مقاله کامل در مورد ایدز

مقاله کامل در مورد ایدز

ايــــــدز
نام و نام خانوادگي:
گل آرا صفرداد مروي و فاطمه مهدوي
معلم:
سركار خانم اژدري
درس حرفه و فن
منبع از كتاب : ايدز و برنامه ريزي آموزشي نويسنده: مايكل جي. كلي ترجمه : ارسطو صفياري
آموزش و پيشگيري از HIV
چشم انداز هاي برنامه ريزي
چشم اندازهاي اصلي برنامه ريزي براي آموزش دربارة /HIV ايدز به شرح زير هستند:
نقش آموزش در پيشگيري از گسترش بيماري‏، و
اثرات بيماري در سيستم آموزشي
رويكردهاي مبتني بر چشم انداز نخست‏، تا حد زيادي ولي نه به طور كامل، مربوط به برنامه هاي درسي و آموزشي و نحوة سازماندهي و اجرايي است و به همين ترتيب شيوه هاي مبتني بر چشم انداز دوم با مسايل سازماني‏، ساختاري، عرضه ، تقاضا، منابع وكيفيت آموزش در ارتباط است.
اين دو شيوه مربوط به اين دوچشم انداز كاملاً از يكديگر مجزا نيستند و بخش هاي هر كدام در مورد ديگر قابل استفاده مي باشد.
بدون در نظر داشتن چگونگي اثرات ايدز بر عرضه، تقاضا و منابع جنبه هاي كيفي اقدامات آموزشي، نمي توان نقش معيني را براي آموزش در مبارزه با گسترش ايدز در نظر گرفت.
مسايل ساختاري و سازماني را تقريباً و هميشه بايد با موضوعات برنامه هاي آموزشي در نظر گرفت و به همين ترتيب شرايطي كه عرضه، تقاضا ، منابع و كيفيت آموزش را تحت تأثير قرار مي دهند مفاهيم مهمي براي مفاد برنامه هاي آموزشي و نحوة‌سازماندهي و اجرايي در بردارند.
نقش آموزش درازمدت در مقابله با /HIV ايدز
آموزش در به وجود آوردن شرايطي كه منجر به پيشگيري از ايدز مي شود نقش به سزايي دارد . مهم ترين راه هايي كه باعث پيشگيري مي شوند عبارت اند از:
تاثير در رشد اقتصاد ملي و كاهش فقر؛
افزايش تمايل افراد در مراجعه به مراكز خدمات بهداشتي و دريافت كردن پيامهاي بهداشتي،‌درك آنها و عمل به آنها؛
افزايش سلامتي از طيق اطلاعات تغذيه اي بهتر و پتانسيل اقتصادي ؛
كاهش نابرابري موجود بين زن و مرد كه يكي ازمهم ترين عوامل شيوع ايدز است؛
توانمند سازي درمردم براي دفاع از حقوق خود و غلبه بر تبعيض و ننگ؛
گسترش درك و عمل در زمينه هاي حقوقي، روابط و مسئوليت فردي.
البته آموزش تنها راه پيشگيري از ايدز و كاهش فقر نيست، ولي يكي از عوامل حياتي در پيشگيري در درازمدت به شمار مي رود. به گفتة
اوكسفام «آموزش قوي ترين سلاح در برابر فقر است. جان انسان ها را نجات مي دهد. و براي آنها شرايط زندگي بهتري را به وجود مي آورد» (اوكسفام، 1999،‌ص 4). آموزش مي تواند سلاحي قوي در مقابل انتقال HIV باشد.
چنين ديدگاهي بعدي جديد به «آموزش همگاني» (EFA) مي بخشد. آموزش همگاني توسط برنامه ريزان آموزشي به طور هم زمان مي تواند از سرايت ايدز جلوگيري كند و از سوي ديگر شرايط بازدارندة آموزش همگاني انتقال، ايدز را تشديد مي كند. تعهد شركت كنندگان در همايش آموزش جهاني، آنها را براي فراهم سازي تمام احتياجات يادگيري كودكان و بزرگسالان و دسترسي همگاني به اطلاعات پيشگيري از آلودگي به بيماري در روابط جنسي متعهد مي كنند (اصل 7 همايش داكار) كه نهايتاً منجر به جلوگيري از سرايت ايدز مي گردد.
اثرات HIV / ايدز بر دانش آموزان احتمالي نظام آموزشي
/HIV ايدز بر كساني كه به طور بالقوه مي توانند به نظام آموزشي وارد شوند به صورت هاي زير اثر مي گذارد:
سير پرشتاب صعودي تعداد كودكان يتيم؛
فشار عظيم مشكلات كودكان يتيم بر خانواده ها و خدمات رفاهي عمومي؛
افزايش تعداد كودكان خياباني؛
توليد درآمد براي بچه هايي كه مسئوليت مالي خانواده را عهده دار هستند و نيز تامين هزينه هاي معيشت يتيمان ، فقرا، ‌دختران و كودكان خياباني.

فایل : 26 صفحه

فرمت : Word

27900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط