مقاله فارسی ساختمان عمومي قالبهاي تزريق

مقاله فارسی ساختمان عمومي قالبهاي تزريق

         ساختمان عمومی قالبهای تزریق 

 

         محفظه 

 

قالب تزريق شامل مجموعه اي از قطعاتي است كه ” محفظه” را تشكيل مي دهند، مواد پلاستيك به داخل اين محفظه تزريق شده و سرد مي شوند. در محفظه قطعه تزريقي شكل مي گيرد. بنابراين محفظه به بخشي از فضاي قالب گفته مي شود كه به شكل قطعه تزريقي است و قطعه در آن شكل مي گيرد . محفظه با دو عضو قالب شكل مي گيرد:
الف- حفره: قسمت مادگي قالب است و شكل بيروني قطعه را به وجود آورد.
ب- ماهيچه: قسمت نر قالب است و شكل داخلي قطعه را به وجود مي آورد.

 

صفحات حفره اي و ماهيچه اي 

 

اين صفحات در شكل(2-1) براي يك ظرف شش گوش ساده نشان داده شده است.در اين مورد قالب شامل دو صفحه است .در داخل يك صفحه حفره ايجاد شده كه شكل آن مانند شكل بيروني قطعه است .بنابراين ،اين صفحه را صفحه حفره مي نامند .به صورت مشابه ماهيچه داراي شكل بر آمده از صفحه ماهيچه است و شكل آن مانند شكل داخلي قطعه تزريقي است .زماني كه قالب بسته شود ،بين حفره و ماهيچه فضايي به شكل قطعه تزريقي به وجود مي آيد كه آن را محفظه مي نامند.

 

شکل(2-1)قالب پایه شامل صفحه حفره و صفحه ماهیچه

 

 

بوش تزریق

 

در هنگام تزريق مواد پلاستيك به صورت خمير از نازل ماشين خارج شده و از طريق يك مسير به محفظه قالب وارد مي شود.ساده ترين نوع اين مسير يك سوراخ مخروطي شكل در داخل يك بوش است كه در شكل(2-2) نشان داده شده است .مواد موجوددر اين مسير را اسپرو و بوش را بوش تزريق گويند.

 

شكل (2-2) :سيستم تغذيه براي قالب تك محفظه اي

 

 

سيستم راهگاه و ورودي

 

مواد پلاستيك مستقيما از طريق بوش تزريق (شكل2-2) وارد محفظه شده و در قالب هايي كه داراي چند محفظه هستند (قالب هي چند محفظه اي)قبل از ورود مواد به محفظه،مي بايد اين مواد از راهگاه و ورودي نيز عبور كنند(شكل2-3).

 

شكل(2-3):سيستم تغذيه براي قالب چند محفظه اي

 

 

حلقه تنظيم

 

براي اينكه مواد پلاستيك بدون هيچ مانعي وارد قالب شوند،نازل ماشين و بوش تزريق مي بايد هم راستا باشند.براي اطمينان از اين موضوع بايد قالب در مركز صفحه ماشين نصب شود.اين هم مركزي با استفاده از حلقه تنظيم امكان پذير است.

 

ميله ها و بوش هاي راهنما

 

در قالب گيري قطعه اي كه ضخامت ديواره ها در آن مهم است و براي اطمينان از منطبق بودن حفره و ماهيچه كه امري الزامي است با بكاربردن ميله ها و بوشهاي راهنما در دو لنگه قالب ،هنگام بستن قالب عمل انطباق  به صورت رضايتبخشي انجام مي شود.
شكل(2-4) يك نمونه را كه در آن ميله هاي راهنما در سمت ماهيچه و بوش هاي راهنما در سمت حفره نصب شده ،نشان مي دهد.ابعاد ميله راهنما  بايد به اندازه اي باشد كه انطباق دو نيمه با توجه به نيروهاي اعما ل شده به قالب امكان پذير باشند
در شكل زیر همه قطعات پايه تشكيل دهنده يك قالب در يك برش مقطع از نقشه مونتاژ نشان داده شده است

 

شكل(2-4):قالب پايه شامل قطعات بوش تزريق ،حلقه تنظيم،ميله هاي راهنما و بوشهاي راهنما

 

 

نيمه ثابت و نيمه متحرك

 

در شكل (2-4) مشاهده مي شود كه قطعات مختلف قالب در يكي از دو نيمه قالب جا مي گيرند.نيمه اي كه به صفحه ثابت ماشين بسته مي شود (به صورت خط و نقطه نشان داده شده است)نيمه ثابت قالب ناميده مي شود.نيمه ديگر قالب كه به صفحه متحرك ماشين بسته مي شود به صورت مختصر نيمه متحرك قالب ناميده مي شود.اكنون بايستي تصميم گرفت كه حفره و ماهيچه را در كدام نيمه قالب نصب كرد.عموما به دليلي كه در زير بيان مي شود ماهيچه روي نيمه متحرك قالب نصب مي شود:
در زمان سرد شدن قالب قطعه تزريقي منقبض شده و در هنگام باز شدن قالب روي ماهيچه مي چسبد.خواه ماهيچه روي نيمه ثابت و خواه روي نيمه متحرك قالب نصب شده باشد،اين انقباض اتفاق مي افتد.به دليل انقباض در قطعه تزريقي عموما بايستي از يك سيستم پران استفاده كرد.اگر ماهيچه در سمت متحرك قالب نصب شود امكان تحريك سيستم پران ساده تر است.در قالب تك محفظه اي شكل(2-4)حفره در نيمه ثابت و ماهيچه در نيمه متحرك قالب نصب شده است.

 

 
 
 
 

 

 

فایل : 3 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...