مقاله کامل روشهاي جلوگيري از بارداري(تنظيم خانواده)

مقاله کامل روشهاي جلوگيري از بارداري(تنظيم خانواده)

عنوان تحقيق :
روشهاي ضد بارداري
استاد :
دكتر شهرام ممدوحي
تهيه كننده :
محمد مصطفي پند
درس تنظيم خانواده
روز دوشنبه ساعت 18 – 16 كلاس 221
فهرست
چگونه حاملگي به وجود مي آيد ………………………………………….3
روشهاي ضد بارداري ………………………………………………………….3
1-آميزش ناپيوسته …………………………………………………………4
2-آميزش انباشته …………………………………………………………..5
3-شستشو ……………………………………………………………………5
4-آميزش ساكسوني ………………………………………………………5
5-ژل ها و كرم هاي ضد حاملگي ………………………………………..6
6-ديافراگم هاي مهبلي ……………………………………………………7
7-قرص ضد بارداري ……………………………………………………….. 9
8-رفع حاملگي پس از مقاربت ………………………………………. 10
9-داروهاي ضد بارداري كاشتني ………………………………………… 11
10-كاندوم(كاپوت) ………………………………………………………. 12
11-بستن مجراي تناسلي مرد (وازكتومي) ……………………………13
12-بستن لوله هاي رحم ………………………………………………… 13
روشهاي ديگر ضد بارداري ……………………………………………….. 14
روشهاي ضد بارداري جديد ………………………………………………. 14
چگونگي حاملگي به وجود مي آيد
دستگاه تناسلي زن در شكل زير نشان داده شده است . اين دستگاه از خارج به داخل شامل فرج , مهبل , رحم , لوله هاي رحم و تخمدان ها است . در حول و حوش روز چهاردهم عادت ماهيانه , يك تخمك از يكي از تخمدانها پرتاب ميشود كه اين تخمك وارد لوله هاي رحم مي شود . براي اينكه اين تخمك تبديل به تخم گردد بايد مقاربت بين زن و مرد انجام شود و اسپرم مرد از طريق انزال , وارد رحم گردد . اسپرو خود را به تخمك مي رساند و با آن لقاح مي كند و تخم به وجود مي آيد . تخم در مخاط رحم جايگزين مي شود و پس از گذشت 9 ماه تبديل به جنين كامل مي شود و به دنيا مي آيد .
روشهاي ضد بارداري
تا كنون روشهاي گوناگون و متعددي براي پيشگيري از آبستني ابداع شده است كه برخي از آنها بعلت زيان آور يا خطر ناك بودن , بتدريج كنار رفته و فراموش شده است . مطالب اين تحقيق شامل آخرين تحقيقات در مورد روشهاي ضد بارداري مي باشد .
آميزش ناپيوسته
اولين تجربه بشر در مورد جلو گيري از بارداري , روش (( آميزش ناپيوسته )) است . اين روش در تمام دنيا انجام شده و به اسامي مختلفي از قبيل روش ناكام و مراقب بودن ناميده مي شود . در اين روش , مرد در هنگام انزال , آلت تناسلي خود را از مهبل خارج مي كند تا مايع مني وارد دستگاه تناسلي زن نشود. به اين ترتيب از حاملگي جلوگيري بعمل مي آيد . از آنجا كه روش آميزش ناپيوسته نياز به تعليمات خاص و ابزار ويژه اي ندارد , به اندازه كافي مورد توجه قرار نگرفته است . اين روش در هر شرايطي قابل انجام است و هيچگونه عوارضي براي زن يا مرد ايجاد نمي كند . با انجام اين روش , خطر ابتلا زن به سرطان دهانه رحم كاهش مي يابد و بعنوان يك را پيشگيري از سرطان رحم بشمار ميرود .
فوائد : اين روش نياز به صرف هزينه , آماده سازي قبلي , وسايل خاص و اقدامات پزشكي ندارد
. اين روش براي زن هيچگونه عوارضي ندارد و در هر شرايطي قابل انجام است . در برخي مطالعات , خطر حاملگي در اين روش 17 درصد محاسبه شده است در حالي كه خطر حاملگي در استفاده كنندگان از كاندوم و ديافراگم 14 درصد و در روش پرهيز دوره اي 38 درصد بوده است . توجه داشته باشيد كه ريختن مقداري از مايع مني در اطراف دستگاه تناسلي خارجي زن خطر جدي از نظر حاملگي ندارد و احتمال حاملگي در آن بسيار ناچيز است .
مضرات : تعدادي عوارض فيزيكي و رواني براي اين روش ذكر شده است ولي هيچيك قابل توجه نيست . مهمترين مسئله در اين روش عدم تمايل برخي افراد براي آميزش انباشته است و بهترين كار آن است كه زوجين از ابتداي ازدواج به اين روش عادت كنند .
2-آميزش انباشته
در اين روش مرد بايد از انزال جلوگيري كند و هر بار كه احتمال انزال پيش مي آيد بايستي آلت تناسلي را خارج نمايد و بوسيله تمركز رواني از انزال جلوگيري كند . به اين ترتيب مقاربت طولاني و پر لذت براي زن و مرد ( بويژه زن ) فراهم مي شود . در اين روش اصلا انزالي صورت نمي گيرد . آميزش انباشته روش نسبتا دشواري است و براي همه كس قابل انجام نمي باشد و مطالعات زيادي در مورد آن انجام نشده است . خطر حاملگي در اين روش , نسبتا زياد است و جز روشهاي ضد بارداري مطمئن بحساب نمي آيد .
3-شستشو
در زمان جنگ جهاني دوم در امريكا يكي از پر طرفدارترين روش هاي جلو گيري از بارداري ((شستشو)) بود و در حدود يك سوم زنان از اين روش استفاده مي كردند . در اين روش , بلافاصله بعد از مقاربت , زن مهبل خود را بوسيله دوش مهبلي مخصوص اين كار , كاملا شستشو مي دهد . براي شستشو مي توان از سركه , آب نمك يا كوكا كولا استفاده كرد . ((شستشو )) بطور كلي روش موفق و موثري در جلوگيري از بارداري نيست و در صورت عدم رعايت مسائل بهداشتي ممكن است منجر به عفونت دستگاه تناسلي گردد . به عقيده اكثر
متخصصين , روش شستشو هيچ حفاظتي در برابر حاملگي ايجاد نمي كند . زيرا ظرف چند ثانيه پس از انزال , اسپرم ها وارد رحم مي شوند و وقتي كه شستشو انجام ميشود اسپرم هاي داخل مهبلي خارج ميشوند .
4-آميزش ساكسوني
در اين روش , مرد در هنگامي كه احساس مي كند انزال در شرف وقوع است , فورا با دست خود ناحيه بين مقعد و بيضه ها ( محل عبور مجراي ادرار ) را فشار مي دهد و تا زماني كه انزال ادامه دارد اين فشار را ادامه مي دهد تا مني از آلت خارج نشود . در اين حالت هيچگونه مايعي از آلت خارج نمي شود و مني وارد مثانه ميشود و در هنگامي كه مرد ادرار مي كند مايع مني با ادرار خارج خواهد شد . در برخي اقوام , زن موظف است در هنگام مقاربت اين فشار را در ناحيه مذبور وارد نمايد تا مايع مني خارج نشود . آميزش ساكسوني اخيرا در امريكا تحت عنوان ((روش الماس )) مورد توجه قرار گرفته است . ولي بطور كلي ايده آلي بشمار نمي آيد چون براي مرد زياد رضايت بخش نيست و مي تواند موجب آسيب مجراي ادرار و خون شاشي شود . قدرت ضد بارداري اين روش نيز زياد نيست و احتمال بارداري در آن قابل توجه است .
5-ژل ها و كرم هاي ضد حاملگي
ژل هاي ضد بارداري كه در واقع , مواد شيميايي اسپرم كش هستند , يكي از وسايل پيشگيري از حاملگي بشمار مي آيند . اين مواد , قبل از آميزش , در مهبل قرار داده مي شود و از رسدن اسپرم به تخمك و ايجاد حاملگي جلوگيري مي كنند . اين مواد به صورت شياف مهبلي , ژل , كرم , خمير , كف و اسپري وجود دارد . يكي از انواع اين مواد كه در ايران وجود دارد كرم نونوكسينول 9 است كه بايد حداكثر 1 ساعت قبل از مقاربت (10 دقيقه قبل از مقاربت بهتر است ) مقداري از كرم با آپليكاتور (لوله) بداخل مهبل ريخته مي شود . قبل از هر بار مقاربت , استعمال كرم ضروري است . مدت اثر آن 1 ساعت است و پس از آن در صورت نياز بايد دوباره استعمال گردد . قبلا برخي محققين عقيده داشتند
كه مصرف اين كرم مي تواند موجب ناهنجاري جنين شود البته اين مسئله امروزه مردود شناخته شده است . بعد از مقاربت , شستن مهبل ضروري نيست و در صورت نياز به شستشو بايد شستشوي مهبل حداكثر تا 6 ساعت بعد از مقاربت به تعويق افتد . در صورت مصرف اين كرم ممكن است سوزش يا تحريك مهبل يا آلت تناسلي مرد عارض گردد كه معمولا خفيف است ولي در صورت شدت بايد مصرف كرم قطع شود . نام تجاري اين كرم دلفن (Delfen) است . متاسفانه خطر حاملگي در اين روش نسبتا بالا است و به 7/17 درصد مي رسد .
6-ديافراگم هاي مهبلي
ديافراگمها وسايلي هستند كه در مهبل زن قرار داده مي شود تا از ورود اسپرم به رحم و ايجاد حاملگي جلوگيري شود . براي استفاده از ديافراگم بايد 2 وجود داشته باشد اول اينكه زن , هوش و فرهنگ كافي براي قرار دادن ديافراگم در مهبل خود را داشته باشد و دوم اينكه قبلا فرزندي به دنيا آورده باشد چرا كه قرار دادن ديافراگم براي زناني كه تا حبال زايمان نكرده اند چندان رضايتبخش نيست .
انواع ديافراگم هاي مهبلي : در شكل زير انواع دافراگم هاي مهبلي نشان داده شده است :
ديافراگم : ديافراگم , رايج ترين وسيله مسدود كننده مهبل است كه براي جلوگيري از حاملگي بويژه در كشورهاي غربي به كار مي رود و براي اكثر زنان , راحتترين وسيله مي باشد .

فایل : 15 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط