مقاله کامل بررسي ميزان تاثير محيط آموزشي بر ميزان يادگيري دانش آموزان

مقاله کامل بررسي ميزان تاثير محيط آموزشي بر ميزان يادگيري دانش آموزان

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
عنوان :
بررسي ميزان تاثير محيط آموزشي بر ميزان يادگيري دانش آموزان
مقطع راهنمايي مدارس بخش مركزي و موران شهرستان گرمي
استاد ارجمند :
جناب آقای دکتر نامور
ارائه دهنده:
ابراهیم ناصری
زمستان 90
o
فهرست مطالب
مقدمه 4
بیان مسئله 6
فرضیه های تحقیق 8
ضرورت و اهمیت تحقیق 9
تعاریف نظری و عملی متغیر ها 11
اهداف کلی 13
شناخت مواد مخدری که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد 13
پیشینه تحقیق 13
روش تحقیق 15
جامعه آماری ، نمونه آماری و روش نمونه گیری 15
ابزار تحقيق 16
روش تجزیه و تحلیل داده ها 16
موانع و محدوديت هاي تحقيق 16
منابع 19
مقدمه
كسب اطلاعات يكي از ويژگي هاي بارز انساني است و انسان به طور طبيعي تمايل دارد . به اطراف خويش بنگرد و حوزه اطلاعات خويش را گسترش دهد اين روحيه
جست و جوگري همواره محرك انسان بوده است و از خلقت بشر تاكنون موجب كسب و توليد دانش هاي بشري شده است .
در بدو امر كسب با توجه به تجربيات بشري و آموزشي هاي ابتدايي والدين بود ، اما با گسترش جوامع ، نهاد آموزش و پرورش بوجود آمد و تعليم و تربيت افراد در اين نهاد بيشتر بوسيله كتاب ، مدرسه ، معلم و ساير عوامل انجام گرفت از زماني كه اين امر توسط آموزش و پرورش صورت گرفت ، محيط مدرسه و محيط آموزشي تاثير محيط و عوامل محيطي بر آموزش و يادگيري نيز مورد توجه دست اندركاران تعليم و تربيت قرار گرفت .
بي شك محيط سالم و كار آمد ، همچون بشري مناسب است كه در آن گل به رشد و شكوفايي مي رسد و همچنان كه اگر گلي بكاريم و آنرا در محيط نا مناسب قرار دهيم ، اين محيط بر رشد و شكوفايي آن تاثير منفي خواهد گذاشت محيط ناسالم نيز تاثير منفي بر يادگيري و شكوفايي ذهني دانش آموزان و فراگيران خواهد گذاشت البته لازم به ياد آوري است كه محيط آموزشي تنها عامل موثر بر يادگيري نيست بلكه يكي از عوامل موثر بر يادگيري خواهد بود علاوه بر اين بايد تعريفي از محيط سالم و محيط ناسالم ارائه گردد تا بتوان آن دو را از هم تشخيص داد .
آنچه كه مشخص است اين است كه منظور از محيط آموزشي ، تنها مدرسه نيست بلكه تمامي عوامل غير از خود فراگير يا دانش آموز در اين حوزه قرار خواهد گرفت .
عواملي همچون ساختمان مدرسه ، حياط مدرسه ، ابعاد كلاس ها ، نحوه قرار گرفتن پنجره ها از لحاظ نورگير بودن ، ظرفيت كلاس ها ، صندلي ها و … و همچنين عوامل انساني مثل : خانواده ، محل زندگي و فرهنگ عمومي آن ، مدير و معلم و كاركنان مدرسه و … همه در اين حوزه قرار مي گيرند .
لذا اين مبحث ، بحثي بسيار مهم و وسيع است و نياز به پژوهشي گسترده و فراگير دارد در اين تحقيق سعي خواهد شد در حد امكان روي محيط آموزشي و تاثير آن بر ياد گيري مطالبي ارائه گردد و نيز راهكارهاي علمي جهت بهبود وضعيت محيط آموزشي ارائه گردد .
بیان مسئله
ويگو تسكي يكي از معروفترين نظريه پردازان رشد شناختي معتقد است : « كنش متقابل ميان يادگيرنده و محيط اجتماعي او اهميت بسزايي دارد .»
او براين باور است كه رشد ذني كودكان عموما” به مردي كه در دنياي اطراف آنها زندگي مي كنند ، وابسته است و افراد بسياري ، انديشه ها ، نگرش ها و ارزش هاي خود را در تعامل و رابطه متقابل با ديگران ارتقاء مي دهند .
بنابراين چنين به نظر مي رسد كه اگر مطالب درسي در محيط فرهنگي و اجتماعي آموزش داده شود رشد ذهني يادگيرندگان قطعي خواهد بود .
با توجه به آنچه كه گفته شد مي خواهيم بدانيم كه محيط آموزشي ، چقدر در يادگيري فراگيران تاثير مثبت يا منفي مي گذارد و يا اصلا” تاثير گذار است يا نه ؟
آيا واقعا” با ايجاد تغييراتي در فضاي محيط آموزشي مي توان ميزان يادگيري دانش آموزان را افزايش داد ؟
منظور از محيط آموزش سازنده چيست ؟ آيا به راستي اين مهم مي تواند در شكوفايي و رشد استعداد هاي دانش آموزان به اندازه زيادي موثر باشد ؟
آيا منظوراز محيط آموزشي صرفا” فضاي آموزشي است يا گزينه هايي ديگر هم در آن اثر مي گذارند؟ تمامي اين سئوالات به پاسخ نياز دارند و ما در صدد يافتن پاسخ آنها خواهيم بود
فرضیه های تحقیق
1 – آرام بودن محيط آموزشي از نظر صداهاي ناهنجار ، بر ميزان يادگيري دانش آموزان تاثير دارد.
2 – معماري مدارس از لحاظ جديد ساخت بودن يا قديمي بودن ساختمان ، بر تشويق دانش آموزان براي رفتن به مدرسه ، تاثير دارد .
3 – فضاي سبز موجود ، در حياط مدرسه ، در يادگيري دانش آموزان تاثير دارد
4 – رنگ ديوار هاي كلاس در ميزان يادگيري دانش آموزان تاثير دارد .
5 – نورگير بودن كلاس بر ميزان يادگيري دانش آموزان تاثير دارد .
6 – امكانات آموزشي كلاس درس بر ميزان يادگيري دانش آموزان تاثير دارد .
7 – تعداد دانش آموزان كلاس بر ميزان يادگيري دانش آموزان تاثير دارد .
ضرورت و اهمیت تحقیق
كميت و كيفيت فضا ها در آموزش و يادگيري نقش به سزايي دارد گرما يا سرماي بيش از حد كلاس ، نامناسب بودن نور و نظافت كلاس ، سرو صداي غير معقول و تعداد بيش از حد دانش آموزان در كلاس موجب كاهش كيفيت تدريس و يادگيري مي شود .
معماري مدارس يكي از پارامتر هاي موثر تربيتي و آموزشي در امر تعليم و تربيت نوين به شمار مي رود و همانگونه كه صاحبان انديشه در بررسي مسائل آموزي همواره عوامل گوناگون چون خانواده ، معلم ، روش تدريس ، كتب درسي مديريت آموزشي و غيره را به عنوان عوامل موثر در فرآيند تحصيلي مورد تاكيد قرار مي دهند معماري يا فضاي فيزيكي مدرسه نيز در اين ميان به عنوان يك عامل زنده و پويا در كيفيت فعاليت هاي آموزشي و تربيتي دانش آموزان ايفاي نقش مي كند .
در يك نگاه سيستمي ، چگونگي معماري مدارس و اصول و عناصر تشكيل دهنده آن نظير فرم تناسب و مقياس ، نوع سازمان دهي فضائي ، رنگ ، نور ، صدا ، تجهيزات و فضاي باز محوطه و … مي تواند اثرات قابل توجهي بر دانش آموزان باقي بگذارند . مدرسه زيبا يادگيري را آسان كرده و نشاط و شادابي را براي كودكان و نوجوانان را ارمغان مي آورد و مدرسه نامناسب و تنگ و تاريك و خشك و بي روح ، خمودي و كسالت و افسردگي را براي دانش آموزان به همراه داشته و بر ميزان يادگيري در حضور فعال و با نشاط آنان در مدرسه تاثير منفي مي گذارد .
در محيط مدرسه اي كه كلاس هاي آن به اندازه كافي ، نور وجود نداشته باشد ، خستگي زودرس چشم و در نهايت بي توجهي دانش آموزان را نسبت به درس
باعث مي شود و صداي نا مناسب باعث خستگي بدن ، كم شدن ميزان ديد و كم شدن تشخيص رنگها و در نهايت كاهش ظرفيت بازدهي كاري دانش آموزان مي گردد .
متاسفانه در ايران مقدار قابل توجهي از ساختمانهاي مدارس موجود به دلايل گوناگون آسيب ديده اند و با محيط نشاط انگيز علم و دانش تناسب كمي دارند . در چنين مدارسي كه فضاي فيزيكي مدرسه و محيط حاكم بر ورح وروان دانش آموزان باعث خستگي ، بي نظمي ، آلودگي و بي تمركزي دانش آموزان مي شود .
تحقيق اهداف در برنامه هي تربيتي و آموزشي با شكل جدي روبرو است .
همچنين انتقال پيام هاي تربيتي و رشد دهنده با سختي و به كندي صورت خواهد گرفت و شوق و رغبت يادگيري در دانش آموزان را به حداقل خواهد رساند .
نقش آموزش و پرورش براي يك كشور مثل نقش ستون براي ساختمان چند طبقه است نهاد آموزش وپرورش قرار است نسل آينده را تربيت كند ، لذا آينده هر كشور دردستان آموزش و پرورش است .
از آنجائيكه خانواده ها و مدارس ، ابتدايي ترين و مهمترين كانون پرورش و تربيت كودكان و نوجوانان هستند ، لذا نقش اصلي را در اين زمينه به عهده دارند محيط آموزشي بخش بسيار مهمي از فرآيند آموزش و يادگيري را در ير مي گيرد چون دانش آموزان ، معلم و ساير عوامل ، در اين محيط جمع مي شوند .
با توجه به گفته ها لازم است بدانيم محيط آموزشي چقدر در آموزش تاثير مي گذارد و چگونه مي توان در آن تغييراتي ايجاد كرد كه باعث افزايش يادگيري و پايدار بودن يادگيري شود .
تعاریف نظری و عملی متغیر ها
كلاس درس : فضايي است كه به عنوان كلاس درس شناخته مي شود در اين فضا دروسي كه تفهيم آنها از طريق خواندن و نوشتن و تكرار مطالب توسط معلم و دانش آموز و كلا” تجربه ذهني انجام مي گيرد ، تدريس مي شود .
اتاق هاي امور پرورش : كليد فضا هايي را شامل مي شود كه در مدارس در جهت فعاليت هاي پرورشي مورد استفاده مربيان و دانش آموزان قرار مي گيرند و فضا هاي پرورشي در اين پژوهش عبارتند از : نماز خانه ، اتاق پرورشي ، اتاق ورزشي ، اتاق مشاوره ، اتاق بهداشت ، كمك هاي اوليه ، كتابخانه .
نماز خانه : فضاي لازم براي نماز خانه به ازاي هز 100 نفر 50 متر مربع مي باشد .
اتاق سمعي و بصري و كامپيوتر : اتاقي است مجهز به وسايل سمعي و بصري و چند دستگاه كامپيوتر جهت فعاليتهاي مختلف آموزشي و پرورشي . حداقل فضا 36 متر مربع . ( نادر صاحب ، 83 ) .
سالن مدرسه : محيطي است كه درب ورودي كلاس ها ، اتاق پرورشي ، اتاق مديريت ، اتاق معلمين و … به آنجا باز مي شود اين سالن يك درب اصلي ورودي دارد كه ورودي مدرسه ناميده مي شود و متناسب با تعداد كلاس ها و اتاق ها بزرگ يا كوچك است در معماري مدارس ، سالن مستطيل شكل ايت به طور كه طول آن از عرض آن بسيار بيشتر است هم چنين در سالن مي توان از پوستر ، عكس ، روزنامه ديواري ، تابلو اعلانات و … نيز استفاده كرد ( نادر صاحب – 83 ) .
حياط مدرسه : فضايي است ساختمان مدرسه ، نماز خانه ، سرويس بهداشتي در درون آن قرارمي گيرد و دور آن را حصار كشي مي كنند امكانات ورزشي مثل زمين فوتبال ، واليبال ، بسكتبال و همچنين فضا ي سبز مانند باغچه ها در اين فضا قرار مي گيرند هر

فایل : 15 صفحه

فرمت : Word

35900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط