مقاله کامل بررسی اثرات غلظت‌ های مختلف اکسین و نوع قلمه بر روی ریشه ‌زایی قلمه ‌های گیاه خرزهره

مقاله کامل بررسی اثرات غلظت‌ های مختلف اکسین و نوع قلمه بر روی ریشه ‌زایی قلمه ‌های گیاه خرزهره

دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرگان
معاونت پژوهشي
پيشنهاد طرح پژوهشي
( فرم شماره صفر)
كد طرح :
مشخصات كلي طرح
1- عنوان طرح : بررسی اثرات غلظتهای مختلف اکسین و نوع قلمه بر روی ریشه زایی قلمه های خرزهره
2- نوع طرح : بنيادي كاربردي توسعه اي
3 – گروه علمي طرح : علوم پزشكي علوم انساني علوم پايه
فني و مهندسي كشاورزي و دامپزشكي هنر و معماري
4 – شاخصه تخصصي طرح : باغبانی
5 – بودجه پيشنهادي : به عدد: 27.224.000 به حروف: بیست و هفت میلیون و دویست و بیست وچهار هزار ریال
6 – پيش بيني مدت زمان اجراي طرح ( به ماه ) : 12 ماه
7 – محل اجراي طرح : دانشگاه آزاد اسلامی گرگان
8- همكاران طرح : ( لازم است ترتيب مندرج در اين قسمت در جدول صفحه 2 رعايت گردد )
9 – نام و نام خانوادگي پيشنهاد دهنده (مجري طرح) : شهروز حبیبی کوتنائی
نشاني و شماره تلفن محل سكونت : قائم شهر – خیابان ساری – کوچه شرافت – آمین 19 – طبقه دوم
09113261284 و 3286899 – 0123
تاريخ :
امضاي پيشنهاد دهنده:
مشخصات مجري طرح و همكاران طرح ( از درج نام و نام خانوادگي در اين قسمت خودداري گردد )
مجري
رشته و آخرين مدرك تحصيلي (مرتبط با موضوع طرح) : کارشناس ارشد باغبانی
سال و محل اخذ مدرك : دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم
عنوان پايان نامه كارشناسي ارشد : هیبرید چهار رقم بادمجان و مقایسه نتایج با والدین
عنوان پايان نامه دكتري :
مرتبه علمي : مربي استاديار دانشيار استاد
نوع همكاري با دانشگاه : تمام وقت نيمه وقت
سوابق تحقيقاتي: ( عناوين طرح هاي پژوهشي انجام شده مقالات و تاليفات )
– بررسی تاثیر مقادیر مختلف ازت و پتاسیم بر عملکرد کلم پیچ در منطقه گرگان
2 – همكاران ( لازم است ترتيب مندرج در جدول صفحه 1 در اين قسمت رعايت گردد )
مشخصات موضوعي طرح
1- عنوان به فارسي : بررسی اثرات غلظتهای مختلف اکسین و نوع قلمه بر روی ریشه زایی قلمه های گیاه خرزهره .(Nerium oleander )
2- عنوان به انگليسي : Evaloation effects of different Auxin concentrations and king of cuttings on cuttings rooting of oleander.(Nerium oleander L .)
3-واژه هاي كليدي( فارسي و انگليسي ) :
4- بيان مسئله ( توضيح در مورد ابعاد مختلف موضوع ) :
درختچه خرزهره (Nerium oleander L. ) متعلق به تیره Apocynaceae و بومی نواحی خشک و گرمسیری اروپا و آمریکا است و اغلب در نقاط سردسیر به صورت گیاهی گلدانی ، زمستانها در گلخانه ها نگهداری می شود ، ولی در فصل بهار ، تابستان و پاییز به خارج از گلخانه انتقال می یابد .
تکثیر آن از طریق قلمه انجام می گیرد . بهترین زمان جهت قلمه گیری در بهار و بعد از فصل گل دهی است . قلمه ها را در گلخانه باید در بستری مرطوب و گرم کاشت تا ریشه دهند ، سپس قلمه های ریشه دار به گلدان انتقال یافته ، در خاکهای غنی از مواد آلی ، ، کشت شوند . بعد از 2 سال خرزهره به گل می نشیند . این گیاه بطوردائم سبز بوده و در فصل پاییز خزان نمی کند . فصل گل دهی خرزهره طولانی و گلهای آن در واریته های مختلف به رنگهای بسیار متنوع یافت شده اند ، نوع ابلق آن از نظر طراحی جالب است .
انواع جدیدی از گیاه خرزهره به ایران آورده شده است .از آنجائیکه تکثیر اکثر گیاهان بوسیله بذر باعث هتروزیگوس شده و زمان بلوغ و گلدهی گیاهان طولانی می شود. بنابراین تکثیر به روشهای غیر جنسی ضروری بنظر می رسد و نیز چون هورمونهای اکسینی در ریشه زایی دخیل می باشند پس باید بهترین نوع اکسین و موثرترین غلظت آن نیز تعیین گردد و چون نوع قلمه در ریشه زایی موثر می باشد ضروری بنظر می رسد که انواع قلمه های خشبی و نیمه خشبی و نرم (علفی ) مورد بررسی قرار گیرد . تقریبا تمامی خرزهره هاییکه بوسیله قلمه تکثیر می شوند با استفاده از قلمه های نیمه خشبی حاصل شده اند . حال ما می خواهیم بدانیم آیا با استفاده از هورمون می توان از قلمه های نرم و خشبی نیز استفاده کرد و در صورت مثبت بودن پاسخ چه هورمون اکسینی و چه غلظتی از هورمون بهترین می باشد .
5 – اهميت و ضرورت انجام تحقيق: ( توجيه اجراي طرح و فوايد ناشي از آن به طوري كه ضرورت آن احساس و اهميت آن آشكار گردد )
به دلیل اینکه بسیاری از قلمه ها در زمان تکثیر خشک شده و از بین می روند که خود باعث ضرر و زیان به نهالستانها می شود واز سوی دیگر می توان با استفاده از هورمونهای اکسینی می توان قلمه ها و گیاهان قوی تری که دارای ریشه بیشتری می باشند تولید کرد لذا انجام این طرح ضروری به نظر می رسد .
از آنجائیکه گیاه خرزهره درختچه ای همیشه سبز بوده و دارای ارقام ابلق و ساده و گلهایی به رنگهای سفید-قرمز – صورتی و … دارد لذا می تواند به عنوان گیاهی زینتی در بسیاری از اماکن مورد استفاده قرار گیرد ضمن اینکه به خشکی و شوری خاک مقاوم است و سازگاری وسیعی از جنوب ایران تا شمال ایران دارد در نتیجه می تواند جایگزین خوبی برای درختان بلند قامت کنار خیابان ها که با رشد قطری زیاد خود باعث خرابی پیاده رو و جویهای آب می شوند باشد .
اهداف تحقيق: ( كلي و ويژه ) :
تعیین نوع هورمون اکسینی که برای ریشه زایی قلمه های خرزهره کاربردی تر است .
تعیین غلظتهای هورمونی موثر
تعیین بهترین نوع قلمه برای ریشه زایی.
متغير هاي تحقيق :
درصد ریشه زایی – طول بزرگترین ریشه – میانگین طول ریشه – وزن خشک ریشه – طول رشد جدید (اندام هوایی)
فرضيه ها يا پرسش هاي تحقيق :
به صورت فرض يا فرضهاي ويژه :
– چون دوام IBA و گستره غلظت آن بیشتر از NAA است بنظر می رسد ، IBA موثر تر باشد .
– چون هورمونها دارای یک حد اپتیمم تاثیر می باشند پس نمی توان بصورت فرض غلظت اپتیمم آنرا تعیین کرد .
– قلمه علفی دارای بافت نرم و قلمه خشبی دارای مواد کوفاکتور ریشه زایی می باشند پس باید دید کدام قلمه برای ریشه زایی بهتر است .
به صورت پرسش يا پرسشهاي ويژه :
– آیا IBA در ریشه زایی خرزهزه موثر تر است یا NAA.؟
چه غلظتهایی از هورمون اکسین در ریشه زایی تاثیر بهینه دارد ؟.
کدام نوع قلمه ریشه زایی موثرتری دارد ؟
ادبيات يا پيشينه تحقيق: ( بيان تحقيقات و كارهايي كه تا كنون در زمينه موضوع مورد مطالعه انجام شده و نتايج آن به صورت مستند منتشر شده است ‏ به طوري كه نتايج حاصل از اين مطالعات در توجيه اهداف طرح بكار گرفته شود. )
– قدرت ریشه زایی در قلمه های گیاهان مختلف متفاوت است . پژوهشها حاکی از آن است که قدرت ریشه زایی با غلظت های اکسینی که در سلول بافت پینه ای ناحیه ته قلمه یافت می شود ارتباط مستقیم دارد . در باغبانی از همین پدیده برای ریشه دار کردن قلمه های گیاهانی که به سختی ریشه می دهند ، می توان استفاده کرد . (1)
– بطور کلی اکسین های مصنوعی (IBA-NAA و …) بجای اکسین های طبیعی ( IAA ) استفاده می شود . زیرا آنها بوسیله IAA اکسیداز و دیگر آنزیمها از بین نرفته و زمان طولانی تری در بافتها دوام می آورند . استعمال اکسینهای خارجی می تواند تشکیل ریشه و توسعه اولیه آنها را تحریک نماید و در حالی که طویل شدن ریشه در غیر از غلظتهای نسبتا پایین متوقف می شود . (2)
– شروع رشد ریشه روی قلمه با اکسینی که در جوانه ها و برگها جوان ساخته می شوند و سپس به قسمتهای انتهایی قلمه انتقال می یابند رونق می گیرد اثر اکسینهای روی تشکیل ریشه بطور روشن باید از اثر آنها در طویل شدن ریشه متمایز گردد . بطور کلی غلظتهای لازم برای تشکیل ریشه خیلی بیشتر از غلظتی است که برای طویل شدن لازم است . (3)
– گرفتن قلمه برگدار درخت توسن (غان) در تابستان انجام گیرد و قلمه ها را بمدت 24 ساعت در اسیدایندول بوتریک 50 قسمت در میلیون قرار داده و سپس در گلخانه قرار می دهند تا ریشه دار شوند . (4)
– براگت و همکاران در سال 1976 گزارش دادند چنانچه در گیاه زرشک گرفتن قلمه از شاخه های یکساله در بهار یا تابستان انجام گیرد و قلمه ها را در زیر سیستم آبفشان یا در شاسی سرد ریشه دار کنند . بکار بردن اسیدایندول بوتریک به میزان 5000 قسمت در میلیون به ریشه زایی کمک می کند . (5)
– کارویل در سال 1975 گزارش داد گرفتن قلمه چوب نرم از قسمت انتهایی شاخه های جوان درخت افرا در اواخر بهار باید انجام گیرد و قلمه ها را در زیر سیستم آبفشان ریشه دار می کنند . زخم کردن قلمه ها و استفاده از اسیدایندول بوتریک (بوسیله روش فرو بردن در محلول غلیظ 1000 تا 10000 قسمت در میلیون ) باعث افزایش ریشه زایی می گردد . تکثیر بوسیله قلمه چوب سخت هم گزارش شده است . (6)
مک گویر و لون در سال 1971 گزارش دادند در به ژاپنی قلمه ها را در اواخر بهار از شاخه هایی که چوب آنها کمی سخت شده گرفته در زیر آبفشان ریشه دار می نمایند . بکاربردن اسیدایندول بوتریک به غلظت 15 قسمت در میلیون برای 24 ساعت ممکن است به ریشه دار شدن قلمه ها کمک کند . (7)
– نلسون 1959 گزارش داد در درختچه های همیشه سبز کاملیا قلمه ها را باید از انتهای شاخه های فصل جاری با 2-3 برگ جدا کرد . بکار بردن IBA به غلظت 20 قسمت در میلیون به مدت 24 ساعت ریشه زایی را کمک خواهد کرد مخصوصا اگر پایین قلمه ها زخم زنی شوند . (8)
– تامر و سینگ 1973 گزارش دادند در درختچه های بادلیا (دم موشی ) گرفتن قلمه چوب نرم بطول 8 تا 10 سانتیمتر در تابستان یا پاییز باید انجام گیرد و قلمه ها در شاسی یا گلخانه تکثیر ریشه دار شوند . قرار دادن قلمه ها بمدت 24 ساعت در محلول 10 قسمت در میلیون با IBA با 25 قسمت در میلیون NAA ریشه زایی را تسهیل می کند . (9 )
مشخصات اجرايي طرح
نوع مطالعه ‏‏ روش و نحوه اجراي تحقيق: ( بيان نوع روش تحقيق و علت انتخاب آن )
نوع مطاله گلخانه ای می باشد. در این تحقیق دو نوع هورمون اکسینی IBA و NAA چون در ریشه زایی موثر هستند انتخاب شده و چون غلظت هورمونی در تعیین ریشه زایی موثر می باشند از چند سطح هورمونی استفاده شده است. و بخاطر اثر منفی نور برروی هورمونها و صرفه جویی در زمان و هزینه کارگری بهتر دانستیم از غلظتهای بالای هورمون استفاده کنیم ، البته تیمار های آزمایشی صفر نیز داریم که به عنوان شاهد می باشند انواع قلمه های خشبی ، نیمه خشبی و علفی نیز به عنوان عواملی در تعیین ریشه زایی استفاده خواهد شد . این بررسی به صورت آزمایش فاکتوریل در قالب 3 تکرار انجام خواهد شد . چون خرزهره را هم می توان بصورت
درخت و هم بصورت بوته ای به صورت گیاهی همیشه سبز برای فضای سبز پرورش داد ، و اینکه گیاهی است مقاوم به خشکی ، شوری ، pH بالای خاک ، و سازگاری قابل توجهی آب و هوایی که سبب شده از جنوب ایران تا شمال ایران مشاهده می شود و ضمنا دارای واریته های مختلف به رنگهای متنوع گل و نوع ابلق نیز می باشد که در زیبا سازی و تنوع شکل و رنگ موثر می باشد .
2- ابزار گردآوري داده ها: ( چنانچه در اجراي تحقيق از پرسشنامه استفاده مي شود لازم است پرسشنامه مورد نظر ضميمه گردد. )
مشاهده مستقیم از طریق اندازه گیری صفات در شرایط گلخانه ای .
3 – جامعه آماري ، حجم نمونه ها ،‏ روش نمونه گيري و شيوه تجزيه و تحليل داده ها: ( به ترتيب با ذكر چگونگي انتخاب ،‏ نحوه محاسبه
،‏ تكنيكهاي مورد نظر و منابع مورد استفاده )
جامعه آماری : دو نوع هورمون اکسینی ( NAA و IBA ) در 4 سطح صفر ، 000/2 ، 000/3 و 000/4 میلی گرم در لیتر و انواع قلمه خشبی – نیمه خشبی و علفی .
حجم نمونه : تعداد 10 نمونه بصورت تصادفی از هر واحد آزمایشی
شیوه تجزیه و تحلیل داده ها : داده های بدست امده از آزمایش با استفاده از نرم افزار SAS تجزیه و تحلیل خواهد شد .
محدوديتهاي تحقيق : –
ملاحظات اخلاقي: ( در صورت ضرورت) –
7- هزينه مواد و وسايل مصرفي :
8 – هزينه وسايل و تجهيزات غير مصرفي: (وسايلي كه پس از اجراي طرح در واحد باقي خواهند ماند از جمله تجهيزلت آزمايشگاهي و يا كتاب)
9- هزينه مسافرت ها :

فایل : 60صفحه

فرمت : Word

26500 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط