info@articlefarsi.ir پشتیبانی 10 صبح تا 2 شب ادرس

مقاله فارسی روش اساسي طراحي قالب

مقاله فارسی روش اساسي طراحي قالب

روش اساسي طراحي قالب

 

                            آرايش حفره ها

 

پس از تكميل تعداد حفره ها ،آنها را بايد به بهترين صورت ممكن آرايش داد.
در ماشينهاي قالبگيري تزريقي مدرن معمولا سيلندر در محور مركزي ميز ثابت قرار دارد.محل راه تغذيه با اين مشخص مي شود. آرايش حفره ها در اطراف راه تغذيه مركزي بايد طوري باشد كه شرايط زير در آن رعايت شود:
– تمام حفره ها بايد به صورت هم زمان و با مذابي كه دماي يكسان دارند پر شوند.
– طول جريان بايد كوتاه باشد تا مقدار ضايعات مواد حداقل شود.
– فاصله بين يك حفره قالب با يك حفره قالب ديگر بايد به اندازه كافي زياد باشد تا فضاي لازم براي خطوط خنك كاري و ميلهاي پران در اختيار باشد. همچنين سطح مقطع كافي براي تحمل نيروهاي حاصل از فشار تزريق وجود داشته باشد.
– برآيند كليه نيروهاي عكس العملي  بايد در مركز ثقل باشد.

 

شكلهاي 63 و 68 طرحهاي اوليه براي آرايش حفره ها در قالب را معرفي مي كنند

 

 

تعادل نيروها در قالب در حين تزريق

 

اگر حفره ها نسبت به راه تغذيه مركزي خارج از مركز قرار بگيرند بار غير يكنواخت بر قالب و قسمت گيرنده وارد مي شود. ممكن است قالب در يك قسمت تحت نيرو باز شود.
درزدار شدن و شكست احتمالي ميلهاي راهنماي ماشين ممكن است در نتيجه اين عمل اتفاق بيفتاد .قالبهايي كه يك بار درزدار شوند ، سطح آب بندي آنها خراب است و همواره در آنها درز ايجاد مي شود.بنابراين اولين قانون طراحي اين شرط است كه برآورد همه نيروهاي عكس العملي (فشار تزريقي) و برآورد همه نيروهاي گيرنده بر مركز راه تغذيه اثر كنند.

 

شكل 69 سيستم راهگاه  مركزي و خارج از مركز را نمايش مي دهد

 

 

در قالبهاي پيچيده مركز ثقل تعيين شده و مطابق آن موقعيت حفره ها در قالب مشخص شود.

 

 

تعداد خطوط جدايش

 

قطعه قالبگيري و راهگاه  موقع باز شدن قالب در صفحه اي كه از خط جدايش عبور مي كند باز مي شوند.قطعات پلاستيكي منجمد شده بيرون انداخته شده و قالب براي سيكل بعدي آماده مي شود.
قالب استاندارد يك خط جدايش دارد. قطعه قالبگيري و راهگاه با هم از قالب خارج مي شوند.اگر لازم باشد كه راهگاه به صورت اتوماتيك از قطعه جدا شود ،اغلب در مورد قالبهاي چند حفره اي يا در تزريق از چند گلويي ،خط جدايش اضافي براي سيستم راهگاه (قالب سه صفحه اي) مورد نياز است و يا قالب راهگاه گرم (راهگاه سرد براي مواد واكنشي) به كار مي رود(بجز: راهگاه تونلي) .در قالبهاي طبقه اي خطوط جدايش متعددي لازم است.
راه حل هاي طراحي
يك خط جدايش:
قالب استاندارد،
قالب كشويي،
قالب با حفره قالب دو تكه،
قالب با پران پيچي و
قالب راهگاه گرم.
چند خط جدايش:
قالب سه حفره اي،
قالب طبقه اي و
قالب با راهگاه عايق بندي شده.
مواردي كه بر تعداد خطوط جدايش اثر دارند:
شكل قطعه،
تعداد حفره قالب،
سيستم راهگاه و گلويي تزريق .

 

فایل : 5 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...