مقاله کامل آموزشهای ارائه شده کار آموزی در مدرسه – طرح درس

مقاله کامل آموزشهای ارائه شده کار آموزی در مدرسه – طرح درس

طرح درس روزانه مربی
1- موضوع : تغذیه
2 – گروه هدف : دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی
3 – هدف کلی : اشنایی دانش آموزان با تغذیه مناسب
4 – اهداف رفتاری : از دانش اموز انتظار می رود پس از آموزش :
1 ) غذارا تعریف کند .
2 ) نقش غذا رادر سلامتی انسان شرح دهد .
3 ) مواد موجود در غذاها را نام ببرد .
4 ) نقش کلسیم را در بدن توضیح دهد .
5 ) بیماریهایی که از تغذیه نامناسب ایجاد می شود را شرح دهد .
6 ) مواد غذایی که پروتئین های گیاهی در انها هستند را نام ببرد .
7 ) نقش صبحانه را در یادگیری شرح دهد .
8 ) خوراکیهای مجاز و غیر مجاز را نام ببرید .
5 – حیطه یادگیری : شناختی
رئوس مطالب و محتوی آموزشی :
بچه می دانیم عوامل بسیاری از قبیل اب و هوا ورزش و رعایت بهداشت فردی و محیط در تامین و حفظ تندرستی انسان موثر است ولی بدون شک تغذیه نامناسب و متنوع هم یکی از اساسی ترین پایه سلامتی است .
غذا چیست :
مواد جامد یا مایعی است که از راه دهان مصرف می شود و علاوه بر رفع گرسنگی نیازهای بدن را تامین میکند وبعضی نیازها را رفع میکند ، مثل انرژی مورد نظر برای کار دستگاه مختلف بدن ، انجام فعالیت های روزانه ، تامین اولیه برای رشد و نمو بدن ، ترمیم وساخت سلولها و بافتهای مختلف بدن . غذا در تامین انرژی و فعالیتها نقش اساسی داره مثل : مواد قندی ، چربی ، پروتئین ، مواد معدنی و ویتامین ها . حالا هر کدام را بر ایتان به طور خلاصه توضیح می دهم .
1 – کربو هیدراتها یا مواد قندی :
کربوهیدراتها در تظیم قند خون ، تامین انرژی و ذخیره آن در بدن نقش دارد و به 2دسته تقسیم می شود: الف ) قند ساده : عسل قند شکر ب ) قند مرکب : در سیب زمینی ، حبوبات ، نان و برنج موجب چاقی و سایر بیماریهای ناشی ازآن مانند: دیابت که قند زیاد بیش از حد موجب آن می شود .
2 – جربی ها (لیپیدها ) :
در تامین انرژی و جذب ویتامین های محلول K.E.D.Aو طعم غذا نقش داره و دارای اثر سیر کنندگی است مثل غذاهای حیوانی : گوشت ، کره ، خامه ، شیر ، گردو و فندق منابع چربی می باشد .
3 – پروتئین ها :
نقش انها در تامین و رشد و نگهداری بافت ها ، تنظیم آب بدن ، انتقال مواد مغذی ، نقش اساسی دارد و به 2دسته تقسیم می شود .
الف ) پروتئین های گیاهی : در انواع غلات و حبوبات وجود دارد .
ب ) پروتئین های حیوانی : در انواع گوشت قرمز ، مرغ و ماهی وجود دارد وتمام اسید آمینه های ضروری را برای رشد و ترمیم بدن تامین می کند .
4 – ویتامین ها :
مواد آلی با ترکیبات پیچیده ای است که به مقدار کم در مواد غذایی گیاهی و حیوانی وجوددارد و موجب رشد و نمو بدن می شود و بافت ها را در مقابل عفونت ها مقاوم می کند و به دو دسته تقسیم می شود : الف ) A.D.E.K ب ) محلول در آب مانند ویتامین C.B
ویتامین A : در تامین رشد و نمو بدن و حفظ سلامت چشم ، ساختمان استخوان ها ، تشکیل سلولهای دندان و محافظت از پوست ضروری است . در کره ، پنیر ، زرده تخم مرغ ، ماهی ها ، گورجه فرنگی ، کاهو و سبزی است .
ویتامین D: برای رشد طبیعی و استحکام استخوانها و دندان اهمیت دارد در جگر و روغن کبد ماهی یافت می شود .
ویتامین E : برای سلامت عضلات نقش دارد و در روغن نباتی ، بادام کوهی و سویا یافت می شود .
ویتامین K: در انعقاد خون نقش موثردارد مثل برگ تازه سبزی ، کلم ، اسفناج ، کاهو
ویتامین C: برای دفاع بدن در برابر عوامل عفونت زا ، در شکل دندانها و استخوان و پروتئین سازی نقش اساسی دارد مثل گیلاس ، گوجه ، البالو
مواد معدنی : به 2 دسته تقسیم می شود : 1- کلسیم ، فسفر ، سدیم ، پتاسیم 2 – آهن ، روی
کلسیم : یکی از مهم ترین اجزای معدنی در ساختمان استخوان و دندان نقش زیادی دارد شیر، پنیر
پتاسیم : سبزی های برگ دار، سیب زمینی ، گوجه فرنگی
فسفر : در سوخت و ساز تولید انرژی فعالیت های سلولی مثل شیر، غلات ، حبوبات
آهن و روی : مهم ترین منابع غذائی مثل جیگر ، دل ، قلوه ، گوشت
نقش تغذیه در رشد و یادگیری :
غذا در تامین انرژی مورد نیاز است. بچه ای که صبحانه نخورده است کسل بوده و قند خونش پائین می آید و انرژی فرد کم شده و قدرت حل مسائل ریاضی را ندارد . در ساعت های آخر مدرسه حوصله نشستن و گوش دادن به درسها را سر کلاس ندارد ، پس حتما صبحانه بخوریم و به مدرسه بیائیم .
کنترل مواد غذایی :
حتما باید روی مواد غذایی کنترل داشته باشیم مثل کالباس ، سوسیس و کنسرو که باید خیلی رعایت شود . اول چیزی که می خریم ببینیم تاریخ تولید و انقضا داشته باشد. تاریخ تولید و انقضا را نگاه کنیم . از خوراکی هایی استفاده کنیم که مهر کارخانه و بسته بندی شده باشد . تاریخ مصرف غذاهایی مثل کنسرو را را نگاه کنیم ، اگه از تاریخ گذشته باشد آدم را مسموم می کند و حتما قبل از استفاده کنسرو، آن را به مدت 20دقیقه بذاریم بجوشد که اگر میکروبی داشته باشد در اثر حرارت از بین برود .
7 – نحوه ارائه درس : بحث گروهی
8 – وسائل کمک آموزشی : پوستر
9 – زمان آموزش : 20 دقیقه
10 – ارزشیابی : پرسش وپاسخ
11 – فهرست منابع :
حلم سرشت ، پریوش ، دل پیشه ، اسماعیل ، بهداشت مدارس ، انتشارات چهر ، تهران ، 1377

فایل : 10 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط