مقاله در مورد روانشناسی بازی

مقاله در مورد روانشناسی بازی

بازی کودکان
روان شناسان دوره کودکی را دوره بازی کردن کودک می دانند بازی کودک ابتدا با اشیا است و سپس شامل انسانها می شود از سن 3 و 4 سالگی کودک به تدریج به بازی های گروهی و اجتماعی رو می آورد.
رشد حرکتی و شرکت فعال کودک در بازی های گوناگون حرکتی اساس رشد عاطفی ـ اجتماعی، روانی ـ حرکتی و شناختی او را تشکیل می دهد (فلاول، 1988) حرکت شرایطی را برای کودک فراهم می سازد که براساس آن می تواند به اکتشاف دنیای پیرامونش بپردازد. جنسن (2002) معتقد است که فرد می تواند مجموع توانایی های مغزی خود را به یاری حرکت مورد بهره برداری قرار می دهد
براساس نظریات انجمن ملی تعلیم و تربیت نوجوانان، مهمترین تمرینات دوران کودکی، بازی است، بازی فعالیتی است که در آن کودک رشد صحیح خویش را نشان می دهد و در بازی ها رشد و نمو کودکان در تمام زمینه ها به حرکت در می آید. انجمن ملی آموزش کودکان، استفاده وسیع از پروژه ها، بازی، کاوش، کار گروهی، مراکز یادگیری و
موارد مشابه را توصیه کرده است. (اسلاوین، ترجمه سید محمدی 1385).
ـ تعاریف بازی (جدول شماره ………….)
جدول شماره …………. تعاریف بازرسی (مأخذ پژوهشگر)
اصول مکانیابی مهد کودک
مکان مناسب برای استقرار مهد کودک می تواند با رعایت سه اصل اساسی شامل سازگاری، مطلوبیت و ظرفیت انتخاب گردد.
ـ سازگاری:
به معنی هماهنگی و همخوانی نوع کاربری با فعالیت های همجوار
ـ مطلوبیت:
به معنی مناسب مکان برای استقرار مهد کودک
ـ ظرفیت:
به معنی مناسب بودن مکان با توجه به نیازهای جمعیتی منطقه است.
کاربری های ناسازگار با مهدکودک:
کارخانه، راه آهن، بزرگراه، فرودگاه و خطوط هوایی، بیمارستان، توالت عمومی، محل جمع آوری زباله، گورستان، کارگاه تولیدی و صنعتی آلوده کننده محیط زیست، مسیل و حریم خطوط انتقال برق و گاز، جایگاه سوخت گیری، کشتارگاه، کانال روباز، پرتگاه و سایر امـاکنی که به نـحوی ممکن است ایـجاد مزاحمـت نمایند (قاضی زاده، بهرام).
کاربری های سازگار با مهد کودک:
فـضای مسکـونی، پارک و فـضای سبز، مـراکز فرهنگی و تفریحی (قاسم زاده، بهرام).
مطلوبیت
مکان مهد کودک باید با توجه به شرایط محیطی محل، چگونگی دستیابی به فضای مهد کودک انتخاب گردد.
شرایط محیطی:
شاخص های محیطی که به عنوان عوامل موثر در تعیین مکان مهد کودک باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:
الف: توپوگرافی
ب: شرایط اقلیمی
وضعیت طبیعی:
ـ مکان مهدکودک با توجه به توپوگرافی شهر باید به نحوی انتخاب گردد که کمترین شیب و ناهمواری را داشته باشد.
ـ مهدکـودک باید در مـحل های پـست و سیل گیر، در کنار مسیل ها و رودخانه های فصلی و دایمی، در حریم گسل های زلزله و در محل ریزش کوه و بهمن واقع شود.
شرایط اقلیمی:
شرایط اقلیمی در انتخاب مکان مهد کودک تاثیر بسزایی دارد. باد و تابش آفتاب مهم ترین عوامل اقلیمی موثر در مکانیابی مهدکودک است.
ـ نحوه استقرار سـاختمان در ارتـباط با جریـان هوا باید به نـحوی باشد که اثر بادهای مزاهم کاهـش یافته و برخورداری از بادهای مناسب و مطلوب امکان پذیر گردد به طوری که حرکت هوا به داخل ساختمان و برخورداری از تهویه طبیعی میسر باشد.
ـ ساختمان مهدکودک در ارتباط با تابش آفتاب باید به گونه ای مستقر گردد که تابش آفتاب در زمستان و تابستان در فضاهای آن متناسب با شرایط اقلیمی محل باشکل مطلوب صورت گیرد.
ـ محل استقرار مهدکودک در ارتباط با جهت و زاویه تابش آفتاب باید به نحوی باشد که فضاها از نور مناسب برخوردارباشند.
3ـ2ـ2ـ چگونگی دستیابی به فضای مهدکودک
3ـ2ـ2ـ1ـ مهد کودک باید در مکان مناسبی احداث شود که امکان رفت و آمد وسایل نقلیه (به خصوص وسایل نقلیه امدادی) مانند آمبولانس و ماشین های آتش نشانی به سهولت فراهم گردد، به گونه ای که بدون هیچ گونه مانعی بتوانند به ارائه خدمات بپردازند.
ـ ورو به مهدکودک باید بدون ارتباط مستقیم با خیابان های اصلی، چهار راه ها و میدان ها امکان پذیر باشد.
ـ بیشینه شعاع دسترسی مهدکودک 500 متر (10 دقیقه پیاده روی) است (قاضی زاده، بهرام).
3ـ3ـ نیاز مناطق
مکان مهدکودک با توجه به نیازهای جمعیتی منطقه وقوع باید به نحوی انتخاب شود تا پراکـندگی این نوع خدمـات شهری متناسب با نیاز مناطق باشد. (قاضی زاده، بهرام).
فرم در مهد کودک:
فرم باید به گونه ای انتخاب شود که با محتوای فضا هماهنگی داشته باشد (حسین پور سید علی، نجفی محدثه، 1391).
1ـ فرم پویا (مستطیل) حرکت را القا می کند و در عوض فرم ایستا (مربع) برای مکان های مکث مناسب است.
2ـ فرم های بی قاعده کودک را واداار به خیال پردازی می کند.
3ـ فرم های ساده و متقارن تعادل را القا می کند.
4ـ فرم تعهد دعوت کننده است.
5ـ فرم محدب حالت پس زننده دارد.
6ـ فرم های قوس دار نرم هستند و کودکان عاشق فرم هاغی نرم می باشند.
ابعاد و اندازه ها:
برای رسیدن به فضای مناسب عملکردی 3 عامل موثرند. (قبلی)
1ـ ابعاد انسانی و شناخت فعالیت های انجام شده در هر فضا
2ـ ابعاد مبلمان و تجهیزات آموزشی هر فضا
3ـ حریم ها و فواصل عملکردی هر مبلمان و حریم های حرکتی و رفتاری
خمینی
کودکان از طریق لمس کردن یاد می گیرند و آموزش می بینند. (قبلی)
کودکان عاشق بافت های نرم هستند (ماند چمن و فرش)
کودکان بافت چوب را نیز خیلی دوست دارند و با دستگاه متنوع آن در ساختمان می توان به کلیه خواص کودکان مسلط شد.
نکته دیگر این است که سطوح صاف صدا را منعکس می کند.
فضاهای اصلی مهد کودک
به طور کلی فضاهای اصلی در هر مهد کودک به شرح زیر است: (نمودار 1) (طالبی، ژاله، میر مقتوایی 1379).
الف ـ فضای ورودی شامل: فضاهای انتظار، اداری، پذیرش
ب ـ بخش های کودکان شامل: فضاهای مربوط به بازی، خوردن و خوابیدن کودکان شیر خوار، نوپا، و نوباوه
ج ـ فضاهای مشترک شامل: سالن چند منظوره و فضاهای ارتباطی
د ـ فضاهای خدماتی و تاسیساتی شامل: آشپزخانه، انباری، موتورخانه
هـ ـ فضای بازی در محوطه
/
ورودی
در هر ساختمان ورودی اولین بخش مورد توجه است و مشخصات آن حائنز اهمیت بسیار است. ورودی بایدت معرف فضای مربوط به خود باشد. بنابراین، وجودی
مهد کودک باید از طریق مقیاس، مصالح به کار رفته، توالی و تسلسل فضایی و چشم اندازها بیانگر این باشد که محل، مکانی برای کودکان است. در مهد کودک فضای ورودی محل جدایی کودک و والدین است و از نظر روانی مکانی مهم است. (طالبی، ژاله، میر مقتوایی مهتا 1379).
ورودی باید یک فضای دوستانه که ارتباط دهنده دنیای بیرون به دنیای داخل است. این فضا می بایست دعوت کننده و باعث برانگیختن احساس خوشامدگویی باشد (کامل نیا حامد؛ 1388).
وجود عناصریکه کودک بتواند با آنها فعل و انفعال متقابل داشته باشد مثل دیوار کوتاه که کودک بتواند روی آن راه برود، چشم اندازی به مکان بازی فضای داخلی و یا دری که کـودک بتواند از آن تاب بخورد، جـذابیت فضـا را برای او افزایش می دهد. ورودی مهد کودک همچنین باید برای اولیا اطمینان بخش بوده و پیامی حاکی از وجود فضایی مناسب برای کودکان را القا کند (Cooper Marcus, 1990).
فضای انتظار
این فضا محل ترخیص کودکان، انتظار، صحبت و مکالمه بین بزرگسالان است. تجهیزات لازم برای این
فضا عبارتند از: تابلوی اعلانات برای نصب آگهی ها، نیمکت مبل و صندلی.
حداقل سطح مورد نیاز فضای انتظار 1 متر مربع به ازای هر کودک است. (حسین پور سیدعلی، نجفی محدثه 1391).
فضای پذیرش
پذیرش شامل دو بخش «معاینه» و «قرنطینه» است. این فضا محل نگهداری موقت کودکان بیمار یا حادثه دیده است. کودک پس از انجام معاینات برای استراحت به قسمت قرنطینه منتقل می شود. این فضا باید کاملاً محصور بوده و حتی الامکان جنب اتاق مدیریت قرار گیرد. حداقل سطح قیمت قرنطینه با فرض استفاده دو تا سه کودک 5/3 متر مربع به ازای هر کودک است. تجهیزات لازم در این فضا شامل تختخواب، قفسه، میز و صندلی، توالت و دستشویی برای کودک است. (ترجمه طالبی، ژاله، 1376).
فضای اداری
طراحی فضای اداری با توجه به روش های مدیریت، تعداد کارکنان، امکانات و … از تنوع زیادی برخوردار است. حداقل سطح مورد نیاز این بخش با حداقل امکانات برای احتیاجات اسـاسی کارکنان 5/0 متـر مربع به ازای هـر کودک است. فضـاهای

فایل : 71 صفحه

فرمت : Word

36900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط