مقاله کامل اثر بخشی تمرینات ورزشی هوازی (ایروبیک) در بهبود خلق و افزایش کیفیت خواب بیماران روانی مزمن

مقاله کامل اثر بخشی تمرینات ورزشی هوازی (ایروبیک) در بهبود خلق و افزایش کیفیت خواب بیماران روانی مزمن

دانشگاه آزاد اسلامي
واحد علوم و تحقيقات (اردبیل)
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Ardabil
فرم پيشنهاد تحقيق
پايان‏نامه‌ی كارشناسي ارشد
عنوان تحقيق به فارسي:
نام دانشجو: دانشکده:
نام خانوادگی دانشجو: گروه تخصصی:
رشته تحصيلي: گرايش:
نيمسال ورود به مقطع جاري: نيمسال شروع به تحصيل :
نام و نام خانوادگی استاد راهنما: نام و نام خانوادگی استاد (اساتيد) مشاور:
1- 1-
2-
تاريخ تصويب در شوراي گروه تخصصي: تاريخ تصويب در شوراي پژوهشي واحد علوم و تحقیقات اردبیل :
تأیید کارشناس پژوهشی تائيد مدير پژوهشي تائيد رئيس
واحد علوم و تحقیقات اردبیل: واحد علوم و تحقیقات اردبیل: واحد علوم و تحقیقات اردبیل:
تاريخ ارسال به حوزه پژوهشي واحد علوم و تحقیقات(تهران):
تاريخ بررسي وتاييد امور پژوهشي واحد: تأييد مديركل پژوهشي:
تأييد معاون پژوهشي واحد:
توجه: لطفاً اين فرم با مساعدت و هدايت استاد راهنما تكميل شود.
اطلاعات مربوط به دانشجو:
نام: …………………………………نام‏خانوادگي: ……………………………………..شماره دانشجويي:…………………………………….
مقطع:………………………………رشته تحصيلي: ……………………………………گروه تخصصي:……………………………………….
گرایش:……………………………نام‌دانشكده:………………………………………..سال ورود به مقطع جاري: ………………………… نيمسال ورودي:……………………….
آدرس پستي در اردبیل: ……………………………………………………………………………………………………………………………..
آدرس پستي در شهرستان:………………………………………………………………………………………………………………………….. تلفن ثابت محل سكونت: ……………………….. تلفن همراه:…………………………… تلفن محل كار: ………………………… دورنگار:…………………………… پست الكترونيك: …………………………………………………….
اطلاعات مربوط به اساتید راهنما و مشاور:
تذكرات:
دانشجويان دوره كارشناسي ارشد می‌توانند يك استاد راهنما و حداكثر دو استاد مشاور و دانشجويان دوره دكتري حداكثر تا دو استاد راهنما و دو استاد مشاور مي‏توانند انتخاب نمايند.
در صورتي كه اساتيد راهنما و مشاور مدعو مي باشند، لازم است سوابق تحصيلي، آموزشي و پژوهشي كامل ايشان (رزومه كامل) شامل فهرست پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‏هاي دكتري دفاع شده و يا در حال انجام كه اساتيد مدعو، راهنمايي و يا مشاوره آنرا بر عهده داشته‏اند، به همراه مدارك مربوطه و همچنين آخرين حكم كارگزيني (حكم هيأت علمي) ضميمه گردد.
اساتيد راهنما و مشاور موظف هستند قبل از پذيرش پروپوزال، به سقف ظرفيت پذيرش خود توجه نموده و در صورت تكميل بودن ظرفيت پذيرش، از ارسال آن به دانشگاه و حوزه پژوهشي و يا در نوبت قراردادن و ايجاد وقفه در كار دانشجويان جداً پرهيز نمايند. بديهي است در صورت عدم رعايت موازين مربوطه، مسئوليت تأخير در ارائه پروپوزال و عواقب كار، متوجه گروه تخصصي و دانشكده خواهد بود.
اطلاعات مربوط به استاد راهنما:
نام و نام خانوادگي:………………………………………………..آخرين مدرك تحصيلي دانشگاهي/ حوزوي ……………………
تخصص اصلي:……………………… رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل يا محل كار:……………………………….. آدرس پست الکترونیکی(Email): ……………………………………………..
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد مشاور اول:
نام و نام خانوادگي:………………………………………………..آخرين مدرك تحصيلي دانشگاهي/ حوزوي ……………………
تخصص اصلي:……………………… رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل يا محل كار:……………………………….. آدرس پست الکترونیکی(Email): …………………………………………….
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد مشاور دوم:
نام و نام خانوادگي:………………………………………………..آخرين مدرك تحصيلي دانشگاهي/ حوزوي ……………………
تخصص اصلي:……………………… رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل يا محل كار:……………………………….. آدرس پست الکترونیکی(Email): …………………………………………….
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
4- اطلاعات مربوط به پايان‏نامه:
الف- عنوان تحقیق
1- عنوان به زبان فارسی:
اثر بخشی تمرینان ورزشی هوازی (ایروبیک) در بهبود خلق و افزایش کیفیت خواب بیماران روانی مزمن
2- عنوان به زبان انگليسي/(آلماني، فرانسه، عربي):
تذكر: صرفاً دانشجويان رشته‏هاي زبان آلماني،‌فرانسه و عربي مجازند عنوان پايان‏نامه خود را به زبان مربوطه در اين بخش درج نمايند و براي بقيه دانشجويان، عنوان بايستي به زبان انگليسي ذكر شود.
Effects of aerobic exercise training (aerobic) in improving mood and sleep quality in chronic psychiatric patients
ب – تعداد واحد پايان‏نامه: 6 واحد
ج- بيان مسأله اساسي تحقيق به طور كلي (شامل تشريح مسأله و معرفي آن، بيان جنبه‏هاي مجهول و مبهم، بيان متغيرهاي مربوطه و منظور از تحقيق به صورت مستند) :
اختلال روانی یا بیماری روانی یک الگوی رفتاری و روان شناختی است که در یک فرد اتفاق می‌افتد و همواره با آشفتگی در کارکرد ناشی از یک اختلال بیولوژیک، اجتماعی، روان شناختی، ژنتیکی، فیزیکی یا شیمیایی همراه است (احمدوند ، 1387).
سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال 2001 اعلام کرد که تقریبا 45 میلیون نفر در سراسر دنیا از برخی اختلالات روانی رنج می برند و از هر 4 نفر 1 نفر در برخی از مراحل زندگی علایم اختلالات روانی را تجربه می کنند (احمدوند ، 1387).
بیماری روانی همواره رنج و محدودیت های فراوانی برای فرد بیمار به دنبال دارد که بر همه ابعاد زندگی از جمله روحی، روانی، اجتماعی، خانوادگی و در سطوح پایین تر بر کیفیت خواب و … تاثیر منفی دارد.
خواب یک فرآیند زیستی پویا و بسیار سازمان یافته است که بخش مهمی از زندگی محسوب می شود و کمیت آن با کیفیت تعامل اجتماعی مرتبط شناخته شده است (ابراهیمی، 1386). کیفیت مناسب خواب برای سلامت هر فردی الزامی است و با سلامت جسمی و روانی و همچنین کیفیت زندگی در ارتباط است. بطوری که محققان دریافته اند عدم خواب منظم و صحیح می تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد و به گونه ای که احتمال ابتدا به افسردگی و اضطراب را افزایش داده و تونایی مقابله با استرس های روزمره را کم کند (افخم ابراهیمی و همکاران، 1386). و در چنین شرایطی است که فرد به آسانی برانگیخته و عصبانی می شود.
در واقع کیفیت خواب به نحوی ارتباط تنگاتنگی با خلق افراد دارد. بطوری که اگر در خواب افراد اختلالی پیش آید فرد بیشتر مستقر اختلالات روان شناختی می گردد. چنانچه کانتو (2011) در مطالعات خود نشان داده که اکثر اختلالات خواب با اختلالات دیگر روان شناختی همایندی داشته، که در حال مبتلایان را بسیار پیچیده می نمایند. و در صورت رفع مشکلات خواب، درمان اختلالات روان شناختی همایند راحت تر صورت می گیرد. در واقع رفع مشکل خواب به نحوه باعث کاهش مشکلات روان شناختی و بهبود خلق می گردد.
عوامل بسیاری با بهبود خلق و همچنین با کیفیت خواب مرتبط است اما یکی از مواردی که تحقیقات متعددی را نیز متوجه خود ساخته است، فعالیت های بدنی و ورزش می باشد.
در واقع انجام ورزش و ایجاد یک تحرک برنامه ریزی شده تاثیر شگرفی بر سلامت روانی و جسمانی فرد دارد. مخصوصاً ورزش هایی که هوازی بوده و نیاز بیشتر به تنفس و اکسیژن دارند. تحقیقات بسیاری حاکی از تأثیر ورزش بر افزایش سلامت روانی (پیروی، 1382) افزایش کیفیت خواب (سینگ، و همکاران 2007) می باشد. در پژوهشی که توسط مورگان (2003) صورت گرفت، نتایج نشان داد که تمرینات مقاومتی و استقامتی هر دو موجب بهبود سطح کیفیت خواب در ورزشکاران می شود. و مطالعه ای که توسط آزتالوس، بورداود هویج و کرادون، (2010) صورت گرفت نشان داد که فعالیت های بدنی در بهبود
شاخص های سلامت روانی از جمله افسردگی و اضطراب در زنان و مردان موثر است. بطور کلی این تحقیقات حاکی از ارتباط متغیرهای روان شناختی با کیفیت خواب و همچنین تاثیر پذیری آنها از ورزش و فعالیت های بدنی می باشد. این پژوهش نیز در راستای تحقیقات مذکور و با این مسأله صورت می گیرد که: آیا تمرینات ورزشی هوازی (ایروبیک) در بهبود خلق و افزایش کیفیت خواب بیماران روانی مزمن تاثیر دارد؟
د – اهمیت و ضرورت انجام تحقيق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهاي تحقيقاتي موجود، ميزان نياز به موضوع، فوايد احتمالي نظري و عملي آن و همچنين مواد، روش و يا فرآيند تحقيقي احتمالاً جديدي كه در اين تحقيق مورد استفاده قرار مي‏گيرد):
اختلال روانی را می توان یک سندرم یا الگوی رفتاری یا روان شناختی دانست که با احساس ناراحتی یا ناتوانی همراه است. تحقیقات نشان داده اند که 10 درصد جمعیت در طول عمر دچار بیماری های روانی شدید می شوند (نور بالا و همکاران، 1381).
این اختلالات شدید علاوه بر مشکلات فراوانی که برای خانواده ها به بار می آورد، هزینه های هنگفتی را هم به دوش جامعه تحمیل می کند.
اختلالات روانی همواره بسیاری از جنبه های زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از این جنبه ها خواب و کیفیت خواب فرد است و پژوهشهای چندی هم به این مسأله اشاره کرده اند (تولایی و همکاران، 1383؛ افخم ابراهیمی و همکاران، 1386). خواب و کیفیت خواب یک عامل بسیار مهم در زندگی هر فردی است و توجه به آن نیز حائز اهمیت فراوان می باشد. علاوه بر خواب و کیفیت خواب و خلق و خوی این بیماران نیز بسیار پایین است و همواره افسردگی و اضطراب به همراه داد (کانتو، 2011).
بنابراین کمک به بهبود کیفیت خواب و همچنین بهبود خلق این بیماران از اهمیت وافری برخوردار است و از جمله راه هایی که می توان هم در افزایش خلق و هم در کیفیت خواب این بیماران تأثیر گذار باشد فعالیت بدنی و ورزش است. پژوهش های صورت گرفته در این خصوص نیز حاکی از این تأثیر می باشد (لی و همکاران، 2005؛ دود و همکاران،2007؛ کی هایا، 2009؛ آزتالوس، 2010). در واقع آموزش ورزش و فعالیت های مختلف بدنی یک روش بسیار کم هزینه اما با کارآیی بسیار بالا می باشد. و انجام چنین پژوهشی می تواند در راستای کاهش مشکلات خواب و بهبود خلق این بیماران با هزینهی بسیار پایین راهکاری برای کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند، باشد. همچنین می‌توان از طریق آموزش این ورزشها تا حدی از مشکلات این بیماران کاست.
بنابراین این پژوهش در راستای اهمیت و ضرورت های ذکر شده تحت عنوان اثر بخشی تمرینات ورزشی هوازی (ایروبیک) در بهبود خلق و افزایش کیفیت خواب بیماران روانی مزمن صورت خواهد گرفت.
ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بيان مختصر پیشینه تحقيقات انجام شده در داخل و خارج کشور پيرامون موضوع تحقیق و نتايج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظري تحقیق با ارائه منابع):
سینگ، کلمنتز و فیاترون (1997) طی پژوهشی به بررسی تاثیر تمرینات ورزشی (مقاومتی) بر کیفیت خواب پرداختند. نتایج نشان داد که تمرینات مقاومتی سه نوبتی در هفته و به مدت 10 هفته موجب تغییر دوره های خواب و بهبود آیتم های کیفیت خواب می شود.
تریندر، سوسان، پاکتسون و گیفو (1985) در تحقیقی ورزشکاران رشته های استقامتی باور لیفتینگ، بدنسازی و رشته های ترکیبی را مورد مقایسه قرار دادند و گزارش کردند که ورزشکاران رشته های هوازی و استقاومتی دارای کیفیت خواب بهتر و دوره خواب برون حرکان سریع چشمی بیشتری نسبت ورزشکاران سایر رشته ها دارند.
مورگان (2003) گزارش کرده است که تمرینان مقاومتی و استقامتی هر دو موجب بهبود سطوح کیفیت خواب از دوره کمون، اختلالات، پریشانیها و مدت خواب در ورزشکاران و افراد غیر ورزشکار می شود.
لی، فیریز، جمیز (2005) گزارش دادند که افزایش هورمون رشد ناشی از فعالیتهای برخی مقاومتی (مانند ورزشهای مقاومتی) موجب بهبود کیفیت خواب می‌شود.
استوارت، کوان، کونر (2009) در طی پژوهشی نشان دادند که، فعالیتهای بدنی هنگامی تاثیر مثبت بر کیفیت خواب دارند که هفته ای 3 جلسه یا بیشتر و مدت هر جلسه تمرین بیشتر از یک ساعت طول بکشند.
در طی پژوهشی ترتیبیان و نوری (1387) که تحت عنوان بررسی و مقایسه کیفیت خواب ورزشکاران استقامتی و مقاومتی نشان دادند که ورزشکاران استقامتی و مقاومتی کیفیت خواب بهتری در مقایسه با افراد غیر ورزش کار دارند. اما بین ورزشکاران استقامتی و مقاومتی تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
موسوی (1381)، در پژوهش خود دریافت که به طور کلی فشار روانی اساتید و کارکنان ورزشکار در پاسخ به عوامل عصبی- رفتاری و جسمانی می باشد.
پیروی (1383)، در تحقیق خود به نتایج زیر دست یافت: ورزش صبحگاهی در کاهش افسردگی موثر می‌باشد. ورزش صبحگاهی تاثیر مهمی بر ایجاد روابط اجتماعی دارد. ورزش صبحگاهی در کاهش فشارهای روانی و ایجاد آرامش مؤثر است.
آئورولیو (2005)، در پژوهشی دریافتند که فعالیت های بدنی ابزار مناسبی در درمان و پیشگیری از بیماریهای جسمانی و همچنین زمانی از جمله: افسردگی و اختلالات اضطرابی می باشد. با انجام ورزش به جهت ترشح تعدادی از هورمون های غدد مختلف و تأثیر بر روی سیستم عصبی و همچنین افزایش مصرف اکسیژن میزان استرس و اضطراب را کاهش دهند.
دود، جکا، لیزلی (2007)، در تحقیقی نتیجه گرفت که اگرچه تفاوت فاحشی در زمان مرخصی از بیمارستان ( مدت زمان بستری شدن) در دو گروه مشاهده نشد ولی این برنامه تمرینی در بهبود وضعیت سلامت روان بیماران تا حدودی موثر بود.
لیندوال (2007)، در تحقیق خود دریافتند که افراد ورزش کرده از نمرات افسردگی پایین تری برخوردار بودند (علایم افسردگی کمتری داشته اند) و نشان داده شد که در زنان به نسبت مردان، ورزش های سبک تر مؤثر تر خواهد بود.
کی هایا (2009)، در مقایسه بین درمان افسردگی و اضطراب با دارو و ورزش صبحگاهی دریافت که 30 دقیقه ورزش صبحگاهی 30 تا 5 بار در هفته با شدت 80-60 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی اثرات مشابه استفاده از داروهای شیمیایی را دارد. بعلاوه که ورزش صبحگاهی نه تنها عوارض منفی داروهای شیمیایی را ندارد بلکه با بهبود عملکرد قلبی – ریوی و کاهش میزان اضطراب سبب افزایش امید به زندگی خواهد بود.
آزتالوس و همکاران (2010)، در تحقیقی نتیجه گرفتند که پیاده روی در بهبود شاخص های سلامت روان از جمله افسردگی و اضطراب در زنان و مردان مؤثر است. منتها افزایش شدت ورزش گرچه در مردان نتایج بهتری دارد ولی در زنان، نتایج مربوطه برعکس می باشد.
راجوو (2010)، در پژوهشی نتیجه گیری نمود که: ورزش در هنگام صبح به جهت استفاده از هوای تمیز صبحگاهی، در کارکرد سیستم های مختلف بدن در مقایسه با ورزش در زمان های دیگر مفیدتر می باشد همچنین با استنشاق هوای تمیز صبحگاهی سطح هوشیاری روان انسان بالاتر می رود که این خود سبب آرامش بیشتر و کاهش میزان استرس و اضطراب می گردد.
و – جنبه جديد بودن و نوآوري در تحقيق: (ذیل این قسمت توسط استاد راهنما امضاء شود)
با توجه به اینکه عنوان پایان نامه در هیچ یک از منابع و آرشیوهای ایران یافت نشد و همچنین اثر تمرینات ایروبیک بر بهبود خلق و کیفیت خواب بیماران روانی مزمن با همدیگر میتواند جنبه نوآوری تحقیق باشد .
ز- اهداف مشخص تحقيق (شامل اهداف آرماني، کلی، اهداف ويژه و كاربردي):
هدف کلی :
اثر بخشی تمرینات ورزشی هوازی (ایروبیک) در بهبود خلق و افزایش کیفیت خواب بیماران روانی مزمن
اهداف جزئی:
بررسی اثر بخشی تمرینات ورزشی هوازی (ایروبیک) در بهبود افسردگی بیماران روانی مزمن
بررسی اثر بخشی تمرینات ورزشی هوازی (ایروبیک) در بهبود اضطراب بیماران روانی مزمن
اثر بخشی تمرینات ورزشی هوازی (ایروبیک) در بهبود مشکلات جسمانی بیماران روانی مزمن
اثر بخشی تمرینات ورزشی هوازی (ایروبیک) در بهبود اختلال کارکرد اجتماعی بیماران روانی مزمن
ح – در صورت داشتن هدف كاربردي، نام بهره‏وران (سازمان‏ها، صنايع و يا گروه ذينفعان) ذكر شود (به عبارت دیگر محل اجرای مطالعه موردی):
ط- سؤالات و فرضيه‏هاي تحقیق(مطابق با اهداف تحقیق):
تمرینات ورزشی هوازی (ایروبیک) در بهبود خلق و افزایش کیفیت خواب بیماران روانی مزمن موثر است.
تمرینات ورزشی هوازی (ایروبیک) در بهبود افسردگی بیماران روانی مزمن موثر است
تمرینات ورزشی هوازی (ایروبیک) در بهبود اضطراب بیماران روانی مزمن موثر است
تمرینات ورزشی هوازی (ایروبیک) در بهبود مشکلات جسمانی بیماران روانی مزمن موثر است
تمرینات ورزشی هوازی (ایروبیک) در بهبود اختلال کارکرد اجتماعی بیماران روانی مزمن موثر است.
ی- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی با استناد به منابع کاربردی):
5-روش شناسی تحقیق:
الف- شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):
تذكر: درخصوص تفكيك مراحل اجرايي تحقيق و توضيح آن، از به كار بردن عناوين كلي نظير، «گردآوري اطلاعات اوليه»، «تهيه نمونه‏هاي آزمون»، «انجام آزمايش‏ها» و غيره خودداري شده و لازم است در هر مورد توضيحات كامل در رابطه با منابع و مراكز تهيه داده‏ها و ملزومات، نوع فعاليت، مواد، روش‏ها، استانداردها، تجهيزات و مشخصات هر يك ارائه گردد.
روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه ای خواهد بود. به این صورت که بعد از هماهنگی لازم به مراکز نگهداری و توانبخشی بیماران روانی مراجعه کرده و از طریق اجرای پس آزمون (پرسشنامه) و نظرات مسئولان، بیمارانی که کیفیت خواب و خلق پایینی دارند انتخاب خواهند شد. سپس تمرینات ورزشی هوازی بر روی گرده نمونه اجرا خواهد شد .
ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:
با توجه به عنوان پایان نامه تمرینات ورزشی هوازی ایروبیک به عنوان متغیر مستقل و کیفیت خواب و بهبود خلق بیماران به عنوان متغیر وایسته مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت .
ورزش های هوازی(ایروبیک): تمرین هوازی(ایروبیک) نوعی فعالیت ورزشی بوده که هدف آن بهبود سیستم مصرف اکسیژن می‌باشد. هوازی ترجمه لغت ایروبیک می‌باشد که به معنی با اکسیژن بوده و به مصرف اکسیژن در سوخت و ساز بدن و فرایند تولید انرژی اشاره دارد. تمرین‌های هوازی بسیاری وجود دارند که با شدتی ملایم و بصورت مداوم انجام می‌شوند.
ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :
شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ( PSQI):
این پرسش نامه توسط دانیل جی بای سی و همکاران برای اندازه گیری کیفیت خواب و کمک به تشخیص افرادی که خواب خوب یا بد دارند ساخته شده است این پرسشنامه مرکب از 19 سؤال خودسنجی و همچنین 5 سؤال دیگر است که از طریق هم اتاقی سنجش می شود (فقط آیتمهای خودسنجی در نمره گذاری مقیاس مورد استفاده قرار می گیرد). پرسشنامه خودآزمایی، شامل 15 آیتم چند گزینه ای بوده که درباره فراوانی اختلال خواب، کیفیت خواب، استفاده از داروهای خواب و اختلال عمل در طی روز سؤال می کند و همچنین دارای 4 سؤال نوشتنی است که درباره تأخیر خواب، کفایت عادات خواب، و مدت زمان خواب سؤال می کند،5 سؤال دیگر مربوط به هم اتاقی و چند گزینه ای بوده که اختلال خواب را بررسی می کند مقیاس کیفیت خواب پیتزبورگ 7 نمره به دست می دهد که مربوط به حوزه های مذکور است.هر نمره جزئی از صفر(بدون مشکل) تا 3(مشکل شدید)متغییر است ، پاسخ ها از 0 تا 3 درجه بندی می شوند و نمرات جزئی با هم جمع شده و نمره کلی را ایجاد می کنند(از 0 تا 21 است ). سازندگان مقیاس معتقدند که یک نمره کلی بالاتر از 5 به عنوان یک اختلال خواب قابل ملاحضه تلقی می شود.پایایی این مقیاس83/0محاسبه شده و اعتبار آن با حساسیت 6/89 درصد و ویژگی 5/86 درصد در آزمودنی های بیمار، نسبت به گروه کنترل توسط سازندگان این مقیاس در سطح مناسب گزارش شده است(وحدتی،1389).
د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):
جامعه آماری: جامعه آماری این پژوهش شامل بیماران روانی بستری شده در مراکز نگهداری و توانبخشی شهر اردبیل می باشد که تعداد این بیماران … نفر می باشد.
روش نمونه گیری و حجم نمونه: روش نمونه گیری در این پژوهش به صورت در دسترس خواد بود. به این صورت که بعد از شناسایی بیماران روانی دارای سطح کیفیت خواب پایین و خلق پایین (از طریق پرسشنامه و نظر مسئولان مراکز نگهداری) تعداد 30 نفر انتخاب خواهند شد.
هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:
برای تجزیه و تحلیل داده ها از بعد از اتمام جلسات آموزشی، پس آزمون دریافت و اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت.
ث- منابع مورد استفاده (به ترتیب حروف الفبا):
– احمدوند، افشین؛ سپهرمنش، زهرا؛ قریشی، فاطمه؛ عصاریان، فاطمه؛ موسوی، غلامعباس؛ ساعی، رضوان؛ اعتصام، فرناز. بررسی شیوع اختلالات روانی در جمیعت عمومی شهر کاشان در سال 1387، مجله تخصصی اپیدرم بیولوژی ایران؛ 1389، دوره 6، شماره 2: صفحات 16 تا 24.
– افخم ابراهیمی، عزیزه؛ قلعه بندی، میرفرهاد؛ صالحی، منصور؛ کافیان تفتی، علیرضا؛ وکیلی، یعقوب؛ اخلاقی فارسی، الهه (1386). بررسی پارامترهای خواب و عوامل تاثیر گذار بر کیفیت خواب بیماران سرپایی مراجعه کننده به درمانگاههای منتخب بیمارستان رسول اکرم (ص). مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران، (5)، 38-31.
– تولایی، عباسی؛ آثاری، شروین؛ نجفی، مصطفی؛ حبیبی، مهدی؛ قانعی، مصطفی؛ (1383). مطالعه کیفیت خواب در جانبازان شیمیایی. مجله طب نظامی، (4)، 249-241.
– نوربالا، احمدعلی؛ محمد، کاظم؛ باقری یزدی، عباس؛ یاسمی، محمد تقی ؛ (1381). بررسی وضعیت سلامت روان در افراد 15 سال و بالاتر در جمهوری اسلامی ایران در سال 1378. فصلنامه حکیم، 5(1) 10-1.
– ترتیبیان، بختیار؛ نوری، هیوش؛ (1387). بررسی و مقایسه کیفیت خواب ورزشکاران استقامتی و مقاومتی. مجله علوم حرکت انسان، (2)، 83-75.
– Adams, T.B., Moore, M.T., Dye, G. (2007). The relationship between physical activity and mental health in a
national sample of college females, Women health, 2(45) , 69-85.
– Allison, K.R., Adlaf, E.M., Lrring, H.M., Hatch, J.L., Smith, T.F,. Dwyer, J.J., Goodman. (2005). Relationship
of vigorous physical activity to psychological distress among adolescents , Journal of Adolesent Health
2(37), 164-166.
– Aurelio, M. M; Silvieira, G. L. (2005). Physical activity and mental health, SileoBrasil, Vol. 60, No. 1, 70-87
-Asztalos, M; Bourdeaudhuij, I; Cardon, G.(2010). The relationshipe between physical activity and mental health
varies across activity intensity levels and dimension of mental health among women and men, Public health
nutr. 13(8): 1207-1214
– Conn. VS. (2010). Depressive symptom outcomes of physical activity interventions meta-analysis findings, Ann
behave med, Vol. 39, No. 2, 128-138
-De moor, M; Boomsma, D; Stubbe, J; Willemsen, G. (2010). Testing causality in the association between regular
exercise and symptoms of anxiety and depression. Arch gen psychiatry, Vol. 65, No. 5, 540-541
– Dood, S; Jacka, F. N; Leslie, E; Berk, M. (2007). Effects of a walking program in the psychiatric in-patient
treatment setting, Health promot j austr, Vol. 18, No. 1, 39-42
– Evan, A. (2004). An effective exercise – based intervention for importing mental health and quality of life
measures, preventive Medicine, 39(2), 424-434.
-Gondoh, Y; Sensui, H; Kinomura, S. (2009). Effect of aerobic exercise training on brain structure and
psychological well-being in young adults, Sports medicine physicals fitness, Vol. 49, No. 2, 129-135
-Heesch, K; Burton, N; Brown, W. (2010). Concurrent and prospective association between physical activity
walking and health in order women, Epidemiol community Health, 15(2), 124-134.
-Kehayaa, J. (2009). Take 30 mineute walk and call me in the morning, www.Buzzle.com
-Lindwall, M; Rennemark, M; Halling, A; Berglund, J; Hassmen, P. (2007). Depression and exercise in men and
women findings from the swedish national study on aging and care. Aging physicsl activity, Vol. 15, No. 1, 41-55
Rajoev, L. (2010). Benefits of exercise in th 29 – e morning, www.A Move Groove Wellnee .com
– Sagatun, A., Soggard, A.J., Bjertnes, E., Selmer, R., Heyerdahl, S. (2007). The association between weekly
hours of physical activity and mental health: a three- year follow- up study of 15-16 year- old student in the sity of
oslo Norway, BMC public Health, 12(7), 155.
6- استفاده از امكانات آزمايشگاهي واحد:
آيا براي انجام تحقيقات نياز به استفاده از امكانات آزمايشگاهي واحد علوم و تحقيقات مي‌باشد؟ بلي خير
در صورت نياز به امكانات آزمايشگاهي لازم است نوع آزمايشگاه، تجهيزات، مواد و وسايل مورد نياز در اين قسمت مشخص گردد.
امضاء استاد راهنما: امضاء مديرگروه تخصصي:

فایل : 20 صفحه

فرمت : Word

35900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط