مقاله کامل مروری بر الگوریتمهای داده کاوی در تشخیص بیماری دیابت

مقاله کامل مروری بر الگوریتمهای داده کاوی در تشخیص بیماری دیابت

مروری بر الگوریتمهای دادهکاوی در تشخیص بیماری دیابت

چکیده

ارائه خدمات مراقبتی و بهداشتی افراد مبتلابه بیماری دیابت اطلاعات مفیدی ایجاد میکند که از این اطلاعات میتوان برای شناسایی، درمان، مراقبتهای بعدی و حتی پیشگیری از بیماری دیابت استفاده نمود. از طرفی کاوش و بررسی حجم زیادی از این اطلاعات، نیازمند استفاده از روش‌های مؤثر و کارآمدی برای یافتن الگوهای مربوط در این اطلاعات هست، که استفاده از تکنیک های مختلف داده‌کاوی به خصوص دسته بندی و الگوهای تکرارشونده میتواند کمک شایانی در این زمینه باشد.

بیماری دیابت یکی از شایعترین، خطرناكترین و پرهزینه ترین بیماری‌های حال حاضر دنیا است، که با نرخ هشدار دهندهای در حال افزایش است. استفاده از روش‌های داده‌کاوی میتواند به تشخیص زودهنگام دیابت کمک کند، که باعث جلوگیری از پیشرفت این بیماری و خیلی از عوارض آن مانند بیماری قلب و عروق، مشکلات بینایی و بیماری‌های کلیوی می‌شود. در سالیان اخیر، مخصوصاً در10 سال اخیر کاربرد روش‌های داده‌کاوی در پزشکی و مراقبت های بهداشتی وسیعتر شده است و تحقیقات و پژوهش های زیادی در سراسر دنیا درزمینه ی بررسی کاربردهای داده‌کاوی در علم پزشکی انجام شده  است. بدین ترتیب یکی از محبوبترین حوزه‌های که داده‌کاوی در آن کاربردهای وسیعی پیداکرده است، حوزه‌های پزشکی و مراقبتهای بهداشتی هست.

کلمات کلیدی: داده کاوی، دسته بندی، دیابت

  1. مقدمه

دیابت شامل گروهی از بیماری‌های متابولیک است، که به دلیل عدم تولید کافی انسولین در بدن و عدم پاسخ دهی مناسب سلول ها به انسولین تولیدشده، میزان قند خون فرد مبتلا افزایش مییابد[9]. بیماری دیابت یک مشکل جدی بهداشت جهانی و یکی از شایع تری بیماری‌های عصر حاضر است. این بیماری معروف به بیماری جامعه مدرن است. و میزان بروز این بیماری به صورت  صعودی در حال افزایش است[10]. باوجود گستردگی و شیوع بالای این بیماری، تاکنون روشی برای درمان و از بین بردن این بیماری پیدا نشده است، هرچند روش هایی برای تشخیص و کنترل این بیماری وجود دارد[11]. بنابراین پیاده سازی روشی که بتواند امکان تشخیص صحیح ابتلا یا عدم ابتلا به دیابت را مشخص کند، میتواند گام مهمی در پیشگیری و کنترل این بیماری به خصوص در مراحل ابتدایی آن باشد. به همین دلیل متخصصان پزشکی نیاز به یک روش یا ابزار پیش بینی قابل اطمینان، برای تشخیص بیماری دیابت دارند[12]. داده‌کاوی یکی از این ابزارهای مفید است. هدف از این مطالعه بررسی تحقیقات انجام شده  در حوزه بیماری دیابت هست که از تکنیکهای مختلف داده‌کاوی برای پیشبینی، درمان یا مدیریت افراد مبتلابه دیابت استفاده کرده اند.

  1. روش انجام پژوهش

مطالعه حاضر از نوع مروری نقلی بوده و پایگاه‌هایPubmed,Scopus,Google scholar,Web of Science, Ebsco, اطلاعاتی باهدف یافتن منابع مربوط جستجو گردیدند. در راستای جمع آوری منابع و متون معتبر و علمی برای تکیه به آنها در طول پژوهش از منابع کتابخانه ای، کتب و مقالات الکترونیکی، اینترنت، نشریات علمی معتبر داخلی و خارجی استفادهشده است.

  1. کاربرد داده کاوی در دیابت

داده‌کاوی روشی برای کشف الگوهای پنهان و استخراج اطلاعات معنیدار از مجموعه داده‌های بزرگ هست  [12]. درواقع داده‌کاوی بخشی از فرآیند استخراج دانش(Knowledge Discovery) هست، که هدف آن دستیابی به دانش نهفته در داده‌ها با کمترین دخالت انسانی است[14]. این روش شامل الگوریتم های مدل بیزی، نظیر قوانین انجمنی، درختان تصمیم، شبکه عصبی مصنوعی برای کشف اطلاعات جدید است و از نرمافزارهای مختلفی همچونRapidMatlab، Weka، Minder استفاده می‌شود[11]. در شکل (1) مراحل اکتشاف دانش و داده‌کاوی نشان داده شده است.

فایل : 25 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط