مقاله کامل بررسی مدیریت هزینه

مقاله کامل بررسی مدیریت هزینه

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیلآموزشکده فنی و حرفه ای سما
بررسی مدیریت هزینه
نگارشفاطمه مرادی زرگر
900600608
استاد راهنماآقای عادل شاه ولی زاده
پروژه برای دریافت درجه کاردانیرشته حسابداری
بهار 92
به نام خداوند حسابگر و حسابساز و حسابرس و حسابدار زمین و آسمان و هر آنچه در اوست.
دانش هر فرد نه دارایی اوست نه سرمایه او
بلکه بدهی او به جامعه است.
چكيده:
هزینه‌یابی برمبنای هدف، به عنوان یک ابزار اساسی و کارآمد مدیریت، جهت مدیریت هزینه و کاهش بهای تمام شده محصولات، رویکردی همه‌سویه را به مرحله طراحی محصول دارد.در این شیوه، براساس تحقیقات بازار، قیمت فروش محصولات، پیش زا شروع فرآیندهای تولیدی پیش‌بینی؛سپس سعی می‌شود، محصولی با بهای تمام شده از پیش تعیین شده، طراحی و تولید گردد؛تا بتواند سود موردنظر مدیریت را تأمین کند و در عین حال، از کیفیت مطلوب و شرایط رقابتی برخوردار باشد؛به گونه‌ای که رضایت مشتری به شیوه‌ای شایسته جلب شود. اجرای فرآیند هزینه‌یابی برمبنای هدف، تحت تأثیر عوامل و شرایط محیطی است؛تا جایی که این شرایط، تعیین می‌کننند، آیا زمینه‌های کافی، برای اجرای این شیوه وجود دارد یا خیر؟یا به عبارتی ضرورت استفاده از آن احساس می‌شود یا خیر؟و در صورتی که بخواهیم از این شیوه، استفاده کنیم، شرایط محیطی و بستر مناسب برای اجرای آن وجود دارد یا خیر؟شناسایی شرایط محیطی و الزامات به کارگیری یک شیوه از این حیث می‌تواند دارای اهمیت باشد؛زیرا در صورت به کارگیری یک شیوه، بدون آشنایی با کارکردها و مزایای آن و عدم شناسایی عوامل مثبت و منفی مؤثر بر اجرای آن، از سویی می‌تواند به هدر رفتن منابع مادی و انسانی هنگفت و قابل توجه، منجر شود.از سوی دیگر، منطقی بودن و علت استفاده از یک شیوه را نیز زیر سؤال می‌برد.
واژگان کلیدی:
1.مدیریت هزینه 2.هزینه‌یابی برمبنای هدف 3.بهای تمام شده برمبنای هدف 4.قیمت فروش برمبنای هدف
فهرست مطالب
مقدمه د‌
تعريف مدیریت هزینه 2
ABM مدیریت بر مبنای فعالیت 2
اهداف مدیریت بر مبنای فعالیت 3
مقایسه دو روش ABM و سنتی 3
وظایف مدیریت بر مبنای فعالیت 3
شرایط ایجاد یک سیستم حامی ABM 3
دلایل به کارگیری  ABM 4
اصول اساسی ساختار ABM 4
هزینه یابی برمبنای فعالیت ABC 5
مراحل اجرایی روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت ABC 5
محاسبات بر اساس هزینه یابی بر مبنای فعالیت ABC 8
:ABB بودجه بندي برمبناي فعاليت با 12
چرا اجراي ABB ضرورت دارد ؟ 12
هدف ABB چيست ؟ 13
كاربردهاي  ABB: 13
هزينه یابی برمبناي هدف TC: 16
هزينه يابي هدف :TC 16
شش اصل عمده در هزينه يابي هدف 16
1-هزينه يابي قيمت بازار : 17
2- مشتري مداري: 17
3-تمرکز بر فرآيند طراحي : 17
4- همکاري سيستمي (عملکرد متقابل واحدها): 18
5- هزينه يابي چرخه عمر محصول : 18
6- مشارکت زنجيره ارزش: 19
مفهوم هزينه يابي بر مبناي هدف :TC 19
هزينه يابي هدفTC  در مقايسه با روش سنتي مديريت هزينه : 19
مباني نظري هزينه يابي هدف :TC 20
هزينه يابي كايزنKCبهبودمستمرامور: 20
مفاهيم كايزني: 20
كايزنKCوكنترل كيفيت جامع: 21
كايزنKCدربرابرنوآوري: 22
كايزنKCوهزينه يابي: 22
1-شناخت مشكلات وضع موجود 2-چاره جويي 3-تجزيه وتحليل مشكل 4-رديابي يامشخص نمودن علل مشكل 5-پيش بيني ومشخص نمودن تدابيرلازم 22
هزینه یابی کیفیت QC: 23
اهداف مدیریت هزینه: 27
نقش مديريت هزينه در كاهش هزينه: 30
ضرورت مدیریت هزینه: 31
اصلاح الگوي مصرف و لزوم مديريت هزينه : 33
سیستم های اطلاعاتی حسابداری و ارتباط آن با مدیریت هزینه: 34
تحليل راهبردي هزينه، پارادايم كليديِ مديريت هزينه : 35
ضرورت مديريت هزينه و تعيين قيمت هدف : 36
1) تداوم اضافه ظرفيت : 36
4) باقي ماندن بهترين‌ها در صحنه رقابت : 37
روش هاي اصلي مديريت هزينه : 37
مراحل تعيين قيمت هدف: 38
نگرش ساپكو در مديريت هزينه : 39
نتیجه گیری 40
منابع و ماخذ : 41
مقدمه
پیشرفت سریع و شگرف تکنولوژی همراه با افزایش روز افزون رقابت در بازارهای جهانی، مدیران واحدهای اقتصادی از جمله بانکها را ناگزیر به ارائه خدماتی مطلوب به مشتریان و در عین حال با كمترین بهای تمام شده نموده است. این انتظارات، الزامات بیشتری را از لحاظ تامین اطلاعات موردنیاز مدیران، برای سیستم حسابداری ایجاب می كند. فراهم نمودن این اطلاعات مستلزم داشتن سیستمی کارآمد با نگاه به شرایط رقابتی و اوضاع اقتصادی، ممکن است. بسیاری از واحدهای انتفاعی، سیستم های سنتی هزینه یابی خود را با “سیستم های مدیریت هزینه”جایگزین می کنند. در سیستم مدیریت هزینه، هزینه هر یک از فعالیتها، اندازه گیری شده و هزینه های بدون ارزش افزوده، مشخص و زمینه تقلیل و حذف آنها فراهم می گردد. تاکید بر سیستم مدیریت هزینه موجب می شود تا محصولات و خدماتی با کیفیت برتر و کمترین بهای تمام شده ممکن تولید و ارائه گردد، در این صورت توان رقابت واحدهای انتفاعی افزایش خواهد یافت. در مقاله حاضر سعی گردیده ضمن معرفی مزایای حسابداری مدیریت، مدیریت هزینه در شرایط رقابتی نیز بررسی گردد. در موسسات انتفاعی انجام تولید و ارائه خدمات مستلزم صرف هزینه های ثابت و متغیر می باشد، اینکه تولید کالاها و ارائه خدمات به چه قیمتی صورت گیرد تا ضمن حفظ سهم بازار، سودی معقول نیز برای موسسه کسب گردد سوالی است که پاسخ به آن نیازمند شناخت روشهای هزینه یابی است.بسیاری از واحدهای اقتصادی بتدریج از دیدگاه حسابداري بهای تمام شده سنتی فاصله می گیرند و به ایجاد “سیستم مدیریت هزینه” تمایل نشان می دهند. هدف اصلی از ایجاد مدیریت هزینه، کاهش بهای تمام شده خدمات (هزینه های ثابت و متغیر) جهت کمک به افزایش سودآوری است. اهداف مهمی مانند سودآوری، رشد سهم بازار، خودكفایی مالي، حداقل كردن بهای تمــام شده، تنوع محصولات و خدمات، افزایش كیفیت محصولات و خدمات ارائه شده و…… در موسسات انتفاعی كه به طور مكرر مورد تاکید مدیران و متخصصان مالی قرار می گیرند به نحوی با مدیریت هزینه در ارتباط می باشند. یکی از ابزارهای نوین جهت تحقق اهداف فوق سیستم محاسبه بهای تمام شده کالاها و خدمات بر مبنای “هزینه یابی مبتنی بر فعالیت” است، این سیستم از طریق بازنگری اطلاعات مالی (ترازنامه ای وسود و زیانی) موسسه، شناسایی فعالیتهای اصلی، تعیین هزینه عملیاتی هریک از فعالیت ها، انتخاب عوامل ایجاد هزینه و محاسبه هزینه های عملیاتی مربوط به هر یک از موضوعات هزینه، نسبت به ارائه اطلاعات به مدیران اقدام می کند. از طرف دیگر و بر خلاف گذشته که از حسابداران به عنوان محاسبه کنندگان اعداد و ارقام یاد می کردند، امروزه عدم وجود حسابداری مدیریت در موسسات انتفاعی دور از ذهن بنظر می رسد، بطوریکه ارائه راهکارهای گوناگون جهت مدیریت کردن هزینه ها به یکی از مهمترین وظایف آنها تبدیل شده است.
اهداف و فرضیات
۱) اندازه گیری بهای تمام شده منابعی که در راه انجام فعالیتهای اصلی۲) تشخیص و حذف اقلامی از هزینه که ارزش افزوده ایجاد نمی کنند؛۳) تعیین کارایی و اثربخشی فعالیتهای اصلی انجام شده در واحدهای اقتصادی؛۴) تشخیص و ارزیابی فعالیتهای جدیدی که می تواند عملکرد آینده سازمان را بهبود بخشد.
ABM مدیریت بر مبنای فعالیت
مدیریت بر مبنای فعالیت ABM رویکرد فلسفه مدیریتی است که ضمن آن بنگاه اقتصادی بمثابه مجموعه ای از فعالیتهای بهم پیوسته درنظر گرفته می شود که فعالیتها در نهایت باید درخدمت ارزش آفرینی برای مشتریان قرار گیرند . مدیریت بر مبنای فعالیت بر این فرض استوار است که در یک بنگاه اقتصادی ، انجام فعالیتها موجب ایجاد هزینه می گردد و بنابراین از طریق اعمال مدیریت بر فعالیتها ،‌مدیریت بر هزینه ها قابل اعمال خواهد بود . هدف مدیریت بر مبنای فعالیت: هدف مدیریت بر مبنای فعالیت عبارت است از پاسخگوئی به نیاز مشتریان با حداقل استفاده از منابع سازمان .
اهداف مدیریت بر مبنای فعالیت
بهبود منافع با معرفی فرصتهای ارزش آفرین
 اندازه گیری هزینه منابعی که در اجرای فعالیتهای اصلی واحد یا سازمان مصرف می شوند.
 تشخیص یا حذف هزینه هایی که مربوط به فعالیتهای غیر ارزش زا هستند.
 ایجاد فرایندها و فعالیتهایی که مشتری حاضر است برای آن پول بپردازد.
 تعیین معیار جهت فعالیتها
 حمایت از تیم سازی
 تعیین کارایی و اثربخشی تمام فعالیتهای انجام شده در واحد یا سازمان
مقایسه دو روش ABM و سنتی
بودجه بندی سنتی و گزارشهای مقایسه ای: در این روش ، هزینه ها را برحسب حوزه های مسئولیت ( دوایر ) تفکیک می نماید ، درحالیکه در رویکرد مدیریت بر مبنای فعالیت ضروری است هزینهها برحسب فعالیتها تفکیک شده و بر این اساس اطلاعات سودمندی درخصوص بازده و نتایج هریک از فعالیتها و تحلیل و مقایسه هزینه های انجام یافته با نتایج (خروجی های) هریک از فعالیتها بدست

فایل : 51 صفحه

فرمت : Word

36900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط