مقاله راهكارهايي براي ارتقا منرلت معلمان
مقاله راهكارهايي براي ارتقا منرلت معلمان
سرنوشت نزديك به يك سوم جمعيت كشورما (دانش آموزان) به عملكرد معلمان گره خورده است. معلمان در فرايند آموزش و پرورش نقش كليدي دارند و براي اينكه بتوانند به عنوان ركن اصلي آموزش و پرورش نقش خود را در فرايند تعليم و تربيت به درستي ايفا كنند بايد از منزلت و هويت فردي و اجتماعي شايستهاي برخوردار باشند.
برخورداري معلم از شرايط خاص به منظور ايجاد دگرگوني هاي لازم در رفتار دانشآموزان، يكي از نيازهايي است كه در تقويت عنصر آموزش و پرورش بايد همواره مد نظر قرار گيرد. زيرا كه كيفيت نظام آموزش و پرورش هر كشور وابسته به كيفيت معلمان آن است ودر حقيقت، هيچ كشوري نميتواند از سطح معلمانش بالاتر رود و در يك كلام سعادت و بقاي يك جامعه از معلم تأثير ميپذيرد و معلم ارتباط مستقيمي با آينده يك كشور دارد.
«معلمان در همه ادوار تاريخ و نزد همه ملل جهان از حرمت شايستهاي برخوردار بودهاند و حتي كساني كه خود داراي مقام رفيعي بودهاند، دربرابر معلمان تواضع نشان داده اند» (صافي، 1377) اما متاسفانه امروزه به موازات تغييرات و دگرگونيهاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي جامعه، منزلت اجتماعي معلمان نيز دچار دگرگوني شده و به دليل مشكلات ناشي از تورم، گراني، كمبود درآمد و حقوق پايين و گرايش عده كثيري از آنان به فعاليتهاي اقتصادي براي جبران كمبودهاي زندگي، شاهد آسيب ديدن جايگاه، منزلت و هويت اجتماعي معلمان هستيم. در بسياري از اوقات برخوردهاي اجتماعي با معلمان جنبه ترحم به خود گرفته و شديدترين لطمه هاي روحي بر اين قشر آبرومند وارد ميشود و هويت آنان را زير سؤال برده است. اين امر در روحيه معلمان و نوع فعاليت آنان تأثير منفي داشته و ممكن است در دراز مدت باعث ايجاد خلل در روند آموزش و پرورش گردد.
- کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.