مقاله کامل بررسی تأثیرات اقتصاد هنر بر نقاشی های دهه 80 و 90 ایران

مقاله کامل بررسی تأثیرات اقتصاد هنر بر نقاشی های دهه 80 و 90 ایران

بررسی تأثیرات اقتصاد هنر بر نقاشی های دهه 80 و 90 ایران
ندا ادیبی، حسین قاسمخانی
چکیده
تأثیرپذیری هنرمند از رخدادهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بهواسطه تجربه زیستی او در جامعه، اجتنابناپذیر است مشاهده و تحلیل آثارهنرمندان در حوزه‌های گوناگون مهر تأییدی بر این ادعا است. درواقع آثار هنری هنرمندان بازتابی از گرایشهای جامعهشناسی و نتایج احوال درونی و بیرونی آنها هست. این نظریه که جلوهای از نظریهی کلان بازنمایی است، هنر را بهمثابهی یک آینه در نظر میگ یرد که جامعه و دگرگونیهای آن را بازنمایی میکند اما آنچه مشخص است عوامل دیگریاز جمله اقتصاد هنر نیز میتواند براین تاثیرگذاری، مهم جلوه کند. پرسش این پژوهش نیز حول محور همین نظریه کلان دربرگیرنده این موضوع است که آیا تأثیرات اقتصاد هنر بر نقاشی دهه هشتاد و نود ایراننیز سایه افکنده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی– تحلیلی و استناد به مطالعات کتابخانهای جهت جمعآوری مطالب به بررسی اقتصاد هنر در ایران و راهکارهای پیشرفت آن وهمچنین بررسی میزان تاثیرگذاری آن برآثار هنرمندان نقاش دهه هشتاد و نود پرداخته است. نتایج بررسیها نشان میدهد که پیشرفت اقتصاد هنر در جامعه هنری ایران را میتوان به عنوان عاملی تاثیرگذار در تغییر سبک، موضوع و… درآثار هنرمندان نقاش برشمرد.
کلمات کلیدی: اقتصاد هنر، بازنمایی، فرم، محتوا، نقاشی، اکسپو
مقدمه
هنر پدیدهای است که از دیرباز و با خلقت بشر پا به عرصه وجود نهاده. از نقاشیهای غارهای لاسکو و آلتامیرا تا به امروز، هنر جز لاینفک انسان و جامعهی او بوده به شکلی که نوع بشر در تمامی عرصه‌های زندگی اعم از صنعت و فناوری وزندگی روزمره از هنر بهره میجوید و هنر هرگز از زندگی آدمی جدا نبوده است. هنر پدید های است که نیاز به حمایت و پشتیبانی جامعه هنردوست و دولت هنرپرور دارد تا بهعنوان کالایی عمومی مورداستفاده عموم مردم، مورخان و دوستداران قرار گیرد. نکته مهم دیگر معیشت هنرمندان است که باید برای جامعه و دولت واجد اهمیت و مورد عنایت سیاستگذاران و برنامهریزان باشد. امروزه برنام هریزی هدفمند اقتصادی نقش غیرقابلانکاری در پیشرفت کشورها دارد و اقتصاد هنریکی از مصادیق اقتصاد امروز به شمار میرود و از عمده مساِئل مؤثر در اقتصاد و سرمایهگذاری اقتصادی در راستای تولید بازار آثار هنری میباشد. اقتصاد هنر در ایران از قدمت زیادی برخوردار نیست بلاخص درزمینه هنر نقاشی که طی دو دهه گذشته به ایران راهیافته است. در دنیای امروز هیچچیز نیست که از دایرهی تأثیرات اقتصادی و سرمایه بیرون باشد. همین، دلیل شکلگیری مطالعات اقتصادی کاربردی در حوزه‌های
مختلف عملی و نظری است. اوضاع هنر در شرایط رکود اقتصادی یا رونق اقتصادی تحت تأثیر قرار میگیرد و این، بررسی شرایط اقتصادی هنر را بااهم یت نشان میدهد. همان اندازه که اقتصاد برای هنر مهم است، هنر نیز برای اقتصاد مهم است. امروزه بخش زیادی از مردم در بخشهایی که هنر تجسمی یا بصری محسوب میشوند، اشتغال دارند که میتوانند تأثیر بسزایی در رشد اقتصادی هر کشوری داشته باشند. با توجه به اهم یت فرم و محتوای ن قاشی و اهمیت تأث یری که فرم و محتوای نقاشی بر بینندگان دارد و لزوم بررسی این موضوع که آیا اقتصاد هنر در درجه اول بر فرم و محتوای نقاشی تأث یرگذار بوده است یا خیر و اینکه در صورت وجود، این تأث یر به چه صورت بوده است انجام این تحقیق دارای اهمیت و ضرورت میباشد.توجه به جوانب اقتصادی، از مهمتری ن گزینه‌های سازماندهی هر فعالیت شغلی است، اما این فرم دادن منطبق با اقتصاد در حوزهی هنر بسیار حساستر است. همواره صحبت در مورد اقتصاد بهخصوص اقتصاد هنر در ایران بسیار سخت و پیچیده بوده و هست (هاشمپور، 1395).در باب این موضوعرضا مریدی و معصومه تقی زادگان (1388)تحقیقی با عنوان “عوامل اجتماعی مؤثر بر قیمت تابلوهای نقاشی باهدف بررسی عوامل مؤثر بر بازار عرضه و فروش نقاشی در ایران” انجام دادند، نتایج نشان داد که عوامل به چهار دسته تقسیمشدهاند که عبارتاند از: 1) ویژگیهای فردی و اجتماعی هنرمند 2)ویژگیهای بصری و زیباشناختی تابلوهای نقاشی 3) نقش نگارخانه‌ها و واسطه‌ها و 4) قیمتگذاری و سازوکار بازار و همچنین نتایج نشان داد که رابطه پایدار و معناداری میان عوامل زیباشناسانِ (سبک، تکنیک، شگردهای بصری و…) و عوامل غیر زیباشناسانِ (سن و جنسیت نقاش) و ویژگیهای کالبدی اثر مانند اندازه و … بر قیمت آثار هنری وجود دارد. کشف رابطه میان این متغیرها، نشاندهنده قواعد پایدار و مشترکی میان ارزیابیهای هنری و ارزشگذاریهای اقتصادی است

فایل : 13 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط