مقاله در مورد شناسايي و سنجش عوامل تعيين کننده عملکرد صادراتي در صنعت مواد غذايي ارشد مدیریت بازرگانی

مقاله در مورد شناسايي و سنجش عوامل تعيين کننده عملکرد صادراتي در صنعت مواد غذايي ارشد مدیریت بازرگانی

دانشکده مديريت
شناسايي و سنجش عوامل تعيين کننده عملکرد صادراتي در صنعت مواد غذايي
نگارش:
صمد نجفي مجد
استاد راهنما:
دکتر محمد حقيقي
استاد مشاور:
دکتر محمود فيروزيان
پايان نامه جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مديريت بازرگاني گرايش بازاريابي بين الملل
اسفند 1386
يک
از خويشتن داري
همه عزيزانم
که دوران سپري شدن اين پايان نامه را
همراهم بودند…
پدر، مادر و همسرم
سپاسگزارم.
دو
چکيده:
صاحبنظران بازاريابي صادراتي عقيده دارند که «شناسايي عوامل تعيين کننده عملکرد صادراتي» به منظور افزايش عملکرد صادراتي و دستيابي به سطح مطلوبي از آن يک مقوله مهم و حياتي براي شرکت ها در بازار رقابتي
امروز است. پژوهش حاضر با هدف شناسايي و سنجش عوامل تعيين کننده عملکرد صادراتي در صنعت مواد غذايي انجام گرفته است. در اين پژوهش مطالعات انجام گرفته در زمينه عملکرد صادراتي و انواع مدل هاي عملکرد صادراتي بررسي شد و از مدلي براي شناسايي عوامل تعيين کننده استفاده گرديد که اين مدل بيان مي دارد که اندازۀ شرکت، تجربه صادراتي، محرک هاي صادراتي، مشکلات صادراتي، مزيت رقابتي، تعهد صادراتي، محصول، قيمت، تبليغات و کانال هاي توزيع، عوامل تعيين کننده عملکرد صادراتي هستند.
در تحقيق حاضر، از روش توصيفي از نوع همبستگي براي گردآوري داده استفاده شده است و چون جامعه ما محدود به شرکتهاي توليد کننده صادراتي مواد غذايي در استان تهران بود بنابراين از روش سرشماري استفاده گرديد و سپس پرسشنامه ها ميان اين شرکت ها توزيع گرديد و داده هاي مورد نياز جمع آوري گرديد و سپس به کمک مدل يابي معادلات ساختاري (تحليل مسير تأييدي) اين داده ها مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت تابدين ترتيب به بررسي وضعيت هر يک از عوامل دهگانه مدل براي صنعت مواد غذايي پرداخته شود.
يافته ها و نتايج اين تحقيق نشان داد که همه عوامل فوق الذکر، به عنوان عوامل تعيين کننده در عملکرد صادراتي صنعت مواد غذايي مطرح هستند، براساس اين پژوهش ترتيب اثرگذاري عوامل بر روند صادرات مواد غذايي در ايران به صورت زير مي باشد.
1- محرکهاي صادراتي 2- کانال هاي توزيع 3- مشکلات صادراتي 4- تجربه صادراتي 5- تعهد صادراتي 6- محصول 7- تبليغات 8- اندازۀ شرکت 9- قيمت 10- مزيت رقابتي
در پايان اين پژوهش، پيشنهادها و راهکارهايي براي بهبود و ارتقاي وضعيت عملکرد صادراتي در صنعت مواد غذايي ارائه گرديده است.
سه
تقدير و تشکر
شايسته است از اساتيد و دوستاني که در تدوين و انجام پايان نامه مزبور مشارکت داشته و ياري رساندند تشکر و قدرداني به جا آوردم.
جناب آقاي دکتر حقيقي، استاد راهنماي اين پايان نامه، از جديت و تلاش مستمر جنابعالي بابت تدوين پايان نامه صميمانه سپاسگزارم.
جناب آقاي دکتر فيروزيان، استاد مشاور، زحمات شما در پيشبرد پايان نامه مزبور سهم بسزايي داشته است. از تلاش و جديت جنابعالي سپاسگزارم.
جناب آقاي دکتر حسنقلي پور نکات حايز اهميتي که جنابعالي در مقام استاد داور پيشنهاد نمودند محتواي پايان نامه را تعميق بخشيد. کوشش وهمراهي شما را ارج مي گذارم.
صمد نجفي مجد
اسفند 1386
چهار
فهرست مطالب
فصل اول کليات تحقيق
1-1 مقدمه 2
1-2 مسأله تحقيق 2
1-3 تشريح و بيان موضوع 3
1-4 ضرورت انجام تحقيق 6
1-5 فرضيه هاي تحقيق 6
1-6 اهداف اساسي از انجام تحقيق 6
1-7 نتايج مورد انتظار پس از انجام تحقيق 7
1-8 روش انجام تحقيق 7
1-9 روش گردآوري اطلاعات 7
1-10 قلمرو تحقيق 7
1-11 جامعه آماري 7
1-12 روش هاي مورد نظر براي تجزيه و تحليل اطلاعات و آزمون فرضيه ها 8
1-13 تعريف واژه ها و اصطلاحات تخصصي تحقيق 8
1-14 سابقه تحقيقات و مطالعات انجام شده 8
فصل دوم بررسي ادبيات و پيشينه تحقيق
2-1 مقدمه 11
2-2 بين المللي شدن 12
2-3 روش هاي ورود به بازار بين الملل 14
2-3-1 صادرات 14
2-3-2 همکاري مشترک 16
2-3-3 سرمايه گذاري مستقيم 17
2-4 ماهيت بازاريابي بين الملل 18
2-5 بازاريابي صادراتي 18
2-5-1 تعاريف بازار يابي صادراتي 18
پنج
2-5-2 آميخته بازاريابي صادراتي 19
2-5-3 تحقيقات در حوزه بازاريابي صادراتي 21
2-6 عوامل تعيين کننده عملکرد صادراتي 21
2-6-1 مدل بالدوف، کراونس و واگنر براي اقتصادي هاي کوچک 21
2-6-2 مدل ابي واسلتر 25
2-6-3 مدل اکاس وجوليان 28
2-6-4 مدل کاوسگيل وزو براي استراتژي جهاني 29
2-6-5 مدل کالنتون،کيم، اچميدت و کاوسيگل 30
2-6-6 مدل لئونيدو، کتسيکس وسامي 33
2-6-7 مدل هاهتي، مدوپا، ياواس و باباکاس 34
2-7 شناسايي عوامل تعيين کننده عملکرد صادراتي براساس بازنگري و ترکيب ادبيات تحقيقي 36
2-7-1 معيارهاي عملکرد صادراتي 37
2-7-2 عوامل تعيين کننده عملکرد صادراتي 37
2-7-2-1 عوامل قابل کنترل – دروني 40
2-7-2-2 عوامل غير قابل کنترل – دروني 41
2-7-2-3 عوامل غير قابل کنترل – خارجي 42
2-8 مدل مفهومي پايان نامه 42
2-8-1 استراتژي بازاريابي صادراتي 42
2-8-1-1 استراتژي محصول صادراتي 43
2-8-1-2 استراتژي قيمت گذاري صادراتي 43
2-8-1-3 استراتژي کانال صادراتي 43
2-8-1-4استراتژي ترفيعات صادراتي 44
2-8-2 ويژگي هاي عيني شرکت 44
2-8-2-1 اندازه شرکت 44
2-8-2-2 تجربه صادراتي 44
2-8-3 متغيرهاي ادراکي مرتبط با صادرات 45
2-8-3-1محرک صادراتي 45
2-8-3-2 مشکلات صادراتي 45
2-8-3-3 مزيت هاي رقابتي 45
2-8-4 تعهد صادراتي 45
2-8-5 مشکلات موجود در ارزيابي عملکرد صادراتي 47
شش

فایل : 150 صفحه

فرمت : Word

36900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط