مقاله کامل اساطير ايران

مقاله کامل اساطير ايران

دبيرستان شهيد بهشتي ( تيزهوشان) گرگان
اساطير ايران
محقق : نيما ترك جوئي
دبير راهنما : جناب آقاي فرزام نيا
سال تحصيلي : 87-1386
چكيده ي تحقيق
عنوان تحقيق : اساطير ايران
محقق : نيما ترك جوئي
دبير راهنما : جناب آقاي فرزام نيا
رشته ي تحصيلي : عمومي
سال تحصيلي : 87-1386
آدرس محل سكونت : گرگان – بلوار نهارخوران – عدالت 102- نبش كوچه – ساختمان شكيبا – طبقه ي دوم
تلفن محل سكونت : 5529551
تقدير و تشكر
با تشكر و قدرداني از زحمات جناب آقاي فرزام نيا ، دبير راهنما و سركار خانم نسيم چيت ساز كارشناس هنر و كليه ي كساني كه مرا در تهيه اين پژوهش ياري نموده اند .
فهرست مطالب
فهرست تصاوير
بيان مسئله
اسطوره هاي آئينه هايي هستند كه تصويرهايي را از وراي هزاره ها منعكس مي كنند و آنجا كه تاريخ و باستانشناسي خاموش مي مانند اسطوره ها به سخن در مي آيند و فرهنگ آدميان را از دور دستها به زمان ما مي آورند و افكار بلند و منطق گسترده مردماني ناشناخته ولي انديشمند را در دسترس ما مي گذارند .
اساطير ايران باستان دراين دنياي پر مرز و راز جايي والا دارد و شناخت آن رهنمون ما درشناخت فرهنگ غني و پر ارزش اين سرزمين است و اين تحقيق مجموعه جامع و ساده اي از اين اسطوره ها را در اختيار ما مي گذارد . در اين تحقيق با استفاده از منابع هند باستان واستناد به منابع مستقيم وغير مستقيم ايراني مانند اوستا ، متنهاي پهلوي ، شاهنامه فردوسي ؛ متون تاريخي دوران اسلامي و آداب و رسوم ؛ بازمانده و با توجه به مطالعات ايرانشناسان ، نخست طرحي تاريخي عرضه مي كند و مطالب مربوط به آغاز آفرينش ؛ پيش نمونه آفريدگان ، نمونه هاي پيشين خدايان باستاني و خدايان تحول يافته ادوار بعدي ؛ قهرمانان تاريخي رنگ اسطوره گرفته را پيش مي كشد و بخشي را به اساطير ويژه زردشتي اختصاص مي دهد و بعد به اسطوره هاي زرواني و ميترائي (مهري ) مي پردازد وسپس اسطوره را در برابر تاريخ و آيينهاي متداول امروزي قرار مي دهد .
گرچه در زمينه اساطير ايران مقالات و كتابهاي متعدد انتشار يافته است ، ولي تحقيقي به اين صورت كه طرحي ساده و جامع ازاسطوره هاي ايراني رادر دسترس قرار دهد وجود نداشته است . ما نيز كوشيديم با افزودن نكات مختصري به عنوان توضيح بر برخي مطالب اين تحقيق را براي خواننده ايراني قابل استفاده تر سازيم و به پيروي از همين روش ، تحقيق خاص را فقط يك بار به صورت قديمي آورده ايم و سپس گونه متداول تر آن ها را به كار برده ايم . به عنوان مثال يك بار در اول ‹‹ ترًٍيْتًوًنه›› صورت قديمي فريدون را ذكر ميكنيم و سپس همه جا ‹‹ فريدون ›› به كار مي بريم كه نامي آشنا براي خواننده ايراني است .
روش تحقيق
بررسي اسناد و مدارك موجود ، گردآوري اطلاعات مختلف از منابع كتابخانه اي واستفاده از جداول ، نمودارها و تصاوير به همراه مصاحبه با افراد و احتمالا روش هاي آماري ساده .
سوال تحقيق
اسطوره چيست ؟
در اساطير ايران خدايان به چه شكلي تقسيم بندي شده اند ؟
بزرگترين خداي خير و بزرگترين خداي شر كدامند ؟
تاثيراساطير ايران ( يعني اينديدگاه به خير وشر يا نور و ظلمت يا..) چه تاثيري بر تفكرات انسان ايراني دارد ؟
اساطير ايراني به چه شكل در شاهنامه معرفي شده اند ؟

فایل : 48 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط