثال با باشگاه ها ها قرارداد میبندد که بازی های خاصی را مورد تحلیل قرار دهد. برای اینکار یکسری سخت افزارهای خاصی را در استادیوم ها نصب میکند. در این سیستم دوربین اصلی را بر روی بالن بالای استادیوم سوار می کنند. این دوربین کل زمین را پوشش می دهد. بعد بر اساس قراردادی که از قبل با تیم ها دارند، روی توپ و یقه بازیکنان سنسورهایی نصب می کنند، بطوریکه بازیکن هیچ احساس مزاحمتی نمی کند. حتی روی داورها هم سنسورهایی نصب می کنند. دوربین های مختلفی هم هست که بعضی از آنها
همراه با توپ تغییر زاویه می دهند بعضی از آنها 3/1 زمین را پوشش می دهند. تعدادی دیگر از عرض فیلمبرداری می کنند و بعضی دیگر از طول.وقتی بازی جریان پیدا میکند، روی کامپیوتر اصلی حرکت های بازیکنان به شکل گوی نشان داده می شود و به همان شکل هم ضبط میشود. در پایان بازی یک انیمیشن از آن شبیه سازی می شود.منتها بازیکنان مثل مهره هستند. به اینصورت حرکت و جایگیری روی توپ و امثال آنرا می توان بررسی کرد. این عملیات وابسته به ورزشگاه نیست که بگوییم تنها در ورزشگاه های پیشرفته قابل انجام است و هر جایی می توان اینکار را انجام داد. فقط کافی است قرارداد لازم بسته شود. حتی این شرکت می توان طبق قرارداد به تهران بیاید و بالن را نصب کند و بقیه کارها نیز به همین ترتیب. ضعف نرم افزارهای موجود:البته با همه این اوصاف یعنی با وجود تمام پیشرفت هایی که در زمینه استفاده از کامپیوتر در جمع آوری وتحلیل اطلاعات بوجود آمده است،نرم افزارها فقط میتوانند مجموعه ای از اطلاعات جمع آوری شده در زمینه های مختلف از یک بازی را طبقه بندی کنند و در اختیار ما قرار دهند و قابلیت ارائه راه حل ندارند و قادر نیستند آن اطلاعات را برای مربی کاربردی کنند. بلکه این مربی است که باید از این اطلاعات دسته بندی شده،بازی را تحلیل کند و از طریق این تحلیل،راهکار معرفی و تمرین را ابداء کند و همچنین روش و سیستم های موردنیاز برای مقابله با حریف را طرح ریزی نماید.در حال حاضر کار برنامه ها آنالیز است.یعنی کالبد شکافی یک بازی.مثلا برنامه می گوید از سمت راست 27 توپ روی دروازه ریخته شده است و از سمت چپ 12 توپ. و یا تعداد پاسهای درست و صحیح بازیکنان یک تیم را محاسبه می کنند. حال این مربی است که باید تحلیل کند که علت چیست و باید راهکار مناسبی را طراحی و اجرا کند. مثلا تغییری در سیستم بازی دهد و یا بازیکنی را تعویض نماید.در حال حاضر شرکت ها در حال تکمیل کردن نرم افزارهایشان هستند و سعی دارند توانایی
نرم افزار را به جایی برسانند که قادر باشند با استفاده از داده های دریافتی، راهکار معرفی کنند. ولی قدر مسلم نرم افزار ها هنوز به آن قدرت و درجه پیشرفت نرسیده اند که بتوانند کار مربی را انجام دهند و خیلی مشکل است که به این مرز برسند. چون به هر حال کامپیوتر یک ماشین است و فوتبال نیاز به خلاقیت دارد و خلافیت نکته ایست که نشان دهنده ضعف مفرط کامپیوتر در مقابل انسان است.سوالی که مطرح می شود این است که آیا اینگونه نرم افزارها می توانند جای کمک مربی یا مربی را بگیرند. در واقع باید گفت که خیر. این برنامه ها بهشما اطلاعات می دهد و روشن است که یک مربی هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشد بهتر می تواند تحلیل و تصمیم گیری کند. یک مربی در صورتی می تواند موفق باشد که نقص های بازیکنان و نقاط قوت آن ها را بداند. در آنصورت است که میتواند برای هر کدام تمرینی را طراحی کند. (مثل پزشکی که می داند که شخص بیمار است ولی بیماری را نمی شناسد. پس اولین کاری که می کند آزمایش برای بیمار می نویسد. وقتی بیمار جواب آزمایش را می آورد در واقع مثل این نرم افزار است. یعنی اطلاعاترا به دکتر می دهد و دکتر نیز طبق آن داروی مورد نیاز را می دهد. )به همین دلیل است که در فوتبال دنبال بازیکنان خلاق می روند که در سیستم های کامپیوتری جایی ندارند.بطور مثال الآن ژاپنی ها خیلی از این نرم افزارها در فوتبال سود می برند و در این زمینه هم خیلی پیشرفت کرده اند. کره ای ها هم همینطور. ولی وقتی آن ها روبروی ما بازی می کنند حرکات مهدوی کیا و علی کریمی آنها را مغلوب می کنند. وقتی خوب بازی را نگاه میکنید حرکات این دو است که محاسبات آن ها را به هم میریزد. وگرنه بقیه را کنترل می کنند.نرم افزار های نمونه:Master Coach یک نرم افزاری است که بیشتر کارهای آماری می کند و یک بخشی هم دارد که میتوان صحنه هایی را از روی فیلم انتخاب و آن صحنه ها را فایل بندی کرد. مثلا شما صحنه های توپ بلند می خواهید. شما باید فیلم را عقب جلو کنید و خودتان فیلم را نگه دارید. بعد برش بزنید و در فایلی برای پاس های بلند ذخیره کنید.
در ادامه در زمینه کاربرد های عمومی در همه رشته ها بحث خواهد شد  و  نیز مثال هایی بیان   می شود.
کاربرد های کامپیوتر بصورت عمومی در همه ی رشته های ورزشی چه به صورت ورزش های حرفه ای و یا ورزش های همگانی بسیار زیاد شده است که ما به تعدادی از آن ها می پردازیم.
1)  کاربرد اینترنت در ورزش:
اخبار ورزشی :
امروزه خبر های ورزشی در سراسر دنیا در طی چند ثانیه می تواند روی سایت ها قرار بگیرند و افراد بدون محدودیت زمانی تنها با استفاده از اینترنت  می توانند این اخبار ها را مشاهده کنند.
ثبت نام :
امروزه برای ثبت نام در مسابقات ورزشی ، ورزشکاران می توانند از اینترنت استفاده کنند که این کار مزایای  بسیاری برای آن ها دارند :
الف) صرفه جویی در زمان
ب) کاهش هزینه ها
ج)جلوگیری از سردرگمی
د)کمک به کاهش ترافیک
ج)ثبت نام در ساعات غیر اداری
و) سازماندهی مناسب اطلاعات برای افراد و…
پخش مستقیم مسابقات ورزشی
با پخش مستقیم مسابقات با اینترنت افراد می توانند در هر جا که هستند با استفاده از کامپیوتر یا موبایل لذت دیدن این مسابقات را دو چندان کنندکه  به طور مثال می توان جام جهانی ۲۰۱۰ فوتبال در آفریقای جنوبی بررسی کرد. ۳۲ تیم در این بازی ها حضورداشتند که در ابتدا بصورت گروهی و بعد بصورت حذفی بازی کردند تا یک تیم بتواند این جام طلایی را به کشور خود ببرد. این بازی ها از علاقه مندان زیادی در سراسر جهان و حتی ایران برخوردار است. نیاز به برنامه ای برای مدیریت بر این بازی ها از لحاظ زمان و تاریخ بازی ها ، مشاهده نتیجه بازی ها و . . . احساس می شد  .
:South Africa 2010 v1.1
نام نرم افزاری جالب و کاملا گرافیکی و زیبا برای مدیریت بر بازی های جام جهانی فوتبال می باشد. این نرم افزار که بصورت رایگان عرضه شده است اطلاعات زیادی را در مورد بازی ها بصورت آنلاین به شما می دهد. اطلاعاتی نظیر ، زمان و تاریخ برگزاری بازی ، مشاهده نتیجه بازی بصورت کامل ، مشاهده اطلاعات مختلف تیم ، مشاهده جدول گروه های مختلف و … . زمان این برنامه را می توان با زمان محلی کلیه کشورهای جهان هماهنگ کرد که ایران هم یکی از آنهاست .
قابلیت های کلیدی این برنامه
محیطی ساده ، گرافیکی ، زیبا و کاربر پسند.
تقویم کامل مسابقات و تجسم گرافیکی کامل از گروه ها
بروز رسانی آنلاین نتیجه مسابقات
پشتیبانی از تبدیل زمان مسابقات بر اساس منطقه زمانی شما
و ذخیره اطلاعات در دو فرمت
مشاهده جدول کامل گروه ها
مشاهده اطلاعات دیگری مثل بهترین گلزنان
سازگاری با ویندوز های مختلف از جمله ویندوز ۷
و…
۲)آموزش
لازمه ی حضور در میادین ورزشی آموزش قبل از آن می باشد .یکی از ارکان آموزش که ا مروزه بکار میرود آموزش از راه دور است که البته این امر در رشته های ورزشی که با فعالیت بدنی همراه است برای بعضی ها دور از ذهن به نظر می رسد در پاسخ به این افراد می توان گفت که ورزش امروزه یک نوع علم است که قبل از شروع هر ورزشی باید علم مربوط به ان را دانست مثلا در رشته ای خواص باید نرمشهای مربوط به آن ، ساعات تمرینات و نوع تغذیه و بسیاری از عوامل را دانست تا بتوان دران رشته موفق شد .بستر اینترنت محیط بسیار مناسبی برای آموزش این گونه علوم می باشد.
این گونه علوم در اینتر نت می تواند در قالب مقاله ، کتاب الکترونیکی ،عکس و فیلم های آموزشی در اختیار علاقه مندان و ورزش کاران قرار گیرد.
البته لازم به ذکر است که مربیان می توانند با استفاده از بستر اینترنت با شاگردان خود ارتباط بر قرار کرده و نکات و آموزش های تکمیلی را با گفتگو های یک به یک و یا یک به چند در قالب متن ، صدا و تصویر  در میان بگذارند.
۳)کاربرد شبکه های محلی در ورزش
مزاياي استفاده از سيستم‌هاي كامپيوتري و شبكه‌هاي محلي امري است که براي تمام مديران موفق ثابت شده است و در اكثر كشورهاي پيشرفته دنيا يك چيز عادي محسوب مي‌شود
اين مسئله راه خود را به كشورهاي در حال توسعه و توسعه نيافته نيز باز كرده است و هر كجا مديري به دنبال پيشرفت سازمانش است يكي از اولين مواردي كه احساس نياز مي‌كند استفاده از تكنولوژي كامپيوتر و اتوماسيون كردن نظام اداري، مالي و سازماني زير نظرش می باشد. اما در سال‌هاي اخير با گسترش روز‌افزون شبكه اينترنت و كاربرد آن در سطح جهان، استفاده از آن نيز مورد توجه بسياري از مديران از جمله مدیران ورزشی قرار گرفته است .
شبكه اينترنت به دنبال خود نوع جديد ی از تكنولوژي ارائه مي‌كند كه مي‌تواند حتي فرهنگ يك سازمان را تغيير بدهد. يكي از تغييرات اساسي اين فرهنگ را مي‌توان فرهنگ مديريت نزديك از راه ‌دور نام برد. در اين نوع مديريت هر چند ممكن است فاصله فيزيكي مدير از زير دستانشان صد‌‌ها و يا هزارها برابر شده باشد، ولي فاصله معنوي ده تاثيرگذاري بسيار
نزديك شده است (در واقع به نزديك صفحه كامپيوتر شخص). ما در اينجا به چند نمونه از كاربردهاي اين سيستم‌ها در سازمان‌هاو اشاره خواهيم كرد و در ادامه شرح خواهيم گسترش شبكه‌هاي محلي به اينترنت و مزاياي آن را داد.
تسريع در وقت
بدون شك در صورتي كه اين عمليات مكانيزه شود و به صورت الكترونيكي در آيد، باعث سرعت بخشيدن در ارسال نامه‌ها به افراد و دريافت ها می شود.
بايگاني كوچك
براي نگه‌داري بايگاني‌هاي كاغذي معمولاً سازمان‌ها مجبور به ايجاد فضائي بزرگ مي‌شوند كه بايد از نظر ايمني نيز ضريب بالائي داشته باشد.
در صورتي كه در سيستم‌هاي كامپيوتري اين بايگاني بسيار كوچك خواهد شد.
كپي برداري از بايگاني
با سيستم دستي هر گونه كپي برداري از بايگاني، يك عمل بسيار وقت‌گير و حجيم که معمولاً هيچ سازماني چنين كاري را انجام نمي‌دهدمي‌باشد.
اين مسئله باعث مي‌شود كه بايگاني‌ها به مكان بسيار حساسي تبديل شوند. و اگر براثر  يك واقعه غير قابل پيشبيني مانند جنگ، سيل، آتش‌سوزي يا زلزله از دست بروند ضايعه جبران ناپذيري به سازمان وارد مي‌كند.
پيگيري راحت
با مكانيزه كردن اين سيستم به راحتي هر مديري مي‌تواند ساختار زير مجموع خود را كنترل نمايد و پاسخ‌گوئي به نامه‌ها و درخواست‌ها را بدون اينكه از پشت ميز بلندشود پیگیری نماید.
جستجوي آسان
در سيستم‌هاي اتوماسيون اداري اين كار در كسري از دقيقه قابل انجام مي‌باشدو اين يكي از مزاياي اصلي اين سيستم‌ها نسبت به سيستم‌هاي قديمي مي‌باشد.
امنيت اسناد طبقه‌بندي شده
هر سازمان مطابق چارت سازماني خود داراي يك سلسله حقوق دسترسي به مدارک  ، اسناد و نامه‌هاي خود دارد. در سيستم‌ اتوماسيون اداري اين مشكل نيز حل شده است و هر فرد بر اساس طبقه بندي حقوق دسترسي خود تنها قادر است اسناد مربوط به خود را مشاهده كند.
۴)پخش مستقیم و تدوین مسابقات ورزشی
اسپایدر کم یا دوربین عنکبوتی
در سال‌ های اخیر تغییراتی که در روند شکل ‌گیری و کار وسایل استودیو‌های فیلمبرداری وجود داشته است با ورود سیستم ‌های دیجیتال به کلی تغییر کرده است و بسیاری از انواع قدیم دیگر حتی در کتاب‌ ها هم یافت نمی ‌شوند و جایی جز موزه برای آنها متصور نیست. یکی از تغییرات عمده در حال حاضر شامل وسایل فیلمبرداری است یعنی ابعاد اثر‌گذاری دیجیتال شدن از خود دوربین فراتر رفته است و می ‌تواند محیط فیلمبرداری را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
یکی از عمده‌ ترین تاثیرات این تغییر بر فیلمبرداری ‌های حرکتی و غیرثابت است. فیلمبرد ار ی ‌های غیر ثابت همیشه با یک چالش بسیار عمده مواجه بوده اند و آن این ‌که دوربین باید در یک خط افقی یا عمودی بسیار منظم حرکت کند که این یکی از وقت‌ گیرترین کارها در سر صحنه است.
یک دوربین فیلمبرداری است که به وسیله کنترل رایانه ‌ای، متعادل و معلق می ‌شود.
این دوربین‌ ها در حقیقت سیستمی هستند که نه بخاطر دوربین بودنش بلکه بخاطر نوع سیستم مدیریتش می ‌تواند به فناوری اطلاعات مربوط شود. این سیستم دوربین را قادر می‌ سازد در بیش از یک منطقه از پیش تعیین شده در جهات عمودی و افقی حرکت کند، استفاده معمول این سیستم در حالت سه بعدی در زمین بازی و یک رویداد ورزشی مانند فوتبال یا یک زمین تنیس است.
نوع حرکت این دوربین ‌ها درست مانند عروسک‌ های خیمه شب بازی است که عروسک‌ گردان با استفاده از تجربه و طبق   نمایشنامه با شل و سفت کردن طناب‌ ها عروسک را در صحنه می ‌گرداند دوربین‌ های عنکبوتی با ۴ کابل از جنس کامپوزیت و فولادهای مخصوص کابل ‌های کششی در یک نقطه ثابت می ‌شوند. هر کابل در یک گیره به یک موتور مجزا متصل است که آن گیره نیز از رایانه کنترل‌ کننده مرکزی فرمان می ‌گیرد.
تدوین مسابقات ورزشی
در قدیم که دوربین ها چه فیلم برداری و چه عکاسی بصورت آنالوگ بوده است.و نیز ابزار کارها به صورت دستی برای تدوین بکار می رفت پس در پخش مستقیم مسابقات در واقع کاری برای تدوین در زمان مسابقه نمی توانست انجام بگیرد و این کار به بعد از مسابقه مکول می شد چندی بعد با ترفند هایی می توانستند صحنه های آهسته را نیز برای بینندگان پخش کنند
که این کار با کیفیت چندان خوبی صورت نمی گرفت باز  فناوری اطلاعات به کمک تصویر برداران آمد و نثل دوربین های دیجیتالی متولد شد با آمدن دوربین های دیجیتالی ونیز استدیو های پیشرفته بهره گیری از کامپیوتر  توانست کار پخش مستقیم مسابقات را بسیار آسان کند و همچنین تدوین این مسابقات با نرم افزار های مختلف  صورت با کیفیت و سرعت الا صورت می گیرد.
امروزه با تولد تلویزیون های دیجیتال پخش مستقیم با کیفیت بسیاربالایی صورت می گیرد .
۵)آموزش توسط  محیط های چند رسانه ای در ورزش :
فیلم های آموزشی: فیلم های آموزشی توسط مربیان تهیه می شود و ورزشکاران می توانند با دیدن این فیلم ها مطالب بیشتری برای یادگیری بیاموزند.
نرم افزار های آموزشی: این نر م افزار ها به گونه ای طراحی شده است که کاربر می تواند با آموزش به صورت صدا و تصویر و فیلم و تعامل با کاربر آموزش های لازم را ارائه دهد.
نرم افزار های آنالیز : این گونه نرم افزار ها با گرفتن  فیلم مسابقات با  بهره گیری از هوش مصنوعی می تواند نقاط ضعف و قوت و بسیاری از نکات ریزی که انسان به تنهایی قادر به تفکیک آن ها نیست را لیست کند و به صورت جدول نمودار و تصویر نمایش دهد بطور مثال در فوتبال می توان در صد مالکیت توپ ، تعداد پاسهای صحیح و… را بطور دقیق مشاهده کرد و نیز نتیجه ای را به صورت های مختلف برداشت کرد.
۶)طراحی دستگاه ها و وسایل ورزشی :
کفش ورزشی هوشمند:
شرکت تولید کننده محصولات ورزشی آدیداس با ترکیب فناوری های روز در محصولی جدید موفق به ارائه سبکترین کفش فوتبال جهان شده که به ادعای این شرکت دارای مغز است.
اسکیتبورد قابل تنظیم :
حرکت بر روی چهار چرخ کوچک و یک تخته واقعاً ورزش خطرناکی است. اکنون نمونه آزمایشی نوع ویژه ای از اسکیتبورد طراحی شده است که به اسکیت سوار اجازه می دهد
زاویه تخته را برای انجام یک حرکت بی خطر وجلوگیری از عدم تعادل تنظیم کند. هرچند حتی در این مورد نیز استفاده از کلاه ایمینی توصیه می شود.
توپ فوتبال با بسامد رادیویی :
– فوتبال یکی از محبوب ترین ورزشها است، اما اغلب داوری اشتباه حاشیه هایی را برای این ورزش به وجود می آورد. به ویژه زمانی که داور نمی تواند تعیین کند که آیا توپ واقعاً از خط دروازه عبور کرده است یا خیر.
به همین علت، نمونه آزمایشی طراحی جدیدی از توپ فوتبال عرضه شده است که با عملکرد “جی. پی. اس” و یک تراشه بسامدهای رادیویی یکپارچه شده است. این فناوریها حسگری را فعال می کنند که به محض اینکه توپ از روی خط دروازه عبور کرد با روشن کرد لامپهای “ال. ای. دی” روی توپ گل را اعلام می کند. علاوه بر این ویژگی مفید، این توپ از طراحی بسیار زیبایی برخوردار است.
تایم فلکس  
نوعی ساعت و تایمر (زمان سنج) است که همانند چسب زخم به روی دست می چسبد و به کاربر اجازه می دهد که در استخر، در یک زمین بازی و در کل در زمانی که ورزش می کند زمان را کنترل کند. شناگران اغلب مجبورند برای آگاه شدن از زمان، سر خود را بالا بگیرند و به ساعتی که روی دیوار نصب شده است نگاه کنند. بنابراین استفاده از این زمان سنج و ساعت می تواند در زمان و انرژی صرفه جویی کند. این دستگاه بسیار انعطاف پذیر است و می تواند به راحتی خم و راست شود.
این کلاه ایمنی وسیله ای مناسب برای محافظت از سر است. این مدل که ویژه ورزشهای آبی است از غرق شدن ورزشکاران جلوگیری می کند. حسگرهایی که بر روی این کلاه ایمنی قرار دارند زمانی که ورزشکار کنترل و هشیاری خود را از دست می دهد متوجه وضعیت شده و یک بالشتک قابل بادشدن را که در پشت گردن ورزشکار قرار گرفته است فعال می کنند. به این ترتیب سر از آب بیرون می ماند و ورزشکار از غرق شدن نجات پیدا می کند.
این کلاه برای انجام ورزشهایی چون قایقرانی با “کایاک” و موج سواری و … مناسب است.
دستگاه شبیه ساز ورزش:
اين دستگاه يك شبيه ساز ورزش مي باشد كه مي تواند 4 عمل افزايش حجم ، كاهش حجم ، فيزيوتراپي را روي بدن و عمل زيبايي روي صورت و كار ماساژ را نيز انجام میدهد
سيستم این دستگاه در واقع يك شبيه ساز ورزش بوده كه با فركانسي نزديك فركانس صوت، فرمان مغز را براي عضلات شبيه سازي مي كند. اين عامل باعث مي شود تا عضله منقبض و منبسط شود. بر اثر اين انقباض و انبساط سوخت وساز عضلات بالا رفته و چربي مصرف مي شود. از آن جا كه اين سيستم يك طرفه بوده يعني فقط فرمان انقباض را دستگاه صادر مي كند و انبساط عضله توسط مغز انجام مي گيرد باعث مي شود تا يك رابطه بين مغز، كبد، عضله و دستگاه ايجاد شود كه مغز به كبد فرمان مي دهد تا اسيد آمينه آزاد كند. اين عامل باعث مي شود تا چربي و كلسترول تبديل به گلوكز شده و به مصرف سوخت و ساز عضلات برسد. بنابراين شما تمام علائم طبيعي ورزش مانند خستگي، تعريق و حتي شادابي پس از ورزش را در عضلات خود احساس كنيد.
سنسوري که درد و خستگي را مي فهمد:
از قديم گفته اند “نابرده رنج، گنج ميسر نمي شود” اما بعضي وقتها رنج کشيدن زياد هم خوب نيست. مثلا موقع ورزش. بسياري از ورزشکاران به ارزيابي شخصي خود از خستگي تکيه مي کنند و تا احساس خستگي اساسي نکرده اند به فعاليت ادامه مي دهند، اما ممکن است اصطلاحا “گرم” باشند و متوجه آسيبي که به عضلات خود مي رسانند، نشوند.
بخاطر همين عده اي از پژوهشگران يکي از دانشگاه هاي انگلستان به فکر افتادند وسيله اي براي ورزشکاران بسازند که خستگي عضلات را قبل از ايجاد آسيب بفهمد يا حتي پيش بيني کند، اين وسيله
نام دارد جريانهاي الکتريکي خفيفي که در ماهيچه ها توليد مي شوند را اندازه مي گيرد.
هرگاه ميزان کشش عضله بيش از حد باشد به ورزشکار اخطار مي دهد تا پيش از ايجاد آسيب فعاليت  را متوقف کند يا تغيير دهد .  به نظر مي رسد امروزه در فيزيکي ترين فعاليت هاي انسان هم ، گجتها مي توانند نقش پرسودي را ايفا کنند.
تردمیل:
یکی از تجهیزات ورزشی که می تواند سلامتی شما را تضمین کند دستگاه تردمیل است ، تردمیلی که  با اجزای مکانیکی و الکترونیکی انجام ورزش های هوازی را بسیار آسان و راحت می کند . اگر قصد کنترل وزنتان یا بدنسازی و یا حتی ارتقاء سلامتیتان را دارید، متخصصین بدنسازی توصیه به پیاده روی و دویدن دارند ، این ورزش ها نیاز به تجهیزات
بسیار کمی دارد و هیچ استعداد خاصی نیز نمی طلبد. برای افرادی که پیاده روی و دویدن را شیوه ی زندگی خود قرار داده اند تا سلامت بمانند، این امکان وجود دارد که دستگاه تردمیل خریداری کرده تا بتوانند حتی در خانه نیز این اهداف خود را به انجام برسانند .
تردمیل های دکمه فشاری بسیار بهتر هستند چون شما به راحتی در حین انجام ورزش، آن را تنظیم کنید. همچنین صفحه ی نمایشگر آنها بزرگ بوده که خواند سرعت، شیب، زمان و فاصله  را برایتان آسان تر می کند. همچنین امکانات جالب دیگری از قبیل مانیتورهای ضربان قلب و نشانگر دیجیتالی برای میزان کالری سوزانده شده نیز در آنها وجود دارد.
برنامه های آن نیز می توانند بسیار سودبخش باشد اگر قصد داشته باشید که سرعت و شیب معمول خود را انتخاب کنید و به حافظه ی آن بسپارید تا ضربان قلبتان همیشه ثابت بماند. اما برخی افراد حوصله ی برنامه دادن به تردمیل را ندارند و از برنامه های معمول خود آن استفاده می کنند. انتخاب با شماست که  کدام تردمیل را انتخاب کنید.
توپ بسکتبال هوشمند:
در دنياي ورزش و بخصوص ورزش قهرماني امروز ، تمرين كردن حرف اول و آخر را مي‌زند. در حقيقت ورزشكار با انجام هرچه بيشتر حركات تمريني مي‌تواند به سطح بالاتري از مهارت در رشته ورزشي تخصصي خود دست يابد. با اين حال بايد پذيرفت كه انجام حركات ورزشي تنها در شرايطي مثمر ثمر خواهد بود كه ورزشكار به درستي بداند چه حركتي را در چه حالت و چه زماني بايد انجام دهد. به عنوان مثال در ورزش بسكتبال ، ورزشكار بايد بداند دقيقا در چه زمان و حالتي به بدن خود قوس مناسبي بدهد و در همان زمان چگونه از دو دست خود براي پرتاب توپ به درستي استفاده كند.
از آن گذشته ورزشكار بايد بداند كه با شدت و قدرتي بايد توپ را به صورت فنري از دستان خود پرتاب و راهي سبد كند . تمامي اين حركات تقريبا به صورت همزمان صورت مي‌گيرد، در نتيجه ورزشكار بايد از سطح توانمندي بالايي برخوردار باشد .
تجربه نشان مي‌دهد تنها يك مربي كاركشته و ماهر تمامي اطلاعات مورد نياز براي دستيابي به چنين مهارتي را در اختيار دارد كه او نيز در گذر زمان آنها را به دست آورده است . پس چه بايد كرد؟
شايد استفاده از فناوري‌هاي نوين راهي براي غلبه بر اين مشكل باشد .
بتازگي گروهي از محققان دانشگاه ميشيگان با همكاري يك شركت شناخته شده در زمينه طراحي و ساخت دستگاه‌هاي پيشرفته ورزشي دست به كار شده و با انتخاب رشته بسكتبال براي آغاز كار شيوه جالب توجهي براي بالابردن سطح توانمندي و مهارت ورزشكاران اين رشته ارائه كرده‌اند . كاري كه آنها انجام داده‌اند را مي‌توان با بياني ساده اين‌گونه بيان كرد كه با نصب حسگري مخصوص در توپ ، مربي ورزشكار را به‌طور لحظه به لحظه در جريان انجام تمرين با توپ و نحوه پرتاب‌هاي وي قرار مي‌دهد .
محققان شركت با همكاري محققان دانشگاه ميشيگان اين فناوري نوين را ارائه كرده‌اند و اميدهاي زيادي به كاربردي شدن آن در آينده‌اي نه چندان دور دارند. از آنجا كه در دل اين توپ يك حسگر پيشرفته نصب شده است ، مي‌توان اين توپ را نوعي توپ بسكتبال هوشمند عنوان كرد كه از قابليت‌هاي بالايي برخوردار است . يكي از مهم‌ترين اين قابليت‌ها زير نظر داشتن مهارت بسكتباليست در كار با توپ است . از زماني كه توپ در اختيار بسكتباليست قرار مي‌گيرد مربي مي‌تواند تمامي حركات وي را زيرنظر داشته باشد.
نحوه در اختيار گرفتن توپ ، شيوه پرتاب‌هاي كوتاه يا بلند و همچنين نحوه پاس‌كاري با ساير اعضاي تيم و حتي شيوه كوبيدن مداوم توپ به زمين از جمله مواردي هستند كه مربي مي‌تواند ورزشكار را از اين طريق مورد بررسي دقيق قرار دهد . نكته مهمي كه بسياري از ورزشكاران اين رشته از آن غافل هستند اهميت نحوه در اختيار گرفتن توپ و در ادامه كار با آن است . ظرافت خاصي كه در اين موارد نهفته است موجب شده بسياري از ورزشكاران اين رشته همواره در بازي با توپ مشكلات اساسي داشته باشند. مدار حسگري كه محققان در اين توپ قرار داده‌اند تنها 5 گرم وزن دارد و از اين رو مي‌توان گفت عملا تأثيري بر نحوه بازي معمول ورزشكار و تمرين وي با توپ ندارد . نكته مهم ديگري كه محققان اين پروژه به آن توجه داشته‌اند ، نحوه جاسازي كردن اين حسگر در دل توپ است. اين كار با دقت خاصي انجام شده است به‌طوري كه هيچ تأثيري بر پرواز توپ در هوا يا نحوه چرخش و اوج گرفتن آن ندارد.
از جمله حركاتي كه ورزشكاران رشته بسكتبال آن را به دفعات در طول بازي انجام مي‌دهند ، دريبل زدن و پرتاب توپ به سمت حلقه است . از اين رو استفاده از اين توپ جديد مي‌تواند نقش قابل توجهي در افزايش مهارت بازيكنان در انجام صحيح اين مهارت‌ها داشته باشد . در حالي كه بسكتباليست بازيكن مقابل خود را دريبل مي‌زند يا اقدام به پرتاب توپ به سمت حلقه
مي‌كند ، برد حسگر نصب شده در توپ اطلاعات چشمگيري را ثبت مي‌كند . اين اطلاعات به وسيله شتاب سنج و ژيروسكوپ موجود در دل اين برد به دست مي‌آيد.
اين مجموعه اطلاعات به دست آمده به‌طور بيسيم به رايانه‌اي كه كنار زمين و در اختيار مربي قرار دارد، ارسال مي‌شود . مربي مي‌تواند با استفاده از اين اطلاعات ارزشمند تمامي حركات با توپ ورزشكار را به‌طور تفكيك شده مورد بررسي قرار دهد . رايانه‌اي كه در اين مجموعه قرار دارد عملكرد بازيكن با توپ را با ضريب دقت بالايي مورد تجزيه و تحليل قرار مي‌دهد . مربي از اين اطلاعات مي‌تواند براي بهبود بازي با توپ ورزشكار خود استفاده كند. به عنوان مثال او متوجه مي‌شود كه بازيكن دست راست خود به استفاده از نيروي بيشتري هنگام ضربه زدن به توپ در زمان دريبل زدن بازيكن مقابل خود نياز دارد يا اين‌كه براي دريافت توپ ارسال شده از سوي هم تيمي‌ها با دست چپ نياز به استفاده از قدرت بيشتري دارد .
نكته مهم و اميدواركننده‌اي كه درخصوص اين فناوري نوين ديده مي‌شود آغاز استفاده از آن در دنياي واقعي است. از چندي پيش استفاده از توپ‌هايي كه اين حسگر مخصوص در آنها نصب شده‌ در يكي از ليگ‌هاي منطقه‌اي رده سني جوانان آغاز شده است. از زماني كه اين ابتكار عمل رنگ واقعيت به خود گرفته نتايج درخشاني به دست آمده تا آنجاكه محققان بر آن شده اند تا استفاده از آن در ساير رشته ورزشي ديگر نظير فوتبال، هندبال و واليبال را نيز عملي سازند. يكي از محققان اين پروژه گفته كه قرار است از سال آينده استفاده از اين فناوري نوين در توپ فوتبال به مرحله اجرا درآيد. فوتبال از جمله رشته‌هاي محبوب ورزشي در سراسر جهان به شمار مي‌آيد كه در سال‌هاي اخير با استفاده از فناوري‌هاي نوين تحولات چشمگيري در آن روي داده است. گذشته از فوتبال، استفاده از اين فناوري نوين در رشته گلف نيز يكي از چشم‌اندازهاي اصلي محققان است. از آنجا كه كوچك‌ترين بي دقتي در ضربه زدن به توپ گلف منجر به انحراف قابل توجه آن از حفره هدف مي‌شود ، محققان دانشگاه ميشيگان در نظر دارند براي ارتقاي هر چه بيشتر مهارت علاقه‌مند به اين رشته ورزشي استفاده از اين فناوري نوين در توپ اين رشته ورزشي را در اولويت كاري خود قرار دهند.
پيش‌بيني مي‌شود تا كمتر از 5 سال آينده استفاده از اين فناوري نوين در بسياري از رشته‌هاي ورزشي  توپی مورد استفاده قرار گیرد .
نتیجه گیری

فایل : 17 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...