info@articlefarsi.ir پشتیبانی 10 صبح تا 2 شب ادرس

مقاله فارسی کاربرد در مقایسۀ دو مدل تأثیرات مطالعۀ منابع کلسیم گوسفند

مقاله فارسی کاربرد در مقایسۀ دو مدل تأثیرات مطالعۀ منابع کلسیم گوسفند

* کاربرد در مقایسۀ دو مدل تأثیرات مطالعۀ منابع کلسیم گوسفند
* چکیده
– هدف اصلی این تحقیق ارزیابی و مقایسۀ دو مدل قسمت بندی با مطالعۀ تأثیرات مختلف منابع کلسیم برمتابولیسم a )و p گوسفند بود . گوسفند نوع نر برزیلی (20) از رژیم غذایی مبنای مکمل شده با منابع مختلف (a تغذیه کرد که به صورت زیر است . آهک (l) ، یونجه ، خشک آلفالفا (AH) ، مواد غذایی پوست مرکبّات (osm) و گوشت مرکبّات (TP) . پس از 21 روز هر گوسفند ، به هر گوسفند دوز تک از طریق رگ گردن MBq 4/7 رادیوکلسیم (ca 45) وMBq 4/7 رادیوفسفر (p 32( دارند . متابولیسم (a و p با مقایسۀ مدل های VD و FL ارزیابی شدند . مدل بازبینی شدۀ مطالعۀ سینتیک های فسفر و کلسیم در گوسفند در حال رشد مورد بررسی قرار گرفت . با مقایسۀ جریانات بین دل و دوده و پلاسما ، پلاسما و استخوان و پلاسما و بافت این امر صورت گرفت . هیچ اختلافی در میزان جذب Ca و p بریا روش های درمانی مشاهده نشد . جریانات Ca بافت و استخوان به پلاسما و برعکس در میان روش های درمانی یکسان بودند اگرچه نگهداری استخوان خالص و بافت خالص برای درمان های l و osm بیشتر ، و برای AH و CTP کمتر و همچنین منفی به شمار آمدند (P(0+05) نتایج Ca استخوان خالص بین مدل VD و FL ثابت بودند اگرچه نگهداری Ca بافت خالص به طور ناچیزی برای VD بیشتر بود . حضور پکتین در CTP و اگزالات در AH می توانند بر تعادل کلسیم در این روش های
درمانی تأثیر بگذارند . جذب کل کلسیم برای ما با هر دو مدل بیشتر بوده شکل شیمیایی ca در منابع مختلف بر متابولیسم آن تأثیر گذاشت امّا هیچ تأثیری بر متابولیسم p نداشت . هر دو مدل جذب p بیشتر از جذب p در استخوان داشتند و این امر نشان داد که گوسفند p را متابولیسم می کند . این امر حاکی از آن است که اختلال در هضم متابولیسم p استخوان را تحریک می کند تا p را برای موارد نیاز متابولیکی به کاربرد . هم مدل VD و FL الگوی یکسانی برای جریانات P ، و برای حفظ P بافت و استخوان خالص داشتند . هر دو مدل را می توان برای ارزیابی Ca وp و همچنین منابع غیر ارگانیگ ca استفاده کرد .
* لغات کلیدی : قابلیت هضم صحیح ، کلسیم ، فسفر ، مدل سازی و متابولیسم
*1. مقدمه
– کلسیم و فسفر اغلب مهمترین مواد معدنی در تغذیه نشخوار کننده ، بخاطر حضور گسترده شان در بدن حیوان ، عمدتاً در استخوان به صورت نمک هیدروکسیا پاتیت . بنابراین ، حیوانات در حال رشد باید مقادیر کافی این مواد معدنی کافی استخوان ، ذخیره کند . غذاها به عنوان منابع کلسیم برای نشخوار کنندگان ذخیره می شوند ، اما عدم اطلاعات در مورد در دسترس بودن ca در این منابع ، عدم دقت یا صحیح بودن فرمولاسیون این منابع ، وجود دارد . بنابراین دانش در دسترس بودن کلسیم و تأثیرات آن بر سینتیک ca و p ، برای ارزیابی به کاربردن این مکمل ها به عنوان منابع کلسیم برای نشخوار کنندگان امری مهم به شمار می آید .
– روش های رادیو ایزوتوپ ، داده ها پی در مورد دفع داخلی و همچنین توزیع مواد معدنی در بدن حیوان بدست آمده است . بالاخص در مورد نشخوار کنندگانی دفع داخلی که بخش مهم دفع p به شمار می آید ، این اطلاعات به منظور جذب صحیح و قابلیت هضم صحیح ، حیاتی به شمار می آید . علاوه بر این ردیاب های فعّال امکان رابطه بین ca و p را به منظور مطالعۀ استخوان فراهم می کنند جایی که متابولیسم ca به همراه متابولیسم p صورت می گیرد . علاوه بر این ، توسعۀ مدل های قسمت بندی براساس اندازه گیری های ca و p را تسهیل می کند .
– مدل vd برای توصیف متابولیسم p نشخوار کنندگان در حال رشد به کار رفت در حالیکه مدل خرناندزدر خوک های در حال رشد ایجاد گردید . هر دو مدل براساس اصول تأکیدی مشابه اند . لوپز(2001) مدل فرناندز هماهنگ کرد تا تغییر دائمی بیولوژیکی p را در خوک های تغذیه کننده از منابع مختلف فسفات را با افزودن قسمت بندی جدید ارزیابی کند تا بافت نرم را نشان می دهد .
– هدف این مطالعه مقایسۀ مدل های VD و FL با ارزیابی منابع مختلف کلسیم را متابوسیم Ca و p گوسفندهای در حال رشد به شمار آمد .
* جدول 1
* ترکیبات علوفه و تریب رژیم غذایی گوسفند حاوی منابع مختلف کلسیم
-2* مواد روش ها
1 . 2 *حیوانات و رژیم غذایی
– 20 گوسفند نر برزیلی 8 ماهه kg 55/4 6/31 ، به منظور مطالعات ایزوتوپ در قفس های مخصوص این امر قرار گرفتند که در مرکز انرژی هسته ای دانشکده کشاورزی Sao Paulo واقع در برزیل بود . گوسفندان از ماده غذایی بقایای چغندر قند هیدرولیز شده مکمل با آهک (l) ، یونجۀ خشک آلفالفا (AH) ، گوشت مرکبّات (CTP) یا ماده غذایی پوست خرچنگ (OSM) تغذیه کردند ، همه مواد غذایی مقادیر کافی Ca و p را مطابق با nrc ذخیره کردند مواد غذایی دوبار در روز در ساعت 8 صبح و 5 بعد ازظهر تغذیه می شدند .
– پس از هماهنگی دورۀ 21 روزه ، دوز ترکیبی ca و 7/4mbq و 7/4mbq p32 در رگ وریدی هر گوسفند تزریق گردید . نمونه های خون 5 دقیقه ، 1 و 2 و 4 و 6 و 24 ساعت پس از تزریق و پس از هر 24 ساعت جمع آوری شدند و آخرین نمونه ظرف مدّت 144 ساعت جمع آوری شد .
– از طریق تزریق ، تعادل Ca و p روزانه به مدّت 7 روز اندازه گیری شدند .ادرار و مدفوع در ساعت 7 صبح جمع اوری شده و کل مدفوع ارزیابی شده و برای آنالیز بیشتر آسیا شدند .
* 2 . 2 انالیز نمونه
– نمونه های علوفه و علوفه های رد شده در مورد مواد خشک ، پروتئین ناخالص (cp) ، فیبر ضد عفونی کنندۀ خنثی (NDF) ، فیبر ضد عفونی کنندۀ اسید و غلظت های PV ، آنالیز شدند . پروتئین ناخالص با روش کژال های و NDF مطابق با مرتنز (2002) بدون استفاده از آمیلاز یا سولفیت سدیم ( جدول 2 ) مشخص شد . کل P رژیم غذایی با اندازه گیری کالری و Ca توسط اسپکترومتری جذب اتمی مشخص گردید .
– نمونه ها را خون در g 11008 به مدّت 10 دقیقه درد مای c 37 سانتریفوژ شدند تا پلاسما و شناور استفاده شده برای آنالیز اسپکتوومتری جذب اتمی جدا شوند و آنالیز p توسط روش (( فیسک )) و (( سوبارو )) (1925) صورت گرفت نمونه های ادرار (ml30) هر وز جمع آوری شده و در NHCL12 حل شده ، خشک شده و به خاکستر تبدیل شدند تا Ca غیر ارگانیک وp مشخص شوند .
* جدول 2 : آنالیز ترکیبات علوفه (g/kg DM) تغذیه توسط گوسفند از منابع مختلف کلسیم .
(1995) برای مطالعۀ متابولیسم ca و p
– نمونه های مدفوع در دمای c100 خشک شده و در دمای c500 به خاکستر تبدیل شدند و خاکستر را در ml5 ، Hcl N 2 حل کرده و پس از آن P با استفاده از روش اندازه گیری کالری مشخص شده کل کلسیم مدفوع را با اسپکترومتری جذب اتمی مشخص گردید .
– فعالیت رادیو در شمارشگر شفاف مایع و تصحیح رفع عطش اندازه گیری شد و فاسد شدن با تکنیک استانداراد بیرونی مورد بررسی قرار گرفت . نمونه های مدفوع (lg) خشک شده ، و خاکستر شده و در N H2 so4 18 غلیظ به مدت 1 ساعت و پس از حل کردن مدفوع حل شدند ، نمونه های بافت خاکستر شده ابتدا با ml 10 ، H2so4 (101) در مان شدند و روش درمانی بیشتر با ml 5 H2so4 (m 5/0 ) صورت گرفت تا هضم کامل شود .
– نمونه های (ml 1 ) پلاسما ، اوره ، محلول بافت و محلول مدفوع در ml10 محلول شفاف با استفاده از اسپکترومتر شفاف مایع شمارش شدند
* 3 . 2 مدل ها
* 1. 3 . 2 مدل vd
– این مدل در شکل 1 در مورد ca ، شامل چهار بخشی است 1) دل و روده 2) پلاسما 3) استخوان 4) بافت نرم و جریانات بین بخش ها و خارج از سیستم به صورت خرملومی فلش دار نمایش داده می شوند . ca برچسب زده به صورت وریدی با دوز اندازۀ d در t=0 تزریق شده و اندازه و فعالیت رادیویی ، خاصی (SRA ) استخوان و بخش های نرم بافت پس از سا روز ارزیابی شدند فرض می شود این طرح هیچ منابع بیرونی را ثبت نکرده باشد . طرح مشابه برای P به شمار می آید .
– پس از V روزه بخش 1 ( دل و روده ) در حالت ثابت کامل و بخش 2 ( ظرف 2 ) ( پلاسما ) در حالت غیر ایزوتوپی ثابت فرض شد . محلول جبری مدل به صورت زیر است .
(1)
* شکل 1 . نمایش طرحی مدل VD برای متابولیسم کلسیم گوسفندان در حال رشد ، Fij کل کلسیم جریان بخش I از j ، f10 هضم کلسیم ، f01 دفع کلسیم مدفوع ، f02 کلسیم ادرار را نشان می دهد .
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
* جدول 3
علائم اصلی به کار رفته در مدل vd
Fij ، جریان کلسیم به بخش I از j ، fio نشان داده می شود ، جریان بیرونی به بخش او جریان بخش j خارج از سیستم ، علامت مد جریان اندازه گیری شده را نشان می دهد . واحدها گرم در روزاند.
D ، روز Ca برچسب زاده از طریق تزریق به خون در زمان صفر ، dpm
Qi ، مقدار کلسیم بخش j : g
Gi ، مقدار کلسیم بخش j : g
Ri ، مقدار تغییر ، تغییر فعالیت خاص بخش j
Si ، فعالیت خاص بخش j ( )
T ، زمان = روزها
– که علامت مد به لحاظ آزمایی جریان را مشخص می کند فعالیت خاص این بخش با ترکیب بخش 3 و 4 تشکیل می شود .
(8)
مقدار تغییر فعالیت خاص بخش 2 به صورت زیر است
(9)
مقادیر s2 وr2 ، 7 روز پس از تناسب بدست آمدند :
(10)
– منحنی فاسد شدن SRA خون ، T زمان به شمار می آید از وقتی که دوز تزریق می شود و A هر دقیقۀ فاسد شدن و ( هر روز ) پارامترها به شمار می آیند اختلاف این معادله با توجه به زمان ، مقدار تغییر فوری را نشان می دهد :
که محاسبۀ R2 را ظرف مدت 7 روز ایجاد می کند
* 2 .3 .2 مدل FL
– فرناندز (1995) مدلی برای مطالعۀ متابولیسم Ca و p در خصوص خوکهای در حال رشد را ایجاد کرد که استخوان تنها قسمت بندی مورد نظر برای سوخت و ساز این مواد معدنی مورد توجه قرار گرفت لوپز (2001) با مطالعۀ متابولیسم p در مورد خوک تغذیه کنندۀ منابع گوناگون فسفات مطابق با مدل فرناندز با افزودن بافت نرم به عنوان بخش جدید ، بررسی هایی انجام داد . مدل fl که در شکل 2 نشان داده می شود همانند مدل VD از چهار بخش تشکیل شده است : 1) دل و روده 2) پلاسما 3) استخوان 4 ) بافت نرم . جریانات مدل FL در شکل 2 . به منظور مقایسۀ با مدل VD نشان داده می شوند ، مبادلات دو مسیره بین پلاسما و سه بخش دیگر یعنین متغییرهای VTe-VTe+0V0-,V0t,VLT,VaT ارزیابی شدند . – جریانات با استفاده از معادلات زیر محاسبه شدند :
* شکل 2 : نمایش طرحی FL به کار رفته برای متابولیسم کلسیم گوسفندان در حال رشد . کلید : میزان جذب کلسیم (V1) ، از دست دادن کل کلسیم مدفوع (VF) ، کلسیم درونی مدفوع (VP) ،CA مدفوع مبدأ مواد غذایی (VFD) ، از دست دادن کلسیم ادرار (VU) ، کلسیم جذب شدۀ مبداء مواد غذایی (Vaa) ، ترشح کل کلسیم در دل و روده (VIT) ، کلسیم دوباره جذب شدۀ درونی دل و روده (Vaf) ، کل کلسیم جذب شده (Vat) ، کلسیم رشد یافته در استخوان (V0t) ، ca دوباره جذب شدۀ استخوان (v0) ، ca بازیافت شدۀ استخوان به استخوان و بافت های نرم (VTE+) ، CA دوباره جذب شدۀ بافت نرم (VTE-) ، CA بازیافت شدۀ بافت نرم به استخوان و بافت نرم (V0+RL) ، کلسیم کل بازیافت شده به استخوان و بافت نرم (V0+R) ، کلسیم دوبارۀ
جذب شده بافت نرم به دل و روده (VET-) ، کلسیم Vat رشد یافته به بافت نرم (V0+t) ، Vat ca به دل و روده Vat ,ca , (ved1) توزیع شده به استخوان و بافت های نرم (ved2) ، v0+r ca رشد یافته بافت های نرم (v0t1) و v0+r,ca رشد یافتۀ استخوان (v0t2) و تعادل ca .
* 4. 2 آنالیز آماری
– آنالیز آماری جریانات با استفاده از روش GLM ، SAS ( 2000) و روش LSMEANS به کار رفته در محاسبۀ میانگین و انحراف معیار صورت گرفت آنالیز بازگشت با استفاده از روش PROCREG صورت گرفت .
* 3 . نتایج
1 . 3 کلسیم
– داده ها در مورد هضم شده ، در ادرار و مدفوع رشد یافته ، فعالیت های خاص و محتوای استخوان ، پلاسما و بافت در جدول 4 و جود دارند . ضریب زاویه های جذب صحیح (TAC) با استفاده از فرمول زیر مشخص می شدند .
و مقادیر بدست آمده به ترتیب 68/0 ، 14/0 ، 16/0 و 22/0 در مورد OSM , CTP, AH ,L بودند (05/0 PC) . جریانات کلسیم بین پلاسما و دل و روده ، استخوان و بافت با ندل های VD و FL محاسبه شدند که در جدول 5 نشان داده می شوند . نگهداری کل کلسیم بدن به صورت زیر مشخص شد :
(Ca ادرار – Ca مدفوع ) – ca هضم شده = حفظ کلسیم ( نگهداری )
و نتایج به ترتیب 24/1 ، 18/0- ، 94/0 – و روز / g 23/0 برای l ، atl ، ctp و osm بودند .
* 2 . 3 نتایج
– نتایج p هضم شده و مدفوع رشدیافته و ادرار و همچنین فعالیت های خاص ، p موجود در پلاسما ، استخوان و بافت در جدول ها نمایش داده می شود . TAC بدست آمده به ترتیب 31/0 ، 44/0 ، 37/0 و 39/0 برای CTP,AH,L و OSM بودند
* جدول 4 :
جریانات کلسیم ، فعالیت رادیویی خاص (SRA) و مقادیر به کار رفته در مدل های VD و FL
* جدول 5 : جریانات کلسیم محاسبه شدۀ مدل های vd و fl برای منابع مختلف کلسیم
*جدول 6 : جریانات فسفر ، فعالیت رادیویی خاص (sra ) و مقادیر به کار رفته در مدل های vd و fl
جدول 7 : جریانات فسفر محاسبه شده از مدل های vd و fl برای منابع مختلف
تقسیم بندی های بین جریانات مدل های vd و fl در جدول 7 نشان داده می شود . نتایج بدست آمده برای نگهداری p به ترتیب عبارتند از : 25/1 – و 51/1- ، 07/2- و روز/g 77/0- برای c CTP 0AH0 و OSM
* 4.بحث
*4 .1 کلسیم
هیچ اختلافی در مورد کلسیم هضم و کلسیم افزایش یافته در ادرار وجود نداشت . مصرف کلسیم برای همۀ روش های درمانی یکسان بود اما CA مواد غذایی کمتر از روش درمانی آهک بود (L) مطابق با 32/0 CA هضم شده در مورد منابع دیگر کلسیم ، میانگین 82/0 بود. مقادیر بیشتر CA مدفوع نشان می دهد که این منابع با توجه به مقدار زیاد CA در حال عبور از رودها (GIT) کمتر در دسترسند علاوه بر افزایش کمتر CA مرفوع ، فعالیت خاصی P در مرفوع S1 ، بیشترین مقدار بود این امر در مورد گوسفند تحت درمان L که کمترین غلظت P در مدفوع را نشان می داد ، به چشم می خورد .
قابلیت هضم صحیح در روش درمانی L بیشتر بود ، در حالیکه OSM مقدرا کمتری را نشان داد ، اگرچه بیشتر از AH و CTP بود . داده ها نشان می دهند کهروش های درمانی که منابع ارگانیک CA را نشان می دهند منجر به سطوح جذب کمتر می شوند . مطابق با MS دول (1982) اختلافات بین فرم شیمیایی ،منبع و یا روابط متقابل مواد
غذایی به جذب مواد معدنی تأثیر می گذارند ، و این امر نشان می دهد که شکل ارگانیک کمتر در دسترس اشت . با توجه به روش درمانی CTP ، یکی از عواملی که بر جذب CA تاثیر گذاشته است ، حضور پکتین بود از وقتی که گوشت مرکبات حدود KG /G 190 ادرار DM مبنا نشان دادند . پکتین موظف است تا کاتیون های جذب مواد معدنی را آسیب برساند مثل CA ، MG ، CU و ZN تعادل منفی رژیم غذایی AH احتمالاً بخاطر حضور اگزالات ، ترکیب موجود در منابع ارگانیک کلسیم رخ می دهد که قابلیت در دسترس بودن کلسیم را کاهش می دهد . در یونجۀ خشک آلفالفا توسط مارتز (1999) مشاهده شد ، اگرچه بیشتر از این مطالعه بود ، و همچنین کلسیم درونی موضوع نشان دهندۀ میزان جذب 16/0 CA بود یعنی مقدرای مشابه با این مطالعه . در دسترس بودن نختلف این دو مطالعه نشان می دهد که عاملی دیگر در کنار فرم شیمیایی می توانست به جذب CA آسیب برساند .
– قابلیت در دسترس بودن اندک کلسیم منجربه نگهداری اندک CA شد ، مقادیر کمتر از روز/MG 71 برای هر KG BW توسط برات وایت (1975) به عنوان ماکزیمم مقدار نگهداری حیوانات جوان گزارش شد که نشان می دهد به جز روش درمانی L ، گوسفندان مطالعۀ کنونی با کمبود کلسیم مواجه شده بودند .
– جریان GIT به پلاسما (vat ، f21) نشان دهندۀ جذب کلسیم ، در مورد l بیشترین بود و در مورد روش های ah ، CTP و OSM مشابه بوده در حالیکه مخالف جریان بود که بازیافت کلسیم درونی را نشان می دهد و بیشترین مقدار L و کمترین مقدار AH را داشت . جریان F12 بیشتر از F21 در مورد AH و CTP به شمار آمد و این
امر نشان می دهد که CA بازیافت شده بیشتر از CA جذب شدۀ این روش های درمانی بود . اگرچه کل کلسیم درونی رشد یافته در ادرار مشابه با روش های درمانی بود . این امر از وقتی که یونجۀ خشک الفالفا و گوشت مرکبات تغذیه می شوند تا ترشح درونی تحریک گردد حمایت می گردد .
مقدار میانگین F01 برای ca به ندرت بیشتر از مقادیر nrc به شمار آمد که بین 6/11 و bw mg/kg 2/43 بود ، اما از طریق کریپس (1989) برای هر روز 35 تا bw mg/kg 50 در نظر گرفته شد .
– جریانات کلسیم بین پلاسما و استخوان (-70 ، +70 ، f23 وf32) و پلاسما و بافت (f42 , f24 , vte+ , vte-) مشابه با همۀ روش های درمانی بودند وقتی از طریق مول vd محاسبه شدند 5/0 به هر حال نگهداری کلسیم ah و ctp منفی بود . برات وایت (1975) گزارش داد که مقدرا جذب ca استخوان بیشتر از مقدرا رشد استخوان گوسفندان جوان که از مواد غذایی با کمبود ca مصرف می کردند ، به شمار آمده با مدل vd نگهداری کلسیم استخوان خالص بشدت به نگهداری کل کلسیم بدن با توجه به معادلۀ زیر بستگی داشت .
– رابطۀ بسیار مشابه با استفاده از مدل fl رخ داد ، رابطه ای که تأکید می کند وقتی حیوانات جوان بودند کلسیم اغلب به سوی استخوان هداست شد .
نگهداری ca بافت خالص برای روش درمانی l و osm بیشتر از ah و ctp بود . نگهداری کلسیم بافت خالص با نگهداری کل ca بدن در مدل vd (50/0 = v2) رابطه داشت ، اما این رابطه در مورد مدل fl محکم تر بود .
رابطۀ محکم تر بین نگهداری ca بافت خالص و ca رشد یافقته می تواند در نتیجۀ مدل اصلی توسط مدل فرناندز (1995) با مطالعۀ متابولیم ca ایجاد گردد .
– جالب است تا خاطرنشان کنیم علی رغم قابلیت در دسترس بودن اندک ، ca توسط گوسفندان در روش در مانی osm بخاطر تولید کلسیم نسبت به ah و ctp بهتر به کار رفت .
نگهداری بافت و استخوان خالص منفی برای ah وctp نشان می دهد که گوسفندان کمبود کلسیم داشتند و بنابراین ca از طریق استخوان و بافت حرکت کرد تا سطوحش در پلاسما حفظ گردد تا از این طریق متابولیسم نرمال حیوان پایدار بماند . علی رغم افزایش رشد کلسیم بافت و استخوان خالص برای osm در مقابل ah و ctp این احتمال وجود دارد که ca در این روش درمانی کافی نبود تا ضرورت نگهداری ca استخوان خالص و نگهداری کل کلسیم را ایجاد نماید که خیلی اندک بودند برعکس گوسفندان روش درمانی l مقادیر ca کافی را جذب کردند تا در صورت لزوم بکار برند . جریانات مدل vd بین استخوان و پلاسما و بافت و پلاسما بیشتر از مدل fl بودند (0.05) p ، در حالیکه جریانات ca بین بافت و مقادیر خون مشابه بودند . در مورد نگهداری ca استخوان خالص ، مقادیر در مورد هر دو مدل یکسان بودند .
– جریانات f32 با مدل vd رابطه داشتند . به هر حال در مورد مدلfl ، رابطه بین v0+ و v0- وبین vte+ وvte- روی داد. اختلافات جریان بین مدل ها احتمالا بخاطر اختافات ساختاری مدل به شمار می آیند . در حالیکه مدل vd جریان بافت را به خون
به کار می برد تا جریانات بین خون و استخوان محاسبه کند ، مدل fl نگهداری خالص تعادل داده ها را به کار می برد .
– 402 فسفر
– فسفر دفع شده از ادرار روش درمانی l وosm بیشتر از ah و ctp بود . p دفع شده از ادرار احتمالا در میان روش های درمانی بخاطر اختلافات نوع علوفه مختلف بود . این امر نشان می دهد که مواد غذایی یا علوفه هایی که بزاق را بخاطر محتوای فیبر و اندازه ی ذره تحریک می کنند در مسیر دفع p تغییر می یابند . بنابراین ، وقتی مقدار p اضافی وجود داشته باشند ، بزاق تحریک می گردد p از طریق بزاق دفع می گردد تا عدم حضور مسیرهای دیگر دیگر دفع را جبران کند . یونجه ی خشک آلفالفا و گوشت مرکبات بزاق را تحریک می کنند ، بنابراین مسیر دفع p تغییر می یابد در حالیکه روش درمانی l و بخشی از osm جذب کننده ی p از ادرار دف می شوند . علی رغم هیچ اختلاف دفع p درونی مقادیر بیشتر برای گوسفندان روش درمانی ah وctp وجود داشتند و این امر نشان می دهد که این روش های درمانی بزاق را تحریک می کنند وقتی pf12 بازیافت شده را نشان می دهد . p درونی مدفوع به طور قابل ملاحضه ای بیشتر از مقدار mg/kg bw 20 nrc بود . بنا به گزارش برات وایت (1983) ، رابطۀ منفی بین دفع p درونی و تقاضای p خالص به نظر می رسد که p با دلیل یکسان دفع در ادرار ، دفع شد . برات وایت (1975) مشاهده کرد که دفع p در ادرار به نگهداری ca وابسته بود که بالاتر از نظر گفته شدوقتی مواد غذایی با کمبود
کلسیم مصرف گردید . قابلیت در دسترس بودن کلسیم اندک در مطالعۀ ما بر دفع p از طریق ادرار تاثیر گذاشت اگرچه داده ها به طور واضح نشان داده نمی شود .
– ضریب زاویه های قابلیت در دسترس بودن صحیح مورد توجه قرار گرفتند وقتی قابلیت هضم p حدود 64/0 برای علوفه و 70/0 در موردئ مواد غلیظ شده برای تغذیۀ نشخوار کنندگان به شمار می آید . بنابران بعضی از جنبه های رژیم غذایی ممکن است بر هضم p آسیب برسانند .
– مقایسۀ جریانات بین استخوان و پلاسما از طریق مدل vd و fl مشابهند . به هر حال ، در مورد جریانات بین بافت و پلاسما مقادیر بیشتر در مورد مدل vd رخ داد ، اگرچه تعادلات p خالص در استخوان و بافت مدل vd با مدل fl ثابت اند که در مورد هر دو منفی اند . بنابراین این امر تاکید می کند که گوسفندان تمام روش های درمانی دارای کمبود p بودند این احتمال وجود دارد که متابولیسم p استخوان و بافت نرم واکنش به قابلیت در دسترس بودن p اندک به شمار آمد ، اگرچه این امکان وجود دارد که این متابولیسم p به خاطر جذب اندک کلسیم رخ دهد . فرضیۀ یکسان توسط برات وایت (1983) نشان داد که متابولیسم p استخوان و بافت نرم تحت میزان جذب محدود p و ca ایجاد شد به هرحال به نتیجه رسیدن کامل در مورد عدم ارتباط بین جریانات p و ca ممکن نیست . این که p به استخوان راه یافت ، توسط رابطۀ مشاهده شد بین نگهداری p استخوان حالص و نگهداری کل p بددن برای هر دو مدل تایید شد .

فایل : 21 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...