مقاله فارسی تحقیقات زیستی

مقاله فارسی تحقیقات زیستی

عنوان آزمایش : میوگرافی یا ثبت یک قویچ عضله
وسایل و مواد مورد نیاز : ران قورباغه ـ نخ ـ یک منبع برق ضعیف ـ سرم فیزیولوژی ـ یک دستگاه برای ثبت انقباض عضله ـ دو سوزن به عنوان الکترود
مقدمه :
تکان عضلانی از سه قسمت درست شده است :
1 ـ فاز LP (نهفته ) : یعنی زمانی که عضله را تحریک می کنید تا زمانی که به ما جواب دهد مدت زمانی طول می کشد به این مدت زمان فاز نهفته گویند که زمان خیلی کمی است.
2 ـ فاز CP : بعد از جواب دادن به تحریک غشائش دیلاریزه می شود و بلافاصله بعدش انقباض داریم .
3 ـ R.P : بعد که تحریک را از عضله برداریم غشا دیلاریزه می شود و بعد استراحت می کند .
شرح : ران قورباغه را به طور کامل از استخوان جدا کرده و بعد آن را به دستگاه ساده ساخت خود دانشگاه وصل می کنیم سپس الکترود ها را به آن وصل و به طور کوتاه به آن برق ( شوک ) می دهیم عضله منقبض و با انقباض و انبساط خود یک نمودار رسم می کند .
نتیجه گیری : این دیلاریزاسیون در نتیجه پمپ سدیم پتاسیم است .
1ـ پتانسیل عمل وارد انتهای آکسون شده و بنابراین استیل کولین آزاد می شود .
2ـ صفحه محرکه انتهایی دیلاریزه می شود .
3ـ پتانسیل عمل گسترش پیدا کرده و در طول سار کومرها وارد لوله های T می شود .
4ـ سارکول ها منقبض می شود .
همکاران : هادی کرمی ، سامان صالحیور
عنوان آزمایش : بررسی مومئوستازیس
وسایل مورد نیاز : بشر ، سرم فیزیولوژی ، قلب قورباغه ، آب گرم و سرد ، دماسنج
مقدمه :
مایع داخلی سلولی اختلافات قابل توجهی با مایع خارج سلولی دارد . به ویژه به جای یون های سدیم و کلر موجود در مایع خارج سلولی محتوی مقادیر زیاد یون های پتاسیم ، منیزیم و فسفات است . مکانیسم های اختصاصی برای انتقال یون ها بین دو سوی غشاء سلول ها این اختلافات را حفظ می کنند . اصلاح مومئوستاز به معنای حفظ و نگهداری شرایط استاتیک یا ثابت در محیط داخلی بدن به کار می رود . اساساً تمام اندام ها و بافت ها بدن اعمالی انجام می دهند که به حفظ این ثابت کمک می کند به عنوان مثال ریه ها به مایع خارج سلولی اکسیژن می رسانند مجدداً تأمین کننده کلیه غلت های یونی را حد ثابتی حفظ کنند و دستگاه گوارش مواد غذایی را تأمین می کند .
1ـ اثر دما روی مومئوستاز
شرح : در این سه آزمایش ما از قلب قورباغه استفاده می کنیم یعنی اثر این سه شرایط که هر کدام انواعی دارد را بررسی می کنیم . سه تا بشر بری داریم . یکی از بشرها را توی حمام آب سرد می گذاریم تا دمای آن به C100 برسد یکی از بشرها را به انواع شاهد نگه می داریم و به آن کاری نخواهیم داشت ودیگری را در حمام آب گرم می گذاریم تا دمای آن حداکثر C250 بالا بیاید سپس قلب را در هر یک از این سه بشر انداخته و تعداد ضربانات را در دقیقه برای هر سه بشر اندازه می گیریم .
مشاهدات :
2ـ اثر PM روی مومئوستاز :
شرح : سه تا بشر برمی داریم . PM یکی از بشرها 5/7PM= و یکی 7PM= و دیگری 5/6PM= در این مرحله آزمایش یک نکته را باید رعایت کنیم و آن این است قبل از این که از 5/6PM= به 5/7PM= بیاندازیم باید قلب را ابتدا با سرم فیزیولوژی شسته و در PM شاهد قرار داده (7) سپس در 7PM= قرار می دهیم. سپس تعداد ضربانات را در یک دقیقه اندازه می گیریم .
3ـ اثر آدرنالین :
شرح : وقتی که قلب از ضربانات ایستاد به آن کمی آدرنالین تزریق می کنیم و مشاهدات خود را یادداشت می کنیم : انقباضات قلب بیشتر می شود .
نتیجه گیری : آدرنالین (اپی نفرین ) باعث افزایش انقباضات می شود .
همکاران : سروش آقاسی ـ بصیر محمدی
عنوان آزمایش : شمارش گلبولهای قرمز خون
وسایل مورد نیاز : پیپت ملانژور ـ لام نئوبار ـ خون ـ سرم فیزیولوژی .
مقدمه :
گلبول قرمز از غشا و سیتوپلاسم تشکیل شده و دارای اندامک زیادی نمی باشد و بعضی از آن ها هسته داشته و بعضی ندارند . در زیر غشا یک کمیلکس پروتئینی وجود دارد 60 گلبول قرمز آب است برای ساختن گلبول قرمز ویتامین B12 لازم است که ویتامین های گروه B تا حدی نقش غذایی دارند . همچنین به آهن هم نیاز داریم . کمبود آن باعث می شود .
شرح : دو قطره خون می گیریم . قطره اول را دور می ریزیم چون سلول های خونی نباید با سلول های پوست قاطی شود . پیپت را ابتدا شسته و بعد نوک پیپت را قطره خون و بعد می مکیم تا حد 5/0 و بعد از دهان بیرون آورده و سر آن را می گیریم که پایین نریزد و بعد داخل سرم فیزیولوژی گذاشته و دوباره مک می زنیم تا خط 100 این کار را انجام می دهیم با این کار 200 بار دقیق می کنیم . سپس یک قطره از محلول داخل پیپت را بین لام و لامل روی قسمت صلیبی می ریزیم سپس لام را زیر میکروسکوپ گذاشته و نگاه می کنیم . در وسط گرانیکول یک قسمت صلیبی شکل وجود دارد که به صورت مربع می باشد که گلبولهای قرمز در وسط این مربع ها شمارش گلبول های روی خط ها را میانگین می گیریم و 4 مربع از چهار گوشه و یکی از وسط را شمارش می کنیم .
محاسبات :
5/51 =+48 : مربع اول
چهار خانه به سمت راست می رویم 5/49 = +44 : مربع دوم
چهار خانه به سمت پایین می رویم 62=+5
چهار خانه به سمت پایین می رویم 66=5+61
مربع وسطی 49=+47
توضیحات راجع وسایل مورد استفاده در این آزمایش
ـ پیپت ملانژور از دو قسمت : 1ـ شیشه 2ـ لوله منعطف تشکیل شده است .
شیشه از ساقه و حباب روی ساقه دو عدد وجود دارد ، اما تمام این ساقه خالی نیست و داخل آن یک لوله موئین یک بهم زن قرمز وجود دارد . بالای حباب 100 نوشته شده است یعنی (1) لام تئوباز : هم طول، هم عرض و هم ضخامت فرق می کند و دارای شیارهایی هستند و این صلیب محل تلاقی شیارها است و یک مربع بزرگ در وسط صلیب ایجاد شده که اضلاع آن سه خطی است . داخل این مربع کوچک 25 مربع کوچک است و هر کدام از آنها اضلاع سه خطی دارند حدود 400 مربع داخل مربع بزرگ برای شمارش پلاکتها و گلبول های قرمز و سفید مورد استفاده است ما با مربع های شش گانه کار نداریم فقط ما با مربع بزرگ کار داریم چون خون آنجا جمع می شود.
همکاران : سامان صالحپور ، هادی کرمی
عنوان آزمایش : بررسی مومئوستازیس
وسایل مورد نیاز : بشر ، سرم فیزیولوژی ، قلب قورباغه ، آب گرم و سرد ، دماسنج
مقدمه :
مایع داخلی سلولی اختلافات قابل توجهی با مایع خارج سلولی دارد . به ویژه به جای یون های سدیم و کلر موجود در مایع خارج سلولی محتوی مقادیر زیاد یون های پتاسیم ، منیزیم و فسفات است . مکانیسم های اختصاصی برای انتقال یون ها بین دو سوی غشاء سلول ها این اختلافات را حفظ می کنند . اصلاح مومئوستاز به معنای حفظ و نگهداری شرایط استاتیک یا ثابت در محیط داخلی بدن به کار می رود . اساساً تمام اندام ها و بافت ها بدن اعمالی انجام می دهند که به حفظ این ثابت کمک می کند به
عنوان مثال ریه ها به مایع خارج سلولی اکسیژن می رسانند مجدداً تأمین کننده کلیه غلت های یونی را حد ثابتی حفظ کنند و دستگاه گوارش مواد غذایی را تأمین می کند .
1ـ اثر دما روی مومئوستاز
شرح : در این آزمایش ما از قلب قورباغه استفاده می کنیم یعنی اثر این سه شرایط که هر کدام انواعی دارد را بررسی می کنیم . سه تا بشر بری داریم . یکی از بشرها را توی حمام آب سرد می گذاریم تا دمای آن به C100 برسد یکی از بشرها را به انواع شاهد نگه می داریم و به آن کاری نخواهیم داشت ودیگری را در حمام آب گرم می گذاریم تا دمای آن حداکثر C250 بالا بیاید سپس قلب را در هر یک از این سه بشر انداخته و تعداد ضربانات را در دقیقه برای هر سه بشر اندازه می گیریم .
مشاهدات :
2ـ اثر PM روی مومئوستاز :
شرح : سه تا بشر برمی داریم . PM یکی از بشرها 5/7PM= و یکی 7PM= و دیگری 5/6PM= در این مرحله آزمایش یک نکته را باید رعایت کنیم و آن این است قبل از این که از 5/6PM= به 5/7PM= بیاندازیم باید قلب را ابتدا با سرم فیزیولوژی شسته و در PM شاهد قرار داده (7) سپس در 7PM: قرار می دهیم. سپس تعداد ضربانات را در یک دقیقه اندازه می گیریم .
3ـ اثر آدرنالین :
شرح : وقتی که قلب از ضربانات ایستاد به آن کمی آدرنالین تزریق می کنیم و مشاهدات خود را یادداشت می کنیم : انقباضات قلب بیشتر می شود .
نتیجه گیری : آدرنالین (اپی نفرین ) باعث افزایش انقباضات می شود .
همکاران : سروش آقاسی ـ بصیر محمدی
عنوان آزمایش : شمارش گلبولهای قرمز خون
وسایل مورد نیاز : پیپت ملانژور ـ لام نئوبار ـ خون ـ سرم فیزیولوژی .
مقدمه :
برای ساخت گلبول قرمز شرایطی برای تحریک لازم است مثل خونریزی و یا رفتن به ارتفاعات که اکسیژن کم است . زیر غشاء گلبول قرمز یک کمیلکس پروتئینی وجود دارد که بعد از 120 روز این غشاء از بین می رود و غشا شکننده می شود و در مویرگ های باریک طحال با مشکل مواجه می شوند . مهمترین ماده آلی گلبول قرمز Mb هموگلوبین است که هموگلوبین دارای Fe و 4 زنجیره پروتئینی به نام گلوبین که در بیماران تالاسمی این زنجیره ها شکل نمی گیرد . کمبود گلبول قرمز باعث می شود که دارای انواع ناشی از دفع خون ، پلاستیک ، بالغ نشدن گلبول های قرمز ، همولتیک .
شرح : دو قطره خون می گیریم . قطره اول را دور می ریزیم چون سلول های خونی نباید با سلول های پوست قاطی شود . پیپت را ابتدا شسته و بعد نوک پیپت را قطره خون و بعد می مکیم تا حد 5/0 و بعد از دهان بیرون آورده و سر آن را می گیریم که پایین نریزد و بعد داخل سرم فیزیولوژی گذاشته و دوباره می زنیم تا خط 100 این کار را انجام می دهیم با این کار 200 بار دقیق می کنیم . سپس یک قطره از محلول داخل پیپت را بین لام و لامل روی قسمت صلیبی می ریزیم سپس لام را زیر میکروسکوپ گذاشته و نگاه می کنیم . در وسط گرانیکول یک قسمت صلیبی شکل وجود دارد که به صورت مربع می باشد که گلبولهای قرمز در وسط این مربع ها شمارش گلبول های روی خط ها را میانگین می گیریم و 4 مربع از چهار گوشه و یکی از وسط را شمارش می کنیم .
محاسبات :
5/51 =+48 : مربع اول
چهار خانه به سمت راست می رویم 5/49 = +44 : مربع دوم
چهار خانه به سمت پایین می رویم 62=+5
چهار خانه به سمت پایین می رویم 66=5+61
مربع وسطی 49=+47
توضیحات راجع وسایل مورد استفاده در این آزمایش
ـ پیپت ملانژور از دو قسمت : 1ـ شیشه 2ـ لوله منعطف تشکیل شده است .
شیشه از ساقه و حباب روی ساقه دو عدد وجود دارد ، اما تمام این ساقه خالی نیست و داخل آن یک لوله موئین یک بهم زن قرمز وجود دارد . بالای حباب 100 نوشته شده است
یعنی (1) لام تئوباز : هم طول، هم عرض و هم ضخامت فرق می کند و دارای شیارهایی هستند و این صلیب محل تلاقی شیارها است و یک مربع بزرگ در وسط صلیب ایجاد شده که اضلاع آن سه خطی است . داخل این مربع کوچک 25 مربع کوچک است و هر کدام از آنها اضلاع سه خطی دارند حدود 400 مربع داخل مربع بزرگ برای شمارش پلاکتها و گلبول های قرمز و سفید مورد استفاده است ما با مربع های شش گانه کار نداریم فقط ما با مربع بزرگ کار داریم چون خون آنجا جمع می شود.
همکاران : سامان صالحپور ، هادی کرمی
عنوان آزمایش : شمارش گلبول های سفید خون
وسایل مورد نیاز : خون ـ لام ـ متانول ـ گیمسا
مقدمه : لکویست ها W.B.C
لنفویست : دارای یک هسته متراکم و تیره و سیتوپلاسم کم و آبی رنگ
منویست : آبی رنگ دیده می شود و دارای هسته لوبیایی و سیتوپلاسم هم وسیع تر است .
نوتروفیل : سلولی است با سیتوپلاسم صورتی و هسته تا 5 قسمتی
ائوزینوفیل : بزرگ تر از نوتروفیل است و هسته دمبلی و سیتوپلاسم دانه دار و نارنجی رنگ است
بازوفیل : کم تر در نمونه می توان آن را مشاهده کرد و معمولاً :تک هسته ای اگرانویست ها:
لنفویست ها آبی L
منویست آبی M
چند هسته ای گرانویست ها
نوتروفیل صورتی N
ائوزینوفیل نارنجی E
بازوفیلبنفش رنگ B
شرح : ابتدا یک نمونه خونی تهیه کرده و آن را روی لام می کشیم و سپس آن را خشک می کنیم و بعد مقداری متانول به آن اضافه کرده (روی لام می ریزیم ) سپس باز هم خشک می کنیم و به آن رنگ مخصوص گیمسا اضافه کرده و آن را رنگ می کنیم سپس 20 تا 30 دقیقه منتظر می مانیم تا نمونه ها خشک شوند و بعد زیر میکروسکوپ می گذاریم و انواع گلبول های سفید را شمارش می کنیم (با بزرگ نمایی 100 )
مشاهدات : طی مشاهدات ما دو نفر
لنفویست : 4
منویت : ــ 25=1+4+20 جمع کل
نوتروفیل : 20
ائوزینوفیل : ــ
بازوفیل : 1
منابع :
همکاران : سروش آقاسی ، بصیر محمدی
عنوان آزمایش : شمارش گلبول های سفید خون
وسایل مورد نیاز : خون ـ لام ـ متانول ـ گیمسا
مقدمه : لکویست ها W.B.C
لنفویست : دارای یک هسته متراکم و تیره و سیتوپلاسم کم و آبی رنگ
منویست : آبی رنگ دیده می شود و دارای هسته لوبیایی و سیتوپلاسم هم وسیع تر است .
نوتروفیل : سلولی است با سیتوپلاسم صورتی و هسته تا 5 قسمتی
ائوزینوفیل : بزرگ تر از نوتروفیل است و هسته دمبلی و سیتوپلاسم دانه دار و نارنجی رنگ است
بازوفیل : کم تر در نمونه می توان آن را مشاهده کرد و معمولاً :تک هسته ای اگرانویست ها:
لنفویست ها آبی L
منویست آبی M
چند هسته ای گرانویست ها
نوتروفیل صورتی N
ائوزینوفیل نارنجی E
بازوفیل بنفش رنگ B
شرح : ابتدا یک نمونه خونی تهیه کرده و آن را روی لام می کشیم و سپس آن را خشک می کنیم وخشک می کنیم و بعد مقداری متانول به آن اضافه کرده (روی لام می ریزیم ) سپس باز هم خشک می کنیم به آن رنگ مخصوص گیمسا اضافه کرده و آن را رنگ می کنیم سپس 20 تا 30 دقیقه منتظر می مانیم تا نمونه ها خشک شوند و بعد زیر میکروسکوپ می گذاریم و انواع گلبول های سفید را شمارش می کنیم (با بزرگ نمایی 100 )
مشاهدات : طی مشاهدات ما دو نفر
لنفویست : 4
منویت : ــ 25=1+4+20 جمع کل
نوتروفیل : 20
ائوزینوفیل : ــ
بازوفیل : 1
منابع :
همکاران : سروش آقاسی ، بصیر محمدی
عنوان آزمایش : مشاهده جریان خون
وسایل مورد نیاز : قورباغه ـ باند و چسب ـ مقوا
مقدمه :
عمل دستگاه گوارش : بر آوردن نیازهای بافتها از قبل حمل مواد غذایی به بافت ها حمل فرآوردهای زائد به خارج بافت ها رساندن هورمون ها از یک قسمت بدن به
قسمت دیگر و به طور کلی حفظ یک محیط مناسب در تمام مایعات برای بقا و عمل مناسب سلول ها است . دستگاه گردش خون به گردش بزرگ باسیستمیک و گردش ریوی تقسیم می شود ، چون گردش سیستمیک جریان خون تمام بافت ها بدن به استثنای ریه ها را تأمین می کند . اگر چه سیستم رگی در هر بافت جداگانه بدن دارای مشخصات مخصوص به خود است با این وجود بعضی از اصول عمومی عمل رگ ها در مورد تمام
شرح : در این آزمایش قورباغه را روی یک تکه مقوا ثابت نگه می داریم و یکی پای آن را بازور به وسیله سنجاق ثابت می کنیم تا پرده های بین پاهای آن باز و زیر این پرده ها مقوا را سوراخ کرده تا نور میکروسکوپ عبور کند و جریان خون را مشاهده می کنیم .
نتیجه گیری : در بعضی از قسمت های رگ سرعت جریان خون زیاد می باشد و با قانون یوازی می توان گفت که جریان خون در رگ ها با قطر رگ و اختلاف فشار نسبت مستقیم و با ویسکوزیته (چسبندگی ) و طول رگ نسبت عکس دارد . جریان خون در وسط رگها سرعت بیشتری از کناره ها دارد .
=قانون یوازی
همکاران : هادی کرمی ، سامان صالحپور
عنوان آزمایش : مشاهده جریان خون
وسایل مورد نیاز : قورباغه ـ باند و چسب ـ مقوا
مقدمه :
عمل دستگاه گوارش : بر آوردن نیازهای بافتها از قبل حمل مواد غذایی به بافت ها حمل فرآوردهای زائد به خارج بافت ها رساندن هورمون ها از یک قسمت بدن به قسمت دیگر و به طور کلی حفظ یک محیط مناسب در تمام مایعات برای بقا و عمل مناسب سلول ها است . دستگاه گردش خون به گردش بزرگ باسیستمیک و گردش ریوی تقسیم می شود ، چون گردش سیستمیک جریان خون تمام بافت ها بدن به استثنای ریه ها را تأمین می کند . اگر چه سیستم رگی در هر بافت جداگانه بدن دارای مشخصات مخصوص به خود است با این وجود بعضی از اصول عمومی عمل رگ ها در مورد تمام

فایل : 12 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...