مقاله فارسی در مورد مهارت آموزشی

مقاله فارسی در مورد مهارت آموزشی

پيشگفتار
روند رو به رشد علوم و تكنولوژي تغييرات عمده اي را در فرايند زندگي انسانها به وجود آورده است . اين تغييرات وظايف و مسئوليت هاي جديدي را براي انسانها ايجاد نموده است كه رعايت هر يك از آنها به سازگاري بيشتر آنها در قبال اين تغييرات مي انجامد به عبارت ديگر مي توان گفت كه با بروز تحولات در علوم و محيط انسانها نيز مي بايست تغييراتي را در خود ايجاد كنند تا بهتر بتوانند با مولفه هاي جديد موثر در زندگي سازگاري پيدا كند .
علاوه بر آن گذشته از تاثير پيشرفت هاي علمي در زندگي انسانها بعضي از موقعيت هاي ديگر نيز مي تواند به صورت طبيعي و يا بر اساس موقعيت هاي خاص فردي در روند زندگي تاثير داشته باشد و نياز به آمادگي وداشتن مهارت است .
مريم نعمتي عبدل آبادي
مقدمه
مهارت عبارت است از مجموعه توانائيهاي كه فرد را قادر مي سازد تا در طول زندگي در جهت ارتباط با خدا
ورسيدن به كمال و ارتقاء و سازگاري با خود و ديگران و محيط كام بردارد بطوري كه منجر به بهبودي كيفيت زندگي او شود .
البته در اين راستا لازم است كه جغرافيا را تعريف كنم كه عبارت است از « روابط متقابل انسان و محيط » به منظور بهينه سازي زندگي و يا به تعبير كرسي نيوز : جغرافيا عبارت است از « رابطه متقابل بين محيط و انسان » كه داراي چشم انداز هاي ديگري است و مي توان اينچنين هم تعريف كرد كه « جغرافيا ارتباط بين محيط ، انسان و زمان » است و يا اينكه « جغرافيا رابطه بين انسان محيط ، مديريت و تكنولوژي است » اما اصل موضوع اين است كه محيط به عنوان يك بستر و پديده و انسان نيز به عنوان يك بستر و پديده اي ديگر است .
بنابراين چون انسان به عنوان يك عامل وجوهر اصلي در تعريف و موضوع جغرافيا قرار دارد و از طرفي ديگر همين انسان در محيط زندگي مي كند كه به عنوان عاملي ديگر در جوهر اصلي تعريف و موضوع جغرافيا قرار مي گيرد محيط كه داراي شگفتيها و تنوع زيادي است كه آفريننده خالق يكتا است و طبيعتا انسان نيز شيوه اي متنوعي از زندگي را ايجاد و انتخاب كرده است و پديد آورنده فرهنگ ها و چشم اندازهاي متنوعي است چرا كه محيط هاي طبيعي بستر زندگي و فعاليت انسان مطرح مي شود .
بنابراين آگاهي از اوضاع جغرافيايي محيط هاي گوناگون و درك بهتر از چگونگي زندگي انسان ها با توجه به مهارت هايي كه در اين زمينه كسب كرده است بايد داراي آگاهي و تفاهم بيش تر بين ملتها و همكاري و دوستي متقابل با ديگر ساكنان اين محيط (
تفاهم بين المللي ) براي حفظ و نگه داري آن و بالاخره يادگيري شيوه هاي منطقي بهره برداري از منابع را نيز داشته باشد چون انسان هميشه درصدد است ا زسرزميني كه در آن به سر مي برد و از زندگي مردم در ساير نقاط جهان اطلاعاتي كسب كند و به كنجكاويهاي دروني خويش پاسخ گرديد . بنابراين بايد درسي بنام جغرافيا در جدول برنامه هاي درسي دانش آموزان از دوره ابتدايي تا متوسط گنجانده شود . جغرافيا علاوه بر پاسخ به كنجكاويهاي ذهني دانش آموزان درمورد مكانها و انسانها به چرايي تفاوت هاي مكاني نيز توجه دارد و اين چراها با بررسي روابط علت و معلولي پاسخ گفته مي شود از وظايف اصلي علم جغرافيا ، پاسخ به همين چراهاست كه گاهي به صورت كنجكاويهاي در مورد آداب و رسوم زندگي در مناطق مختلف جهان و يا به صورت سفر كردن و كشف سرزمينهاي ناشناخته مطرح مي شود . البته د راين ارتباط موضوعات جغرافيايي فقط مكاني مي شود ولي زماني موضوعات جغرافيايي استدلالي مي شود كه ارتباط متقابل انسان با محيط طبيعي نيز مطرح مي شود وذهن دانش آموز بطور فعال با اطلاعات پايه ي جغرافيايي و روش استدلال جغرافيايي درگير مي شود و با توجه به آنها به فكر راه حل هايي در اين ارتباط نيز هست مثلا در مبحث آلودگي هوا يا به هدررفتن آب چه در بخش كشاورزي يا صنعت و يا شهري و همچنين چگونگي ايجاد مخاطرات طبيعي ، تاثير و پيامدهاي آن و چگونگي مقابله كردن با آنها بوسيله انسان ؟ حتي در زماني كه تحت آن شرايط قرار نگرفته باشد كه نوعي از مهارت همدلي را مي رساند كه چگونه شرايط ديگران را درك كند كه باعث بهبود بخشيدن روابط اجتماعي مي شود .
البته پاسخگويي به سوالات خود به خود دانش آموز را به سمت عوامل جنبي مثل عوامل اقتصادي – صنعتي –مديريت بهره برداري و حفاظت از منابع طبيعي با توجه به اينكه اين مديريت كشش و واكنش ميان عوامل زيستي ( انسان – جانوران و گياهان ) و مكان هاي جغرافيايي ( شهري – روستايي – سواحل ) سبب مي شود تا تعادل انسان و محيط حفظ شود و همچنين برنامه ريزيهاي فضايي ( آمايش سرزمين ) سوق مي دهد .
مي توان بيان كرد كه هدف آموزش جغرافيا در دوره ابتدايي و يا دوره هاي ديگر تحصيلي همين امر است كه براي حل يك معضل محيطي نبايد به صورت انفرادي عمل كرد بلكه بايد ساير عوامل طبيعي و انساني و همچنين استعانت از علوم ديگر اعم از علوم فيزيكي –شيمي –رياضي – اجتماعي – روانشناسي – وحتي كامپيوتر نيز به بررسي مسائل ومشكلات پرداخت .
امروزه با توجه به عملكرد و فعاليت رسانه اي گروهي كه بصورت مداوم و در برنامه هاي مختلف اسامي مكانها و شيوه ي زندگي و آداب و رسوم و يا پديده هاي مختلف طبيعي در نواحي مختلف را بيان مي كنند اكنون سوال اينجاست كه كدام ماده درسي بايد دانش آموزان را براي درك و شناسايي موقعيت اين مكانها و يا شيوه هاي زندگي و يا اتفاق افتادن يك پديده طبيعي د رمحيط آشنا كرد مسلما در ميان دروس مختلف درس جغرافيا بيشتر خودنمايي مي كند چرا كه جغرافي دانان در جهان امروز با روش جغرافيايي ناحيه اي يا منطقه اي به مطالعه كره زمين مي پردازد پس اين موضوع به جغرافيا جنبه كاربردي نيز مي بخشد وهمچنين مطالعات جغرافيا مطالعاتي نظامند هست چرا كه معتقديم جهان و محيط كه يكي از عناصر مطالعاتي جغرافياست عيني است
و اجزاي آن مانند يك سيستم تودر تويي است كه از يكسري ورودي ها و خروجي ها تشكيل شده است كه مطالعه اين وروديها و خروجيها حتما نياز به مطالعه علوم ديگر را مي طلبد تا اين تعريف را كه ديد جغرافيا نسبت به مسائل يك ديد كلي است نه جزئي مصادق پيدا كند و با توجه به همكاران براي آموزش واژه هاي جغرافيايي از مفاهيمي استفاده مي كنند كه در دنياي پيرامون دانش آموز وجود دارد ( يعني واژه اي عيني ) بنابراين آموزش جغرافيا نيازمند وجود يك برنامه درسي باز است نه يك برنامه بسته و انعطاف ناپذير !
به اين ترتيب 2 نكته مشخص مي شود كه :
1- بايد آموزش واژه اي جغرافيايي با آموزش اصطلاحات پيرامون محل زندگي و تحصيل دانش آموز شروع شود كه اين همان ارتباط جغرافيا و مهارتهاي زندگي است .
2- آموزش جغرافيا هنگامي امكان پذير است كه يك برنامه درسي انعطاف پذيري وجود داشته باشد .
در اين راستا اهداف اصلي آموزش جغرافيا در دوره عمومي و متوسطه را مي توان اينچنين خلاصه كرد .
1- آموزش اصطلاحات پايه اي جغرافيايي و كسب مهارتهاي مختلف در ارتباط با شيوه استفاده از وسايل و ابزارهاي جغرافيا مثلا نقشه ونقشه خواني .
آشنايي با نقشه ها و توانايي در كسب اطلاعات جغرافيايي و نحوه استفاده از آنها يكي از مهمترين مهارتهاي جغرافيايي محسوب مي شود .
الف – حداقل براي ما مسلمانان لازم و ضروري است ( اداي فريضه نماز ) و همچنين از گذشته اي دور نيز كاروانيان نيز به اين مسئله توجه داشته اند كه با توجه به صور فلكي و يا ستارگاني همچون ( ستاره قطبي ) به طرف هدف و مقصد معيني حركت مي كرده اند لذا
آموزش وجهات چگونگي پيدا كردن جهات اصلي در روز و يا شب را آموزش مي دهيم ، مثلا اگر در روز طوري بيستيد كه به هنگام طلوع خورشيد دست راستمان به سمت آن وبطور طبيعي دست چپمان به سمت غرب و سپس رورو شمال و پشت سر نيز جنوب خواهد بود . و يا از روي سايه در اجسام و يا حتي از ميزان خزه هاي كه روي تنه و ساقه درختان رشد كرده اند .
در شب نيز از طريق اشكال ماه بطوري كه اگر در نيمه اول ماه قمري غرب ماه به سمت غرب باشد ( P ) و نيمه دوم ماه غرب به سمت مشرق ( q ) باشد و يا در زماني كه ماه كامل است جهت حركت آن از سمت شرق به غرب است .
ب – در زمان آدرس دادن بجاي ، استفاده كردن كلماتي چون برو به سمت چپ يا راست ، بالا و پايين بهتر است از اصطلاحات جغرافيايي كه همان جهت اصلي و فرعي است استفاده كنيم لذا براي آموزش اين مطلب مطلوب است از وسايلي مثلا ساختن يك قطب نما و استفاده از آن و با مشخص كردن محل طلوع و غروب خورشيد در حياط مدرسه استفاده كنيم و همچنين براي بهتر آدرس دادن نيز لازم است كه دانش آموز با چگونگي رسم نقشه ي ذهني ( كروكي ) آشنا شود چرا كه آنها با وجود اينكه مقياس چندان دقيقي ندارند ولي براي آدرس و نشاني دادن بسيار كاربردي و مفيد هستند بنابراين در مرحله اول جهت آموزش بهتر است از دانش آموز بخواهيم كه كروكي از منزل تا مدرسه را با توجه به ويژگي هايي كه براي رسم يك كروكي لازم است رسم كند ( بخصوص اينكه از او بخواهيم حتما لازم وضروري است كه شمال منطقه مورد نظر را مشخص كند )
پ – استفاده كردن از نقشه ي جغرافيايي براي پيدا كردن اسامي و مكان ها بخصوص در هنگام مسافرت
2- استدلالي كردن جغرافيا براي دانش آموزاز طريق ايجاد مسئله وحل آن .
در اين صورت معلم جغرافيا مانند يك پژوهشگر است كه محيط جغرافيا را بررسي مي كند وخود تحقيق كرده و ضمن كشف عناصر محيط واژه هاي سازنده ي آن را استخراج و به دانش آموز بياموزد اكنون اين مسئله مطرح مي شود كه اين عناصر كدامند؟
اين عناصر همان چشم انداز هاي غالب كه ممكن است ، در محيط روستا و با در محيط شهر يا هر جاي ديگر ديده شوند .
مثلا : يك روستاي كوهستاني كه داراي تپه ها و دامنه هاي شيب دار يا كم شيب –رودها- مزارع – باغات – جمعيت و فعاليتهاي كشاورزي – دامپروي – صنعت – تجارت و بازرگاني ويا اتفاقات سياسي ( مثل جنگ – صلح آشوب ها و تشنجات … ) و يا واژه اي مثل بارانهاي اسيدي و چگونگي ايجاد ، تاثير بارانهاي اسيدي بر روي محصولات كشاورزي ، آبهاي سطحي ، جانوران و گياهان ، آثار و ابنيه تاريخي ، ويا حتي سلامتي خود انسان ، افزايش دماي كره زمين وايجاد بيابان و پيامدهاي آن و …
آيا مي توانيم آموزش واژه اي جغرافيايي را با همين كلمات كه از يك تابلوي اوليه چشم انداز محيط جغرافيايي بدست مي آوريم شروع كنيم ؟
البته يكي از بهترين راه هاي آموزش واژه اي جغرافيايي بشمار مي رود شرط اينكه از محيط زندگي خود او گرفته شود و خودش نيز در توضيح بار معنايي كلمات نقش مهمي داشته باشد .
البته اين مشكل نيز وجود دارد زماني كه براي يك دانش آموز ساكن كوير از واژه اي مثل دريا و موج يا جنگل و از بين بردن پوشش گياهي ، يخچالهاي قطبي گفته مي شود و يا بالعكس ، برداشت دانش آموز از اين واژه ها معادل همان برداشتي است كه دانش آموز در اين نواحي ساكن است ؟
آيا سرعت انتقال واژه ها و دريافت اين واژه ها براي دانش آموزي كه خودش در محيط زندگي مي كند با دانش آموزي كه ممكن است فاصله زيادي از اين پديده هاي جغرافيايي دارند يكسان است ؟
اينجاست كه بحث مهارتها مطرح مي شود و مي توان براي تفهيم هر كدام از اين پديده ها از مثالهاي ساده تري كه در محيط زندگي با حتي خانه ي اوست استفاده كرد . به عنوان مثال براي آموزش چگونگي شكل گيري يخچالهاي قطبي و با از بين رفتن و ذوب شدن آنها در اثر افزايش دماي كره زمين مي توان از قسمت فريزر يخچال و محيط گرم آشپزخانه نام برد البته براي دريافت دقيق تر و آموزش پايدارتر مفاهيم جغرافيايي معمولا وجود عكس ها اسلايد يا فيلم ها ، نقشه و با مهارت ها ي مثل استفاده از اينترنت و رايانه ، ساختن ماكت و مدل ها نبايد فراموش كرد چرا كه هر كدام در جايگاه خودشان لازم و ضروري است ضمن اينكه در كنار تمامي اين موارد بايد از روش مشاهده – پرسش و پاسخ و انجام تكاليف فردي يا گروهي و انجام محاسبات مختلف فاصله ها و مقياسها با استفاده از نقشه و اطلس يا كره جغرافيا استفاده كرد .
3- علاقه مند ساختن دانش آموزبه مكاني كه در آن زندگي مي كند و يا ا زآنجا است چرا كه شهر وروستا با هر مكان ديگري كه او زندگي مي كند نزديكترين
محيط زيست و مكاني جغرافيايي است كه ارتباط خود را به طور طبيعي و مستقيم با آن حفظ مي كند بدون اينكه از قوانين ، اصول و مكانيسم اين روابط اطلاع داشته باشد وبه طور عادي از مجموعه ساختاري طبيعي آن استفاده مي كند و از آن جايي كه جغرافيا داراي ديد كلي است و يك نظم علمي دارد در اين چشم انداز جغرافيايي در مفهوم معنا شناختي واژه ، جنبه ي سياسي نيز به خود مي گيرد ، كه البته شهروندي و ناسيوناليستي آماده مي كند بطوريكه از مكان گرفته تا دهستان محل زندگي و از آنجا تا ناحيه ازناحيه تا منطقه و از منطقه تا كشور و ملت و از آنجا تا قاره و بالاخره سر تا سر جهان كه اين همان به ديگران و درك آنها تحت هر شرايطي اززندگي است كه ضمن مسئوليت پذير كردن دانش آموز و كسب مهارت بهره برداري از محيط مفاهيم بين المللي رانيز آموزش مي بيند .
فرانسيس بيكن فيلسوف انگليسي معتقد است كه دانش به انسان توانايي مي بخشد و ارزش آن در همين توانمند سازي انسان است .
اطلاعات پايه ي دانش است و فناوري سبب افزايش توليد انبوه آن مي شود از اين روست كه فناوري اطلاعات مي تواند انسان را به توانمندي افزون تري نايل كند .
تحولات در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات در سالهاي اخير بر روي مطالب و موضوعات كتابهاي درسي نيز تاثيرگذاشته است . بطوريكه اين رابطه متقابل از يك سو به توسعه فناوري مذكور كمك مي كند و از سوي ديگر فناوري شرايط ويژه اي براي توليد كتابهاي درسي فراهم مي كند .
به همين دليل علومي چون آمار و رايانه ، اينترنت براي تحليل بهتر جغرافيا وارد اين علم شد . ( و از
آنجا كه جغرافيا علمي است پويا وپر تحرك وماهيت فناوري اطلاعات وارتباطات نيز متحرك وپر سرعت كه همين امر وجه اشتراك بين جغرافيا و ارتباطات است ) اما ضرورتي ندارد كه يك جغرافي دان بر دانش برنامه ريزي هاي رايانه اي با سخت افزارها يا علم آمار تسلط كاملي داشته باشد بلكه مي تواند درحدي ازروش ها و استنباط هاي آماري با رايانه اي استفاده كند كه بتواند اطلاعات پردازشي و تحليلي كاملتر و دقيق تري را نشان دهد كه اين موضوع نيز در راستاي همان مهارت هاي توانايي ارتباط موثر وحل مسئله ومقابله با استرس هاست .
درنهايت در مطالعات جغرافيا دانش آموز نيازمند جمع آوري آمار واطلاعات ، سازمان دهي آن و تفسير و ارزيابي داده ها ، گسترش وتعميم آنها ، قضاوت كردن – تصميم گيري و حل مسئله است كه توجه به اين مهارتها موجب ارتقاي صلاحيتهاي شخصي وفردي وي مي شود واز اين طريق مي تواند به ارتقاي دانش خود وتفاهم بين المللي نيز كمك كند .
به اين ترتيب دانش آموز مي تواند :
الف – حيطه هاي شناختي :
1- از مكانها و موقعيت هاي مكاني برداشتي صحيح و واقع بينانه اي داشته باشد .
2- تفاوت هاي طبيعي وانساني و مشابهت هاي مكاني را درك كند .
3- روابط متقابل انسان و محيط را درك كند .
4- فرآيند هاي طبيعي حاكم بر محيط ، منابع طبيعي وچگونگي حفظ ، توسعه و بهره برداري صحيح را بشناسد .
5- درباره اوضاع طبيعي ، اقتصادي وانساني كشورهاي جهان اطلاعات كافي كسب كند .
6- شناخت كافي از مسائل و مشكلات كشورهاي در حال توسعه واستعمار گر و عملكرد ساختاري قدرت دست پيدا كند .
7- از نيازها و مسائل مهم روز مثل توسعه شهر نشيني – علل مهاجرت –افزايش جمعيت وفشار بر محيط طبيعي آگاه شود .
8- با قابليت ها و توانايي ها و با محد وديتهاي توسعه در ايران آشنا شود .
9- از روش ها و راه حل ها وچگونگي برخورد با مشكلات وتامين نيازهاي جوامع مختلف آشنا شود .
ب – حيطه اي مهارتي وكاربردي
1- مهارت علمي وعملي در زمينه جمع آوري وتجزيه و تحليل و تفسير اطلاعات دانسته باشد .
2- به مهارت هايي چون تفكر منطقي – نحوه برقراري ارتباط – تعاون –مشاهده گري دقيق وخوب سخن گفتن دست يابد .
3- بتواند در موقعيت هاي گوناگون واكنش هاي مناسب نشان دهد و آنها را درك كند .
4- بتواند از امكانات و منابع موجود در محيط به طور بهينه وعاقلانه استفاده كند .
5- توانايي جلوگيري از توسعه ي انواع آلودگي در محيط زيست را داشته باشد .
6- توانايي ارائه راه حل مناسب براي مشكلات محيطي را داشته باشد .
7- نقشه ها را بخوبي بخواند و تفسير كند و از آنها استفاده كند
8- بتواند آموخته هاي خودش را بطور مفيد وموثر در زندگي روز مره بكار نبرد.
9- به سواد فني و مهارت در استفاده از ابزاري مثل قطب نما يا رايانه دست يابد .
پ – مهارت هاي ارزشي و نگرشي
1- به وطن خود علاقه مند و حس ميهن دوستي را در خودش و ديگران تقويت كند .
2- نسبت به اداره جامعه در آينده روحيه ي اعتماد به نفس واميدواري داشته باشد
3- نسبت به مسائل جامعه ي خود بي تفاوت نباشد
4- نسبت به نعمت هاي خداوند روحيه شكر گذاري داشته باشد .
5- نسبت به ساير محل احترام و ارزشي قائل شود .
6- نسبت به نوع بشر و كشورهاي اسلامي و ملل تحت سلطه مسئوليت و همدلي داشته باشد .
7- در عين جامعه پذيري روحيه ي انتقادي نيز داشته باشد
8- نسبت به منافع نسل هاي آينده احساس مسئوليت داشته باشد .
اين نوشته را با سخني از دانسته به پايان مي بريم كه :
« سوزان ترين نقاط جهنم براي كساني در نظر گرفته شده كه در هنگامه بحرانها بر كناري ايستاده و بي طرفي را بر مي گزينند »
منابع و ماخذ
1- دكتر نظريان – اصغر ، معافي –محمود ، دكتر شايان – سياوش ، ساسانيان – الماسي ، دكتر مقيمي – شوكت ، روش آموزش جغرافيا –انتشارات دفتر برنامه ريزي و تاليف كتابهاي درسي 1379

فایل : 13 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...