مقاله کامل بررسی تاثیرمصرف برگ زیتون در کنترل بیماری دیابت

مقاله کامل بررسی تاثیرمصرف برگ زیتون در کنترل بیماری دیابت

بررسی تاثیرمصرف برگ زیتون در کنترل بیماری دیابت
چکیده
زیتون، میوه‌ای بسیار کهن است که مصرف آن از دیرباز مرسوم بوده است. این میوه به واسطه داشتن فواید بسیار در نزد ایرانیان نیز مشهور بوده است. برگهای درخت زیتون نیز از دوران باستان برای مقاصد پزشکی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. طبق مطالعات متعدد، برگ زیتون شامل فواید سلامتی بسیاری است و درپژوهش‌های آزمایشگاهی مدرن نیز از خواص ضدباکتریایی، ضدالتهابی، و آنتیاکسیدانی عصاره برگهای زیتون حکایتمی‌کند. برگ زیتون حاوی ترکیبات فنلی، ترپنی، ترکیبات محلول در چربی، کربوهیدرات‌ها، پروتئین، مواد معدنی و غیره می‌باشد. برگ‌های زیتون بالاترین فعالیت آنتی‌اکسیدانی و قدرت جذب رادیکال‌های آزاد را در بین بخش‌های مختلف درخت زیتون دارا می‌باشد در این مطالعه، سعی شده تا اثرات و خواص برگ زیتون در کنترل بیماری دیابت با جستجو وبررسی در پایگاه‌های معتبر علمی نظیر Scopusمورد بررسی قرار گیرد و نیز سایر مطالعات انجام شده در این زمینه بحث و بررسی شده است.
کلمات کلیدی: دیابت، برگ زیتون، گیاهان دارویی، زخم‌های دیابتی
مقدمه
عموم مردم فواید بسیاری از روغن زیتون را تا کنون شنیده اند با این حال، بخش دیگری از گیاه زیتون وجود دارد که فواید بسیاری برای سلامت انسان نیز دارد اما توجهی به آن‌‌ نمی‌شود یا شاید اطلاعاتی در این مورد ندارند، این قسمت برگ‌های زیتون است که طبق مطالعات متعدد، برگ زیتون شامل فواید سلامتی بسیاری است و در واقع از سال‌ها پیش محبوب بوده است. زیتون، میوهای بسیار کهن است که مصرف آن از دیرباز مرسوم بوده است. این میوه به واسطه داشتن فواید بسیار در نزد ایرانیان بسیار شناخته شده بوده است. مصرف میوه زیتون، از قدیم الایام برای سلامتی توصیه میشده است و روغنی به مراتب مفیدتر از روغنهای حیوانی دارد. یکی دیگر از بخشهای این گیاه پر کاربرد و مفید که کمتر به آن پرداخته شده است برگ آن است، برگ گیاه زیتون مانند میوه آن، کاربرد و فوایدی بسیار دارد.
برگهای درخت زیتون از دوران باستان برای مقاصد پزشکی مورد استفاده قرار می‌گرفته است و پژوهشهای آزمایشگاهی مدرن از خواص ضدباکتریایی، ضدالتهابی، و آنتیاکسیدان عصاره برگ زیتون حکایتمی‌کند. برگ زیتون به دلیل خواصی که دارد می‌تواند با ویروسها مبارزه کند، از این رو برای بیماریهای ویروسی بسیار مناسب است. همچنین عصاره برگ زیتون اثر خوبی بر جلوگیری از شکل گیری محصولات نهایی گلیکاسیون که حاصل واکنش غیرآنزیمی قندها با پروتئین‌ها است (AGEs) دارد و در دیابت ملیتوس افزایش مییابد و منجر به مشکلات میکرووسکولار و ماکرووسکولار می‌گردد.
بیان مسئله
بیماری دیابت از بیماریهای مزمن نسبتاً شایع در جهان است که به‌طور متفاوتی تمام نژادها را درگیر میسازد. شیوع و بروز بیماری در بسیاری از جوامع به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش دارد. طی دهه‌های اخیر, مطالعات همهگیرشناختی (اپیدمیولوژیک) متعددی درباره شیوع دیابت نوع 2 در کشور ایران به انجام رسیده که بر پایه آنها جمعیت دیابتی‌های ایران بیش از 5/1 میلیون نفر برآورد شده است. نتایج مطالعات نشانگر آن است که شیوع دیابت نوع 2 در شهر تهران و نواحی اطراف آن و شهر اصفهان بین 8%- 7% میباشد. در برخی شهرهای کشور شیوع دیابت از این میزان نیز بالاتر می‌باشد بهنحوی که در شهر یزد (مرکز ایران) و در بندر بوشهر (جنوب کشور) شیوع دیابت نوع 2 بهترتیب3/16 و 13/6 درصد برآورد گردیده است. اما بهنظر می‌رسد در مناطق روستایی کشور شیوع پایینتر باشد؛ به‌عنوان مثال, براساس برنامه کشوری پیشگیری و کنترل بیماری دیابت شیوع دیابت نوع 2 در مناطق روستایی غربالگری شده, حدود 07/3% بوده است. در روستاهای زنجان (غرب کشور) نیز شیوع دیابت در حد 5% گزارش شده
است. بهطور کلی نیمی از بیماران دیابتی از بیماری خود آگاه نیستند. عدم کنترل دقیق بیماری میزان پیدایش عوارض را در آینده افزایش خواهد داد. طی سال‌های اخیر طرح‌های وسیع کشوری برای پیشگیری اولیه از بروز دیابت، پیشگیری ثانویه از طریق شناسایی بیماران و پیشگیری ثالثیه از عوارض طرحریزی شده است و درحال انجام میباشد. بهنظر میرسد شیوع و بروز دیابت در ایران رو به افزایش باشد که این امر لزوم آموزش عموم جامعه در خصوص اصلاح شیوه زندگی، رژیم غذایی مناسب و افزایش فعالیت بدنی را آشکار میسازد (کمیلی و میری مقدم، 1387).
بیماری دیابت یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین میرود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است (ریستو، 2004).
دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک، تخریب سلولهای بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین میشود و در نوع دو، مقاومت پیش رونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلولهای بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود. در دیابت نوع دو عوامل ژنتیکی، چاقی و کمتحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند. در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش مییابد از اینرو میزان قند خون افزایش یافته که بهآن هیپرگلیسمی میگویند. وقتی این افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد، سبب تخریب رگهای بسیار ریز در بدن میشود که می‌تواند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کند. همچنین دیابت با افزایش ریسک بیماریهای قلبی عروقی ارتباط مستقیمی دارد؛ لذا غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد با ریسک بالا می‌تواند در پیشگیری از این عوارض مؤثر باشد. تشخیص و همچنین غربالگری دیابت با انجام آزمایش قند خون میسر است (انجمن دیابت آمریکا، 2009).
در درمان اکثر بیماری‌ها و ناراحتی‌ها، در طبیعت راهکار و درمانی وجود دارد. طبق مطالعات، برای پیشگیری و درمان دیابت نیز گیاهانی هستند که خاصیت درمانی از خود بروز داده اند. برگ درخت زیتون، از جمله گیاهانی است که برای درمان این بیماری مفید است. برگهای درخت زیتون از دوران باستان برای مقاصد پزشکی مورد استفاده بوده است، و پژوهشهای آزمایشگاهی مدرن نشاندهنده آن است که عصاره برگ زیتون دارای خواص ضدباکتریایی، ضدالتهابی، و آنتیاکسیدان است. برگ گیاه زیتون می‌تواند مانند گلوکز، میزان ترشح انسولین از
پانکراس را در محیط برون تنی افزایش دهد و با افزایش ترشح انسولین، باعث کاهش قندخون و رسیدن آن به سطح نرمال در بیماران دیابتی شود. کشف تأثیرات و محل اثر گیاهان پایین آورنده قند خون می‌تواند به انتخاب گیاه برای درماندیابتنوع 1 و 2 کمک کند (کمیلی و میری مقدم، 1387).
وقتی ترکیبی چه شیمیایی و چه گیاهی، برای کاهش میزان قند خون مورد استفاده قرار میگیرد، با انجام فرآیندهایی در معده، روده، کبد، جریان خون و بسیاری از بافتهای بدن، سبب پایین آمدن گلوکز میشود اما به طور 100 درصد نمیتوان گفت که این اتفاق در پانکراس افتاده است یا خیر.پانکراس انسولین ترشح می‌کند و انسولین نیز به مصرف گلوکز در بدن کمک می‌کند. برای مشخص شدن محل اثر پایین آورنده گلوکز خون در موارد مختلف مورد تحقیق، باید به دقت تشریح و بررسی گردد.
خواص گیاهان دارویی
گیاهان همواره برای بشر سودمند بوده اند. به عبارتی گیاهان از ابتدای تاریخ، بخشی جدایی ناپذیر از زندگی انسان محسوب می‌شدند. از گیاهان، محصولات متعددی تولید می‌شود که نه تنها بیشترشان برای سلامتی سودمند هستند بلکه برای ادامه حیات ضروری نیز می‌باشند. از همین رو اهمیت گیاهان دارویی در زندگی بشر بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. داروهای گیاهی تاریخچه‌‌ای در فرهنگ‌های قدیمی که شامل مصریان، سرخپوستان امریکا و چینی‌ها دارد که شامل استفاده از گیاهان برای درمان بیماری‌ها و افزایش سلامت عمومی افراد است. در واقع هدف داروهای گیاهی بازگرداندن بدن به ماهیت طبیعی اش است، پس خود آنمی‌تواند آغازگر درمان شود. گیاهان مختلف عملکردهای مختلفی برسیستم‌های مختلف بدن دارند (طاهری و همکاران، 1396).
طبق آمار سازمان بهداشت جهانی بالغ بر% 80 مردم جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه و نواحی فقیر و دور افتاده عمده ترین نیازهای درمانی خود را از گیاهان دارویی تأمین می‌کنند. اثرات جانبی داروهای شیمیایی برای بیمار نتیجه‌‌ای خطرناک تر از بیماری مورد درمان داشته است لذا لازم است تا بر مصرف آنها احتیاط زیادی صورت بگیرد. این اثرات باعث شده تا داروهای گیاهی کاربرد وسیع پیدا کنند.وجود تنوع مواد موثره بیولوژیکی در گیاهان سبب شده تا برای استخراج آن‌ها از مواد شیمیایی مختلف استفاده کنند (دولتخواهی و همکاران، 1391).
یک گیاه بسته به منطقه مورد کشت، نوع خاک و نوع آب و هوا‌‌می‌تواند اثرات کاملا متفاوتی داشته باشد به فرض سیری که در جنوب کشور و در آب و هوای گرم و خشک کشت میشود با سیری که در شمال و در آب و هوای مرطوب کشت داده میشود. اثرات دارویی متفاوتی دارند، لذا در یک فرد، یکی می‌تواند درمانی و آن دیگری ایجاد عارضه کند.
یا مثلا آلوئهورا که مورد مصرف فراوانی قرار گرفته، می‌تواند در مصارف بالا، دردهای شکمی، سقط جنین و کولیت روده ایجاد کند و یا شیرین بیان که در مشکلات گوارش مصرف بالایی دارد در استفاده نابه جا و زیاد باعث افزایش فشارخون و اختلال ریتم قلب شود، به همین دلیل مردم برای درمان، چه شیمیایی و چه گیاهی بایستی با پزشک مشورت کنند. مصرف داروهای گیاهی و یا گیاهاندارویی تابع 10 چیز است که در طب سنتی به آن اجناس عشره میگویند شامل نوع مرض، علت ایجاد مرض، قدرت مرض، مزاج فرد، سن، عادات فرد، منطقه، فصل، وضعیت آب و هوا در آن فصل و هیبت شخص است. البته این موارد در درمان طب رایج نیز به جز چند مورد رعایت میشود. پس نمیتوان در هر شرایطی اقدام به مصرف گیاهان دارویی کرد (زرین کفش، 1368).
گیاه زیتون
زیتون.L europeae Oleaاز گیاهان دو لپهای و متعلق به خانوادهOleaceae می‌باشد. در این خانواده جنسهای زیادی وجود دارد که اغلب آنها در نواحی گرمسیری یا نیمه گرمسیری رشد می‌کنند (فرگوسنو همکاران، 1994).
زیتون درختی همیشه سبز با عمر طولانی است که عمر آن حتی تا 1000 سال هم گزارش شده است. چوب آن در برابر پوسیدگی مقاوم است و وقتی که قسمتهای بالای درخت در اثر خسارت مثلا سرما از بین می‌رود، رشد جدید از سیستم ریشه آن به وجود میآید. وقتی که زیتون از طریق بذر یا قلمه تکثیر میشود، سیستم ریشهای آن به طور معمول کم عمق است و حتی در خاکهای عمیق بیش از 150 سانتیمتر در زمین گسترده‌‌ نمی‌شود. در بخش‌های هوایی درخت، اعضای تشکیل دهنده آن با تراکم بالا، میانگره‌های کوتاه و شاخ و برگ متراکم دیده میشوند که نور به آسانی نمی‌تواند به داخل درخت نفوذ کند. مگر اینکه با اعمال مدیریت مناسب در باغ و هرس کانال‌های هدایت نور به طرف تنه و داخل درخت ایجاد شود (صادقی، 1381 ؛ ارزانی و جوادی، 1387).
از حیث ظاهر این گیاهان تفاوت زیادی با یکدیگر دارند و از درختچه تا درخت بلندترین بین آنها مشاهده میشود (جعفری و همکاران، 1395).
/
شکل 1- میوه درخت زیتون
/
شکل 2- درخت زیتون
برگ درخت زیتون متقابل و باریک و سبز تیره و دائمی و همیشه سبز است. برگ نسبتا ضخیم بوده و در قسمت فوقانی یعنی روی سطح برگ کاملا صاف و صیقلی است در صورتی که در سطح زیرین آن دسته‌های متفرق کرک مشاهده میشود. این کرکها در اطراف روزنه قرار دارند و نقش آنها جلوگیری از تبخیر در موقع گرما و خشکی هوا میباشد.
جوانه گل زیتون در اواخر تابستان بین برگ و ساقه جوان همان سال ظاهر میشود ولی به حال رکود باقی میماند تا بهار سال بعد که این جوانه رشد کرده و شاخه تولید می‌کند. گل زیتون دارای چهار گلبرگ و دو پرچم است و گل آذین آن خوشه‌‌ای است(طاهری و همکاران، 1396).
کنار هر برگ در زیتون جوانه‌های گل دهنده وجود دارند. جوانه گل زیتون در اواسط تا اواخر تابستان در حدود 7 تا 8 هفته بعد از شکوفایی کامل گلها بین برگ و ساقه جوان همان سال ظاهر می‌شود ولی به حال رکود باقی می‌ماند تا بهار سال بعد که این جوانه رشد کرده و شاخه تولیدمی‌کند. برای توسعه و شکوفایی مطلوب گل، سرمای زمستانه مورد نیاز است. گل زیتون دارای چهار گلبرگ و دو پرچم است و گل آذین آن خوشه‌‌ای است.جوانه گل روی شاخه همان سال و بیشتر بر روی شاخه‌هایی که 20 تا 30 سانتیمتر طول داشته باشند ظاهر می‌شود. شاخه‌های طویل و پر رشد و نیز شاخه‌های کوتاهتر از 20 سانتیمتر به احتمال زیاد گلدهی ضعیفی دارند یا اصلاً گل نمیدهند. میوه زیتون روی شاخه سال قب ل تشکیل می‌شود. تعداد گل در هر خوشه و
بطور کلی در تمام درخت خیلی زیاد است.لذا مقدار دانه گرده نیز زیاد می‌باشد ولی تمام گلهای یک درخت تبدیل به میوه‌‌ نمی‌شوند (بوربیاو همکاران، 2013).
شکل تنه درخت زیتون خیلی نامنظم است یعنی تنه درخت صاف و عمودی رشد نمی‌کند و اغلب برجستگی‌ها و غده‌هایی روی تنه و شاخه‌های آن مشاهده میشود. روی ریشه درخت زیتون نیز مجموعه‌‌ای از جوانه‌ها ساقه هوایی فشرده به یکدیگر به شکل غده که اندازه آن به درشتی یک تخم غاز است مشاهده میشود (طاهری و همکاران، 1396).
/
شکل 3- برگ‌های درخت زیتون
شرایط رشد درخت‌های زیتون
عوامل متعددی در رشد و پرورش درختان زیتون نقش دارند که از مهمترین آنها می‌توان به مکان احداث باغ، دما، بارش، رطوبت، جمع ساعتهای آفتابی، ارتفاع از سطح دریا، شدت و جهت باد، شیب زمین، نوع رقم، نیازهای خاکی، نیاز آبی زیتون اشاره نمود. درخت زیتون یکی از گیاهان مناطق مدیترانه‌‌ای یعنی مناطقی که دارای هوای گرم و مرطوب که معمولاً در زمستان درجه حرارت هیچگاه به صفر نمیرود میباشد. علاوه بر این، در نواحی خشک اگر بتوان در فصل تابستان باغ را آبیاری کرد درخت زیتون کاملا رشد کرده محصول قابل ملاحظه‌‌ای‌‌ می‌دهد. از نظر درجه حرارت نیز درخت زیتون که گیاه گرمسیری میباشد تا اندازهای نسبتا زیاد تحمل سرما را می‌کند یعنی درختان جوان تا 9 درجه سرما و درختان مسن و بارور تا 12 درجه زیر صفر را تحمل میکنند (طاهری و همکاران، 1396).
سرمای شدید در درخت زیتون باعث شکاف خوردن پوست درخت شده و در محل شکاف باکتری‌های مخصوصی تولید برآمدگی میکنند و کمکم تعداد این گره‌ها زیاد شده تا بالاخره باعث خشک شدن درخت میگردد. سرما به برگ‌ها صدمه قابل ملاحظه‌‌ای نمیزند و میوه‌های سرمازده که
پلاسیده و کوچک بمانند فقط برای تهیه روغن زیتون قابل استفاده میباشند (بوربیا و همکاران، 2013).
درخت زیتون را در هر نوع زمین میتوان کاشت ولی مقدار محصول همیشه متناسب با درجه حاصلخیزی و مرغوبی خاک میباشد برای برداشت محصول کافی و مرغوب باید درخت زیتون را در زمینهای عمیق و حاصلخیز کاشت. در زمینهایی که سطحالارضی کم عمق میتوان زیتون کاری کرد. از کاشت این درخت در اراضی مرطوب و یا زمینهای شور باید خودداری شود (تکایاو همکاران، 2014).
کودهای ازته در درشتی میوه و مقدار محصول زیتون اثر زیاد دارد. در عمل چون ازت در زمین مخصوصا در اراضی فاقد مواد آلی به مقدار بسیار کم موجود است باید هر سال مقداری کود دامی و شیمیایی ازته به درخت داد. کود دامی اثر سریعتر ندارد ولی در زمینهایی که از حیث حاصلخیزی ضعیف هستند و مخصوصا برای اصلاح خواص فیزیکی خاک لازم است و درصورتی که بهای کود دامی زیاد باشد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نباشد باید حتما از کود سبز برای تامین مواد آلی زمین یعنی هوموس استفاده کرد (ساروی و همکاران، 2012)
در اراضی ضعیف برای هر درخت زیتون و در مدت سه سال اول هر ساله مقدار 500 گرم ازت در اسفند یا فروردین ماه باید با خاک مخلوط کرد. در اراضی‌های حاصلخیز و مرغوب میتوان از کود شیمیایی اولیه یعنی 500 گرم ازت برای هر درخت صرفنظر کرد و فقط برای حفظ حاصلخیزی خاک کود دامی و یا کود سبز را مورد استفاده قرار داده فقط 200 تا 250 گرم ازت سالیانه برای هر درخت کافی میباشد (طاهری و همکاران، 1396).
دیابت
بیماری «دیابت» یا قند خون، یک اختلال متابولیک در سوخت و ساز بدن است. این بیماری که متاسفانه بسیاری بدان مبتلا شده اند یک نوع اختلال متابولیک و سوخت و سازی در بدن است که به واسطه آن توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود یا برعکس مقاومت در برابر انسولین در بدن ایجاد می‌شود در نتیجه انسولین تولیدی‌‌ نمی‌تواند عملکرد نرمال خود را انجام دهد. در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد به همین دلیل میزان قند خون افزایش یافته که به آن‌هایپرگلیسمی می‌گویند. با افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد عوارض میکروواسکولار دیابت یا تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن ایجاد
می‌شوند که می‌توانند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب و قلب را درگیر کنند (پورنورمحمدی و همکاران، 1387).
همه‌گیری شناسی
بر طبق گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت و فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) دیابت یک اپیدمی است و برای بهداشت عموم در جهان خطر عمده‌‌ای بوده و وضیعت آن بسرعت در حال بدتر شدن است. تخمین زده می‌شود 5/6% جمعیت20 تا79 سالة جهان یعنی 285 میلیون نفر به دیابت آشکار مبتلا بوده و در سال2030 حداقل 439 میلیون نفر به آن مبتلا خواهند بود. علاوه بر آن حداقل%8 از جمعیت یعنی344 میلیون نفر نیز به اختلال در تحمل گلوکز مبتلا هستند که مشخص شده در این حالت نیز درجاتی از عوارض دیابت ایجاد می‌شود (سیکری و همکاران، 2010). به عبارت بهتر در سال 2010حدود%15 از مردم جهان یعنی630 میلیون نفر در خطر ابتلا به عوارض دیابت بوده و%70 این تعداد در کشورهای با درآمد پایین یا متوسط خواهند بود. عوارض دیابت بسیار مهم بوده و می‌توانند ناتوانایی‌های بسیار شدیدی را از جمله نابینایی و نقص عضو ایجاد نمایند. با روند فعلی عدد 630 میلیون در سال2030 به911 میلیون نفر خواهد رسید یعنی چیزی کمتر از یک میلیارد نفر.
بر طبق آمارهایIDF در سال2010 حدود1/6% جمعیت 20 تا79 سالة ایران یعنی دو میلیون و هشتصد و هفتاد و یک هزار و پانصد نفر (2871500)به دیابت آشکار و%9/7یعنی چهارمیلیون و پانصد و چهل هزار و پانصد نفر (4540500) به اختلال در تحمل گلوکز مبتلا هستند که مجموعا هفت میلیون و چهارصد و دوازده هزار نفر (7412000) می‌باشد (سازمان جهانی بهداشت، 2006). پژوهش‌های انجام شده در ایران ارقام فوق را برای کشور تا حدودی تأیید می‌کنند (عزیزی و همکاران، 2003).
دیابت ملیتوس
دیابت ملیتوس یک بیماری مزمن و مادام العمر است که روی توانایی بدن در استفاده از انرژی موجود در مواد غذایی که مصرف می‌شود، تاثیر می‌گذارد. بدن انسان، شکر و کربوهیدرات را شکسته و به گلوکز تبدیلمی‌کند، نوعی قند که برای تامین سوخت سلول‌ها ضروری است. به منظور استفاده از این سوخت، سلول‌ها نیاز به انسولین دارند؛ هورمونی که گلوکز را تبدیل به انرژیمی‌کند. افراد مبتلا به دیابت ملیتوس دچار مشکلات انسولین هستند؛ یا بدنشان به اندازه کافی
انسولین تولید‌‌ نمی‌کند و یا به درستی قادر نیست از انسولین تولید شده استفاده کند. به هر دو دلیل، گلوکز تبدیل نشده به انرژی می‌تواند وارد خون شود (کمیلی و میری مقدم، 1387).
در بین دو نوع دیابت ملیتوس، دیابت نوع 1 اکثرا به صورت غیر منتظره و دراماتیک بروزمی‌کند. علائم دیابتدر اطفال معمولاً به دنبال درمان جهت بیماری‌های ویروسی و یا سایر آسیب‌ها شناخته و تشخیص داده می‌شود. در دیابت نوع 1 به علت کمبود انسولین، بدن جهت تامین انرژی مورد نیاز، چربی‌ها را به جای گلیکوژن ذخیرهمی‌کند و در اثر این پروسه یک سری مواد شیمیایی مضر در جریان خون به نام کتون‌ها آزاد می‌شود کهمی‌تواند منجر به کتواسیدوز دیابتی گردد.
علائم این عارضه شامل تهوع، استفراغ، دهیدراتاسیون و … است و اگر درمان نشود، کاهش پتاسیم خونی رخ داده ومی‌تواند مرگبار باشد.
سازمان بهداشت جهانی برای بیماری دیابت، طبقه بندیای را طبق قرار زیر تعریف کرده است (سازمان جهانی بهداشت، (2006:
دیابت دسته 1
دیابت نوع یک بیماری مزمنی است که وقتی پانکراس یا همان لوزالمعده میزان کمی انسولین ترشح می‌کند و یا اصلا انسولین ترشح‌‌ نمی‌کند، رخ میدهد. عوامل متعددی از جمله عوامل ژنتیکی و آلوده شدن به ویروس‌هایی خاص می‌توانند، باعث ابتلاء به دیابت نوع یک شوند. هرچند دیابت نوع 1معمولاً در کودکی و نوجوانی رخ میدهد، اما امکان ابتلا بزرگسالان نیز به این بیماری وجود دارد.
دیابت دسته 2
در دیابت دسته 2 بدن قادر به استفاده و ذخیره گلوگز‌‌ نمی‌باشد و گلوکز به جای تبدیل به انرژی به جریان خون باز گشته و سبب ایجاد علایم مختلف می‌گردد. دیابت نوع 2 که با عنوان یا دیابت بزرگسالی یا غیر وابسته به انسولین شناخته می‌شود به علت عدم توانایی بدن در تولید انسولین کافی و یا ناتوانی از استفاده بهینه از انسولین تولیدی رخ می‌دهد. حالتی که به آن مقاومت در برابر انسولین گفته می‌شود.
اضافه وزن، بی تحرکی یا کمبود فعالیت بدنی و اختلالاتی که همراه با عدم توانایی بدن در استفاده از گلوگز می‌باشند از عوامل اصلی ابتلا به دیابت نوع دو می‌باشند. همچنین افرادی که نوعی اختلال گلوکز ناشتا یا اختلال عدم تحمل گلوکز دارند خطر بالایی در ابتلا به دیابت نوع 2 دارند.

فایل : 22 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط