مقاله در مورد همه گیرشناسی اختلالات روانی و متغیرهای مرتبط با آن در بین مراجعین به بیمارستان تخصصی روانپزشکی ایثار اردبیل در فاصله سال های 1390-1389

مقاله در مورد همه گیرشناسی اختلالات روانی و متغیرهای مرتبط با آن در بین مراجعین به بیمارستان تخصصی روانپزشکی ایثار اردبیل در فاصله سال های 1390-1389

دانشگاه آزاد اسلامي
واحد علوم و تحقيقات (اردبیل)
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Ardabil
فرم پيشنهاد تحقيق
پايان‏نامه‌ی كارشناسي ارشد
عنوان تحقيق به فارسي: همه گیرشناسی اختلالات روانی و متغیرهای مرتبط با آن در بین مراجعین به بیمارستان تخصصی روانپزشکی ایثار اردبیل در فاصله سال های 1390-1389
نام دانشجو: عباس دانشکده:
نام خانوادگی دانشجو: رضایی ایمچه گروه تخصصی: روانشناسی بالینی
رشته تحصيلي: روانشناسی بالینی گرايش: روانشناسی بالینی
نيمسال ورود به مقطع جاري: اول (91-90) نيمسال شروع به تحصيل : اول (91-90)
نام و نام خانوادگی استاد راهنما: نام و نام خانوادگی استاد (اساتيد) مشاور:
1- دکتر اکبر عطادخت 1- دکتر سجاد بشرپور
تاريخ تصويب در شوراي گروه تخصصي: تاريخ تصويب در شوراي پژوهشي واحد علوم و تحقیقات اردبیل :
تأیید کارشناس پژوهشی تائيد مدير پژوهشي تائيد رئيس
واحد علوم و تحقیقات اردبیل: واحد علوم و تحقیقات اردبیل: واحد علوم و تحقیقات اردبیل:
تاريخ ارسال به حوزه پژوهشي واحد علوم و تحقیقات(تهران):
تاريخ بررسي وتاييد امور پژوهشي واحد: تأييد مديركل پژوهشي:
تأييد معاون پژوهشي واحد:
توجه: لطفاً اين فرم با مساعدت و هدايت استاد راهنما تكميل شود.
اطلاعات مربوط به دانشجو:
نام: عباس نام‏خانوادگي: رضایی ایمیچه شماره دانشجويي: 900808183
مقطع:کارشناسی ارشد رشته تحصيلي: روانشناسی بالینی گروه تخصصي: روانشناسی بالینی
گرایش: روانشناسی بالینی نام‌دانشكده: … سال ورود به مقطع جاري: اول (91-90)
نيمسال ورودي: اول (91-90)
آدرس پستي در اردبیل: خیابان کشاورز، پشت انبار سیمان، شهرک لاله، پلاک 72
آدرس پستي در شهرستان:… تلفن ثابت محل سكونت: 7722468 تلفن همراه:09141548487 تلفن محل كار: 3361404 دورنگار:3361404 پست الكترونيك: abbas.rezaei20@gmail.com
اطلاعات مربوط به اساتید راهنما و مشاور:
تذكرات:
دانشجويان دوره كارشناسي ارشد می‌توانند يك استاد راهنما و حداكثر دو استاد مشاور و دانشجويان دوره دكتري حداكثر تا دو استاد راهنما و دو استاد مشاور مي‏توانند انتخاب نمايند.
در صورتي كه اساتيد راهنما و مشاور مدعو مي باشند، لازم است سوابق تحصيلي، آموزشي و پژوهشي كامل ايشان (رزومه كامل) شامل فهرست پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‏هاي دكتري دفاع شده و يا در حال انجام كه اساتيد مدعو، راهنمايي و يا مشاوره آنرا بر عهده داشته‏اند، به همراه مدارك مربوطه و همچنين آخرين حكم كارگزيني (حكم هيأت علمي) ضميمه گردد.
اساتيد راهنما و مشاور موظف هستند قبل از پذيرش پروپوزال، به سقف ظرفيت پذيرش خود توجه نموده و در صورت تكميل بودن ظرفيت پذيرش، از ارسال آن به دانشگاه و حوزه پژوهشي و يا در نوبت قراردادن و ايجاد وقفه در كار دانشجويان جداً پرهيز نمايند. بديهي است در صورت عدم رعايت موازين مربوطه، مسئوليت تأخير در ارائه پروپوزال و عواقب كار، متوجه گروه تخصصي و دانشكده خواهد بود.
اطلاعات مربوط به استاد راهنما:
نام و نام خانوادگي: دکتر اکبر عطادخت آخرين مدرك تحصيلي دانشگاهي : دکترای تخصصی
تخصص اصلي: روانشناسی رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): استادیار تلفن همراه: 09144529612
تلفن منزل يا محل كار:……………… آدرس پست الکترونیکی(Email): ak_atadokht@yahoo.com
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد مشاور اول:
نام و نام خانوادگي: دکتر سجاد بشرپور آخرين مدرك تحصيلي دانشگاهي: دکترای تخصصی
تخصص اصلي: روانشناسی رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): استادیار تلفن همراه:09141402212
تلفن منزل يا محل كار:…………… آدرس پست الکترونیکی(Email): basharpoorsajjad@yahoo.com
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد مشاور دوم:
نام و نام خانوادگي:………..آخرين مدرك تحصيلي دانشگاهي/ حوزوي …….
تخصص اصلي:…………….. رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): ……….. تلفن همراه: …..
تلفن منزل يا محل كار:……. آدرس پست الکترونیکی(Email): ………
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
4- اطلاعات مربوط به پايان‏نامه:
الف- عنوان تحقیق
1- عنوان به زبان فارسی:
همه گیرشناسی اختلالات روانی و متغیرهای مرتبط با آن در بین مراجعین به بیمارستان تخصصی روانپزشکی ایثار اردبیل در فاصله سال های 1390-1389
2- عنوان به زبان انگليسي/(آلماني، فرانسه، عربي):
Epidemiology of psychiatric disorders and related variables among patients admitted to specialized psychiatric Issar hospital of Ardabil in the years 1910-1911
ب – تعداد واحد پايان‏نامه: 6 واحد
ج- بيان مسأله اساسي تحقيق به طور كلي (شامل تشريح مسأله و معرفي آن، بيان جنبه‏هاي مجهول و مبهم، بيان متغيرهاي مربوطه و منظور از تحقيق به صورت مستند) :
یکی از معضلات ومشکلات جوامع امروزی بیماریهای روانی است. بیماریهای روانی همواره در اجتماعات بشری وجودداشته است. لیکن اطلاعات آماری وعینی در این موارد اندک می باشد، اما امروزه با گسترش اطلاعات پژوهشی وآماری می توان معیار نسبتاً واقعی از بروز و شیوع بیماریهای روانی ارائه داد. البته شیوع بیماریهای روانی در گذشته به شدت وکثرت امروز نبوده است، چرا که در هیچ عصری، عواملی که بر سیستم عصبی انسان فشار وارد می کنند وموجبات نا بسامانی وپریشانی افکار وعواطف وی می گردند مانند عصر حاضر نبوده است(ساپنیگتون،1385 ترجمه حسین شاهی برواتی).
راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM _ IV_TR)اختلال روانی را یک سندرم یا الگوی روانی و رفتاری میداند که با احساس ناراحتی یا ناتوانی (تخریب در یک یا چند زمینه ای کارکردی) همراه است. همچنین سندرم نباید فقط پاسخی قابل انتظار و تایید شده از نظر اجتماعی نسبت به یک رویداد خاص، نظیر مرگ یک فرد عزیز باشد. مطابق تعریف IRـ IVـ DSM رفتارهای انحرافی (مثلا از نظر سیاسی، مذهبی یا جنسی) و تعارض هایی که در درجه ی اول بین خود و اجتماع وجود دارد، اختلال روانی شمرده نمی شوند(ساپنیگتون،1385 ترجمه حسین شاهی برواتی) .
همه گيري شناسي اختلالات روانپزشكي، شاخه اي ازپژوهش در علوم رفتاري است كه نحوه توزيع اين بيماري ها را در جامعه مورد مطالعه قرار میدهد هرچند وجود بيماري هاي رواني در جوامع مختلف از قرن ها پيش مورد تأييد قرار گرفته است ليكن در طي قرن بيستم بود كه روشهاي آماري براي برآورد حجم اين مشكلات مورد استفاده قرار گرفت(مسگرانی و همکاران،1385).
برخي از بيماران مبتلا به اختلال روان پزشكي جهت درمان نيازمند بستري در بيمارستان هاي تخصصي روان پزشكي مي باشند.گروهي از اين بيماران به علت احتمال آسيب رساندن به خود و يا ديگران بستري مي شوند، برخي جهت تنظيم درمان دارويي و غير دارويي در بيمارستان بستري ميگردند و گروهي جهت تاييد تشخيص و يا مشخص شدن نوع بيماري به بيمارستان مراجعه میكنند. مطالعات همه گير شناسي اختلالات روان پزشكي نشان داده است كه بيماران مبتلا به اسكيزوفرني تا ٥٠ % تخت هاي بيمارستان رواني رااشغال مي كنند و حتي با مصرف داروهاي ضدجنون 40 تا 60 درصد آنها در دو سال پس از ترخيص، مجددا دربيمارستان رواني بستري مي شوند(فیاضی بردبار و همکاران،1384).
اختلالات خلقي، اختلالات سايكوتيك، اختلال استرس پس از سانحه و عقب ماندگي ذهني از ديگر موارد پذيرفته شدگان در بيمارستان هاي رواني هستند. داشتن اطلاعات همه گيرشناسي بيماران بستري در بيمارستان روان پزشكي و علت بستري آنها، مي تواند در برنامه ريزي براي بيماران روان پزشكي منطقه، و برنامه ريزي بيمارستان كمك شاياني بنمايد. از آن جا كه بيمارستان ايثار، تنها مركز اختصاصی بستري بيماران روان پزشكي در استان اردبيل مي باشد و تاكنون مطالعه همه گيرشناسي دقيقي از بيماران بستري در اين بيمارستان صورت نگرفته بود، لذا این مطالعه در صدد پاسخگویی به این سوال است که وضعیت اپیدمیولوژیکی بیماران روانی بستری در بیمارستان ایثار چگونه است؟ و چه متغیرهای با اپیدمیولوژی این بیماران مرتبط می باشد؟
د – اهمیت و ضرورت انجام تحقيق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهاي تحقيقاتي موجود، ميزان نياز به موضوع، فوايد احتمالي نظري و عملي آن و همچنين مواد، روش و يا فرآيند تحقيقي احتمالاً جديدي كه در اين تحقيق مورد استفاده قرار مي‏گيرد):
اغلب مطالعات همه گير شناسي در كشور ما معدود و محدود مي باشد بیماریهای روانی یکی از مشکلات بزرگ جوامع امروزی است که بشر با آن دست به گریبان می باشد، مطالعات متعدد ثابت نموده است که بین عوامل اجتماعی و بیماری های روانی رابطه ای خاص موجود است .بیماری روانی امری اجتماعی است، نه تنها به این علت که در اوضاع وشرایط اجتماعی پدید می آید، بلکه به این دلیل که ریشه های آن در ساختمان جامعه قرار دارد .بيماري رواني علاوه بر رنج ومحدوديت هايي كه براي فرد ايجاد مي كند باعث مي شود تا فرد در فعاليت هاي اجتماعي و حرفه اي خود دچار تبعيض هايي به علت برچسب بيماري رواني نيز بشود، تأثير اختلالات رواني روي جامعه به دليل مراقبت از آ نها و حمايت هاي فيزيكي و كاهش مولد بودن آن ها بسيار مهم است. بار سنگين هزينه هاي درمان و مراقبت از آن ها و حمايت هاي فيزيكي و عاطفي كه بر دوش خانواده هاي بيماران است و همچنين بار اقتصادي آنها نبايد ناديده گرفته شود(كاپلان و سادوك، 1996). سازمان بهداشت جهاني در سال2001 اعلام كرد كه تقريبا 45ميليون نفر در سراسر دنيا از اختلالات رواني رنج مي برند و از هر 4 نفر 1 نفر در برهه از مراحل زندگي خود، علائم اختلالا ت رواني را تجربه مي كند(ياسمي و همكاران،2005) .
اختلال رواني يا بيماری رواني يك الگوي روانی رفتاري وروانشناختي است كه در يك فرد اتفاق مي افتد و همراه با آشفتگي در كاركرد ناشي از يك اختلال بيولوژيك، اجتماعي، روانشناختي، ژنتيك، فيزيكي يا شيميايي است. اختلال رواني بر حسب شدت انحراف از محدوده طبيعي سنجيده مي شود بيماري رواني علاوه بر رنج ومحدوديت هايي كه براي فرد ايجاد مي كند باعث مي شود تا فرد در فعاليت هاي اجتماعي و حرفه اي خود دچار تبعيضهايي به علت برچسب بيماري رواني نيز بشود، تأثير اختلالات رواني روي جامعه به دليل مراقبت از آنها و حمايت هاي فيزيكي و كاهش مولد بودن آن ها بسيار مهم است. بار سنگين هزينه هاي درمان و مراقبت از آن ها و حمايت هاي فيزيكي و عاطفي كه بردوش خانواده هاي بيماران است و همچنين بار اقتصادي آنها نبايد ناديده گرفته شود(كاپلان،سادوك،1996). بنابرمسائل مطرح شده ضرورت انجام پژوهش هاي بيشتردر زمينه همه گير شناسي بيماري هاي رواني براي برنامه ريزي دقيق و موثر جهت درمان و بهبود علائم و بازگرداني اين افراد به آغوش خانواده و بهبود كارايي اين بيماران به وضوح احساس مي شود.
ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بيان مختصر پیشینه تحقيقات انجام شده در داخل و خارج کشور پيرامون موضوع تحقیق و نتايج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظري تحقیق با ارائه منابع):
مسگراني و همکاران(1383) پژوهشي با عنوان بررسي همه گيرشناسي علايم اختلالات رواني در دانشجويان جديدالورود دانشگاه علوم پزشكي زاهدان انجام دادند نتايج حاصله از تجزيه و تحليل اطلاعات نشان داد كه 5/15% دانشجويان مورد بررسي مشكوك به اختلال رواني بوده كه شيوع آن در دانشجويان دختر3/17 % و در دانشجويان پسر1/11% مي باشد .شايعترين علايم ترس مرضي 1/3% و روان پريشي7/2 % مي باشد. ساير علايم شامل اختلال پرخاشگري و حساسيت بين فردي 8/1% اختلال وسواس- اجبار و اضطراب6/1%و افسردگي4/0 % است. ارتباط معني دار بين جنس و GSI ، اضطراب و ترس مرضي وجود دارد كه در دانشجويان دختر بيش از دانشجويان پسر مي باشد (P<0.05).
نتايج بدست آمده از پژوهش اشكاني و همكلاران (1381) در زندان عادل اباد شيراز نشان داد که 1/75% از افراد مورد بررسي مبتلا به اختلالهاي رواني بوده اند که در اين ميان اختلالهاي خلقي 9/41%، اختلالهاي شخصيتي 2/32%، اختلالهاي اضطرابي 1/8%، اختلالهاي عضوي- مغزي و اختلالهاي روان تني 45/6%، اختلالهاي روان پريشي 64/5% و اختلالهاي شبه جسمي 64/5% را به خود اختصاص داده بودند. بنابرین نتیجه مطالعه اشکانی و همکاران(1381)نشان داد که اختلال رواني در زندان نسبت به جامعه عمومي شيوع بسيار بالاتري دارد.
در مطالعه فياضي بردبار وهمكاران با عنوان همه گيرشناسي بيماران بستري در بيمارستان روان پزشكي ابن سينا مشهد اين يافته ها بدست آمد.22% بيماران سابقه بستري قبلي در بيمارستان روان پزشکي داشتند. 26% آنها مواد مخدر مصرف مي کردند که شايع ترين آن ترياک بود. 22% بيماران مورد بستري با تشخيص BMD-I، 12%با تشخيص اسکيزوفرني، 5/9% با تشخيص PTSD و 5/7% به علت سو مصرف مواد بستري شده بودند. باقيمانده بيماران تشخيص هايي چون اختلال افسردگي اساسي، اسکيزوفرني فرم، اسکيزوفکتيو، اختلالات شخصيت، عقب ماندگي ذهني، اختلالات روان پزشکي ناشي از بيماران جسمي يا مصرف مواد داشتند(فياضي بردبار و همكاران،1384).
شايع ترين گروه اختلالات روانپزشكي در مطالعه محمدي و همكاران(1380)اختلالات اضطرابي با 87/5 درصد، افسردگي اساسي با26/2 درصد و اختلال سايكوتيك با 60/ اختلالات عصب شناختي با35/1 و اختلالات تجزيه اي با 75/ درصد در استان همدان به دست آمد.
در پژوهش راه نجات و همكاران (1391)با عنوان همه گيرشناسي اختلالات رواني در بين کارکنان يگان هاي زميني يکي از نيروهاي نظامي جمهوري اسلامي ایران بر اساس شاخص نشانگان عمومي(GSI) پرسشنامه SCL 90، از 975 آزمودني 346 نفر (5/35%)مشكوك به اختلال رواني تشخيص داده شدند. افكار پارانوئيد و اختلال جسماني كردن به ترتيب با 5/15 و 4/15درصد شايع ترين اختلالات رواني در بين آزمودني هاي مورد پژوهش بود. همچنين نتايج حاكي از آن بودند كه ميزان شيوع انواع علائم مرضي در كاركنان گروه سني 30-20 سال، كاركنان داراي مدرك تحصيلي ليسانس و بالاتر، افسران جزء، كاركنان متاهل، كاركنان رسته هاي رزمي و عملياتي بيش از گروه هاي ديگر بود.
در مطالعه اي در كانادا در مورد بيماراني كه داوطلبانه بستري شده بودند بيشترين تشخيص اختلالات خلقي)2/36%) بود. در آن مطالعه بيماران اسكيزوفرني در رتبه سوم با ( 7/9%)موارد قرار داشتند. در همان مطالعه در مورد بيماراني كه غير داوطلبانه پذيرش شده بودند، بيشترين تشخيص، اسكيزوفرني 1/30 درصدبود(کورکلیاو همکاران، 1998 )
طبق اطلاعات منتشر شده در تحقیق رادبرد، بيماران اسكيزوفرني و اختلال خلقي رشد فزاينده اي در اشغال تخت هاي بيمارستان،بصورت مزمن بستري داشته اند(رادبرد، 2000 ).
مطالعه برمز و همکاران نشان داد كه حداقل ٢ ٩/ ٢٥ % افراد بستري شده، سابقه سوء مصرف مواد مخدرداشته اند كه شايعترين ماده مورد مصرف ترياك بود. در این مطالعه ديده شده كه ٦٠ % بيماران بستري در بيمارستان هاي روان پزشكي حداقل يك نوع ماده مخدر را مورد سوء مصرف قرار مي دهند(برمز و همکاران، 2002).
و – جنبه جديد بودن و نوآوري در تحقيق: (ذیل این قسمت توسط استاد راهنما امضاء شود)
تحقیق در زمینه همه گیرشناسی اختلالات روانی یکی از مباحث مهم برای برنامه ریزی، شناخت بهتر در مورد وضعیت بیماران و تدوین برنامه درمانی موثر برای این بیماران می باشد متاسفانه در کشور ما کمتر به این امر مهم پرداخته شده است و اولین بار است که در بیمارستان روانپزشکی ایثار اردبیل، علیرغم اینکه در استان تنها بیمارستان تخصصی روانپزشکی محسوب می شود و برای تعداد زیادی از مراجعان خدمات ارائه می دهد، تحقیقی با عنوان همه گیر شناسی اختلالات روانی در بین مراجعین به بیمارستان ایثار اردبیل انجام می گیرد.
ز- اهداف مشخص تحقيق (شامل اهداف آرماني، کلی، اهداف ويژه و كاربردي):
تعیین همه گیرشناسی اختلالات روانی و متغیرهای مرتبط با آن در بیمارستان تخصصی ایثار اردبیل.
اهداف اختصاصی:
برآورد میزان شیوع اختلال های اضطرابی در بیمارستان تخصصی ایثار اردبیل
برآورد میزان شیوع اختلال های شخصیتی در بیمارستان تخصصی ایثار اردبیل
برآورد میزان شیوع اختلال های اسکیزورفرنی در بیمارستان ایثار اردبیل
برآورد میزان شیوع اختلال های وابسته به مواد در بیمارستان ایثار اردبیل
برآورد میزان شیوع اختلال های خلقی در بیمارستان تخصصی ایثار اردبیل
برآورد رنج سنی در بیماران بستری در بیمارستان تخصصی ایثار اردبیل
بررسی ویژگیهای جمعیت شناختی بیماران بستری در بیمارستان تخصصی ایثار اردبیل
مقایسه مناطق مختلف استان از لحاظ میزان شیوع اختلالات روانی
ح – در صورت داشتن هدف كاربردي، نام بهره‏وران (سازمان‏ها، صنايع و يا گروه ذينفعان) ذكر شود (به عبارت دیگر محل اجرای مطالعه موردی):
بیمارستان های روانی، مراکز بهداشت، دانشگاه ها، بهزیستی، مراکز مشاوره، دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، مراکز برنامه ریزی کشوری.
ط- سؤالات و فرضيه‏هاي تحقیق(مطابق با اهداف تحقیق):
میزان شیوع اختلال های اضطرابی در بین بستری شدگان بیمارستان تخصصی ایثار اردبیل چقدر است؟
میزان شیوع اختلال های شخصیتی دربین بستری شدگان بیمارستان تخصصی ایثار اردبیل چقدر است؟
میزان شیوع اختلال های اسکیزورفرنی دربین بستری شدگان بیمارستان ایثار اردبیل چقدر است؟
میزان شیوع اختلال های وابسته به مواد دربین بستری شدگان بیمارستان ایثار اردبیل چقدر است؟
میزان شیوع اختلال های خلقی دربین بستری شدگان بیمارستان تخصصی ایثار اردبیل چقدر است؟
ویژگیهای دموگرافیکی بیماران بستری در بیمارستان تخصصی ایثار اردبیل چگونه است؟
مناطق مختلف استان از لحاظ میزان شیوع اختلالات روانی چگونه می باشد؟
فرضیه های تحقیق:
بین میزان شیوع اختلالات روانی در مناطق و شهرهای مختلف استان تفاوت وجود دارد.
بین فراوانی اختلالات روانی مختلف پذیرش شده در بیمارستان روانپزشکی ایثارتفاوت وجود دارد.
بین ویژگیهای دموگرافیکی بیماران روانی با نوع بیماری آنها رابطه وجود دارد.
ی- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی با استناد به منابع کاربردی):
اختلا روانی
تعریف مفهومی :راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM – IV- TR)اختلال روانی را یک سندرم یا الگوی رفتاری دانست که با احساس ناراحتی یا ناتوانی (تخریب در یک یا چند زمینه ی کارکردی) همراه است. همچنین سندرم نباید فقط پاسخی قابل انتظار و تایید شده از نظر اجتماعی نسبت به یک رویداد خاص، نظیر مرگ یک فرد عزیز باشد. مطابق تعریف IRـ IVـ DSM رفتارهای انحرافی (مثلا از نظر سیاسی، مذهبی یا جنسی) و تعارض هایی که در درجه ی اول بین خود و اجتماع وجود دارد، اختلال روانی شمرده نمی شوند)ساپینگتون،1385 حسین شاهی برواتی (.
تعریف عملی: منظور از اختلال روانی در این پژوهش، تشخیص های داده شده توسط روانپزشکان و روانشناسان بیمارستان ایثار اردبیل در پرونده های بیماران بستری شده در سال 1390-1389 می باشد.
همه گیر شناسی:
تعریف مفهومی: همه گيري شناسي اختلالات روانپزشكي، شاخه اي ازپژوهش در علوم رفتاري است كه نحوه توزيع اين بيماري ها در جامعه را مورد مطالعه قرار مي دهد(رابین، 1978 )
تعریف عملی: در این تحقیق منظور از همه گیر شناسی تعیین میزان شیوع اختلال های روانی با استفاده از پرونده های موجود در بیمارستان ایثار صورت خواهد گرفت.
5-روش شناسی تحقیق:
الف- شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):
اين مطالعه به صورت يك مطالعه توصيفي مقطعي می باشد. روش این مطالعه میدانی خواهد بود و اطلاعات مورد نیاز از پرونده های موجود، بيماران بستري شده در سال 1389و1390 در بيمارستان روان پزشکی ایثار اردبیل گرد اوری خواهد شد.
ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:
متغیر مستقل و متغیر وابسته توضیح داده شود؟
ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :
پس از کسب مجوز های لازم از بیمارستان ایثار اردبیل، از میان پروند های موجود در بیمارستان، پرونده های مربوط به سال های 1390-1389 مورد بررسی قرار خواهند گرفت. سپس با استفاده از اطلاعات موجود در پرونده ها به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز اقدام خواهد شد.
د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):
جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی بیماران بستری در سال های 1390-1389 در بیمارستان ایثار خواهد بود. در این پژوهش با توجه به هدف مورد نظر، کل اعضای جامعه به روش سرشماری در پژوهش شرکت داده خواهند شد.
هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:
تحليل داده هاي این پژوهش به كمك نرم افزار SPSS انجام خواهد شدو به صورت آمارتوصيفي گزارش خواهد شد.
ث- منابع مورد استفاده (به ترتیب حروف الفبا):
-اشكاني، حميد؛ ده بزرگي، غلامرضاو شجاع، سيدعبدالمجيد.(1381).همه گيرشناسي اختلالهاي رواني در مردان زندان عادل آباد شيراز، مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران، شماره 8 ، دوره 2، ص4-9.
-ساپنیگتون، اندروا. (1385). بهداشت روانی، مترجم: حمیدرضا حسین شاهی برواتی،86-88.
-راه نجات، اميرمحسن؛ بهامين، قباد؛ سجاديان، سيدرضا و دنيوي، وحيد.(1390). همه گيرشناسي اختلالات رواني در بين کارکنان يگان هاي زميني يکي از نيروهاي نظامي جمهوري اسلامي ايران، مجله روانشناسي نظامي، دوره 2، شماره 6، ص27-36
-فياضي بردبار، محمد رضا؛ بهداني، فاطمه و حبراني، پريا. (1384). همه گير شناسي بيماران بستري در بيمارستان مجله دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي مشهد، شماره ٩ ‐ سال 4ص70.
-مسگراني، محسن؛ شفيعي، شهلا ؛ صادقي خراشاد، محمود و كياني، نصرت.(1383). بررسي همه گيرشناسي علايم اختلالات رواني در دانشجويان جديدالورود دانشگاه علوم پزشكي زاهدان، مجله طب و تزكيه، شماره 53، ص84-88..
-محمدي، محمدرضا؛ باقري يزدي، سيدعباس؛ رهگذر، مهدي؛ مسگرپور، بيتا؛ باب الحوائجي، ابوالفضل؛ لطفي، اعظم و ضرابيان، محمدكاظم.(1380). همه گيري شناسي اختلالات روانپزشكي در استان همدان در سال ١٣٨٠، مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني همدان، سال 11، شماره 3، ص28-30.
-Brems C, Johnson ME, Wells RS, Burns R, Kletti N: Rates and sequels of coexistence of substance use and other psychiatric disorders. Int J Cir Cumpolar Health 2002; 61(3): 224-44.
-Cumbie SA, Conley VMC, Burman ME. Advanced Practice nursing model for comprehensive care with chronic illness: model for promoting process engagement. Advances in Nursing Science: Nursing Care Management. 2004; 27: 70-80.
-Kaplan H, Sadouk B. Abstract of clinical psychiatry. first edition, publication of Hayyan,1996.
– Korkelia JA,Lethtinen V,Tuorit,Helenius H.Potterns of psychiatric hospital service use in finland: A national register study of hospital discharges in the early 1990. Soc psychiatry.Epidemiology 1998; 33:218-223
-Nemirovsky M, Guardo G, Rosenstein M, Agrest M, Tkach J,Montanelli R. Epidemiological features of admitted patients to a psychiatric unit in a Prepaid Medical Organization in Buenos Aires City vertex.2003 Dec-2004 Feb;14(54): 292-80.
-Robin،L.N(1987).psychiatric epidemiology.ar-chives of general psychiatry.35,698-702.
-Rothbord AB,Kuno E. Succes of Deintitutionalization .International journal of Law and psychiatry 2000; 23; No 3-4:329-344.
– Sadock Bj,Sadock va. Synopsis of Psychiatry .8th ed;2003.44-59.
-Yasamy MT, Sardarpour Goudarzi SH, AminEsmaeeli M, Mahdavi N, Ebrahimpour A & et al. practical Mental health for general And family particitioner. publication of Aramesh. Tehran, 2005.
6- استفاده از امكانات آزمايشگاهي واحد:
آيا براي انجام تحقيقات نياز به استفاده از امكانات آزمايشگاهي واحد علوم و تحقيقات مي‌باشد؟ بلي خير
در صورت نياز به امكانات آزمايشگاهي لازم است نوع آزمايشگاه، تجهيزات، مواد و وسايل مورد نياز در اين قسمت مشخص گردد.
امضاء استاد راهنما: دکتر اکبر عطادخت امضاء مديرگروه تخصصي: دکتر توکل موسی زاده
زمان بندي انجام تحقيق:
الف- تاريخ شروع: 1/9/1391 ب- مدت زمان انجام تحقيق:6 ماه ج- تاريخ اتمام: 1/4/1392
تذكر: لازم است كليه فعاليت‏ها و مراحل اجرايي تحقيق (شامل زمان ارائه گزارشات دوره‏اي) و مدت زمان مورد نياز براي هر يك، به تفكيك پيش‏بيني و در جدول مربوطه درج گرديده و در هنگام انجام عملي تحقيق، حتي‏الامكان رعايت گردد.

فایل : 18 صفحه

فرمت : Word

35900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط