مقاله در مورد مقایسه حل تعارض در بین زنان خانه دار و شاغل

مقاله در مورد مقایسه حل تعارض در بین زنان خانه دار و شاغل

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی مشاوره و راهنمایی
عنوان :
مقایسه حل تعارض در بین زنان خانه دار و شاغل
استاد راهنما:
جناب آقای مسعود مرادی
دانشجو:
سوره عباسپور
سال تحصیلی 93-94
تقدیم به:
پدر عزیزتر از جانم که قلب مهربانش پشتوانه لحظه های سخت زندگی ام بود و در زیر سایه اش گذشت و تلاش و ایمان را به من آموخت و مادر مهربانم که دلسوزی ها و عشق مادرانه اش همراه همیشگی زندگی ام بود و راه درست زندگی کردن و با خدا بودن را به من آموخت و من نیز موفقیت های زندگی ام را مدیون موی سفید این عزیزانم.
قدردانی و سپاس
منت خدای را، عزّوجل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت. هر نفسی که فرو می رود ممدّ حیات است و چون برمی آید مفرّح ذات. پس در هر نفسی دو نعمت وجود دارد و بر هر نعمتی شکری واجب.
باران رحمت بی حسابش همه را رسیده و خوان نعمت بی دریغش همه جا کشیده..
بنده همان به که ز تقصیر خویش عذر به درگاه خدای آورد
ورنه، سزاوار خداوندی اش کس نتواند که به جای آورد
سپاس خداوندی را که مهر بی فروغش را نصیب من ساخت تا در این رشنه موفقیت لازم را بدست آورم و این پایان نامه را در اختیار دانش جویان عزیز بگذارم.
همچنین از تمامی عزیزانی که مرا یاری کردند تا این پایان نامه را به اتمام برسانم سپاس گذاری می کنم و نیز از استاد بزرگوارم که با راهنمایی سودمندشان مرا در این زمینه یاری رساندند کمال تشکر و قدردانی را دارم .
فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه 1
بيان مسئله 2
ضرورت و اهمیت پژوهش 4
فرضيه های پژوهش 5
فرضیه اصلی 5
مهارت حل تعارض در بین زنان شاغل و خانه دار متفاوت است. 5
فرضیه های فرعی 5
اهداف پژوهش 6
هدف کلی 6
اهداف فرعی 6
تعاريف ، اصلاحا‌ت وواژه‌ها 6
فصل دوم
مقدمه 9
تعارض 11
تعارض و ماهيت آن : 11
روش های پیشگیری و مهار تعارض های شخصی 16
مقابله با عناصر عاطفی تعارض 20
روش رفع تعارض 20
آمادگی برای رویارویی 22
راه های قدیمی حلّ مناقشات 22
زمينه‌هاي آشکار تعارض همسران 24
زمينه‌هاي پنهان تعارض همسران 26
سبک‌هاي شايع مديريت تعارض 26
سبک‌هاي غيرمؤثر و مشکل‌ساز 27
سبک مؤثر مديريت تعارض 29
رعايت قواعد حل تعارض 33
مهارت حل مسئله 34
الگوهای حل مسئله 37
عوامل تاثیرگذار در حل مسأله اجتماعی 40
عوامل ژنتیکی 40
عاطفه 41
خوش بینی- بدبینی 41
کمال گرایی 42
عوامل موثر و بافتی در حل مسأله 43
بافت رشدی در گستره عمر و روابط آن با حل مسأله 43
جنسیت و رابطه آن با حل مسأله 44
مقدمه ای بر مهارت های زندگی 45
آموزش حل مسئله و تاثیر آن در سلامت روانی 45
فصل سوم
روش تحقیق 50
جامعه آماری 50
نمونه روش نمونه گیری 50
روش اجرا 51
ابزار تحقیق 51
روش تجزیه و تحلیل داده ها 51
یافته های توصیفی 53
یافته های استنباطی 59
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری 61
الف) محدوديتهاي در دسترس پژوهشگر: 62
ب) محدوديتهاي خارج از دسترس پژوهشگر 62
پيشنهادات 62
منابع 63
فصل اول :
کلیات پژوهش
مقدمه
دنیای ما روز به روز ماشینی تر و پیچیده تر می شود. همه چیز تخصصی شده و روابط آدمها نیز تحت تاثیر تکنولوژی قرار گرفته است. امروز یک نفر نمی تواند از پس همه کارها برآید. و برای هر مسئله ای باید به متخصص مربوطه مراجعه کند. در این میان ، مسائل خاص انسان که در واقع محور زندگی هست ، به حاشیه رانده شده و از آن غفلت شده است. همه تکنولوژی ، صنعت و رفاه برای آدمی است، ولی آن بخشی از علم که مربوط به مهارت های زندگی و آرامش انسان است ، مورد چشم پوشی قرار گرفته است.
انسان با این همه توانایی هایی که دارد، ولی خسته و تنهاست. و مهارتهای لازم برای استخراج این گنج عظیم که در وجودش نهفته است را ندارد.
پابه پای رشد علمی در تهیه و رشد امکانات و شرایط مختلف زندگی، روانشناسان و مشاوران طی سالهای گذشته با تحقیقات و بررسی توانایی های انسان ، به یافته های با ارزشی دست یافته اند که به انسان کمک می کند ، درکنار رفاه ظاهری و رشد امکانات زندگی، بتواند درگیری های ذهنی خود را حل کرده و در آرامش قرار گیرد. حتی جهت رشد ، خودشکوفایی و خوشبختی خود گامهای بلندی بر دارد.
یکی از موضوعات روانشناسی و مشاوره در این مسیر ، مهارت های زندگی است.
مهارتهای زندگی توانایی های هستند که به ما کمک می کنند تا در موقعیت های مختلف، عاقلانه و صحیح رفتار کنیم. به طوری که آرامش داشته باشیم، لذت ببریم و در عین حال با دیگران ارتباط سازگارانه و مفیدی را برقرار کنیم و بدون توسل به خشونت و یا خودخوری بتوانیم مسایل پیش آمده را حل نمائیم و ضمن کسب موفقیت در زندگی احساس شادمانی داشته باشیم.
بيان مسئله
وجود مشكل در زندگی طبیعی است. هنر زندگی در توانایی و مهارت در حل مشكلات و كنار آمدن با آنهاست. در واقع خوشبختی انسان در آن نیست كه با هیچ مشكل و مسأله ای روبرو نشود بلكه در آن است كه به هنگام رویارویی با آنها توانایی حل آنها را داشته باشد…..
مسائل و مشكلات بسیاری در زندگی وجود دارند كه نیازمند تلاش برای كنار آمدن با آن و حل آنهاست. زندگی بدون مشكل و استرس وجود ندارد و در واقع آنچه در شكل سختی با مشكلات زندگی تجربه می شود، چهره واقعی و منطقی زندگی است .وجود مشكل در زندگی طبیعی است. هنر زندگی در توانایی و مهارت در حل مشكلات و كنار آمدن با آنهاست. در واقع خوشبختی انسان در آن نیست كه با هیچ مشكل و مسأله ای روبرو نشود بلكه در آن است كه به هنگام رویارویی با آنها توانایی حل آنها را داشته باشد. بعضی از افراد در مقابل كوچكترین مسأله و مشكل دچار ناراحتی و پریشانی می گردند و قادر به برطرف كردن آن نیستند. اینگونه افراد مستعد انواع آسیب های اجتماعی و روانی هستند، افراد دیگری نیز هستند كه با بحران های بسیار سختی روبرو می شوند و توانایی آن را دارند كه با موفقیت آنها را پشت سربگذارند. یكی از دلایلی كه اینگونه افراد را توانمند می سازد و امكان موفقیت را در بحران ها فراهم می سازد این است كه از روش های صحیحی جهت حل مسائل استفاده می كنند. درحالیكه افرادی كه به هنگام رویارویی با مشكلات دچار پریشانی می شوند فاقد این توانمندی می باشند. اینگونه افراد در صورت وجود مشكل خود را ضعیف یا بی كفایت می دانند، خود را سرزنش و ملامت می كنند، بدون تفكر و تحمل و عجولانه عمل می كنند و یا از مشكل فرار می كنند و قدرت تفكر در مورد راه حل های مناسب تر و سازگارانه تر را ندارند.
از آنجایی كه همه افراد در زندگی خود با مسائل و مشكلاتی روبرو می شوند ضروری است كه نحوه حل صحیح مشكلات را بیاموزند تا بتوانند به طرز مؤثری با این مسائل و مشكلات برخورد نموده و از بروز مشكلات و مسائل پیچیده تر بعدی پیشگیری نمایند.
در واقع آموزش مهارت حل مسأله یكی از نیازهای اساسی هر فرد است مخصوصاً برای جوانان و دانشجویان كه با مشكلات و مسائل مختلفی روبرو هستند و چنانچه توانایی حل این مسائل و مشكلات را نداشته باشند، ممكن است به راه حل های ناسازگارانه، ناپخته و حتی مضر رو آورده و مشكل را پیچیده تر از آنچه هست نمایند. (مانند استفاده از مواد مخدر، سیگار، ترك تحصیل و …)
با توجه به مطالب فوق و به منظور ارتقاء سطح بهداشت روان و پیشگیری از آسیب های روانی، اجتماعی، آموزش مهارت حل مسأله جهت توانمند ساختن آنان برای حل مسائل و مشكلات خود ضروری به نظر می رسد.
مهارت حل مسأله یكی از كارآمدترین شیوه مقابله مسأله مدار است و به معنی فرایند تفكر منطقی منظمی است كه به فرد كمك می كند تا هنگام رویارویی با مشكلات راه حل های متعددی را جستجو كند و سپس بهترین راه حل را انتخاب نماید. این مهارت در برنامه ریزی های مختلف ارتقاء بهداشت روان و پیشگیری از جمله افزایش سازگاری،رویارویی كارآمد با بحران،بهبود روابط اجتماعی،پیشگیری از خود كشی،اعتیاد و… استفاده می شود.
ضرورت و اهمیت پژوهش
بسیاری از افراد دیدگاه منفی نسبت به مشكل دارند. چنین دیدگاهی حاوی افكار غیر منطقی ،انعطاف ناپذیر و غیر واقعی نسبت به مشكل است كه مانع هر گونه اقدام مفید جهت حل مسأله می شود. این افراد هنگام رویارویی با مشكل خود را ضعیف، نالایق، ناتوان و بی لیاقت می شمارند، سعی در اجتناب و فرار از مشكل را دارند و در این رابطه ممكن است سراغ مواد مخدر، الكل و … بروند. خود را سرزنش می كنند كه هر چه بلاست سر من می آید، من بدشانس هستم و یا بدون تفكر و تأمل و بدون ارزیابی پی آمد، شروع به اقدام می كنند.
در این مرحله به فرد آموزش داده می شود كه به اصلاح باورهای غلط پرداخته و توانایی شناخت سالم از مشكلات داشته باشد و آنها را به عنوان یك پدیده طبیعی و قابل كنار آمدن بپذیرد و همچنین به فرد آموزش داده می شود كه از روش تفكر و توقف استفاده نماید. یعنی بجای اقدام عجولانه و بدون تأمل فرد توقف نموده و فكر كند كه چه اقداماتی باید صورت دهد تا مشكل برطرف گردد. در آخر شایان

فایل : 60 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط