مقاله نقاشي ديوارهاي ايران و جهان

مقاله نقاشي ديوارهاي ايران و جهان

دانشگاه آزاد اسلامي
واحد قزوين
موضوع:
نقاشي ديواريهاي ايران وجهان
استاد:
جناب آقاي مهندس حسن يوسفي
تهيه و تنظيم:
نسيم سلطان محمدي
تابستان 1388
فهرست مطالب
1. نقاشي ديواريهاي ايران
2. نقاشي ديواريهاي جهان
دوره امويان
هنرمندان مسلمان دوگونه نقاشي مي کردند نقاشي ديواري و نقاشي کتاب هاي خطي نقاشي ديواري پيوند محکمي با تزئينات ساختمان دارد آن عبارت است از نقاشي که با آب رنگ ها بر روي ديوار رسم مي گرديد منحصرا تزئيناتش موضوعاتي بود که در شهرهاي خاورمينانه پيش از اسلام رواج داشت مانند ستايش پادشاهان يا منظره هاي شکار و مجلس بزم و همچنين تزئينات اشکال گياهاي و پرندگان را به کار مي بردند تاکنون چيزي که دليل بر کارگيري هنري نقاشي ديواري توسط اعراب پيش از دوره ي اموي باشد به دست نيامده است
روشي تزئيني در دوره هاي اسلامي متاخر هم رواج نيافت
فقط روي ديوارهاي گرمابه ها و تالارهاي ويژه به کار مي رفت ظاهر نقاشان کشيدن نوع نقاشي را که به نقاشي کتب خطي معروف شد ترجيح مي دادند و آن عبارت از تزئين کتاب هاي خطي و تاريخي و علمي با برخي نقاشي هاي رنگي توضيح بود.
نقاشي ديواري در دوره عباسي
خلفاي عباسي به پيروي از تزئيات کاخ هاي ساساني کاخهايشان را به نقاشي ديواري تزئين مي کردند نمونه هاي از اين نقوش ديواري مدکاخ هاي جوسق پيدا شده است اين نقاشي ديواري بخش بالايي ديواريهاي تالار کاخ را مي پوشاند بهترين نمونه در قسمت حرمسرا يافت مي شود که مشتمل بر نقاشي رقاصه ها و نوازندگان و منظره هاي شکار حيوانات و پرندگان برخي از اين صحنه ها جانداراني درون منطقه دايره
مربع است که دور آن را يک نوار مزين به نقطه هايي شبيه دانه هاي مرواردي يا شکلهاي قلب آن را در بر گرفته است
بعضي تصويرهاي درون دايره شاخ و برگهاي کنگ مي باشند که در تزئينات به کار رفته است هنرمندان عباسي بريا قالب بندي صحنه ها از رنگ هاي تيره استفاده مي کردند و پس از آن سطرها را با رنگهاي مختلف پر مي کردند
دوره سلجوقيان
در نقاشي دوياري رنگهاي فيروزه اي و اخوايي مي بينيم که پيش از اسلام مي شناختيم اساس طرح بر بنياد متوجه ساختن خطوط به مرکز دايره قرار دارد و همانگونه که اشاره شد قانون مناظر و مزايا با روش ويژه توجه به مکان کيفي و در سمت در جهت مخالفت پرسپکتيو غربي انجام گرفته است
تمامي عواملي نقاشي و ظرافت کاريهاي آن از کاشيکاريي هاي درگرفته تا طريقه نمايش دوخت سرو و نهر آب و ديگر ريزه کاريهاي اين اثر در حالت چهره ها ما را به ياد مينياتورهاي که پس از هجوم مغولان در کشور ما رايج گرديد مي اندازد ويژگيهاي آثار برجسته اين دوران عبارتند از تداوم سنت نگارگري مانسي و بودايي که در آن صورتها به صورت تمام رخ و گرد مصور مي شود و چشم ها به حالت مورب است.

فایل : 30 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط