info@articlefarsi.ir پشتیبانی 10 صبح تا 2 شب ادرس

مقاله فارسی روشهاي آموزش زبان فارسي آهنگ جمله های كوتاه و آموزش آن د ر زبان فارسی پایه

مقاله فارسی روشهاي آموزش زبان فارسي آهنگ جمله های كوتاه و آموزش آن د ر زبان فارسی پایه

روشهاي يادگيري زبان فارسي
آهنگ جمله های كوتاه و آموزش آن د ر زبان فارسی پایه
ما در این خلاصه فقط فهرست مطالب مقاله و هدف از نگارش آن را با ذكر دو سه مثال توضیحی و چند آهنگ نگاره در این جا آورده ایم . مقاله كه به سی و پنج صفحه محدود می شود، نگاهی تازه دارد به مسئله علمی و بر نامه دار شدن آموزش و یادگیری زبان فارسی پایه و برنامه ریزی كتاب های اموزش فارسی به بیگانگان در سه سطح پایه، میانه و پیشرفته كه می توان این نوع آموزش و یادگیری را بر پایه 400 تا600 ساعت كار مفید در كلاس تنظیم كرد وآموزش فارسی پایه را با یكی از شیوه های سمعی و شفاهی، سمعی و بصری ساخت یكپارچه و یا رهواره پویا و آسان ارتباط زبانی كه در شرایط فعلی تخصص های استادان زبان مناسب ترین و ارزان ترین راهكار آموزش و یادگیری جمله های كوتاه و ساده است. پیاده كرد. چون با این شیوه هم می توان به ریشه دار كردن عادت های زبانی پرداخت و هم در زمان و جای مناسب بسته به نیاز فارسی آموزان از آموزش نكات ساده دستور زبان فارسی تا آن جا انبا شته شدت قاعده ها ما نع یا د گیری ها نشود، غفلت نورزید و در نتیجه برای فارسی آموزان عا شق و دلباخته به شعر، مقدمات فهم و درك كا مل شعركهن وشعر نو فارسی را به راحتی فراهم آورد.
آهنگ جمله های كوتاه و آموزش آن د ر زبان فارسی پایه
در این مقاله تلاش می شود ابتدا ساخت های جمله های كوتاه فارسی را بررسی كنیم واز خلال الگو های كوتاه و ساده فارسی محاوره و نوشتاری، آهنگ جمله های خبری، پرسشی، امری و تعجبی را كه نشانگر روح زبان فارسی است، با آهنك نگاره های رایانه ای ارا ئه دهیم و در ثانی اهمیت كاربرد این الگو های آهنگین و آهنگینه ها و درنگینه ها ی را درون پدیده های زبرزنجیری فارسی گفتاری خودجوش Spontané با بهره گیری از راهواره ارتباطیApproche communicative[1] و كار برد گفتگو در آغاز و استفاده فراوان از انواع تمرین ها ی ساختاری Les exercices structuraux ، تمرین های دستوری و تمرین های تلفظی در امر آموزش، یادگیری و پریاد گیری ساخت های واجی، صرفی و نحوی نظام زبان فارسی به بیگانگان نشان دهیم0 جادارد اضافه كنیم كه با طرح این سئوال اساسی چه راهكار و راهواره ای را در آموزش فارسی به خارجیان باید بر گزید؟ به بحث بنیادی آموزش و یاد گیری زبان فارسی ادامه داده ایم و به منظور دستیابی به راهكار های سودمند آموزش زبان فارسی پایه، نگاهی بس كوتاه به روش های آموزش زبان های زنده ا ندا خته ایم و كم
هزینه ترین وكارسازترین روش ها ی آموزش فارسی را شرا یط كنونی برگزیده ایم 0
ساخت جمله های كوتاه و ساده
جمله در فارسی، همچون ساخت جمله در زبان فرانسه، یا سا ده است یا پیچیده. جمله سا ده هم جمله ای است كه در سا ختمان آن تنها یك فعل وجود دارد و ساخت این گونه جمله ها با سازه های اصلی آن همراه است و ما در ا ین نوشته به بررسی ساخت و سامان این گونه جمله ها و واژه آرا ئی درون ساخت ها در زنجیره گفتار خواهیم پرداخت.و اما جمله های ساده ولی بس كوتاه دیگری هم در فارسی بسیار بسیار فراوان است كه از به هم پیوستن یكی از مقوله های اسم، صفت، قید، مصدر، انواع ضمیر( ضمیر اشاره، ضمیر فاعلی، ضمیر پرسشی) و بلا خره اسم خاص، اسم مكان و علا مت منفی با شناسه های فاعلی یا دقیق تربا پسوند های فاعلی، در این جمله واره های كوتاه، به كلمه پیش از خود پیوند می خورند و بدون فعل را بطه، فقط در زمان حال، جمله های دو هجائی، سه و چهار و پنج هجائی خوش آهنگ و خوش تركیب بسیار ساده ای را پدید می آورند0 این گونه عبارت وجمله واره ها كه بسیار ساده ساخت می پذیرند و همیشه با حضور ضمایر فاعلی و هم بدون آن ضما یر كه اختیاری می با شند، مفاهیم تازهای
را در قالب كلمه ها، واژه های دستوری و پرسشوا ژه های پسوند پذیر، دردسترس گویشوران زبان فارسی ( و نیز گویشوران دری وتاجیكی ) قرا رمی دهند0 ا ین گونه ساخت پذیری و زایا ئی زبان تا آن جا كه نگارنده آگاهی دارد خاص زبان فارسی، زبان تركی وزبان كردی ودیگر گویش های هم ریشه با این زبان ها است. این ویژگی زا یا در آموزش ویا دگیری زبان فارسی پایه بسیار كار سازو مفید می باشد واگر استا د آموزش زبان فارسی از فن آوری های روش های تدریس به خوبی بهره گیرد و مراحل یادگیری معنی دار را با دقت كامل در كلاس خود دنبال كند، به آهنگ و روند یادگیری شتاب خا ص و تندی می بخشد و زبان آموز را در كوتاه ترین زمان ممكن به سوی تولید و باز گو كردن و به زبان آوردن جمله های خود جوش و خوش آهنگ ساده و كوتاه بدون فعل رابطه و حتی بی فعل می كشاند 0در ادامه بحث خواننده آگاه به آموزشكا وی[2] و روشكا وی شیوه ها و راهكار های آموزش زبان های زنده و آشنا به چگونگی آموختن و كسب زبان در كلاس های آموزش زبان فارسی به بیگا نگان، به كار آئی این گونه جمله های كم هجا و ساده كه درشعرو نثرامروز و نیز شعر كهن زبان فارسی هم فراوان به چشم می خورند و اغلب هم این گونه پدیده ها و ساخت ها از شعركهن فا رسی گرفته شده اند، اذعان خواهد كرد0 یاد آوری می شود كه دراین مقاله به بررسی جمله های پیچیده و باز شناسی الگو های آهنگین انواع این گونه جمله ها
نپرداخته ایم و ارا ئه این بررسی دقیق و مو شكا فا نه را یا نه ای را به فرصتی دیگر نهاده ایم0
ساخت جمله های ساده با نهاد و گزاره
سازه های اجباری و اختیاری در جمله های ساده
ساز و سامان واژه ها در جمله های ساده
ساخت جمله واره های كوتاه و ساده با نهاد و گزاره بدون فعل و تك گزاره ای
سازه های اجباری و اختیاری جمله واره های كوتاه و سا ده
ساز و سامان واژه ها و پسوندهای فاعلی در جمله وا ره های كوتاه و ساده
هد ف از آموزش زبان فارسی به خا رجیان
خارجیان سوای هد ف های دیگر آیا فقط برای دستیابی به شعر پارسی، زبان فارسی می آ موزند؟
گفتگو ها ی آغا زین در فا رسی حرف بزنیم
انواع تمرین های سا ختاری در فارسی حرف بزنیم
ابزار رایانه ای و پیكره زبانی در پردازش پد یده های زبر زنجیری گفتار خود جوش
انواع الگو های آهنگین جمله ها و جمله واره ها در فارسی حر ف بزنیم
ساخت بند شفاهی در آهنگ نگاره ها
الگو های آهنگین جمله های خبری
الگو های آهنگین جمله های پرسشی با پرسشواژه ها ( كلمه های پرسشی )
درجمله پرسشی گل ها را كی زد؟ می بینیم كه گوینده به جای جمله كی گل ها را زد؟ بر متمم بیواسطه گل ها تا
كید داشته است و منحنی آهنگ روی گروه اسمی گل ها خیزان و افتان شده است. واما منحنی آهنگ پرسش روی پرسشواژه كی با دو پرش خیزان-افتان و خیزان در نهایت روی بن ماضی فعل زدن افتان می شود و تا سطح یك همزان با كشش چهل صدم ثانیه ای و فرو نشستن شدت پائین می آید و پایان هسته آهنكین رقم می زند. منحنی اهنگ جمله پرسشی پرسشواژه ای با تمام ویژه گی ها یش با ید همزمان با الگوی شفاهی ثا بت، آموخته شود و این امر با تشكیل عادت های زبانی ونیز نفوذ دادن این گونه ساخت های الگو های آهنگین از راه خوب شنیدن و خوب درك كردن وآموزش معنی دار الگو های شفاهی امكان پذیر نیست. یك استاد ورزیده زبان فارسی هرگز نباید به توضیح قاعده خشك فاعل یا ضمیر فاعلی پرسشی و مفعول و فعل وزمان آن شاره كند. چنین استادی باید دل بسوزاند و برای این ساخت دو تمرین ساختاری هر كدام را با ده دوازده سئواو جواب تهیه و با صدای اهل زبان ضبط كند و برای فارسی آموزان خود امكان طبیعی آمختن زبان فارسی را فراهم كند. بدیهی است كه در مرحله ای پیشرفتة آموزش آگا ها نه دستور زبان فارسی بسیار آسان و دلچسب برای فارسی آموزان خواهد بود.
اگر به آهنگ نگاره بالا جمله پرسشی بالا توجه كنیم می بینیم كه آهنگ جمله روی تك هجای كلمه قند اوج می گیرد و خیزان است. و اما منحنی آهنگ پرسشواژه كو با اند كی خیز روی مصوت /او/ سی صد م ثا نیه كشش پیدا می كند و همزمان با كشش یا د یرش هجای باز، منحنی اهنگ روی كلمه تكیه دار پرسشواژه افتان می شود. منحنی آهنگ علی در د وهجای باز آن قوسی و خیزان و افتان است.
گوئی هجای پایانی چهل صد م ثانیه كشیده می شود وتكیه پایانی واژه د ر جمله هم جا به جا نشده و با ز هم بر همین هجای پایانی نشسته است وعلی رقم حا لت ندائی آن تكیه به هجای اول انتقال پیدا نكرده است.
این الگوی آهنگین یكی از الگوهای پرسشی زبان فارسی می باشد كه باید فارسی آموز آن را با تمام ویژه گی های زنجیری و زبر زنجیری همچون آهنگینه ها، درنگینه ها، تكیه ها وكشش هجا ها یا كشش مصوت ها به خوبی به ذهن بسپارد و به هنگام برقراری ارتباط زبانی با فارسی زبانان عین همین جمله پرسشی پرسشواژه ای را همچون اهل زبان تولید كند و از شنونده اش پاسخ مناسب بگیرد.حال باید د ید چگونه می توان فارسی آموز تازه كار را به خو د كار گونگی رسانید؟ روش كار بسیار ساده وآسان است. ما ا ین ساخت چهار هجائی را از گفتگوی آغا زین درس سوم فارسی حرف بزنیم گرفته ایم و دو تمرین ساختاری هر تمرین بالغ بربیست سئوال وسی پاسخ كوتاه سه تا چهار هجائی ساخته ایم وتمرین ها را با همان ویژه گی های تلفظ اهل زبان ضبط كرده ایم تا آهنگ جمله ها را ثابت نگهداریم و به فارسی آموزان امكان جذب و همگونی ساخت ضبط شده ای را بدهیم كه آهنگ الگوی گفتاری آن در تمام طول آموزش و یادگیری درون ساخت های پایه زبان، همواره ثابت است و همیشه هم یكنواخت به گوش او می رسد و چون سا خت الگوی های شفاهی جمله های كوتاه كم هجا و ثابت است، فارسی آموز با اشتیاق و علا قه آن ها را به یاد می سپارد و در نتیجه كار برد بعدی این ساخت ها را از آن خود می كند و آن ها را به تملك خود در می آورد و كاربرد و كار كشی از این ساخت

فایل : 8 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...