مقاله کامل درباره مقايسه ميزان علاقه دانش آموزان دختر سال دوم به رشته رياضي

مقاله کامل درباره مقايسه ميزان علاقه دانش آموزان دختر سال دوم به رشته رياضي

مقدمه :
اين تحقيق شامل پنج فصل مي باشد كه هر فصلي داراي بخشهاي است بطور كلي هدف من از اين تحقيق اين بوده كه بدانم خانواده ها تا چه حدي بر روي انتخاب رشته فرزندانشان تاثير دارند و جامعه ما تا چه حدي به بعضي از رشته ها و مشاغل بها مي دهد و برخي از آنها تا چه حد بي ارزش هستند زيرا ساليانه تعداد زيادي از افراد به دانشگاه ها راه مي يابند و تعداد زيادي هم فارغ التحصيل مي شوند بدون اينكه والدين بفهمند خواست قلبي آنها چيست و اينكه آيا اين افراد به اين رشته ها و مشاغل علاقه دارند يا به دليل اجبار والدين تن به اين كار مي دهند كه امروزه اين امر در جامعه ما زياد ديده مي شود.
هدف كلي :
مطالعه رابطه انتخاب رشته توسط والدين براي دانش آموزان وعملكرد تحصيلي دانش‌آموزان مي باشد.
اهداف ويژه تحقيق :
مقايسه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رشته رياضي فيزيك كه خود انتخاب رشته كرده اند با دانش آموزاني كه بالاجبار به اين رشته آمده اند.
بيان مسئله :
مقايسه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رشته رياضي فيزيك آموزش و پرورش كرج كه خود انتخاب رشته كرده اند با دانش آموزاني كه تحت فشار والدين به اين رشته آمده اند.
اگر نقش فرد و خانواده و مدرسه واجتماع را كه مي توانند در موفقيت فرد موثر باشند درنظر بگيريم آنگاه مي توانيم در خصوص واهميت هر يك از موارد بالا بطور مفصل صحبت كنيم.
لازم به ذكر است كه اگر زمينه هاي لازم توسط خانواده و مدرسه و اجتماع فراهم آيد به منظور رشد و تحقق بخشيدن آن انگيزه و هدفهاي فرد به مراتب موفقيت او بيشتر خواهد شد كه در اين خصوص در فصل سوم بخش پايه هاي علمي و نظريات مربوط به مسئله مورد تحقيق صحبت شده است.
نكته قابل توجه اهميت دادن و توجه داشتن به تفاوتهاي فردي مي باشد كه گاهي اوقات برخي از خانواده ها به آن توجهي نكرده و مي گويند كه بله چون فرزندمان اين عمل را انجام داده اين هم مي تواند يكي از زمينه هايي كه از طرف خانواده موجبات اين موفقيت را فراهم آورد
توجه به تفاوتهاي فردي بين افراد مي باشد و آنگاه اين توجه است كه اهميت نقش فرد را در خصوص پيشرفت و يا عدم آن مشخص مي‌نمايد لذا چون مقدار و ميزان پيشرفت تحصيلي فرد به عوامل و فاكتورهاي زيادي بستگي دارد كه از ميان آنها مهمترينش علاقه و انگيزه و توانايي او مي باشد بنابراين سعي شده كه در اين تحقيق توجه افراد به اين فاكتورها جلب شود يعني شاخص مهم در پيشرفت تحصيلي افراديكه خود با علاقه انتخاب رشته كرده اند و افراديكه بدون هيچ انگيزه اي به اين رشته تحصيلي آمده اند مورد توجه قرار گيرد وعملكرد اين دو گروه با توجه به اين فاكتورهاي مهم در پيشرفت تحصيلي مورد مقايسه و توجه مي‌باشد.
اهميت موضوع تحقيق :
در واقع اين تحقيق بررسي مشكلات تحصيلي ناشي از تحميل رشته از سوي والدين و عواقبي كه بهمراه اين مشكلات براي دانش آموزان مربوطه مطرح شده است از جمله افت تحصيلي مورد توجه قرار مي‌گيرد كه اين افت تحصيلي ناشي از عدم علاقه شخصي در رشته تحصيلي مورد نظر مي باشد.
يكي ديگر از دلايل انتخاب و اهميت آن در رابطه با بهداشت رواني دانش آموزاني كه انتخاب رشته به آنها تحميل شده است بخوبي قابل بحث مي باشد بگونه اي كه آيا اين انتخاب رشته مطابق با توانايي فردي مي باشد ؟ آيا مطابق با علاقه و انگيزه او مي‌باشد؟آيا پيشرفت تحصيلي را مي توان به راحتي براي او فراهم آورد يا اينكه تحت فشار و استرس مي توان موفقيت و پيشرفت را علي رغم علاقه او مي توان داشت.
يكي ديگر از ضرورتهاي حاضر كمك به فهم بهتر افت تحصيلي در رشته رياضي فيزيك مي باشد با توجه به اينكه رشته رياضي فيزيك از نظر اجتماعي مقبوليت بيشتري دارد و نيز با توجه به اينكه احتمال پذيرفته شدن در دانشگاه هاي براي فارغ التحصيل شدن در رشته رياضي فيزيك بيشتر است لذا والدين براي افزايش احتمال موفقيت فرزندانشان در كنكور آنها را تشويق مي كنند تا در رشته رياضي فيزيك شركت نمايند بعضا اين تشويق بصورت تحميل در مي آيد كه بررسي اين تحميل در
عملكرد تحصيلي دانش آموزان قابل بررسي مي باشد.
فرضيه هاي تحقيق :
1-آيا بين پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رشته رياضي فيزيك كه خود انتخاب رشته كرده اند با دانش آموزاني كه بالاجبار آمده اند تفاوت وجود دارد.
2-چند درصد از افراديكه بالاجبار انتخاب رشته كرده اند از تحصيل در اين رشته ناراضي اند.
روش انجام تحقيق :
روش انجام اين تحقيق بصورت پس از وقوع مي باشد و روي دانش آموزان سال دوم دبيرستان انجام گرفته است.
روش آماري :
روش انجام آماري اين تحقيق بصورت آزمون T بوده است كه به منظور برآورد و محل ميانگين جامعه مورد استفاده قرار مي گيرد.
نمونه آماري :
50نفر از دانش آموزان را به عنوان نمونه آماري در نظر گرفته ام كه آنها را به 2 گروه تفكيك نموده ام كه گروهي با رضايت انتخاب رشته كرده اند و گروهي ديگر بالاجبار والدين به اين رشته آمده اند.
روش جمع آوري اطلاعات :
روش جمع آوري اطلاعات به دو صورت انجام گرفته است.
الف:با استفاده از پرسشنامه ساخته شده توسط محقق
ب:مصاحبه با مسئولين مدرسه
محدوديتهاي تحقيق :
يكي از محدوديتهايي كه در ارتباط با انتخاب نمونه براي محقق وجود داشت بدست آوردن نمرات حقيقي و واقعي آنها بود چرا كه در واقع نمرات ثلث اول ميانگيني از عملكرد دانش آموزان و تاحدودي از نظر آنها نظري بوده نه عملي مثلا نمرات پاي تخته وكلاس و دفترچه و از اين قبيل وقتي از معلمين و يا خود دانش آموزان سئوال مي شود آنها اينگونه اظهار نظر مي كردند و رضايتي كامل در ميان آنها وجود نداشت.
محدوديت در كنترل محقق :
در واقع آن روائي و پايائي پرسشنامه است كه مطالعه خاصي در اين مورد صورت نگرفته است.
تعريف عملياتي واژه ها و اطلاعات:
پيشرفت تحصيلي : بالا آمدن و ترقي نمرات و معلومات دانش آموزان براثر عوامل مختلف
انگيزش: نيروي محرك دروني انسان و عامل جهت دهنده وسوق دهنده به سوي اعمال خاص

فایل : 48 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط